آکادمی

شنبه, 04 بهمن 1399 02:45

کانسنسیس (ConsenSys) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

کانسنسیس یک شرکت سرمایه گذاری در حوزه بلاک‌چین است که از پروژه‌های اکوسیستم اتریوم حمایت می‌کند مثل uPort، Metamask، Civil، Truffle و Gnosis. همچنین این شرکت به عنوان یک شرکت مشاوره برای کمپانی‌هایی مثل مایکروسافت و شل که به دنبال کار در حوزه بلاک‌چین هستند، کار می‌کند.

هر چند حدود یک دهه از ابداع بلاک‌چین می‌گذرد، اما هنوز هم این پرسش برای بسیاری وجود دارد که اولین غول‌های این صنعت چه موقع ظهور می‌کنند. شرکت‌هایی مثل EOS موفق به جذب سرمایه زیادی از طریق ICO شدند اما تازه در شروع کارشان هستند. با توجه به این شرایط، آیا شرکت‌هایی مثل کانسنسیس می‌توانند غول‌هایی همچون گوگل را در دنیای غیرمتمرکز شبیه سازی کنند.

کانسنسیس چیست؟

کانسنسیس توسط جوزف لوبین، هم‌بنیانگذار اتریوم تأسیس شد.

این کمپانی، شامل مجموعه‌ای جهانی از فناوری‌ها و کارآفرینانی است که سعی می‌کنند دنیا را غیرمتمرکزتر کنند. کانسنسیس با استفاده از اتریوم به عنوان پایه و اساس کارهای خودش سعی می‌کند به روش‌های مختلف این هدف را محقق کند:

  • راهکارها: ارائه مشاوره برای کمپانی‌های بزرگی مثل مایکروسافت، اسمارت دبی و شِل که به دنبال ساختن بلاک‌چین‌های مخصوص خودشان هستند.
  • Labs: یک مرکز رشد و شرکت سرمایه گذاری برای کمک به رشد و توسعه کسب و کارها در اکوسیستم کانسنسیس. این مرکز شامل استارتاپ‌هایی مثل MetaMask، uPort، Truffle Suite و Civil است.
  • سرمایه: این کمپانی سرمایه و توصیه‌هایی درباره چگونگی ساختن و راه اندازی ICO عرضه می‌کند.
  • آکادمی: یک منبع آموزشی برای کمک به آموزش نسل جدید توسعه دهندگان اتریوم.

به مجموعه این افراد، پروژه‌ها و کمپانی‌ها The Mesh گفته می‌شود.

"اگر تصور می‌کنید که اینترنت بر زندگی شما تأثیر گذاشته، اتریوم هم همان تآثیر فراگیر را بر ارتباطات و کل زیرساخت اطلاعاتی ما خواهد داشت. اتریوم بر تمام جنبه‌های وجودی ما تأثیرگذار خواهد بود." جوزف لوبین

کانسنسیس با چه شرکت‌هایی کار می‌کند؟

کانسنسیس در حال همکاری با کمپانی‌های مختلف برای تولید محصولات مختلف است. بخش Solutions این شرکت در حال ساختن یک پلتفرم بلاک‌چین موسوم به komgo SA توسط شرکت‌های بزرگی مثل ING، Shell و Citigroup است.

در سال 2015 کانسنسیس با همکاری مایکروسافت به دنبال ساختن یک سرویس سازمانی بر روی بستر اتریوم بود. هدف از این همکاری استفاده از uPort (یکی از کمپانی‌ها در سیستم Mesh) برای بهبود قابلیت شناسایی افرادی است که اسناد قانونی لازم را ندارد و همچنین کمک به پیشگیری از نقض حقوق بشرد.

"مایکروسافت از زمان شروع به کار خودش همیشه استاندارد طلایی برای تحویل و پیاده سازی سازمان محسوب می‌شد. این همکاری فرصت بسیار خوبی برای کانسیس بود تا کارهایی در حد کارهای مایکروسافت انجام دهد." جوزف لوبین

در ادامه نگاهی دقیق تر به Labs، بخش رشد استارتاپ کانسنسیس خواهیم داشت همچنین بعضی از پروژه‌های این شرکت که هم اکنون در دست ساخت هستند.

