آکادمی

پنج شنبه, 16 ارديبهشت 1400 01:34

معرفی لایو پیرLIVE PEER (LPT)

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

لایو پیر سعی دارد با توزیع کار رمزگردانی (transcoding) هزینه‌های استریم ویدیو را به طور چشمگیری کاهش دهد.

خلاصه

  • لایو پیر از کامپیوترهای توزیع شده جهت انجام کارهای پرمصرف و پرهزینه رمزگردانی استفاده می‌کند.
  • در ماه مارس سال 2021 Grayscale یک صندوق سرمایه گذاری لایو پیر راه اندازی کرد.

وقتی شرکت Grayscale یعنی همان شرکتی که ابزار سرمایه گذاری GBTC را ایجاد کرده در ماه مارس سال 2021 اعلام کرد که صندوق‌های جدیدی بر اساس سایر ارزهای دیجیتال راه اندازی می‌کند، اکثر صندوق‌های تازه تأسیس آن دوره بر اساس ارزهای دیجیتال شناخته شده طراحی شده بودند مثل چین لینک و فایل کوین اما حالا یک گزینه جدید اضافه شده بود که به نظر می‌رسید قادر است توجه زیادی به خود جلب کند.

لایو پیر یک سرویس غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم است که هدف آن کاهش هزینه‌های اپلیکیشن‌های استریم ویدیو است. این کار با توزیع کارهای پرمصرف بین کاربرانی انجام می‌شود که قدرت پردازشی خودشان را به شبکه اجاره می‌دهند. مثل بیشتر سرویس‌های غیرمتمرکز، در این سرویس هم انگیزه‌هایی برای اعضای شبکه وجود دارد مثل هماهنگ کننده‌هایی که ویدیوها را رمزگردانی می‌کنند و اشخاصی که توکن‌های LPT را گروگذاری می‌کنند تا برای شبکه نقدینگی تأمین کنند.

Grayscale در این ایده پتانسیل‌های خاصی می‌بیند اما هدف و کاربرد این سیستم چیست؟ در این مطلب نگاهی به طرز کار لایو پیر خواهیم داشت و اینکه کاربران چطور می‌توانند در این سیستم مشارکت کرده و توکن LPT آن را بخرند.

لایو پیر چیست؟

لایوو پیر یک سرویس غیرمتمرکز است که برای حداقل کردن هزینه‌های زیرساخت استریمینگ یا اپلیکیشن‌های پخش ویدیو بر حسب تقاضا طراحی شده است.

این پلتفرم با مصرف کنندگان در تماس نیست و جایگزینی غیرمتمرکز برای یوتیوب یا توئیچ محسوب نمی‌شود. بلکه یک راهکار پشت صحنه برای خالقان اپلیکیشن‌ها است که کار رمزگردانی ویدیو – یا تبدیل آن از فرمتی به فرمت دیگر پیش از پخش – را روی کامپیوترهای موجود در شبکه توزیع می‌کند.

به گفته لایو پیر راهکار این پروژه می‌تواند نسبت به روش سنتی و متمرکز هزینه‌های مصرف منابع را تا 50 برابر کاهش دهد.

لایو پیر چگونه کار می‌کند؟

لایو پیر متکی بر هماهنگ کننده‌ها یا اشخاصی است که کامپیوترشان را به شبکه متصل کرده اند تا کارهای پر مصرف رمزگردانی را انجام دهند. این اشخاص منابع کامپیوتری خودشان – مثل جی پی یو و سی پی یو و پهنای باند – را در ازای دریافت ارز دیجیتال در اختیار شبکه قرار می‌دهند. لایو پیر این اشخاص را ویدیو ماینر می‌نامد تا به نوعی از همان اصطلاح ماینینگ که در سایر بلاک‌چین‌ها مثل بیت‌کوین استفاده می‌شود، استفاده کند.

توسعه دهندگانی که از شبکه لایو پیر برای قدرت بخشیدن به اپلیکیشن‌های ویدیویی خودشان استفاده می‌کنند باید برای دریافت خدمات رمزگردانی و توزیع محتوا توکن LPT پرداخت کنند. دارندگان LPT هم می‌توانند پاداش‌های خودشان را در اختیار هماهنگ کننده قرار دارند تا به نوعی وی را تبدیل به نماینده کنند و با این کار سهم کمی از پاداش و کارمزدهای مشارکت در شبکه را به دست آورند بدون اینکه به صورت مستقیم در فرایند رمزگردانی دخیل باشند.

آیا می‌دانستید؟

قیمت توکن LPT در روزهای پس از رونمایی از صندوق لایو پیر Grayscale ناگهان حدود 450 درصد افزایش یافت.

ویژگی خاص لایو پیر چیست؟

ویدیو استریمینگ برای توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها هزینه زیادی دارد. هزینه‌های این فرایند یکی از هزینه‌های مخفی است که ممکن است مشتریان به صورت مستقیم مشاهده یا درک نکنند اما چنین هزینه‌هایی به صورت کارمزد سرویس، افزایش حجم تبلیغات یا فروش داده‌های کاربران گریبانگیر آنها می‌شود.

لایو پیر می‌تواند با به حداقل رساندن چنین هزینه‌هایی از طریق رایانش توزیع شده امکان شکل گیری بیزنس مدل و اپلیکیشن‌های مبتنی بر ویدیوی جدیدی را فراهم کند. همچنین کاربران می‌توانند قدرت پردازشی خودشان را در اختیار شبکه قرار داده و پاداش و کارمزد دریافت کنند.

چه کارهایی می‌توان با لایو پیر انجام داد؟

لایو پیر با کاربران در تماس مستقیم نیست بنابراین کاربرانی که ویدیوهای رمزگردانی شده در شبکه لایو پیر را تماشا می‌کنند ممکن است نشانه‌ای از دخالت این سرویس مشاهده نکنند.

