آکادمی

پنج شنبه, 16 ارديبهشت 1400 01:39

معرفی پلتفرم Sorare

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

پلتفرم مبتنی بر اتریوم Sorare فوتبال، ورزش‌های فانتزی و توکن‌های NFT را در قالب یک تجربه مشارکتی تعاملی ترکیب کرده. در این مطلب با ویژگی‌ها و قابلیت‌های این پلتفرم آشنا می‌شوید.

خلاصه

  • Sorare یک بازی فوتبال فانتزی با استفاده از توکن‌های تعویض ناپذیر (NFT) است که امکان خرید، مالکیت و فروش کارت‌های دیجیتال مربوط به بیش از صد تیم ورزشی را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • می توانید در لیگ‌های این پلتفرم شرکت کرده و کارت‌های مخصوص درون بازی‌های آن را خرید و فروش کنید.

ورزش‌های فانتزی جزء بیزنس‌های رو به رشد در سطح جهان محسوب می‌شوند. حجم این بازار در سال 2019 حدود 18.6 میلیارد دلار برآورد شده و پیش بینی می‌شود که تا سال 2027 به 48.6 میلیارد دلار برسد. در بازی‌های فوتبال فانتزی سنتی کاربران بازیکنان خاصی را انتخاب کرده، چیدمان آنها را مشخص کرده و بعد بازی را شروع می‌کنند به این امید که رقبا را کنار زده و رتبه اول را کسب کنند.

Sorare قصد دارد در این زمینه تغییر ایجاد کند. Sorare در اصل یک نوع بازی فوتبال فانتزی است اما در این بازی به جای انتخاب نام بازیکن‌ها، شما کارت‌های دیجیتال قابل خرید و فروشی را تهیه می‌کنید که توکن آنها روی بلاک‌چین اتریوم ثبت شده است. به این ترتیب شما مالک کارت‌های مربوط به این توکن‌های تعویض ناپذیر (NFT) می‌شوید و می‌توانید به راحتی آنها را بفروشید اما این کارت‌ها قلب اصلی تجربیات کاربری Sorare هستند و به پلیرها جوایزی ارزشمند پرداخت می‌شود هم به شکل ارزهای دیجیتال و هم کارت‌های ارزشمند کمیاب.

این بازی فوتبال فانتزی با قابلیت مالکیت واقعی آیتم‌های دیجیتال ترکیب شده، مفهومی که در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش محبوبیت بازی‌های ورزشی طراحی شده با توکن‌های NFT مثل NBA Top Shot اوج گرفت. در این مطلب نگاهی به طرز کار Sorare و نحوه شروع کار با این اکوسیستم خواهیم داشت.

Sorare چیست؟

Sorare یک بازی فوتبال فانتزی تحت وب آنلاین است که در آن از مفاهیم جدید حوزه کریپتو استفاده شده است. در این بازی هم مثل فوتبال فانتزی سنتی، گیمرها هر هفته با استفاده از ستاره‌های فوتبال تیم خودشان را انتخاب می‌کنند و امتیازهای به دست آمده مثل تعداد گل‌های زده شده، به امتیازهای خاصی در بازی تبدیل می‌شوند. هدف شما این است که در این لیگ هر هفته با به دست آوردن بالاترین امتیاز، سایر رقبا را شکست دهید.

 

Sorare مجوز کار با بیش از 100 بازیکن فوتبال از لیگ‌های مختلف را به دست آورده که می‌توانید با خرید کارت‌های دیجیتال مخصوص از بازار بازی، آنها را به فهرست بازیکنان خودتان اضافه کنید. از جمله تیم‌هایی که Sorare مجوز استفاده از نام آنها را دارد می‌توان به یوونتوس، میلان، لیورپول، پاریسن ژرمن، رئال مادرید و همه تیم‌های لیگ ژاپن و بازیکنان لیگ برتر آمریکا (نه خود باشگاه‌ها) اشاره کرد.

Sorare چگونه کار می‌کند؟

این بازی چند لیگ مختلف دارد که می‌توانید در آنها ثبت نام کنید از جمله لیگ تازه واردها، یک لیگ منطقه‌ای خاص و حتی لیگی که برای بازیکنان جوان کمتر از 23 سال طراحی شده است. پس از پیوستن به یک لیگ می‌توانید آرایش تیم خودتان را برای هر هفته با استفاده از کارت‌هایی که در حسابتان دارید مشخص کنید. پس از تکمیل یک هفته، امتیازهای درون بازی بر اساس عملکرد بازیکنان در دنیای واقعی محاسبه شده و بازیکنانی که بیشترین امتیازها را داشته باشند می‌توانند مقداری اتریوم و همچنین کارت‌های کمیاب بازی را به عنوان پاداش از آن خود کنند.

