آکادمی

شنبه, 18 ارديبهشت 1400 21:34

ان بی ای تاپ شات NBE TOPSHOT چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

ان بی ای تاپ شات جدیدترین پروژه در حوزه آیتم‌های قابل گردآوری دیجیتال است. می‌توانید هر لحظه کارت مربوط به لحظه مورد علاقه تان در بازی‌های بسکتبال ان بی ای را خریداری کنید.

خلاصه

  • ان بی ای تاپ شات شامل مجموعه ای از کارت‌های قابل معامله و قابل جمع آوری است که به صورت توکن تعویض ناپذیر یا NFT طراحی شده اند.
  • هر یک از این توکن‌ها مربوط به یکی از لحظات خاطره انگیز بسکتبال است.

ان بی ای تاپ شات جدیدترین پروژه در حوزه آیتم‌های قابل جمع آوری مبتنی بر کریپتو است که در آن مهم ترین لحظات تاریخ لیگ بسکتبال ان بی ای به توکن‌های تعویض ناپذیر یا NFT تبدیل شده است.

توکن تعویض ناپذیر نوع خاصی از توکن‌های ارز دیجیتال است که هر یک از این توکن‌ها نسبت به سایر توکن‌ها متفاوت هستند یعنی مثل آیتم‌های قابل جمع آوری معمولی از جمله کارت‌های معاملاتی، این توکن‌ها هم تعداد محدودی دارند و حالا تبدیل به یک پدیده جهانی شده اند.

با ان بی ای تاپ شات می‌توانید کارت‌های مربوط به خاطره انگیزترین لحظات بسکتابل را جمع آوری کنید.

طبق اطلاعات سایت CryptoSlam تنها در ماه پیش حدود 100 هزار نفر این کارت‌ها را خریداری کرده اند تا خاطره انگیزترین لحظات این بازی پرطرفدار را برای خودشان ثبت کنند یا اینکه با فروش این کارت‌ها با مبلغ بالاتر سود کنند.

با توجه به افزایش محبوبیت و علاقه به این پروژه، قیمت کارت‌های ان بی ای تاپ شات روی به افزایش است و در حال حاضر قیمت آنها بسیار متنوع است. مثلاً قیمت کارت مربوط به حرکت دانک رودی گی 14 دلار و قیمت کارت حرکت دانک جا مورانت 240 هزار دلار است.

کارت ان بی ای تاپ شات چیست؟

ان بی ای تاپ شات مهم ترین نمونه از کارت‌های قابل کلکسیون سازی دیجیتال است. این کارت‌ها مثل کارت‌های معاملاتی هستند اما به جای اینکه به صورت تصویری روی یک تکه کاغذ چاپ شده باشند، روی بلاک‌چین ثبت و نگهداری می‌شوند. این یعنی می‌توانید چنین کارت‌هایی را در والت دیجیتال خودتان نگه داشته و برای دیگران ارسال کنید یا در بازارهای آنلاین بفروشید.

هر تاپ شات مربوط به یکی از لحظات مهم بازی بسکتبال است.

مثل کارت‌های معاملاتی، برای هر لحظه چند کارت وجود دارد. پک‌های این کارت‌ها در ابعاد مختلف منتشر می‌شوند و هر چقدر یک پک کوچکتر باشد، کارت‌های آن کمیاب تر هستند. این پک‌ها شامل 10 هزار کارت یا بیشتر هستند. کارت‌های کمیاب بین 150 تا 4999 عدد هستند و از کارت‌های رده افسانه ای 25 تا 499 عدد موجود است.

هر کارت در هر پک شماره سریال خاص خودش را دارد اما ممکن است قیمت آنها اختلاف شدیدی داشته باشد. مثلاً برای یکی از جامپ شات‌های جیسون تیتوم کمترین قیمت درخواستی 52 دلار است و بالاترین قیمت فروش برای کارتی با شماره سریال 5206 بوده که 28 هزار دلار است. چنین اختلاف قیمتی برای یک کارت بسیار زیاد است – و اگر قصد فروش این کارت‌ها را دارید باید این نکته را در نظر داشته باشید.

