آکادمی

شنبه, 06 دی 1399 16:40

تحلیل بنیادی Fundamental چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

تحلیل بنیادی یا Fundamental روشی برای ارزیابی نوسان یک دارایی است. تحلیلگر بنیادی سعی می‌کند با بررسی عوامل مالی و اقتصادی مشخص کند که آیا ارزش و قیمت یک دارایی منصفانه و درست است یا خیر. این عوامل می‌توانند شرایط اقتصاد کلان مثل وضعیت اقتصاد کلان، شرایط صنعتی یا بیزنسی مربوط به دارایی مورد نظر را شامل شوند و معمولاً از طریق شاخص‌های تأخیری و مقدم ارزیابی می‌شود.

پس از تکمیل تحلیل بنیادی، تحلیلگر سعی می‌کند مشخص کند که آیا ارزش دارایی مورد نظر نسبت به قیمت فعلی آن بیشتر است یا کمتر. سرمایه گذاران می‌توانند هنگام تصمیم گیری برای سرمایه گذارای از این محاسبات استفاده کنند.

در رابطه با ارزهای دیجیتال، ممکن است تحلیل بنیادی شامل علوم نوظهوری مثل علم دیتا هم باشد که با داده‌های عمومی بلاک‌چین به نام معیارهای درون زنجیره‌ای مرتبط است. این معیارها شامل نرخ هش، برترین مالکان دارایی مورد نظر، تعداد آدرس‌ها، تحلیل تراکنش‌ها و غیره باشد. تحلیلگران می‌توانند با استفاده از داده‌های انبوهی که در بلاک‌چین‌های عمومی وجود دارد، اندیکتاتورهای تکنیکال پیچیده‌ای بسازند که قادر با ارزیابی بعضی جنبه‌های سلامت شبکه باشند.

هر چند از تحلیل بنیادی در بازار فارکس یا بورس زیاد استفاده می‌شود اما این تحلیل‌ها برای ارزهای دیجیتال با توجه به شرایط فعلی مناسب نیستند. این کلاس دارایی نسبتاً جدید و نوظهور است و هیچ فریم ورک استاندارد و جامعی برای تعیین ارزش آنها وجود ندارد. بعلاوه، دلالی و جو روحی تأثیر چشمگیری بر شرایط بازار دارد. در نتیجه معمولاً عوامل بنیادی تآثیر چشمگیری بر قیمت ارزهای دیجیتال ندارد. با این حال ممکن است پس از رشد و بلوغ این بازار شاهد طراحی روش‌های دقیق تری برای ارزیابی قیمت ارزهای دیجیتال باشیم.