آکادمی

شنبه, 11 بهمن 1399 03:40

آشنایی با روش استفاده، امنیت و کارمزدهای اکسچنج Binance DEX

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

بایننس دکس (Binance Dex) چیست؟

بایننس دکس یا اکسچنج غیرمتمرکز بایننس بر روی بلاک‌چین خود بایننس یعنی بایننس‌چین ساخته شده و به گفته خود بایننس هدف اصلی این اکسچنج و بلاک‌چین آن، ایجاد یک پلتفرم جایگزین جدید برای صدور و مبادله ارزهای دیجیتال به روش غیرمتمرکز است.

می‌توانید ارزهای دیجیتال ساخته شده بر پایه بایننس‌چین (توکن‌های BEP 2) را با BNB، توکن‌های دارای پشتوانه کریپتو مثل BTCB و استیبل‌کون‌ها معامله کنید. از نظر حجم تریدینگ، بایننس دکس یکی از برترین اکسچنج‌های غیرمتمرکز در این اکوسیستم محسوب می‌شود.

در این راهنما هر آنچه باید برای شروع تریدینگ در این اکسچنج بدانید را به شما آموزش می‌دهیم از جمله نحوه ساختن والت، روش تریدینگ، کارمزدها و کوین‌های پشتیبانی شده در بایننس دکس.

راهنمایی گام به گام برای استفاده از اکسچنج غیرمتمرکز بایننس

می‌توانید با والت‌های مختلف در بایننس دکس داد و ستد انجام دهید. می‌توانید از بایننس دکس با والت‌های موبایلی مثل تراست والت و والت‌های سخت افزاری لجر و ترزور استفاده کنید.

استفاده از اکسچنج غیرمتمرکز بایننس با والت‌های سخت‌افزاری قویاً توصیه می‌شود چون با این روش هیچ وقت کلیدهای خصوصی شما افشا نشده و از دستگاه خارج نمی‌شوند. برای استفاده از والت سخت‌افزاری لجر با بایننس دکس به این راهنما مراجعه کنید.

اگر والت لجر یا ترزور ندارید، می‌توانید با طی کردن گام‌های زیر، یک والت بایننس‌چین در اکسچنج بایننس بسازید و با آنلاک کردن والتتان با استفاده از فایل keystore، از آن در این اکسچنج استفاده کنید.

ساختن آدرس بایننس‌چین در بایننس دکس

برای شروع تریدینگ در بایننس دکس نیاز به ساختن یک آدرس بایننس‌چین دارید. برای ایجاد والت (آدرس) بایننس‌چین به Binance DEX رفته و روی دکمه Create Wallet در صفحه اصلی کلیک و سپس مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: راهنمای ساختن والت بایننس دکس را بخوانید

اطلاعات مربوط به فرمت‌های مختلف قابل استفاده برای دسترسی به والت بایننس‌چین را بخوانید و بعد روی next کلیک کنید.

مرحله دوم: تنظیم پسورد برای والت بایننس‌چین

پسورد خودتان را که حداقل باید شامل 8 کاراکتر و یک حرف بزرگ، عدد و یک نماد باشد را تنظیم کنید. سپس روی دکمه دانلود فایل keystore کلیک کنید.

مرحله سوم: مشاهده عبارت یادآور

مرحله چهارم: پشتیبان گیری از عبارت یادآور

عبارت یادآور خودتان را روی یک کاغذ نوشته و در محلی امن نگه دارید. می‌توانید با کلیک کردن روی دکمه بالای continue هم کلید خصوصی خودتان را مشاهده کرده و یک کپی از آن بگیرید.

از آنجایی که احتمال خراب شدن یا گم شدن کاغذ وجود دارد، می‌توانید از راهکار پشتیبان گیری CRYPTOTAG استفاده کنید که برای طراحی آن از تیتانیوم استفاده شده و برای حفظ امنیت عبارت یادآور گزینه بهتری محسوب می‌شود.

مرحله پنجم: پشتیبان را یک بار بررسی کنید

کلمات را یکی یکی و طبق ترتیب درست انتخاب کرده و به مرحله بعد بروید.

حالا والت شما ساخته شد و می‌توانید از بایننس دکس استفاده کنید. برای باز شدن والت بایننس‌چین خودتان روی unlock the wallet کلیک کنید.

می‌توانید با استفاده از فایل keystore و پسوردتان، والت بایننس‌چین را باز کنید. همچنین می‌توانید از بایننس دکس با والت‌های سخت‌افزاری لجر و ترزور هم استفاده کنید.

برای نصب بایننس‌چین روی والت سخت‌افزاری لجر، می‌توانید از این راهنما کمک بگیرید. به این ترتیب می‌توانید به صورت امن از بایننس دکس استفاده کنید بدون اینکه نیازی به افشای کلید خصوصی داشته باشید.

بعد از ایجاد و آنلاک کردن والت بایننس‌چین خودتان، به صفحه اکسچنج بایننس هدایت می‌شود که در آنجا می‌توانید جفت ارزهای قابل معامله، دفتر سفارشات و غیره را مشاهده کنید. می‌توانید آدرس‌های بایننس‌چین خودتان را هم در صفحه موجودی‌ها مشاهده کنید.

