آکادمی

پنج شنبه, 20 آذر 1399 19:42

اسپارک Spark و شبکه فلر FLR چیست ؟

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

آشنایی با اسپارک (FLR) و شبکه فلر

فلر (Flare) یک شبکه توزیع شده با قابلیت‌هایی منحصربفرد است. می‌توان از فلر برای ایجاد پلی دو طرفه بین شبکه‌های مختلف مثل اتریوم و XRP Ledger استفاده کرد. این یعنی فلر امکان استفاده از توکن‌های XRP در قراردادهای هوشمند را فراهم کرده است.

توکن بومی فلر توکن اسپارک است. مقداری از موجودی این ارز بین اشخاصی که توکن XRP دارند ایردراپ شد – از جمله کاربران بایننس. تنها کاری که باید انجام دهید این است که توکن‌های XRP خودتان را در بایننس قرار دهید تا از این ایردراپ بهره مند شوید.

مقدمه

همانطور که احتمالاً اطلاع دارید، XRP Ledger (XRPL) از ریپل، یک شبکه جهانی برای مبادله ارز و اجرای تراکنش است. هر چند این شبکه برای همین کاربرد بهینه سازی شده اما از نظر سایر قابلیت‌ها کاربرد محدودی دارد.

شبکه فلر قصد دارد با اضافه کردن قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند برای توکن XRP این مشکل را حل کند. اسپارک، توکن بومی این شبکه است و مقداری از آن بین اشخاصی که توکن XRP دارند توزیع می‌شود. در ادامه مطلب به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید این توکن را تهیه کنید.

شبکه فلر چیست؟

شبکه فلر یک شبکه توزیع شده است که با ماشین مجازی اتریوم (EVM) ادغام شده است. EVM در اصل قراردادهای هوشمند را به دستورالعمل‌هایی تبدیل می‌کند که برای کامپیوترها قابل خواندن باشند و به این ترتیب شبکه فلر می‌تواند قراردادهای هوشمندِ تورینگ کامل را اجرا کند. تورینگ کامل بودن یعنی این شبکه می‌تواند هر کار محاسباتی را انجام دهد به این شرط که حافظه کافی برای اجرای آن را داشته باشد.

این یعنی این شبکه ترکیبی از قابلیت‌های قدرتمند برای ساختن اکوسیستمی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را دارد. به طور خلاصه، هدف فلر تبدیل شدن به راهی برای مقیاس پذیری شبکه‌های قراردادهای هوشمند است.

فلر از پروتکل اجماعی به اسم Avalanche استفاده می‌کند که برای کار با توافقنامه بیزانسی متحد (Federated Byzantine Agreement یا به اختصار FBA) طراحی شده است. FBA مکانیزم اجماعی است که شبکه‌هایی مثل XRP و استلار از آن استفاده نمی‌کنند. ما در این مطلب به بررسی کامل جزئیات فنی این بحث نمی‌پردازیم اما در مجموع باید توجه داشت که الگوریتم اجماع فلر برای حفظ امنیت شبکه متکی بر مکانیزم‌های اقتصادی مثل اثبات سهام نیست.

برای آشنایی با مکانیزم اثبات سهام، توکنی مثل اتر شبکه اتریوم را در نظر بگیرید. وقتی اتریوم با راه اندازی اتریوم 2 به الگوریتم اثبات سهام سوئیچ کند، امنیت شبکه کاملاً وابسته به اعتبارسنج‌هایی خواهد بود که این توکن را گروگذاری می‌کنند. این یعنی امنیت این شبکه متکی بر توکن (و حجم گروگذاری شده از آن) است. فلر از پروتکل اجماعی استفاده می‌کند که نیاز به این رویکرد ندارد.

اما این رویکرد باعث شده که امکان استفاده از توکن شبکه برای کاربردهای دیگر هم فراهم شود – حتی کاربردهایی که شاید برای شبکه‌هایی که برای امنیت خودشان متکی بر توکن هستند، خطرناک باشد. اساساً به گفته سازندگان فلر، این طراحی باعث شده قابلیت‌ها و چندکارگی توکن افزایش پیدا کند بدون اینکه امنیت آن دچار مخاطره شود.

