آکادمی

یکشنبه, 09 آذر 1399 06:46

عرضه توکن اوراق بهادار (STO) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

STO مخفف Security Token Offering و یک جایگزین جدید قانونی‌تر برای عرضه اولیه کوین (ICO) است که به کسب و کارها امکان می‌دهد سهام خودشان را در قالب یک دارایی توکنیزه شده عرضه کنند.

اخیراً ICO مورد توجه گسترده مقام‌های قانونی قرار گرفت. در آمریکا کمیسیون بورس و اوراق بهادار این کشور سعی کرد استارتاپ‌هایی که با ICO جذب سرمایه کرده بودند را وادار به برگشت دارایی سرمایه گذاران کند. مشکل اینجاست که هیچ تعریف قانونی دقیقی از اینکه آیا یک توکن اوراق بهادار محسوب می‌شود یا یک کالا وجود ندارد.

اما آیا STO می‌تواند راهکاری برای این مشکلات باشد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را پیدا کنید.

STO چیست؟

STO مخفف Security Token Offering و یک جایگزین جدید و قانونی‌تر برای عرضه اولیه کوین است که به کمپانی‌ها امکن می‌دهد سهام خودشان را به شکل یک دارایی توکنیزه شده بفروشند. در STO، سرمایه گذاران توکن اوراق بهاداری را خریداری می‌کنند که مثل سهام معمولی نشان دهنده مالکیت یک کمپانی است.

تفاوت STO و ICO

ICO به کمپانی‌ها امکان می‌دهد با فروش یک توکن کاربردی سرمایه جذب کنند. این توکن امکان دسترسی به محصولات یا سرویس‌های خاصی را به سرمایه گذاران می‌دهد بدون اینکه مالک بخشی از سهام کمپانی باشند.

STO به کمپانی‌ها امکان می‌دهد با فروش توکن‌هایی از نوع اوراق بهادار سرمایه جذب کنند که نشان دهنده مالکیت سهام کمپانی است و ممکن است به دارنده آن حق رای هم بدهد.

معمولاً ICOها توسط کمپانی‌های حوزه بلاک‌چین برگزار می‌شوند چون توکن‌های کاربردی فروخته شده یک کاربرد خاص در اکوسیستم کمپانی یا پلتفرم آن دارند.

همه کمپانی‌ها می‌توانند از STO استفاده کنند چون این توکن‌ها به عنوان سهام یک کسب و کار فروخته می‌شوند حتی اگر کسب و کار مربوطه از تکنولوژی بلاک‌چین استفاده نکند.

عموماً همه سرمایه گذاران امکان مشارکت در ICO را دارند اما STO بیشتر برای جذب سرمایه گذاران معتبر و سازمانی و مطابق با استانداردهای نهادهایی مثل کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) طراحی می‌شود.

دلیل حرکت به سمت STO

از نظر قانونی، SEC اعلام کرده که همه دارایی‌های توکنیزه شده به استنثای چند مورد خاص را جزء اوراق بهادار در نظر می‌گیرد.

اخیراً کمپانی‌هایی که توکن‌های کاربردی را از طریق ICO و بدون ثبت آنها به عنوان اوراق بهادار در SEC فروخته بودند، ملزم به پرداخت جریمه و برگرداندن وجوه کاربران شدند.

بسیاری از کمپانی‌ها برای پیشگیری از مشکلات قانونی به جای ICO به سمت STO حرکت کرده‌اند مگر اینکه بتوانند دلیلی شفاف و صریح برای طبقه بندی توکن خودشان به عنوان توکن اوراق بهادار ایجاد کنند.

آینده

تا امروز طرح‌های جذب سرمایه بلاک‌چین به میزان زیادی غیرقانونمند بوده‌اند. انتظار می‌رود که در آینده این شرایط تغییر کند. در حال حاضر تعریف قانونی توکن تغییر زیادی کرده و عده زیادی باور دارند که STO، گامی در مسیر درست است.