لایو پیر برای توسعه دهندگان اپلیکیشن جایگزینی ارزان تر نسبت به سرویس‌های متمرکز فراهم کرده و هزینه‌های رایانشی برای پیاده سازی ویدیو در سرویس‌های آنها را کاهش می‌دهد. همچنین برای شرکت کنندگان شبکه هم انگیزه‌هایی در نظر گرفته شده که آنها را تشویق می‌کند تا کامپیوترشان را به شبکه وصل کرده و یا توکن‌های LPT خودشان را گروگذاری کنند تا نقدینگی شبکه را تأمین کنند.

آیا می‌دانستید؟

لایو پیر یک طرح آزمایشی «ماینینگ مشترک» با پلتفرم فایل کوین راه اندازی کرده که به کاربران امکان می‌دهد روی هر دو پلتفرم ماینینگ انجام داده و پاداش کسب کنند.

روش خرید LPT

در حال حاضر امکان خرید LPT با ارز فیات وجود ندارد و اکسچنج‌هایی مثل کوین بیس، بایننس، جمینی و کراکن از قابلیت معامله این توکن پشتیبانی نمی‌کنند اما می‌توانید آن را در اکسچنج‌های آلت کوین مثل اکسچنج غیرمتمرکز Radar Relay داد و ستد کنید.

می توانید کوین‌هایی مثل اتر یا بیت‌کوین را با ارز فیات از اکسچنج‌هایی مثل کوین بیس بخرید و آنها را به یک والت بیرونی ارسال کنید و سپس از آن برای خرید LPT از یک اکسچنج دیگر استفاده کنید. یونی سواپ و بالانسر از جمله اکسچنج‌هایی هستند که از LPT پشتیبانی می‌کنند.

صندوق لایو پیر Grayscale

صندوق‌های مبتنی بر ارز دیجیتال Grayscale ابزارهای سرمایه گذاری هستند که با هدف فراهم کردن امکان سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاران سنتی طراحی شده اند. قیمت این صندوق‌ها به صورت تقریبی معادل با قیمت ارز دیجیتال مربوطه است و Grayscale مقدار چشمگیری از هر کوین یا توکن را در صندوق نگهداری می‌کند. سرمایه گذاران با سرمایه گذاری در چنین صندوق‌هایی مالک ارز دیجیتال نمی‌شوند اما می‌توانند از مزایای افزایش ارزش این ارزها بهره مند شوند.

Grayscale با ایجاد صندوق لایو پیر به نوعی امیدواری خودش به آینده توکن LPT را نشان داد و اینکه به احتمال زیاد ارزش این توکن به مرور بیشتر می‌شود و سرمایه گذاران مایل به کار کردن با آن هستند. در ماه مارس سال 2021 Grayscale حدود 8 و نیم میلیون دلار توکن LPT داشت اما ممکن است رشد و موفقیت صندوق بیت‌کوینی این شرکت منجر به افزایش ارزش سرمایه‌های آن شود.

آینده

موفقیت لایو پیر به احتمال زیاد به قابلیت مقیاس پذیری آن بستگی خواهد داشت. اگر شبکه توزیع شده لایو پیر بتواند کیفیت سرویسی مشابه با گزینه‌های متمرکز ارائه کند و این کار را با هزینه‌ای کمتر انجام دهد در این صورت لایو پیر می‌تواند گزینه مطمئنی برای اپلیکیشن‌های وب 3 و پلتفرم‌هایی باشد که روزبروز محبوب تر می‌شوند. در ماه مارس سال 2021 هنوز شبکه لایو پیر نسبتاً کوچک است و حدود 47 رمزگردان به این شبکه متصل شده اند. Eric Tang مدیرعامل اجرایی لایو پیر ماه پیش توئیت کرد که این سرویس بیش از 1.6 میلیون دقیقه ویدیو را در 30 روز اخیر رمزگردانی کرده است.

اما لایو پیر تنها سرویسی نیست که سعی دارد از تمرکززدایی برای کاهش هزینه‌های ویدیو استریم استفاده کند. در این حوزه تتا شناخته شده ترین سرویس است اما این پروژه با استفاده از پهنای باند اضافه کاربران برای استریم کردن محتوا به سایر کاربران، از رویکردی متفاوت استفاده کرده و در قبال پهنای باند کاربران به آنها توکن تتا اهداء می‌کند. VideoCoin هم که خودش را Airbnb حوزه ویدیو معرفی کرده به رویکرد لایو پیر نزدیک تر است و کارهای محاسباتی را روی نودهایی که به شبکه متصل هستند توزیع می‌کند. شبکه‌های غیرمتمرکزتری هم در این حوزه وجود دارند از جمله گولم.

لایو پیر قصد دارد در نهایت کاملاً غیرمتمرکز شود اما در حال حاضر توسط شرکت لایو پیر هدایت می‌شود که این شبکه را تأسیس کرده است. در سال 2017 نقشه راه لایو پیر در سایت این شرکت منتشر شد که نگاهی کلی به روش این شرکت برای رسیدن به هدف مقیاس پذیری داشت.

با رشد بازار وب 3 ارزش سرویس‌های غیرمتمرکز بیشتر مشخص خواهد شد. Grayscale امیدوار است که لایو پیر یکی از سرویس‌هایی باشد که به ایجاد تحول در بازار ویدیو استریمینگ کمک می‌کند و این رأی اعتماد می‌تواند منجر به متمایز شدن این پروژه و جذب توسعه دهندگان بیشتری به سمت آن شود تا از پتانسیل‌های این شبکه غیرمتمرکز بهره ببرند.