آکادمی

سه شنبه, 30 دی 1399 02:42

دفینیتی (Dfinity) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

دفینیتی ادعا می‌کند که به دنبال حل مهم ترین مشکلات بلاک‌چین است و قصد دارد صنعت کلود را با پلتفرم غیرمتمرکز خودش جایگزین کرد و نسل جدید از مگااپلیکیشن‌ها را بر روی این بستر بسازد.

بلاک‌چین، مشکل مقیاس پذیری دارد. برای بسیاری از کاربردها نیاز به افزایش سرعت تراکنش‌ها وجود دارد بویژه در حوزه گیم پلی بلادرنگ. در سال 2017، محبوبیت اپلیکیشن بازی کریپتوکیتیز منجر به افزایش چشمگیر تعداد تراکنش‌ها و ایجاد تراکم در شبکه محبوب اتریوم و کند شدن همه تراکنش‌ها در این شبکه شد. پروژه‌هایی مثل دفینیتی به دنبال حل این مشکلات هستند.

دفینیتی چیست؟

دفینیتی سعی به ساختن یک کامپیوتر کلود غیرمتمرکز و مقرون به صرفه دارد. قرار است این پلتفرم میزبان شبکه‌ای از کامپیوترهای توزیع شده در سطح جهان باشد که مگااپلیکیشن‌های نسل جدید – نسخه غیرمتمرکز اوبر، ای‌بی، فیسبوک و غیره – را اجرا می‌کنند.

مقایسه دفینیتی با سایر پلتفرم‌های بلاک‌چین مشابه

امروزه، اتریوم در صنعت کریپتو و به ویژه حوزه قراردادهای هوشمند حاکم است. دفینیتی قصد دارد مشکل مقیاس پذیری اتریوم را بدون کاهش ویژگی تمرکززدایی آن حل کند – مشکلی که رقیب دیگر این پلتفرم یعنی EOS به آن دچار شده است.

دفینیتی ادعا می‌کند که قادر است ظرف کمتر از 5 ثانیه تراکنش‌ها را تأیید و نهایی کند. برای مقایسه، این زمان در مورد بیت‌کوین تا 1 ساعت و برای اتریوم 6 دقیقه است.

طرز کار دفینیتی

در بیشتر پروژه‌های بلاک‌چین، فرایند اعتبارسنجی تراکنش‌ها متکی بر ماینینگ است که انرژی زیادی مصرف کرده و سرعت خوبی ندارد.

دفینیتی برای دستیابی به اجماع نظر از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کند. در دفینیتی، نودها یک عدد تصادفی به نام "بیکن تصادفی" تولید می‌کنند که از آن برای انتخاب گروه بعدی نودها و اجرای پروتکل‌های شبکه استفاده می‌شود. به این مکانیزم، مدل اجماع نظر Threshold Relay (بازپخشِ حد آستانه) گفته می‌شود که یکی از مهم ترین ویژگی‌های دفینیتی است.

در دفینیتی از نظریه‌های مختلفی در زمینه نحوه تولیه اعداد تصادفی استفاده شده است.

مزایا

  • قابلیت مقیاس پذیری نامحدود
  • امنیت – دفینیتی ادعا می‌کند که سیستم بررسی‌های آن نسبت به سیستم اتریوم برتری دارد.
  • سازگاری با قراردادهای هوشمند به نحوی که امکان ساختن اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در این پلتفرم وجود دارد.
  • تیم بسیار مجرب

معایب

مکانیزم اجماع نظر خاص دفینیتی و سیستم بررسی‌های آن به میزان زیادی جدید و تست نشده هستند. عده‌ای بر این باورند که هر دوی آنها تهدیدی برای تمرکززدایی محسوب می‌شوند.

اهداف دفینیتی

تمرکز کلی تر دفینیتی، ایجاد پلتفرمی است که بتوان نسبت به پلتفرم‌های کلود موجود مثل آمازون و HP، مجموعه وسیع تری از اپلیکیشن‌های مختلف را با هزینه کمتر روی آن اجرا کرد. یکی از مهم ترین ویژگی‌های دفینیتی این است که بلاک‌چین آن، سرویس‌های مشابه را با یک دهم هزینه‌های معمول تأمین می‌کند. دفینیتی سعی دارد پلتفرم خودش را تبدیل به بستری کند که توسعه دهندگان بتوانند نسل جدید مگااپلیکیشن‌ها را بر روی آن اجرا کنند.

چرا دفینیتی نسبت به سیستم‌های رایانش ابری امروزی ارزان تر و ایمن تر است؟

دفینیتی سعی دارد کاری کند که راه اندازی و اداره یک کسب و کار اینترنتی بدون نیاز به اتکا به شرکت‌های دیگری مثل ای‌بی و فیسبوک راحت تر انجام شود.

در این سیستم برای ذخیره داده‌ها بر روی بلاک‌چین با هزینه کم، از تکنیک شاردینگ استفاده می‌شود.

همچنین، دفینیتی ادعا می‌کند که به مردم کمک خواهد کرد تا سیستم‌های مورد نیازشان را با هزینه انسانی بسیار کمتری بسازند.

آیا می‌دانستید؟

سازنده دفینیتی، دُمینیک ویلیامز در سال 2012 بازی آنلاین بسیار موفق Fight My Monster را برای کودکان طراحی کرد.

آینده

صنعت رایانش ابری در حال حاضر 176 میلیارد دلار ارزش دارد و تقاضای بسیاری زیادی برای سرویس‌های این صنعت وجود دارد. دفینیتی موفق به جذب 2 میلیارد دلار سرمایه شد بنابراین می‌تواند به تیم‌های دیگر در زمینه ساختن اپلیکیشن،ابزار و پروتکل برای این پلتفرم کمک کند.