آکادمی

یکشنبه, 12 ارديبهشت 1400 00:05

شبکه تتا (Theta Network) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

شبکه تتا (Theta Network) چیست؟

شبکه تتا با پشتیبانی از سامسونگ و سونی سعی دارد به اشتراک گذاری ویدیو را برای کمپانی‌ها ارزان تر کند. در این مطلب با طرز کار شبکه تتا آشنا خواهیم شد.

خلاصه

  • شبکه تتا سعی دارد زیر ساختی غیرمتمرکز برای ویدیو استریمینگ ایجاد کند که نسبت به گزینه‌های متمرکز هزینه کمتری دارد.
  • اعضای شبکه تتا برای به اشتراک گذاشتن محتوای ویدیویی با سایر کاربران دستمزد می‌گیرند.

میزبانی و به اشتراک گذاشتن محتوای ویدیویی کار پیچیده‌ای است. مشکل اینجاست که اگر همه داده‌ها را در یک محل ذخیره کنیم، دسترسی به آن برای کاربران در سطح جهان به کندی انجام می‌شود. در نتیجه سایت‌های به اشتراک گذاری ویدیو از سرورهای مختلفی در سطح جهان استفاده می‌کنند تا بتوانند محتوا را با سرعت بیشتری ارائه کنند – به این سیستم شبکه تحویل محتوا (CDN) هم گفته می‌شود.

اما هزینه‌های CDN سنگین است. این سرویس‌ها معمولاً متناسب با حجم محتوای مصرف شده کارمزد دریافت می‌کنند یعنی با محبوب شدن هر چه بیشتر یک سایت استریمینگ، هزینه‌های آن بیشتر می‌شود.

شبکه تتا سعی دارد در این زمینه تحول ایجاد کند.

شبکه تتا چیست؟

شبکه تتا سعی دارد هزینه‌های عملیاتی سرویس‌های ویدیو استریمینگ مثل یوتیوب را کاهش دهد. این شبکه با کاهش بار شبکه‌های توزیع محتوا از طریق قرار دادن مقداری از آن روی شبکه نظیر به نظیر تتا کار می‌کند. عملکرد این شبکه کمی شبیه به بیت تورنت است که در آن کاربران محتوای ویدیویی را با هم به اشتراک می‌گذارند اما در این سیستم کاربران برای به اشتراک گذاشتن این محتوا دستمزد دریافت می‌کنند.

شبکه تتا به دنبال کنار زدن یوتیوب یا پلتفرم‌های لایو استریم (پخش زنده) مثل توئیچ نیست بلکه سعی دارد برای چنین کسب و کارهایی یک زیرساخت غیرمتمرکز و کم هزینه تر ایجاد کند.

اگر بخواهید ویدیویی را در یک سایت ویدیو استریمینگ مشاهده کنید که از شبکه تتا استفاده می‌کند در این صورت این داده‌ها را با ترکیب دو روش دریافت می‌کنید. بخشی از این ویدیو به صورت مستقیم از سمت پلتفرم میزبانی سایت برای شما ارسال می‌شود اما بخشی از آن از شبکه نظیر به نظیر تتا دریافت می‌شود.

گرچه شبکه تتا سعی دارد یک گزینه ارزان قیمت تر باشد اما باز هم هزینه‌های خاصی دارد – و به همین دلیل نیاز به وجود توکن‌های تتا شکل می‌گیرد.

شبکه تتا چطور از دو توکن خودش استفاده می‌کند؟

اشخاصی که در شبکه تتا مشارکت می‌کنند برای به اشتراک گذاشتن محتوای ویدیویی با دیگر کاربران دستمزد دریافت می‌کنند. خود سایت‌های استریمینگ این هزینه را پرداخت می‌کنند نه کاربران نهایی.

