آکادمی

چهارشنبه, 01 بهمن 1399 19:47

پنج شرکتی که از BLOCKCHAIN برای مدیریت زنجیره تأمین استفاده می‌کنند supplychain management

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در این مطلب به شما خواهیم گفت که شرکت‌هایی مثل Eximchain، Provenance، Everledger، Arc-Net و BitGive چگونه از بلاک‌چین برای ایجاد تحول در زنجیره تأمین استفاده می‌کنند.

بررسی اجمالی

زنجیره‌های تأمین، حلقه‌هایی هستند که امکان تولید یک محصول و عرضه آن در جهان واقعی و حرکت هزاران مایلی محصولات برای رسیدن به دست مشتریان را فراهم می‌کنند.

اما بین این دو نقطه ده‌ها مبادله مختلف صورت گرفته، قراردادهای سفارشی ایجاد شده و واسطه‌های مختلف منجر به تولید و به اشتراک گذاشتن انبوهی از داده‌ها می‌شوند. به همین دلیل، همواره احتمال بی نظمی، خطا و یا گم شدن محصولات وجود دارد.

بلاک‌چین می‌تواند راهکاری مناسب برای حل این مشکلات زنجیره تأمین باشد.

در این مطلب با 5 شرکتی که فعالانه به دنبال حل مشکلات مهم این حوزه هستند، آشنا خواهیم شد.

کمک به شرکت‌های واردات و صادرات برای کسب اعتبار و خوشنامی با Eximchain

وقتی کمپانی‌ها در زنجیره تأمین سرمایه گذاری پولی انجام می‌دهند، بهره وری این زنجیره‌ها افزایش یافته، تلفات کمتر شده و هزینه حمل و نقل کمتر می‌شود.

اما پیاده‌سازی مباحث مالی زنجیره تأمین همیشه کار مشکلی بوده به خصوص در زنجیره‌هایی تأمینی که چندین کشور و کمپانی مختلف را دربر می‌گیرند. در نتیجه پرسش‌های مختلفی مطرح می‌شود مثل اینکه چطور می‌توان افراد غیردرستکار را در زنجیره تأمین شناسایی کرد؟ Eximchain سعی دارد به چنین سوالاتی پاسخ دهد.

این پروژه در Media Lab دانشگاه MIT طراحی شده و در آن برای کمک به واردات و صادرات در حوزه تجارت بین المللی از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌شود.

این سیستم به کمپانی‌ها امکان می‌دهد اعتبار خودشان را افزایش داده و هزینه‌های تأمین مالی را کاهش دهند. در عین حال، ردیابی و مدیریت موجودی هم آسان تر خواهد شد.

در آینده، فعالان زنجیره تأمین می‌توانند شهرت و اعتبار خودشان را به کمپانی‌هایی که به دنبال حمل و نقل کالا در سراسر جهان هستند نشان داده و به کمپانی‌ها کمک کنند تا کالاهای خودشان را به شکل لحظه‌ای دنبال کنند.

ایجاد گواهینامه‌های دیجیتال برای محصولات فیزیکی با Provenance

صنایعی که با مصرف کننده‌ها سروکار دارند مثل صنایع غذایی و پوشاک، برای تأیید اخلاقیات یک کمپانی و همچنین منشأ ایجاد محصولات نیازمند گواهینامه‌های شخص ثالث هستند.

اما برندهایی مثل Fairtrade که در زمینه صدور گواهینامه‌های اخلاقی کار می‌کنند به تازگی با انتقاد زیادی روبرو شدند. سوپرمارکت‌هایی مثل Sainsbury و Tesco در بریتانیا در حال تلاش برای ساختن استانداردهای برچسب گذاری خودشان و کنار گذاشتن استانداردهایی مثل Fairtrade هستند. این امر منجر به ایجاد ناهماهنگی در خط مشی‌ها و معنا و مفهوم آنها و همچنین افزایش ابهام و سردرگمی مصرف کنندگان شده است.

Provenance سعی دارد چنین مشکلاتی را حل کند.

Provenance از تکنولوژی بلاک‌چین جهت ساختن ردپایی دیجیتال برای کالاها استفاده می‌کند که مصرف کنندگان می‌توانند با آنها در تعامل باشند. این سیستم با همکاری نهادهایی مثل Soil Association به دنبال تلاش برای ارتقای عملکرد گواهینامه‌های استاندارد است و برای رسیدن به این هدف به مصرف کنندگان امکان می‌دهد تا با محصولات در تعامل باشند و ارتباط کالاهای فیزیکی را با مسیر دیجیتال آنها مشخص کنند.

این شرکت در یک اقدام دیگر با همکاری FairFood به دنبال فراهم کردن راهی برای مشاهده دقیق دستمزهای پرداخت شده جهت تولید محصولات است.

