آکادمی

شنبه, 18 بهمن 1399 03:16

آموزش سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال: Bitcoin futures

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در این راهنما به شما خواهیم گفت که سرمایه گذاران چگونه از قراردادهای آتی بیت‌کوین برای افزایش سود خودشان از طریق پیش بینی قیمت آینده بیت‌کوین استفاده می‌کنند.

خلاصه

  • قراردادهای آتی بیت‌کوین، در واقع نوعی شرط بندی درباره قیمت آینده این ارز دیجیتال هستند.
  • می توانید برای پیش بینی قیمت بیت‌کوین از پوزیشن long (یعنی معتقد هستید که قیمت بیت‌کوین افزایش پیدا می‌کند) یا short استفاده کنید (یعنی انتظار دارید که قیمت بیت‌کوین کاهش پیدا کند).
  • با قراردادهای آپشن لوریج، سرمایه گذاران می‌توانند سود خودشان را چند برابر کنند اما هر چقدر رقم لوریج بیشتر باشد، حاشیه خطا برای پیش بینی قیمت هم کمتر خواهد شد.

در آخرین مطلبی که درباره سرمایه گذاری در بازار کریپتو منتشر کردیم، درباره چگونگی استفاده از استیکینگ (گروگذاری) و وام دهی برای رشد دارایی‌ها به صورت منفعل و بی نیاز به فعالیت پیوسته صحبت کردیم و قصد داریم در این مطلب به آموزش یکی از روش‌های افزایش دارایی با سرمایه گذاری فعالانه بپردازیم.

در ادامه به بررسی جامع قراردادهای آتی بیت‌کوین، طرز کار آنها، دلیل استفاده از آنها توسط تریدرها، ریسک‌های این کار و روش شروع این کار بپردازیم.

قرارداد آتی بیت‌کوین (Bitcoin Futures) چیست؟

اول از همه باید با مفهوم معاملات آتی آشنا شوید و برای درک معاملات آتی آشنایی با بازار نقدی یا لحظه‌ای لازم است. بازار نقدی جایی است که در حال حاضر بیشتر اشخاص در آن سرمایه گذاری می‌کنند و در آنجا به خرید یا فروش ارزهای دیجیتال در همان لحظه می‌پردازند.

اما معامله آتی یا قرارداد آتی، یک توافقنامه بین خریدار و فروشنده است که در آن درباره قیمت‌های آتی یک دارایی گمانه زنی می‌کنند.

قراردادهای آتی امکان فعالیت برای سرمایه گذاران سنتی تری که آماده اختصاص وجه به خود آن دارایی نیستند، اما تمایل دارند از تغییر قیمت‌های آن استفاده کنند را فراهم می‌کنند.

بنابراین اگر مثلاً در ماه مارس سال 2020 یک قرارداد آتی امضاء کرده و در آن توافق کردید که بیت‌کوین را برای ماه نوامبر به قیمت 5 هزار دلار بخرید، طرف پیروز این معامله خواهید بود.

از طرفی اگر شرط بسته باشید که در ماه ژانویه قیمت بیت‌کوین به 50 هزار دلار می‌رسد، در این توافق طرف بازنده هستید چون باید بیت‌کوین را با قیمتی بسیار بیشتر از قیمت لحظه‌ای آن در این تاریخ بخرید.

البته پیچیدگی معاملات آتی بسیار بیشتر است و توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مطالب مفصل تر مراجعه کنید.

اما لازم به ذکر است که برای قراردادهای آتی بیت‌کوین یک ابزار تریدینگ فوق العاده محبوب وجود دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

دلیل استفاده از قراردادهای آتی چیست؟

دلیل اصلی استفاده از قراردادهای آتی توسط تریدرها این است که امکان تقویت سود از طریق ابزاری موسوم به لوریج را فراهم می‌کند.

لوریج به سرمایه گذاران امکان می‌دهد از مبلغی چند برابر سرمایه خودشان استفاده کنند. مثلاً در بازارهایی که لوریج 100 برابری در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهند، اگر هزار دلار سرمایه داشته باشید می‌توانید به اندازه 100 هزار دلار سرمایه گذاری کنید.

اگر با هزار دلار وارد بازار شده و پوزیشن خودتان را بعد از افزایش 2 درصدی قیمت‌ها ببندید، 20 دلار سود می‌کنید. اما اگر لوریجی 100 برابری داشته باشید، این 2 درصد منجر به سود 2 هزار دلاری می‌شود در نتیجه سرمایه اولیه شما دو برابر می‌شود. تریدینگ در بازارهای آتی می‌تواند سود شما را بیشتر از روش‌های تریدینگ کوتاه مدت افزایش دهد.