برای پرداخت دستمزد استریمینگ، شبکه از توکنی به اسم TFUEL استفاده می‌کند. وقتی شخصی محتوای ویدیویی را با شخص دیگری به اشتراک می‌گذارد، سایت استریمینگ دستمزد وی را با توکن TFUEL پرداخت می‌کند. لازم به ذکر است که این کاربران کل کلیپ را استریم نمی‌کنند بلکه بخش کوچکی از هر ویدیو را پخش می‌کنند در نتیجه کاربر نهایی قطعه‌هایی از اطلاعات ویدیو را از کاربران مختلف دریافت کرده و آنها را کنار هم قرار می‌دهد.

شبکه تتا یک توکن دیگر به اسم THETA هم دارد که توکن حاکمیتی این شبکه است و به اعضای جامعه تتا امکان می‌دهد بلاک‌چین تتا را مدیریت کرده و مسیر حرکت آینده آن را کنترل کنند. در حال حاضر بخش حاکمیتی این پروتکل هنوز تکمیل نشده اما قرار است در آینده دارندگان توکن THETA قدرت و کنترل بیشتری پیدا کنند.

سقف تولید توکن THETA یک میلیارد عدد است و تورمی ندارد. می‌توانید توکن‌های THETA را گروگذاری کنید تا TFUEL دریافت کنید که سقف تولید آن 5.2 میلیارد عدد است و نرخ تورم ثابت 5 درصدی دارد.

بلاک‌چین تتا چیست؟

بلاک‌چین تتا سرعت بالایی دارد و برای پرداخت‌های کوچکتر طراحی شده است. به این ترتیب امکان پرداخت لحظه‌ای دستمزد توزیع کنندگان محتوا فراهم می‌شود.

این کار با استفاده از مکانیزم اجماع اثبات سهام انجام می‌شود که بر اساس کد بلاک‌چین Tendermint طراحی شده است. در این مکانیزم کاربران تعداد زیادی توکن THETA را در فرایند استیکینگ گروگذاری می‌کنند. سپس بلاک‌ها را پردازش می‌کنند و در صورت پردازش بلاک‌های مخرب ممکن است توکن‌های گروگذاری شده را از دست بدهند.

نودهای تتا در سطح جهان

اما این بلاک‌چین دو سطح دارد. سطح اول نودهای اعتبارسنج هستند که قدرت پردازشی بیشتری دارند و تعداد زیادی تراکنش را با سرعت بالا اجرا می‌کنند. تعداد این نودها کمتر است و معمولاً شرکت‌هایی که این شبکه را حمایت می‌کنند مثل سامسونگ و سونی اداره کننده این نودها هستند. این نودها اولین خط دفاعی برای ایمن نگه داشتن شبکه هستند. چنین نودهایی 1 میلیون توکن THETA گروگذاری می‌کنند.

سطح بعدی نودهای جامعه کاربران هستند و اعضای این جامعه اداره آنها را برعهده دارند. آنها می‌توانند عملکرد نودهای اعتبارسنج را بررسی کنند. در صورت پذیرش یک بلاک مخرب توسط همه نودهای اعتبارسنج، این نودهای جامعه کاربران مانع کار آنها می‌شوند. این نودها باید هزار توکن THETA گروگذاری کنند.

پشتیبان شبکه تتا کیست؟

Theta Labs شرکتی است که پشتوانه شبکه تتا محسوب می‌شود. این شرکت توسط مدیرعامل اجرایی آن Mitch Liu اداره شده و سایت استریمینگی به اسم Theta.tv دارد که به مخاطبان ویدیوها توکن TFUEL پرداخت می‌کند (چون بعداً این محتوا را با سایرین به اشتراک می‌گذارند). این شرکت حدود 25 کارمند دارد که عمدتاً در خلیج سانفرانسیسکو هستند هر چند قرار است دفاتر این شرکت گسترش یافته و به زودی در سئول هم یک دفتر جدید احداث کند.

به گفته Wes Levitt مدیر استراتژی Theta Labs این شرکت درآمد بالایی دارد. گرچه پلتفرم Theta TV درآمدزایی دارد اما سایز آن با بلاک‌چین تتا قابل قیاس نیست و این شرکت عمدتاً متکی بر سرمایه‌های جذب شده از سرمایه گذارانش است.