به این ترتیب می‌توان گواهینامه‌های استاندارد را مطابق با نیازهای قرن بیست و یکم طراحی کرد.

ردیابی الماس با Everledger

صنعت تولید الماس هم در زمینه زنجیره تأمین یک مشکل خاص دارد: پیدا کردن الماس‌های به سرقت رفته یا مورد مناقشه از بین صدها هزار الماسی که در سطح جهان داد و ستد می‌شوند کار سختی است.

در واقع، این مشکلات باعث ایجاد هزینه‌های 2 میلیارد دلاری برای صنعت بیمه می‌شود. Everledger سعی دارد این مشکلات را حل کند.

این استارتاپ اطلاعات بیش از یک میلیون الماس را روی دفتر کل امن خودش ذخیره کرده و حدود 40 دیتاپوینت منحصربفرد را درباره هر یک از آنها دنبال می‌کند تا برای هر کدام از آنها یک اثرانگشت دیجیتال بسازد.

همچنان که این الماس‌ها دست به دست می‌شوند، رکوردهای آن هم به روزرسانی می‌شود. این فرایند به خریداران و بیمه کنندگان کمک می‌کند تا منشأ جواهرات را بررسی کرده و الماس‌های به سرقت رفته یا مشکوک را شناسایی و از ورود آنها به زنجیره تأمین با استفاده از اسناد کذب پیشگیری کنند.

کمک به پیشگیری از تقلب در زمینه موادغذایی با Arc-net

تقلب در زمینه موادغذایی وقتی رخ می‌دهد که این مواد عمداً رقیق، دستکاری یا با محصولی دیگر جابجا می‌شوند. طبق برآوردها این تقلب‌ها هر سال برای صنعت غذا و نوشیدنی بریتانیا تا 11 میلیارد پوند هزینه ایجاد می‌کنند.

Arc-net سعی دارد با کمک بلاک‌چین به رفع این مشکلات کمک کند.

Arc-net پلتفرمی طراحی کرده که امکان رهگیری محصولات و شناسایی آنها در مسیر زنجیره تأمین را فراهم می‌کند.

 

شفاف سازی عملکرد انجمن‌های خیریه با BitGive

وقتی کمکی اهداء می‌کنید، چطور می‌توانید مطمئن باشید که این کمک‌ها صرف اقدامات ذکر شده می‌شوند؟ اخیراً بخصوص در بریتانیا و پس از چندین رسوایی که برای آکسفام و Kids Company ایجاد شد، مردم نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری پیدا کردند.

شرکت‌هایی مثل BitGive سعی به رفع این مشکلات دارند.

شرکت‌های غیرانتفاعی از این پلتفرم برای دریافت کمک‌های مردمی و فراهم کردن امکان نظارت بر نحوه خرج کردن آنها استفاده می‌کنند.

اولین راهکار این شرکت به نام GiveTrack امکان اهدای کمک با استفاده از بیت‌کوین را فراهم می‌کند. وقتی هزینه پروژه تأمین شود، خیرین می‌توانند بررسی کنند که از پولشان چطور استفاده شده است. اگر بیت‌کوین‌های دریافتی به ارز محلی تبدیل شوند، تراکنش‌های دیجیتال یا مکتوب اجرا شده، به پلتفرم GiveTrack تزریق می‌شود تا بتوان چگونگی استفاده از آنها را دنبال کرد.

سازمان‌های غیرانتفاعی می‌توانند بر وضعیت پروژه هم نظارت کنند. همزمان با پیشرفت پروژه، اطلاعات به BitGive تزریق می‌شود تا خیرین بتوانند مسیر طی شده توسط پروژه را مشاهده کنند.

آینده

زنجیره‌های تأمین جزء بزرگترین ابتکارات در زمینه پیاده‌سازی بلاک‌چین هستند. Maersk بزرگترین بیزنس کانتینرهای تحویل کالا اخیراً همکاری جدیدی را با آی‌بی‌ام آغاز کرده تا تکنولوژی بلاک‌چین را برای بخش عمده‌ای از کانتینرهای خودش که از چین خارج می‌شوند، پیاده‌سازی کند.

در آزمایش‌های اولیه مشخص شد که استفاده از فناوری بلاک‌چین می‌تواند به افزایش 15 درصدی سرعت حمل و نقل کالا کمک کند.

وقتی بزرگترین کمپانی حمل و نقل کالا تصمیم به انجام کارهایی بزرگ با بلاک‌چین می‌گیرد، می‌توان مطمئن بود که به زودی سایر شرکت‌ها هم اقداماتی مشابه را آغاز کنند.