آیا می‌دانستید؟

ارزشمندترین کارت بازی Sorare تا به امروز مربوط به کریستیانو رونالدو ستاره یوونتوس بوده که در ماه مارس سال 2021 به قیمت حدود 290 هزار دلار فروخته شد.

ویژگی خاص Sorare چیست؟

Sorare چند ویژگی منحصربفرد دارد که برای کاربران جذابیت دارند از جمله جذابیت بازی فوتبال، آیتم‌های قابل جمع آوری و NFTهای کریپتو. بعلاوه این پلتفرم طوری این کار را انجام داده که هیچ پلتفرم دیگری شبیه به آن پیدا نمی‌شود.

NBA Top Shot بزرگترین مجموعه آیتم‌های قابل جمع آوری NFT را دارد اما هیچ المان بازی گونه واقعی به غیر از چالش‌های مجزای مربوط به جمع آوری این آیتم‌ها ندارد. Sorare رقابت‌هایی واقعی و به سبک فانتزی دارد هر چند در این بازی هر بازیکنی که بیشتر هزینه کند، شانس بیشتری برای موفقیت دارد اما برای بعضی از طرفداران سرسخت بازی فوتبال، خرج کردن این هزینه‌ها کاملاً عادی است. بعلاوه در این بازی به برنده‌ها جوایزی ارزشمند و ملموس تعلق می‌گیرد.

شروع کار با Sorare

مثل سایر بازی‌های رایگان، بازی‌های طراحی شده بر اساس ارزهای دیجیتال و بعضی دیگر از بازی‌ها، امکان اجرای Sorare هم بدون پرداخت هزینه وجود دارد. کافیست در سایت Sorare عضو شده و مراحل لازم برای باز کردن قفل حدود 12 کارت متداول و پرکاربرد را طی کنید.

فرایند ثبت نام Sorare

 

این کارت‌ها فاقد ارزش واقعی هستند و امکان فروش آنها وجود ندارد اما می‌توانید مثل سایر کارت‌ها، از این کارت‌ها هم در بازی استفاده کنید. هنگام طی کردن فرایند ثبت نام می‌توانید تیم‌های مورد علاقه تان را انتخاب کنید، وارد اولین لیگ شده و آرایش تیم خودتان را تعیین کنید.

انتخاب آرایش تیم برای شروع

فرایند ثبت نام و ورود به این بازی بسیار ساده و راحت است و در این فرایند به شما برای یاد گرفتن اصول کار کمک می‌شود و بعد وارد یک بازار می‌شوید که در آنجا می‌توانید کارت‌های NFT غیررایگان را که به صورت توکن روی بلاک‌چین اتریوم ثبت شده اند انتخاب و خرید کنید. تب New Signings به شما امکان می‌دهد برای کارت‌های جدید اضافه شده به بازی پیشنهاد بدهید و تب Transfer Market هم امکان فروش این کارت‌ها را با قیمتی ثابت – که معمولاً نسبت به قیمت عرضه بسیار بیشتر است – فراهم می‌کند.

آیا می‌دانستید؟

شرکت بزرگ یوبی سافت در ماه مارس سال 2021 با Sorare همکاری کرد تا لیگ وان شات را راه اندازی کنند. این لیگ به سبک چرخشی و رایگان طراحی شده بود و در آن از کارت‌های Sorare استفاده می‌شد. در ابتدا فقط امکان بازی در لیگ برتر بلژیک وجود داشت.

آینده Sorare

Sorare در فوریه 2021 موفق به جذب سرمایه 50 میلیون دلاری شد و سرمایه گذاران بزرگی مثل بنیانگذار ردیت Alexis Ohanian و کارآفرین بزرگ Gary Vaynerchuk در این طرح شرکت کردند. حضور چنین اشخاصی یک رأی اطمینان مهم به این پلتفرم محسوب می‌شد و حجم معاملات این پلتفرم در سال 2020 و اوایل 2021 به رقم چشمگیری رسید که این موفقیت با رشد انفجاری میزان علاقه به بازار NFT همراه بود.

همزمان این شرکت اعلام کرده که تیم خودش را گسترش می‌دهد و قصد کار روی یک اپلیکیشن موبایلی دارد و به رایزنی با تیم‌ها و لیگ‌های مختلف در سطح جهان ادامه می‌دهد. قطعاً فوتبال یک بازی بسیار محسوب است و Sorare موفق به کسب مجوز از لیگ‌های مختلف در اروپا، آمریکا و آسیا شده اما همچنان تیم‌های بیشتری به این لیگ اضافه خواهند شد و به احتمال زیاد میلیون‌ها کاربر دیگر هم به این پلتفرم جذب خواهند شد.