آکادمی

شنبه, 06 دی 1399 19:01

آشنایی با طرز کار تراکنش‌های بلاک‌چین

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

برای اجرای تراکنش‌های بلاک‌چین، کاربران نیاز به دو مجموعه کلید و یک والت کریپتو دارند. این سیستم که بر پایه رمزنگاری ساخته شده به کاربران امکان می‌دهد کالاها و خدمات را با یکدیگر مبادله کنند بدون اینکه نیاز به اتکا به یک شخص ثالث داشته باشند.

در دنیای غیر دیجیتال، ما کالاها، خدمات و پول را به صورت فیزیکی و دستی با هم مبادله می‌کنیم اما در دنیای بلاک‌چین تعداد گام‌های این فرایند بیشتر است. در این راهنما طرز کار این سیستم و تفاوت بین کلید خصوصی و عمومی را بررسی می‌کنیم.

فرایند ارسال وجه

ارسال وجه از طریق بلاک‌چین چند گام دارد.

  • کلیدها: اول نیاز به کلید عمومی شخص یا شرکتی دارید که قرار است برای وی توکن یا پول ارسال کنید.
  • درخواست: شما به شبکه اعلام می‌کنید که قصد دارید مقداری پول برای شخص دیگری ارسال کنید. این کار از طریق نرم‌افزار شبکه انجام می‌شود. ساده ترین و راحت ترین روش انجام این کار، استفاده از والت است.
  • بررسی رکوردها: نودهای شبکه رکوردهای بلاک‌چین را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند که شما مبلغ لازم برای ارسال وجه را دارید.
  • ثبت: وقتی شبکه اجرای تراکنش را تأیید کرد، تراکنش به بلاک تراکنش‌های فعلی اضافه می‌شود تا نودها آن را تأیید کنند.
  • امنیت: وقتی امنیت وجود داشته باشد امکان دستکاری تراکنش‌ها یا لغو آنها وجود ندارد چون همه تراکنش‌های بلاک مربوطه باید دوباره ارسال شوند که این شرایط برای همه دردسرآفرین می‌شود.

کلیدهای خصوصی و عمومی

برای طی شدن مراحل بالا نیاز به کلیدهای خصوصی و عمومی دارید. این کلیدها یکسری عدد طولانی و حدوداً 64 رقمی هستند. کلید عمومی و خصوصی به هم مرتبط هستند و برای ارسال و دریافت وجه در شبکه به هر دوی آنها نیاز دارید.

آیا می‌دانستید؟

واقعیت جالب: شبکه بلاک‌چین می‌تواند ارتباط کلیدهای خصوصی و عمومی شما را تشخیص دهد بدون اینکه از کلید خصوصی شما مطلع باشد.

کلید عمومی، آدرسی است که در اختیار گیرنده یا فرستنده وجه قرار می‌دهید و می‌توانید آن را در اختیار همه قرار دهید.

کلید خصوصی، رمزی است که باید برای خودتان نگه دارید. این کلید با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری به آدرس عمومی شما مرتبط شده و نقش یک نوع امضای دیجیتال برای تراکنش‌ها را دارد.

جهت دسترسی به اطلاعاتی که برای شما ارسال می‌شوند، به هر دو کلید نیاز دارید.

جعبه‌ای را در نظر بگیرید که کلید عمومی شما می‌تواند یک محفظه خاص از آن را باز کند. یک نفر مبلغی را در این جعبه واریز می‌کند و جعبه را می‌بندد. پس از بسته شدن جعبه، این پول در محفظه دیگری ریخته می‌شود که فقط با کلید خصوصی شما قابل باز شدن است.

اما این جعبه فقط یک کلید خصوصی دارد. اگر این کلید خصوصی را گم کنید امکان دسترسی به آن را نخواهید داشت. خوشبختانه بعضی از والت‌ها قابلیت پشتیبان گیری از اطلاعات را دارند تا در صورت گم شدن کلیدهای خصوصی بتوان اطلاعات را بازیابی کرد.

آیا می‌دانستید؟

تا امروز حدود 4 میلیون بیت‌کوین گم شده که تقریباً 25 درصد از کل موجودی در گردش بیت‌کوین را شامل می‌شود.

والت‌ها

والت شما کاملاً شبیه کیف پول معمولی نیست و هیچ پولی در آن قرار نمی‌گیرد بلکه در اصل یک اپلیکیشن یا نرم‌افزار است که کلیدهای کاربر را ذخیره می‌کند.

همچنین، والت شما امکان ارسال و دریافت وجه را هم دارد.

می‌توانید والت را روی کامپیوتر، لپ تاپ یا حتی گوشی ذخیره کنید.

لازم به ذکر است که با تراکنش‌های بلاک‌چین می‌توان کارهای مختلفی انجام داد از جمله:

  • اجرای قرارداد
  • ثبت اطلاعاتی مثل تاریخ تولد، فوت یا اطلاعات املاک
  • موزیک، فیلم و حتی آثار هنری

آینده

روشی که بلاک‌چین از آن برای مدیریت تراکنش‌ها استفاده می‌کند پتانسیل‌های زیادی دارد. از آنجایی که برای ایجاد اعتماد نیاز به هیچ واسطه‌ای وجود ندارد، همه می‌توانند در هر جایی کالا یا خدمات مبادله کنند. به این سیستم، سیستم بی نیاز به اعتماد گفته می‌شود که می‌تواند سیستم انقلابی و تحول آفرینی باشد.