این سرمایه گذاران شامل صندوق ابتکارات سونی و سامسونگ و همچنین یکسری شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر هستند. همانطور که اشاره شد خیلی از این سرمایه گذاران در شبکه تتا نود اعتبارسنج دارند. چهار مورد از این شرکت‌های خطرپذیر در ماه مارس اعلام کردند که برای راه اندازی یک نود اعتبارسنج مشارکتی، 100 میلیون دلار از توکن‌های تتای خودشان را – که عمدتاً در سرمایه گذاری‌های اولیه، یعنی زمانی که این توکن ارزان تر بود، به دست آوردند – گروگذاری می‌کنند.

این شرکت مشاورانی از شرکت‌های رسانه‌های مهم دارد مثل Steve Chen هم‌بنیانگذار یوتیوب، Justin Kan هم‌بنیانگذار توئیچ و Jonathan Wong مدیر محصولات سایت Rakuten Viki.

تا امروز Theta Labs از اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده آمریکا سه گواهی حق اختراع در ارتباط با سرویس ویدیو استریمینگ خودش دریافت کرده که مربوط به نحوه به اشتراک گذاری داده‌ها در شبکه غیرمتمرکز هستند.

تتا چگونه از تقلب پیشگیری می‌کند؟

یکی از مشکلات بالقوه استفاده از شبکه تتا این است که ممکن است شخصی از دو کامپیوتر استفاده کرده، ویدیو را در شبکه به اشتراک گذاشته و برای انجام این کار پاداش دریافت کند اما چند سازوکار برای مقابله با این مشکل وجود دارد.

اول اینکه این شبکه اجازه نمی‌دهد محتوا از یک آی‌پی به سمت همان آی‌پی استریم شود. به این ترتیب از شرایط ذکر شده پیشگیری می‌شود. همچنین این شبکه یکسری محدودیت دیگر هم دارد که پلتفرم ویدیو استریمینگ بسته به سطح سخت گیری مد نظرش می‌تواند آنها را تنظیم کند.

نکته مهم بعدی این است که خود میزبانان محتوا انتخاب نمی‌کنند محتوا را با چه کسی به اشتراک بگذارند. در نتیجه اگر سعی کنند سیستم را بازی داده و محتوا را برای خودشان منتشر کنند، در واقع ممکن است این محتوا با هزاران کاربر دیگر به اشتراک گذاشته شود. در نتیجه به جای آسیب زدن، بیشتر به شبکه کمک می‌کنند.

آینده شبکه تتا

در کوتاه مدت، قرار است شبکه تتا روی مین نت 2 راه اندازی شود. این آپگرید مزایای خاصی برای شبکه دارد و منجر به اضافه شدن قابلیت پشتیبانی از نودهای لبه می‌شود. این نودها، محتوای ویدیویی را دانلود کرده و با کاربران دیگر به اشتراک می‌گذارند بدون اینکه نیاز باشد کاربر آن را مشاهده کند. اشخاصی که با این کار از شبکه حمایت کنند توکن TFUEL دریافت می‌کنند. به گفته Levitt یک کاربر معمولی می‌تواند با فعال سازی یک نود کامل در ماه 10 تا 15 دلار درآمد کسب کند.

Theta Labs قصد دارد یک بازار برای توکن‌های تعویض ناپذیر راه اندازی کند. توکن‌های تعویض ناپذیر (NFT) یکسری توکن دیجیتال منحصربفرد هستند که معادل با یک محتوای دیجیتال مثل یک موزیک یا اثرهنری در نظر گرفته می‌شوند. این بازار به تولیدکنندگان محتوای Theta TV امکان می‌دهد NFTهای خودشان را عرضه کرده و از آن برای برقراری تعامل با مخاطبان استفاده کنند.

به گفته Levitt بیشتر همکاران تتا در حوزه سرگرمی سعی به پیدا کردن راه‌هایی برای ورود به بازار NFT دارند. البته تا زمانی که حباب این بازار نترکد!