آکادمی

سه شنبه, 14 بهمن 1399 02:48

بالانسر (Balancer) چیست؟ آشنایی با روش استفاده از این بازارگردان خودکار

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

بالانسر یک پلتفرم DeFi است که به عنوان یک بازارگردان خودکار (AMM) شناخته می‌شود و می‌توان از آن برای مبادله آسان توکن‌های ERC-20 استفاده کرد.

خلاصه

  • بالانسر یک پروتکل DeFi است که به عنوان یک بازارگردان خودکار شناخته می‌شود.
  • به جای استفاده از دفتر ثبت سفارشات برای پردازش معاملات، بالانسر مستقیماً و از طریق استخرهای نقدینگی ساخته شده توسط کاربران، دارایی‌ها را با هم معاوضه می‌کند.
  • کاربران می‌توانند با استفاده از توکن بالانسر (BAL) به حاکمیت این پلتفرم کمک کنند.

با رشد چشمگیر توجه و علاقه به اقتصاد غیرمتمرکز (DeFi) در ماه‌های اخیر، اکسچنج‌های غیرمتمرکز هم به عنوان راهی برای معاوضه ارزهای دیجیتال و کسب درآمد جانبی محبوبیت پیدا کردند.

آنچه که به این اکسچنج‌های غیرمتمرکز قدرت می‌بخشد، پروتکل‌های DeFi مثل بالانسر هستند. بالانسر یک بازارساز خودکار است که به دلیل مجهز به بودن به انواع قابلیت‌های جدید و ابتکاری که باعث برتری آن نسبت به رقبا شده، توانست توجه و علاقه زیادی را جلب کند.

در این مطلب به شما خواهیم گفت که بالانسر چیست و چه کارهایی می‌توانید با آن انجام دهید.

بالانسر چیست؟

بالانسر یک بازارگردان خودکار (AMM)، اکسچنج غیرمتمرکز (DEX) و یک پروتکل استخر نقدینگی است که می‌توان از آن برای معاوضه توکن‌های ERC-20 استفاده کرد بدون اینکه نیاز به اتکا به موجودیت‌هایی متمرکز وجود داشته باشد. به عنوان یک پلتفرم بی نیاز به مجوز، هر شخصی می‌تواند در صورت نصب والت‌های پشتیبانی شده در این پلتفرم (MetaMask، WalletConnect، Portis، Coinbase Wallet یا Fortmatic) به آن دسترسی پیدا کند.

آیا می‌دانستید؟

توکن‌های ERC-20، توکن‌هایی هستند که بر روی بلاک چین اتریوم کار می‌کنند.

بازارگردان خودکار (AMM) در واقع پلتفرمی است که به جای سیستم درخواست/ پیشنهاد که بیشتر اکسچنج‌های متمرکز از آن استفاده می‌کنند، از یک الگوریتم برای مدیریت سفارشات استفاده می‌کند. این الگوریتم برای تنظیم ارزش دارایی‌ها استفاده می‌شود.

پروتکل بالانسر توسط یک شرکت مشاوره بلاک‌چین به نام BlockScience طراحی شد که دور جذب سرمایه را در ماه مارس سال 2020 اجرا کرده و موفق شد با فروش 5 میلیون عدد از توکن حاکمیتی این پروتکل به نام BAL 3 میلیون دلار سرمایه جذب کند.

همچنین، بالانسر یکی از 10 بزرگترین پلتفرم DeFi است که بر روی بلاک‌چین اتریوم طراحی شده و تا ژانویه 2021 850 میلیون دلار دارایی در بالانسر بلوکه شده است.

طرز کار بالانسر

همانطور که اشاره شد، بالانسر برای تسویه معاملات از دفتر ثبت سفارش استفاده نمی‌کند بلکه از مفهومی موسوم به استخرهای بالانسر استفاده می‌کند که در واقع مخزنی شامل 2 تا 8 ارز دیجیتال مختلف هستند که نقدینگی موردنیاز تریدرها را فراهم می‌کنند.

وقتی یک استخر بالانسر ایجاد می‌شود، نسبت توکن‌های استخر تنظیم می‌شود. مثلاً ممکن است استخری شامل توکن‌های اتر، تتر و WBTC با نسبت 25، 25 و 50 درصد باشد.