ConsenSys Labs

ConsenSys Labs، بخش سرمایه گذاری کانسنسیس است که تمرکز اصلی آن وب 3.0 است. این بخش منابع، سرمایه و استعداد لازم برای کمپانی‌های تحت حمایت خودش به نام Spokes را تأمین می‌کند.

در وبسایت ConsenSys Labs نوشته شده: "ConsenSys Labs ارائه دهنده مرکز سرمایه گذاری ما است که منابع، ابزارها و استانداردهایی در حد کلاس جهانی را در اختیار توسعه دهندگان و کارآفرینان سطح جهان قرار می‌دهد. ConsenSys Labs با در اختیار داشتن یک برنامه دقیق برای استارتاپ‌ها و شبکه‌ای بی نظیر از کارشناسان و متخصصان پشتیبانی لازم برای موفق شدن کمپانی‌ها را در اختیار آنها قرار می‌دهد."

در ادامه بعضی از کمپانی‌های سیستم The Mesh معرفی می‌شوند.

uPort از بلاک‌چین برای ایجاد هویت‌های دیجیتال امن استفاده می‌کند

سرقت هویت یک مسئله بسیار رایج است. در سال 2016 بیش از 16 میلیارد دلار خسارت در اثر کلاهبرداری و جعل هویت ایجاد شد. قسمت چالش برانگیز موضوع این است که اثبات کردن هویت خودتان با روش‌هایی غیر از دانستن چند حقیقت ساده که معمولاً دیگران هم می‌توانند آنها را پیدا کنند، کار سختی است.

"سیستم هویت باز uPort به کاربران امکان می‌دهد هویت خودشان را بر روی بستر اتریوم ثبت کرده، اعتبارنامه ارسال و درخواست کنند، تراکنش‌ها را امضاء کنند و کلیدها و داده‌های خودشان را به شکل امن مدیریت کنند."

این سیستم با استفاده از قراردادهای هوشمند بر روی بستر اتریوم قادر به ثبت رکوردی دقیق از هویت کاربران است و می‌تواند از این اطلاعات برای اجرای تراکنش در شبکه‌های عمومی استفاده کند. انتظار می‌رود که شرکت‌هایی مثل uPort بتوانند در دنیای ثبت و پیگیری رکوردهای اطلاعات شفافیت بیشتری ایجاد کنند.

آیا می‌دانستید؟

uPort با همکاری شهر زوگ سوییس قصد دارد خدمات دولتی را بر روی بلاک‌چینی ثبت کند که کاربران می‌توانند با استفاده از هویت uPort خودشان به آن دسترسی پیدا کنند.

MetaMask، پلی به وب توزیع شده از طریق مرورگرهای اینترنت

MetaMask قصد دارد کاری کند که ارسال ارزهای دیجیتال به راحتی ارسال ایمیل باشد. MetaMask از طریق پلاگینی که روی مرورگرهای اینترنت قابل نصب است، با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اتریوم کار می‌کند. این یعنی کاربران می‌توانند تنها با چند کلیک اتر یا توکن‌های مبتنی بر اتریوم را در اکسچنج‌های غیرمتمرکز و بازی‌ها خرج کنند.

این افزونه بر روی مرورگرهای کروم، فایرفاکس، اپرا و بریو قابل نصب است.

آیا می‌دانستید؟

MetaMask در ماه آگوست قابلیت پشتیبانی از دستگاه‌های TREZOR را اضافه کرد. تراکنش‌ها روی خود دستگاه امضاء می‌شوند تا کلیدهای خصوصی هیچ وقت افشا نشوند.

انقلابی در حوزه خبرنگاری با Civil

Civil سعی دارد کنترل صنعت رسانه را در اختیار مخاطبان قرار دهد. Civil به دنبال کمتر کردن روش‌های بد و افزایش دقت و صداقت در خبرنگاری است.

روش اصلی مورد استفاده برای تحقق این هدف، فراهم کردن امکان تأمین بودجه خبرنگاری توسط خوانندگان و حذف نیاز به وجود منافع و تبلیغات واسطه‌ها است. این یعنی کسب و کارهای کوچک و خبرنگاران شخصی می‌توانند حمایت مالی لازم برای تولید اخباری درست و واقعی را کسب کنند.

