آکادمی

دوشنبه, 15 دی 1399 07:49

آیا بلاک‌چین آینده رای گیری را رقم می‌زند؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

بلاک‌چین چگونه به رای گیری امن تر و کارآمدتر کمک می‌کند؟

مرور کلی

امروزه هنوز سیستم‌های رای گیری تغییر چندانی نسبت به گذشته نکرده اند. هنوز هم مردم باید به روش کاغذی رای دهند و این آرا توسط انسان‌ها شمارش می‌شوند.

اما آیا بلاک‌چین قادر است در این زمینه تحولی ایجاد کند؟

حذف کاغذ از فرایند رای گیری

ما در قرن 21 هستیم و هیچ نیازی وجود ندارد که مردم برای ثبت رای خودشان نیاز به ایستادن در صف داشته باشند. ابتکارات و نوآوری‌هایی در این زمینه صورت گرفته مثل ماشین‌های eVoting. هر چند این سیستم‌های الکترونیک قادر به حذف فرایندهای کاغذی هستند اما در برابر حمله آسیب پذیر هستند. در هکاتونی که سال 2017 در دف‌کان لاس وگاس برگزار شد، دقیقاً یک ساعت و بیست دقیقه طول کشید تا یک هکر توانست کنترل محبوب ترین ماشین رای گیری در امریکا را هک کند.

اما با اضافه شدن بلاک‌چین به این ترکیب، شرایط چه تغییری می‌کند؟ استارتاپ جدید Votem سعی به پیدا کردن پاسخ این سوال دارد.

طرز کار این سیستم

Votem برای فراهم کردن امکان ثبت رای از هر نقطه از جهان با استفاده از گوشی از بلاک‌چین استفاده می‌کند.

بر خلاف بیت‌کوین و اتریوم که هر دو بلاک‌چین‌هایی عمومی دارند، Votem یک بلاک‌چین خصوصی طراحی کرده است. بلاک‌چین این پلتفرم رای گیری موبایلی CastIron نام دارد.

کنترل این بلاک‌چین خصوصی یعنی اعتبارسنجی آرا و رای دهندگان را می‌توان به اشخاص ثالث، دولت‌ها یا سازمان‌های بین المللی ناظر بر انتخابات واگذار کرد.

پس از تنظیم سیستم، کاربران می‌توانند از طریق یک اپلیکیشن یا مرورگر وب، با گوشی به سیستم لاگین کنند. به این ترتیب امکان اتصال به یک فهرست دولتی مثل لیست شماره تأمین اجتماعی یا گواهینامه رانندگی فراهم شده و می‌توان بلافاصله کاربران را احرازهویت کرد.

هنگام رای دهی، این اعتبارسنج‌ها یا نودها می‌توانند آرا را به صورت بلادرنگ و لحظه‌ای شمارش کنند. هر نودی که درستی آن اثبات شود، به شکل دائمی در پلتفرم Votem ثبت می‌شود و امکان تغییر آن وجود ندارد.

در حالیکه رای گیری در انتخابات دولتی ساعت‌ها، روزها و حتی هفته‌ها زمان می‌برد، در Votem می‌توان این کار را ظرف چند دقیقه انجام داد.

به گفته پیت مارتین بنیانگذار Votem "با توجه به اینکه در سطح جهان حدود 5 میلیارد کاربر موبایلی وجود دارد، هدف این راهکار فقط راحت تر کردن این فرایند نیست بلکه می‌تواند سیستم‌های رای گیری را در دسترس جمعیتی قرار دهد که همیشه نرخ رای دهی آنها کم بوده مثل شهروندان جوان. و در کشورهایی که امکان خشونت و بمب گذاری در شعب رای گیری وجود دارد، فراهم شدن قابلیت رای دادن به صورت امن از خانه اهمیت زیادی دارد."

مزایا

  • هزینه‌های پایین: عدم نیاز به شعب رای گیری.
  • ثبت بهتر اطلاعات: اطلاعات روی بلاک‌چین ذخیره می‌شوند و نیازی به کاغذ وجود ندارد.
  • راحتی و قابل حمل بودن: نیازی نیست مردم به سمت شعب رای گیری حرکت کنند، سیستم رای گیری در اختیار و دسترس مردم قرار می‌گیرد.
  • افزایش مشارکت مردم: کاهش موانع باعث افزایش سطح مشارکت مردم می‌شود.
  • امنیت: سخت تر بودن دستکاری یا تغییر.
  • دسترس پذیری: رای دهندگانی که خارج از کشور هستند می‌توانند به راحتی از منزل در انتخابات شرکت کنند.

نتایج تا به امروز

در یک طرح آزمایشی که در آمریکا اجرا شد، یک شرکت ناظر که نتایج انتخابات را بررسی و تأیید می‌کرد توانست نتایج انتخابات را 20 دقیقه پس از برگزاری، تأیید کند. این فرایند معمولاً در شرایط عادی هفته‌ها زمان می‌برد.

بلاک‌چین به مردم اطمینان می‌دهد که رای آنها دقیقاً به همان شکل اصلی ثبت می‌شود.

Votem در سال 2017 مجوز مشارکت در طرح آزمایشی سیستم رأی گیری کمیسیون کمک به انتخابات فدرال آمریکا را دریافت کرد.

آینده

Votem پروتکل سیستم رای دهی خودش را اپن سورس کرده تا همه بتوانند درباره این سیستم اظهار نظر کرده و استفاده از آن گسترش پیدا کند.

در صورتی که همه چیز طبق انتظار پیش برود، در آینده‌ای نه چندان دور می‌توانید به راحتی و در امنیت کامل از منزل در انتخابات شرکت کنید.