 

 

برای شروع تریدینگ در بایننس دکس، باید بایننس کوین (BNB) یا سایر ارزهای دیجیتالی که در بایننس دکس قابل معامله هستند را به آدرس بایننس‌چین خودتان واریز کنید.

ارزهای دیجیتال مبتنی بر بایننس‌چین (توکن‌های BEP 2) با توکن بومی بایننس BNB قابل معامله هستند و توکن‌های BEP2 به ارزهای دیجیتال مختلف میخکوب شده اند مثل بیت‌کوین، اتریوم و اخیراً استیبل کوین‌ها.

می‌توانید تریدینگ کوین‌های مختلف را با ارسال مقدای بایننس کوین (BNB) به آدرس بایننس‌چین خودتان شروع کنید.

کوین‌ها و جفت ارزهای مورد پشتیبانی در بایننس دکس

می‌توانید در راهنمای تریدینگ بایننس دکس یا در سایت CoinMarketCap، کوین‌های پشتیبانی شده و جفت ارزهای معاملاتی این پلتفرم را مشاهده کنید.

ساده ترین روش برای بررسی کوین‌ها و جفت ارزهای مورد پشتیبانی در بایننس دکس، استفاده از CoinMarketCap است. همچنین در این سایت می‌توانید اطلاعات زیادی درباره توکن‌های مورد معامله در این اکسچنج کسب کنید.

بعضی از کوین‌های مورد پشتیبانی در بایننس دکس عبارتند از:

  • Travala.com (AVA)
  • Aergo (AERGO-46B)
  • Chiliz (CHZ)
  • Bitcoin BEP2 (BTCB)

همانطور که اشاره شد می‌توانید همه این کوین‌ها را در پلتفرم بایننس یا CoinMarketCap مشاهده و بررسی کنید.

امنیت بایننس دکس

بایننس دکس به کاربران امکان می‌دهد با استفاده از روش‌های مختلف به این اکسچنج متصل شوند. می‌توانید برای تریدینگ در بایننس دکس از والت‌های سخت‌افزاری لجر و ترزور، والت موبایلی و غیره استفاده کنید.

می‌توانید با استفاده از یک فایل keystore یا یک عبارت یادآور، والت بایننس‌چین خودتان را در بایننس دکس آنلاک کنید اما معمولاً آنلاک کردن والت‌ها با استفاده از یک فایل keystore، کلید خصوصی یا عبارت یادآور روش امنی تلقی نمی‌شود و اکسچنج‌های غیرمتمرکز آن را توصیه نمی‌کنند.

امن ترین روش تریدینگ در بایننس دکس، اتصال آن به یک والت لجر است. می‌توانید با نصب بایننس‌چین روی والت سخت‌افزاری لجر، آن را به بایننس دکس متصل کنید.

گزینه بعدی اتصال به بایننس دکس با یک والت موبایلی مثل تراست والت و CoolWallet S است که از قابلیت WalletConnect بایننس پشتیبانی می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد با اسکن کردن یک کد QR، به والت موبایلی متصل شوند.

از آنجایی که کلیدهای خصوصی روی دستگاه و به صورت محلی ذخیره می‌شود، اگر والت سخت‌افزاری ندارید، می‌توانید از تراست والت به عنوان راهکاری امن تر استفاده کنید.

کارمزدهای بایننس دکس

به عنوان یک اکسچنج غیرمتمرکز فهرست کارمزدهای بایننس دکس حاوی جزئیات بیشتری است چون معمولاً پروپوزال‌های حاکمیتی در این اکسچنج‌ها دائماً تغییر می‌کند. مثل پلتفرم بایننس، تریدرهای دارای BNB برای استفاده از بایننس دکس مشمول تخفیف می‌شوند.

کارمزدهای بایننس دکس برای تریدینگ و انتقال وجه:

 

نوع عملیات

محاسبه

زمان اجرا

ثبت سفارش

رایگان

لغو سفارش

کارمزد ثابت

هنگام اجرای درخواست لغو

انقضای سفارش

در صورت لغو کامل، کارمزد ثابت در غیر اینصورت رایگان

وقتی انقضای زمانبندی شده اجرا شود

لغو سفارشIOC

در صورت لغو کامل، کارمزد ثابت در غیر اینصورت رایگان

وقتی سفارش IOC به صورت کامل اجرا نشود

اجرای سفارش

کارمزدهای مبتنی بر نرخ

در صورت تطبیق سفارش‌ها

 

کارمزدهای تریدینگ بایننس دکس

 

به گفته بایننس دکس، به خاطر استفاده از موتور تطبیق مبتنی بر بلاک در این پلتفرم، در هر معامله این کارمزدها دریافت می‌شوند.

 

نوع تراکنش

پرداخت با ارزی غیر از BNB

پرداخت با BNB

معامله

0.1%

0.04%

8.6

کارمزدها                  

9.2/10

راحتی استفاده

7.8/10

امنیت

8.7/10

مزایا 

  • امنیت
  • کارمزد کم
  • سازگار با والت‌های لجر و ترزور

معایب

  • شاید درک نحوه کار با این پلتفرم برای کاربران مبتدی کمی سخت باشد