آکادمی

سه شنبه, 25 آذر 1399 03:28

ماشین مجازی اتریوم (EVM) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

اتریوم یک محیط مجازی ساخته که امکان برقراری تعامل بین قراردادهای هوشمند با یکدیگر را فراهم می‌کند. این محیط مجازی، ماشین مجازی اتریوم نام دارد و امکان ارتقای قابلیت‌های قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند بدون اینکه باعث افزایش پیچیدگی آنها شود.

به ماشین مجازی اتریوم (Ethereum’s Virtual Machine یا به اختصار EVM) ابرکامپیوتر جهانی گفته می‌شود. این ماشین مجازی امکان انجام همه کارهایی که کامپیوترها قادر به انجام آن هستند را فراهم می‌کند از جمله ارسال و دریافت چیزهایی مثل پول نقد، داکیومنت و انواع قراردادها. همچنین قادر است مقیاس آنها را در سطح جهانی ارتقاء دهد.

شروع کار بلاک‌چین

بیت‌کوین مدلی ساده از کارهای قابل انجام توسط تکنولوژی بلاک‌چین است. با بیت‌کوین شما یک واحد ارزش دارید و می‌توانید بیت‌های ارزشمند را با دیگران مبادله کنید.

اما اتریوم به مردم امکان داد با استفاده از فناوری بلاک‌چین قرارداد هوشمند و اپلیکیشن غیرمتمرکز بسازند.

پس از اینکه اتریوم امکان ایجاد قراردادهای هوشمند را فراهم کرد، گام بعدی ایجاد محیطی بود که در آن همه قراردادهای هوشمند با یکدیگر در تعامل باشند. به این ترتیب، ماشین مجازی اتریوم ایجاد شد.

ماشین مجازی اتریوم یا به اختصار EVM به نوعی مثل یک کامپیوتر مجازی در شبکه بلاک‌چین است که می‌تواند ایده‌های شما را به کد تبدیل کرده و آنها را روی شبکه جهانی اتریوم اجرا کند.

یک مثال

فرض کنید که به دنبال طراحی راهی برای خرید اقلام مورد نیاز منزل توسط خودتان و سه هم اتاقی تان هستید. برای انجام این کار می‌توانید از قراردادهای هوشمند استفاده کنید.

شما انتظار دارید که قرارداد هوشمندتان این قابلیت‌ها را داشته باشد:

  • شما و سه دوستتان باید اکانت‌های مجزا بسازید.
  • همه شما موافق هستید که مقداری پول از حسابتان برداشت شده و به حساب مشترک واریز شود.
  • همه شما موافق هستید که هیچکس امکان برداشت وجه از این حساب را نداشته باشد مگر با موافقت همه.
  • این پول تنها در صورتی از حساب قابل برداشت است که هر چهار نفر با امضای دیجیتال آن را تایید کنند.

همه این قابلیت‌ها به درستی کار می‌کنند اما فرض کنید که می‌خواهید هر هفته مقداری پول برای تهیه اقلام منزل خرج کنید. بنابراین یک قرارداد هوشمند می‌سازید تا:

  • فقط هفته‌ای 10 دلار برای تدارکات منزل خرج شود.
  • تدارکات فقط از یک فروشگاه خاص خریداری شوند.
  • تدارکات به آدرس مشخص شده واریز شوند.

حالا فرض کنید که قصد خرید تلویزیون را دارید اما بعضی از شما تمایل دارند مبلغ متفاوتی برای آن خرج کنند. به این ترتیب یک قرارداد دیگر می‌سازید که طبق آن:

  • شخص A تمایل دارد که فقط 20 دلار خرج کند.
  • شخص B تمایل دارد که 40 دلار خرج کند.
  • شخص C تمایل دارد که فقط 10 دلار خرج کند.
  • شخص D می‌تواند مبلغ باقیمانده را تأمین کرده و پس از برقراری شروط بالا، تلویزیون را بخرد.

همانطور که مشاهده می‌کنید، همه این قراردادها از قراردادهای قبل از خودشان اطلاع دارند. این قابلیت به لطف وجود ماشین مجازی اتریوم فراهم شده. محیطی که این قراردادها همگی در آن قرار داشته و آنجا با یکدیگر در تعامل هستند.

این محیط به نوعی شبیه یک سرویس پیام رسانی برای قراردادهای هوشمند است.

کاربردهای این سیستم

به غیر از کاربردهایی شبیه آنچه برای مثال هم اتاقی‌ها ذکر شد، ماشین مجازی اتریوم می‌تواند به انجام کارهای زیادی کمک کند، از جمله:

  • می توانید قراردادهایی بسازید که نیاز به برقراری چند شرط دارند. مثلاً قراردادهای بیمه‌ای که پس از برقراری شرایطی مشخص، پرداخت هزینه بیمه را انجام می‌دهند.
  • می توانید به افراد مختلف امکان دهید قراردادهای کوچکتری را در دل قرارداد بزرگتر شما ایجاد کنند. فرض کنید شخصی چند نفر را برای ساختن خانه استخدام می‌کند. او می‌تواند بین لوله کش‌ها، گچ برها و مهندسان برق قرارداد هوشمند کوچکتری ایجاد کند تا پس از برقراری شرایط مشخص شده، دستمزد آنها پرداخت شود.
  • می توانید قراردادهایی بسازید که به شکل خودکار آیتم‌های لازم را خرید و فروش می‌کنند. فرض کنید در بازار سیستم‌های تهویه مطبوع کار می‌کنید. می‌خواهید تنها وقتی سیستم تهویه مطبوع بخرید که دمای هوا از یک حد مشخص بیشتر می‌شود. می‌توانید یک قرارداد هوشمند بسازید که هوا را در نظر گرفته و خرید را به شکل خودکار در هنگام نیاز انجام می‌دهد.

زبان ماشین مجازی

ماشین مجازی اتریوم هم مثل همین وبسایت با یک زبان کدنویسی طراحی و ساخته شده است. از جمله زبان‌های پرکاربرد در زمینه طراحی سایت می‌توان به جاوا، پایتون و روبی اشاره کرد.

ماشین مجازی اتریوم هم زبان خاصی به نام سالیدیتی دارد. این زبان برنامه نویسی به مردم امکان می‌دهد قراردادهای هوشمندی بسازند که می‌توانند به راحتی با سایر قراردادهای هوشمند در تعامل باشند.

آینده

ماشین مجازی اتریوم هنوز اولین روزهای زندگی خودش را سپری می‌کند. این ماشین مجازی به تدریج پیچیده تر، سریع تر و قدرتمندتر خواهد شد درست مثل کامپیوترهای معمولی که امروزه بسیار سریع تر شده و نسبت به قبل قادر به انجام کارهای پیچیده تری هستند.