"CVL یک ارز دیجیتال خاص با طراحی منحصربفرد است که امکان ایجاد پلتفرمی تحت کنترل جامعه با هدف خبرنگاری اخلاقی را فراهم می‌کند." مت کولیج

راحت تر کردن کار با قراردادهای هوشمند و قدرتمندتر کردن آنها توسط Truffle

کار با قراردادهای هوشمند چالش‌های خاصی دارد. این قراردادها به زبانی نوشته می‌شوند که برای بسیاری از اشخاص تازگی دارند و کاربران معمولی قادر به خواندن آنها نیستند. Truffle به دنبال حل کردن این مشکلات است.

Truffle فریم ورکی برای توسعه دهندگان اتریوم است که به آسان تر شدن کدنویسی قراردادهای هوشمند کمک می‌کند. Truffle به برنامه نویس‌ها امکان می‌دهد کدها را به زبان جاوااسکریپت و یا زبان بومی اتریوم، سالیدیتی بنویسند. به این ترتیب کاربرانی که با جاوا اسکریپت آشنایی بیشتری دارند، می‌توانند در این پلتفرم کار کنند.

"Truffle یک محیط توسعه، فریم ورک تست و پایپ لاین دارایی‌ها برای اتریوم است. هدف اصلی Truffle، ساده تر کردن کار توسعه دهندگان اتریوم است." هیو نایت، هم‌بنیانگذار پروژه Tap

Gnosis یک پلتفرم پیش بینی مبتنی بر بلاک‌چین

قطعاً استفاده از خرد جمعی به جای خرد فردی می‌تواند نتایج بهتری ایجاد کند.

Gnosis یک بازار پیش بینی است که در آن کاربران درباره رویدادهای آینده گمانه زنی می‌کنند مثلاً اینکه قیمت یک نقاشی در یک حراجی چقدر خواهد بود. این برآوردها با هم جمع می‌شوند تا درباره رویدادهای مختلف پیش بینی‌هایی دقیق انجام شود.

مطالعات نشان داده که بازارهای پیش بینی نسبت به سیستم‌های موجود سرعت بیشتری برای پیش بینی بیماری‌های همه گیر دارند. Gnosis هم سعی دارد از این قابلیت استفاده کند. به باور Gnosis استفاده از خرد جمعی کمک می‌کند که پیش بینی درباره همه موضوعات از مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا تدارکات بهتر انجام شود.

"اعداد و ارقامی که برای ما اهمیت دارند، میزان استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز هستند و اعداد مهم بعدی برای ما آمار مربوط به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است که با یکدیگر در تعامل هستند و از قرار داشتن روی یک پلتفرم مشترک منفعت می‌برند." مارتین کوپلمن، مدیرعامل Gnosis

Gnosis پلتفرمی برای ایجاد اپلیکیشن‌های پیش بینی سفارشی است از جمله انواع جدید ارزهای دیجیتال.

آیا می‌دانستید؟

Gnosis در هکاتون ETHBerlin که منحصراً متکی بر استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بود، پیشگام بود. Gnosis میزبانی کنفرانس جهانی توسعه دهندگان غیرانتفاعی Dappcoin را هم برعهده داشت.

آینده

کانسنسیس بر این باور است که اگر بتواند به دیگران برای بهره مندی از مزایای وب غیرمتمرکز کمک کرده و ابزارها، خدمات و آموزش‌های لازم را عرضه کند، مدت زمان سپری شده برای پذیرش بلاک‌چین بسیار کوتاهتر می‌شود. کانسنسیس تنها شرکتی نیست که چنین اعتقادی دارد و تعداد زیادی راهکار مشابه مثل Intrepid و Fintricity با اهدافی مشابه طراحی شده اند. اما هیچ یک از آنها به اندازه کانسنسیس بزرگ نیست.

زمان مشخص خواهد کرد که آیا کانسیس قادر خواهد بود روند جدیدی در این بازار ایجاد کند یا خیر. اما وقتی کمپانی‌هایی با هدف قوی تر کردن این اکوسیستم تشکیل می‌شوند، این یعنی این تکنولوژی همیشگی و جاودان خواهد بود.