وقتی کاربری اجرای ترید می‌کند، استخر دوباره بالانس می‌شود. توکن‌ها از استخر کسر شده و نسبت توکن‌ها در داخل استخر دوباره تنظیم می‌شوند تا همیشه نسبت بین دارایی‌های مختلف موجود در استخر به همان صورتی که انتظار می‌رود حفظ شود.

اخیراً نسخه جدیدی از اپ اکسچنج خودمان راه اندازی کردیم. این نسخه به غیر از طراحی جدید، بسیار سریع تر است و اصلاحات زیادی در UX آن صورت گرفته. این یک کار گروهی فوق العاده با همراهی @DestinerX، @bonustrack87 و کل تیم بالانسر بود!

از طریق این لینک چک کنید!

https://t.co/SdNX7nvX7J pic.twitter.com/gYVztgBYAA

— Balancer Labs (@BalancerLabs) December 15, 2020

بنابراین، در مثال بالا اگر کاربر نیمی از اتر موجود در استخر را تخلیه کرده و موجودی تتر را دو برابر کند، نباید ارزش نسبی ETH و USDT در استخر تغییر کند و باید هر دو 25 درصد از ارزش کل موجود در استخر را تشکیل دهند.

هنگام اجرای یک معامله، سیستم بالانسر به صورت خودکار بهترین قیمت را از بین استخرهای در دسترس تشخیص می‌دهد. بالانسر از سیستمی موسوم به مسیریابی هوشمند سفارش (Smart Order Routing یا به اختصار SOR) استفاده می‌کند تا به تریدرها تضمین دهد که با در نظر گرفتن مبلغ مورد معامله، کارمزدها و هزینه‌های گس به بیشترین بازده می‌رسند.

سازندگان استخر می‌توانند کارمزد را مشخص کنند که برای استخراج نقدینگی از استخر دریافت می‌شود و از 0.0001 تا 10 درصد است. این کارمزد بین اشخاصی که برای استخر تأمین نقدینگی می‌کنند توزیع می‌شود.

ویژگی خاص بالانسر

بالانسر به عنوان یک پلتفرم بازارگردان با اکسچنج‌های متمرکز معمولی متفاوت است از این جهت که نیازی به ایجاد اکانت برای استفاده از پلتفرم یا تکمیل هیچ مرحله اعتبارسنجی ندارید.

این سیستم کاملاً بی نیاز به اعتماد است یعنی همه می‌توانند از بالانسر برای تریدینگ یا ایجاد و فراهم کردن نقدینگی برای استخرهای بالانسر استفاده کنند.

بر خلاف بسیاری از بازارگردان‌های خودکار، گردانندگان استخر می‌توانند کارمزدهای معاملاتی را تنظیم کنند. این شرایط باعث شده بالانسر تبدیل به یکی از ارزان ترین مکان‌ها برای تریدینگ استیبل کوین‌ها شود – امری که در پلتفرم‌های رقیب مثل Uniswap به خاطر کارمزدهای حداقل 0.3 درصدی آنها غیرممکن است.

BAL شروع به کار کرد!

جهت تأمین کنندگان نقدینگی در سه هفته اول ماینینگ به والت‌های مورد استفاده برای تأمین نقدینگی در بالانسر، 435 هزار BAL واریز شد.

https://t.co/pkXFzwzPVC

— Balancer Labs (@BalancerLabs) June 23, 2020

بالانسر از یک توکن حاکمیتی به نام BAL هم استفاده می‌کند. 145 هزار عدد از این توکن‌های حاکمیتی هر هفته بین تأمین کنندگان نقدینگی توزیع می‌شود که مجموع آنها در سال به 7.2 میلیون BAL می‌رسد. BAL به عنوان یک توکن حاکمیتی برای رای دادن درباره پروپوزال‌های حاکمیتی استفاده می‌شود تا سهام‌داران بتوانند درباره آینده پلتفرم تصمیم گیری کنند و نقشی در آن داشته باشند.

آیا می‌دانستید؟

Uniswap یکی از بزرگترین رقبای بالانسر است.