توکن اسپارک (FLR) چیست؟

اسپارک، توکن بومی شبکه فلر است. کاربرد اصلی اسپارک شبیه سایر توکن‌های بومی – یعنی پیشگیری از کلاهبرداری – است. اگر تراکنش‌ها آزاد و رایگان بودند، امکان ارسال تراکنش‌های اسپم و مسدود کردن شبکه وجود داشت.

بعلاوه، می‌توان از توکن اسپارک برای این کاربردها استفاده کرد:

  • به عنوان وثیقه در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp)
  • تأمین داده‌ها برای اوراکل‌های درون زنجیره‌ای
  • مشارکت در حاکمیت شبکه

هدف این سه مؤلفه ایجاد اکوسیستمی از اپلیکیشن‌ها به نام اپلیکیشن‌های وابسته به اسپارک (SDA[1]) است که متکی بر اسپارک هستند. این اپلیکیشن‌ها امکان بازتولید توکن‌های سایر شبکه‌ها بدون نیاز به اعتماد را فراهم می‌کنند حتی توکن‌هایی که به شکل بومی از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کنند.

توکن FXRP چیست؟

FXRP یک بازنمایی بی نیاز به اعتماد از توکن XRP در شبکه فلر است. دارندگان XRP می‌توانند این توکن را از طریق قراردادهای هوشمند ساخته و آزاد کنند.

همچنین این سیستم متکی بر اعضایی است که توکن اسپارک را به عنوان وثیقه واریز می‌کنند و حین ساختن و بازخرید FXRP، کارمزد دریافت می‌کنند. این امر در ترکیب با فرصت‌های آربیتراژ این تضمین را فراهم می‌کند که امکان تبدیل یک به یک XRP و FXRP وجود داشته باشد.

قبلاً اشاره شد که فلر قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند در شبکه‌هایی که به شکل بومی از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند را فراهم می‌کند. این دقیقاً همان کاریست که با FXRP انجام می‌شود. FXRP امکان استفاده از XRP با قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند بدون اینکه نیاز به صدور رپد توکن (wrapped token) توسط یک شخص ثالث وجود داشته باشد یا به عبارتی دیگر بدون نیاز به اعتماد.

نحوه دریافت توکن‌های ایردراپ اسپارک برای دارندگان XRP در بایننس

45 میلیارد توکن اسپارک برای دارندگان XRP ایردراپ می‌شود. می‌توانید این توکن‌ها را با والت خودتان دریافت کرده یا از طریق بایننس در این طرح شرکت کنید. به این ترتیب خود بایننس همه کارهای فنی را برای شما انجام داده و شما فقط باید هنگام گرفتن اسنپ شات، در بایننس توکن XRP داشته باشید.

  • الزامات مورد نیاز برای شرکت در ایردراپ
    • داشتن توکن XRP در بایننس هنگام گرفتن اسنپ شات
  • لحظه گرفتن اسنپ شات
    • اسنپ شات 12/12/2020 ساعت 00:00 بامداد (به وقت UTC) گرفته می‌شود. در واقع این اسنپ شات، در اولین ایندکس تایید شده دفتر کل XRP با برچسب زمانی بزرگتر یا مساوی زمان ذکر شده گرفته می‌شود.
  • زمان دریافت این توکن‌ها
    • توکن‌های ایردراپ بعداً توزیع می‌شود.

صحبت‌های پایانی

شبکه فلر راه جدیدی برای افزایش مقیاس شبکه‌هایی است که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کنند. فلر امکان استفاده از توکن XRP با قراردادهای هوشمند به روش بدون اعتماد را فراهم می‌کند. مقداری از موجودی توکن اسپارک بین اشخاصی که XRP داشته باشند از جمله کاربران بایننس توزیع می‌شود.

 

 

[1] Spark Dependent Application