اما از طرفی این احتمال وجود دارد که خیلی سریع کل سرمایه خودتان را از دست بدهید. وقتی در بازار آتی قیمت آینده دارایی مورد نظر را درست حدس نزنید، پوزیشن شما تسویه می‌شود و اکسچنج سفارش شما را بسته و کل سرمایه اولیه خودتان را از دست خواهید داد.

البته این کار مزایای دیگری هم دارد. برای بسیاری از سرمایه گذاران سازمانی، انتخاب و تنظیم والت، استفاده از سرویس‌های اکسچنج و خرید و نگه داشتن بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال تجربه آشنایی نیست.

آیا می‌دانستید؟

در سال 2020، نرخ بهره باز تجمعی قراردادهای آتی بیت‌کوین 175 درصد افزایش یافت.

بعلاوه بسیاری از سرمایه گذاران و ادارات خانگی از نرم‌افزارهای حسابداری استفاده می‌کنند که ممکن است قادر به پردازش جریان داده والت‌ها یا اکسچنج‌ها در بازار لحظه‌ای نباشند. از طرفی، معاملات آتی استراتژی است که بیشتر سرمایه گذاران با آن آشنایی دارند.

به گفته یکی از سخنگویان AAX که اولین اکسچنج ارزهای دیجیتال جهان با پشتوانه بورس لندن است: "قراردادهای آتی راه را برای سرمایه گذاران سنتی تری که آماده تخصیص بودجه به ارزهای دیجیتال نیستند اما تمایل دارند از تغییر قیمت آنها استفاده کنند، باز کرد."

تریدرها برای فعالیت در بازار آتی ارزهای دیجیتال به چه اطلاعاتی نیاز دارند؟

اولین نکته در رابطه با خرید قراردادهای آتی این است که نیازی به خریدن و نگهداری دارایی مورد نظر که در اینجا بیت‌کوین است، ندارید. در اصل شما وارد قراردادی می‌شوید که در آن پیش بینی می‌کنید قرار است قیمت‌ها افزایش یا کاهش پیدا کنند.

نکته بعدی آشنایی با گزینه‌های موجود در زمینه لوریج است. اکسچنج‌های مختلف سطح لوریج متفاوتی ارائه می‌کنند. در AAX می‌توانید به لوریج 100 برابری دسترسی پیدا کنید. این یعنی اگر هزار دلار با لوریج 100 برابری داشته باشید، می‌توانید قراردادی به ارزش 100 هزار دلار بخرید.

اگر استراتژی long را انتخاب کرده و تصمیم بگیرید بعد از افزایش 5 درصدی قیمت‌ها پوزیشن خودتان را ببندید، 5 هزار دلار سود می‌کنید. اگر پس از افزایش قیمت 10 درصدی پوزیشن خودتان را ببندید، 10 هزار دلار سود می‌کنید.

اما اگر حدس شما اشتباه باشد و بازار در جهتی متفاوت حرکت کند، شما سرمایه اولیه خودتان را که در اینجا هزار دلار است، از دست می‌دهید (نه بیشتر از آن).

لوریج به نوعی شبیه به یک شاخص اطمینان عمل می‌کند. هر چقدر نسبت به جهت حرکت قیمت‌ها مطمئن تر باشید، می‌توانید از لوریج بیشتری استفاده کنید. اما هر چه لوریج بیشتری داشته باشید، قرارداد شما نوسان کمتری را تحمل می‌کند یعنی حتی یک تغییر قیمت کوچک هم می‌تواند باعث تسویه شدن پوزیشن شما شود.

صفحه بازار آتی در اکسچنج AAX

اما اگر از لوریج کمتری استفاده کنند، جای بیشتری برای حرکت بازار وجود دارد.

در نهایت، باید درباره عملکرد و رفتار اکسچنج مورد نظر نسبت به قراردادهای آتی مطلع باشید. مثلاً AAX پیش از رسیدن به مبلغ اولیه، قرارداد را تسویه می‌کند تا مطمئن شود که ضرر تریدرها بیشتر از مبلغ سرمایه گذاری اولیه نباشد.

مثلاً اگر به اندازه هزار دلار سرمایه گذاری کرده باشید، AAX سعی می‌کند پوزیشن شما را تا حد امکان نزدیک به این نقطه تسویه کند تا از ضرر بیشتر پیشگیری کند. اما اگر ضرری بیش از هزار دلار متحمل شوید، AAX از طریق سیستمی موسوم به Default Fund آن را پوشش می‌دهد.