کارهای قابل انجام با بالانسر

از پلتفرم DeFi بالانسر بیشتر برای تریدینگ توکن‌های ERC-20 استفاده می‌شود اما چند کاربرد مهم دیگر هم دارد:

  • ساختن استخر: کاربران می‌توانند انواع مختلفی از استخرهای نقدینگی را ایجاد کنند از جمله استخرهای خصوصی، عمومی و هوشمند.
  • افزودن نقدینگی: کاربران بالانسر می‌توانند به استخرهای عمومی نقدینگی اضافه کرده و مقداری از کارمزد ایجاد شده را کسب کنند.
  • رای دهی: دارندگان توکن بالانسر می‌توانند پروپوزال حاکمیتی پیشنهاد داده و به سایر پروپوزال‌ها رای دهند.
  • ساختن اپلیکیشن: دولوپرها می‌توانند به راحتی و با استفاده از کتابخانه‌های بالانسر در آن اپلیکیشن بسازند.

محل و نحوه خرید BAL

هر چند امکان خرید و معامله توکن BAL در اکسچنج‌های مختلف مثل بایننس و Coinbase Pro وجود دارد اما یکی از آسان ترین راه‌های تهیه این توکن‌ها استفاده از اپلیکیشن بالانسر است.

در ادامه نحوه دریافت BAL در بالانسر با استفاده از والت موبایلی و تحت وب محبوب MetaMask را بررسی می‌کنیم.

گام اول: اول والت MetaMask را نصب کرده و مقدار مناسبی اتر یا سایر توکن‌های ERC-20 مورد پشتیبانی در بالانسر را به والت خودتان واریز کنید.

پس از انجام این کار به صفحه تریدینگ ETH/BAL بالانسر مراجعه کنید.

حالا باید این صفحه را ببینید:

گام دوم: در منوی دراپ داون، نوع دارایی مورد نظر برای معاوضه با BAL را مشخص کنید. ما در این مثال نحوه مبادله ETH با BAL را نمایش می‌دهیم اما صرف نظر از دارایی انتخابی مراحل انجام کار به یک صورت است.

سپس مبلغ BAL مورد نظر را در باکس پایینی وارد کنید. بعد از انجام این کار بالانسر هزینه کار را تخمین زده و نرخ مبادله فعلی را نمایش می‌دهد.

گام سوم: پس از تایید جزئیات تراکنش روی Connect Wallet کلیک کرده و MetaMask را از لیست آپشن‌ها انتخاب کنید.

بعد از انجام این کار از شما خواسته می‌شود که والت مورد استفاده برای تراکنش را انتخاب کنید (ممکن است لازم باشد اول به MetaMask لاگین کنید).

گام چهارم: بعد از انتخاب والت و تأیید اتصال با بالانسر، به صفحه سفارش هدایت می‌شوید. پس از بررسی قیمت و تأیید آن روی 'Swap' کلیک کنید.

سپس MetaMask یک بار دیگر جزئیات تراکنش از جمله مبلغ دریافتی و کارمزد گس را نمایش می‌دهد.

روی Confirm کلیک کنید تا تراکنش شما پرداش شود. پس از بررسی و تأیید همه جزئیات، مبلغ BAL در اکانت MetaMask شما قابل مشاهده خواهد بود.

 

 

آینده

از زمان رونمایی و شروع به کار بالانسر در ماه مارس سال 2020، این پلتفرم رشد خیره کننده ای را تجربه کرد. در حال حاضر این پلتفرم از نظر حجم تریدینگ نهمین اکسچنج غیرمتمرکز بزرگ جهان و از نظر مبلغ بلوکه شده هشتمین اپلیکیشن DeFi بزرگ اتریوم است.

اما هنوز بالانسر در اولین روزهای شروع به کار خود سیر می‌کند.

طی ماه‌ها و سال‌های پیش رو، تمرکز اصلی در توسعه بالانسر اجرای دو آپدیت مهم Silver Release و Golden Release خواهد بود.

با انتشار آپدیت Silver Release بهینه سازی‌های مختلفی از نظر مصرف گس اعمال شده و اپراتورهای استخر انعطاف پذیری بیشتری خواهند داشت و Golden هم منجر به پیاده سازی چندین قابلیت جدید از جمله یک مکانیزم نقدینگی جدید خواهد شد.