آکادمی

شنبه, 08 آذر 1399 19:46

شبکه رایدن (Raiden Network) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

شبکه رایدن راهکار پیشنهاد شده برای حل مشکل مقیاس پذیری اتریوم است. ایده این شبکه شبیه به شبکه لایتنینگ است که برای بیت‌کوین طراحی شد. هر دو راهکار منجر به ایجاد دفتر کل بیرون زنجیره‌ای بین دو طرف و باعث تشکیل رکوردی از همه تبادلات صورت گرفته می‌شود بدون اینکه نیاز به قدرت ماینینگ برای تایید آنها وجود داشته باشد.

از وقتی در اواخر سال 2017 موج جدیدی از شور و اشتیاق نسبت به ارزهای دیجیتال ایجاد شد، خیلی از بلاک‌چین‌ها برای اجرای حجم انبوه تراکنش‌هایی که به سمت آنها سرازیر می‌شد، دچار مشکل شدند.

به طور خاص، اتریوم در مواقع شلوغ شدن شبکه با مشکل افزایش هزینه گس و کندی تراکنش روبرو می‌شد بخصوص هنگام اجرای یک بازی خاص به اسم کریپتو کیتیز.

یکی از راهکارهای پیشنهاد شده برای حل این مشکل، شبکه رایدن بود که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

شبکه رایدن چیست؟

شبکه رایدن یک راهکار برون زنجیره‌ای برای افزایش مقیاس شبکه اتریوم است. این شبکه شبیه شبکه لایتنینگ است که برای بیت‌کوین ساخته شد.

شبکه رایدن این امکان را فراهم کرده که ثبت موجودی نهایی بر روی بلاک‌چین اتریوم، پس از اجرای چندین تراکنش صورت بگیرد و این باعث کاهش تعداد تراکنش‌های درون زنجیره‌ای می‌شود.

شبکه رایدن: "هدف ما ارائه یک زیرساخت جهانی جهت اجرای تراکنش‌ها به صورت سریع، مقیاس پذیر و کم هزینه برای همه ماشین‌ها و انسان‌ها است."

طرز کار شبکه رایدن

برای استفاده از شبکه رایدن، باید مقداری توکن ERC-20 داشته باشید تا بتوانید معادل آن را به صورت برون زنجیره‌ای استفاده کنید. این سیستم به نوعی شبیه سیستم کارت بدهی است که با استفاده از آن فقط قادر به خرج کردن مبلغی هستید که کارت شما به آن دسترسی دارد.

بعد از آن باید یک تراکنش درون زنجیره‌ای اجرا کنید تا کانال پرداخت باز شود – تا شبکه متوجه وجود این تراکنش شود.

کانال‌های پرداخت بین کاربران شبکه ایجاد شده و به نوعی مثل یک رسید عمل می‌کنند. وقتی مجموعه‌ای از تراکنش‌ها اجرا شد، می‌توان رسید را باز نگه داشت تا اجرای تراکنش‌ها ادامه پیدا کند یا آنها را طی یک تراکنش درون زنجیره‌ای واحد بست.

برای اطمینان از اینکه تراکنش‌های برون زنجیره‌ای توسط این دو طرف اجرا شده، از امضای دیجیتال استفاده می‌شود.

مزایای شبکه رایدن

راهکار مقیاس پذیری برون زنجیره‌ای چندین مزیت دارد:

  • کارمزد کم – با اجرای تراکنش‌های درون زنجیره‌ای کمتر، کارمزدها کاهش پیدا می‌کند.
  • مقیاس پذیری – بلاک‌چین‌ها به صورتی طراحی شده‌اند که بهره وری را قربانی امنیت می‌کنند. به همین دلیل راهکارهای برون زنجیره‌ای مقیاس پذیری بسیار کمتری دارند.
  • خصوصی – تراکنش‌های برون زنجیره‌ای تا قبل از ثبت موجودی نهایی روی بلاک‌چین، خصوصی هستند. این روش نسبت به اجرای همه تراکنش‌ها بر روی زنجیره بسیار خصوصی‌تر است.
  • سرعت بالا – شبکه رایدن ادعا می‌کند که تراکنش‌ها را به صورت تقریباً فوری اجرای می‌کند.

شبکه رایدن: "توسعه چنین فناوری جدیدی نیاز به زحمت، تلاش و زمان دارد اما ما مصمم شدیم که اجرای تراکنش‌ها به صورت سریع، کم هزینه و مقیاس پذیر را میسر کنیم."

معایب شبکه رایدن

انتقال تراکنش‌ها به خارج از بلاک‌چین با مخاطرات خاصی همراه است از جمله:

  • امنیت – توکن‌ها در قراردادهای هوشمند مقیم هستند که باید از نفوذ هکرها پیشگیری کنند. اگر این توکن‌ها به خارج از زنجیره منتقل شده، هک شوند و دوباره به زنجیره منتقل شوند مشکل آفرین خواهند شد.
  • متمرکز شدن – منتقدان ادعا می‌کنند که راهکارهای برون زنجیره‌ای متمرکزتر هستند.
  • تراکنش‌های کوچک – شبکه رایدن طوری طراحی شده که پرداخت‌های کوچک را اغلب از طریق چند کانال اجرا کند اما لزوماً برای اجرای تراکنش‌های بزرگ قابل اطمینان نیست.

دلیل نیاز به شبکه رایدن

اتریوم در حال حاضر ظرفیت لازم برای عمل کردن به عنوان یک شبکه پرداخت بین المللی را ندارد و برای اجرای تراکنش‌های روزمره بسیار کند است. ارزهای دیجیتال دیگر به دلیل قربانی کردن امنیت یا متمرکز بودن بیش از حد، مورد انتقاد هستند. اگر قرار باشد همه تراکنش‌ها روی یک بلاک‌چین ثبت شوند، همه نودهای کامل باید حجم انبوهی از داده‌ها را ذخیره کنند.

با خارج کردن این عملیات از زنجیره اتریوم، می‌توان از این شبکه برای اجرای تراکنش‌های بزرگ و مهم استفاده کرد و در عین حال تراکنش‌های روزمره معمولی را روی شبکه رایدن اجرا کرد.

آینده

ایجاد شبکه‌ای این چنینی نیاز به صرف زمان، تست‌های سنگین و بررسی‌های مکرر دارد. همچنین، چنین شبکه‌ای می‌تواند هدفی برای هکرها باشد اما اگر پروژه شبکه رایدن موفقیت آمیز باشد، می‌تواند با اتریوم ترکیب شود تا یک شبکه پرداخت مقیاس پذیر و خصوصی برای کل جهان ایجاد کند.