بعضی این کارت‌ها مجموعه‌های متنوعی دارند. مثلاً در سری For The Win کارت‌های مربوط به 10 لحظه خاص وجود دارد از جامپ شات‌های اسپنسر دینیویدی تا سه امتیازی‌های نمانیا بیلیسا. همه این کارت‌ها کمیاب هستند.

ایجاد اکانت در Dapper Labs

بر خلاف کارت‌های معاملاتی معمولی، این آیتم‌های قابل کلکسیون سازی روی کاغذ چاپ نشده و در فروشگاه‌های فیزیکی فروخته نمی‌شوند. این کارت‌ها روی بلاک‌چین Flow ثبت می‌شوند که توسط Dapper Labs (تیم طراحی کریپتو کیتیز) ساخته شده است. بنابراین تهیه این کارت‌ها کمی پیچیده است.

برای شروع باید در Dapper ثبت نام کنید. می‌توانید برای انجام این کار روی دکمه sign up در قسمت بالای سایت تاپ شات کلیک کنید. با ساختن اکانت Dapper والتی به شما داده می‌شود که امکان ذخیره وجه و خرید آیتم‌های مخصوص کلکسیون سازی را فراهم می‌کند.

نحوه ثبت نام در Dapper

ثبت نام در Dapper راحت انجام می‌شود. می‌توانید از طریق ایمیل یا گوگل هم در این سرویس ثبت نام کنید، سپس شماره تلفن خودتان را وارد کرده و تأیید کنید. پس از آن Dapper یک کد در اختیار شما قرار می‌دهد که باید به خوبی از آن نگه داری کنید تا در صورتی که به دستگاهی که ثبت نام را با آن انجام داده اید دسترسی نداشتید، بتوانید از این کد استفاده کنید. از آنجایی که این کلید قابلیت دسترسی به اکانت شما را فراهم می‌کند، بهتر است آن را نوشته و در محلی امن نگهدارید.

شروع کار با ان بی ای تاپ شات

پس از ثبت نام در Dapper می‌توانید مستقیماً به ان بی ای تاپ شات رفته و از اکانتتان برای ورود به آن استفاده کنید.

اولین باری که وارد این پلتفرم می‌شوید می‌توانید مستقیماً به ان بی ای تاپ شات رفته و از اکانتتان برای ورود به این سیستم استفاده کنید.

با ورود به ان بی ای تاپ شات چند ویدیوی معرفی مشاهده می‌کنید و بعد به کانال دیسکورد ان بی تاپ شات دعوت می‌شوید. سپس می‌توانید انتخاب کنید که کدام تیم را حمایت کنید.

می توانید تیم محبوبتان را انتخاب کنید.

در این صفحه نام کاربری که به صورت تصادفی برای شما ساخته شده مشاهده می‌کنید و می‌توانید با کلیک کردن روی change username و رفتن به پروفایل Dapper Labs خودتان نام کاربری دلخواهتان را انتخاب کنید.

حالا می‌توانید پک‌های پیشنهادی را بررسی کنید (که معمولاً خیلی زود به فروش می‌رسند) و وارد بازار شوید که در آنجا امکان خرید کارت‌های دست دوم وجود دارد. اما برای خرید این کارها باید مقداری پول داشته باشید.

بارگذاری حساب

برای خرید کارت یکی از لحظات تاریخی ان بی ای باید مقداری موجودی در اکانت Dapper خودتان داشته باشید.

برای انجام این کار به قسمت Payment and Payouts سایت مراجعه کنید. در اینجا می‌توانید مبلغ واریزی به حسابتان را انتخاب کنید و البته باید با شرایط استفاده از خدمات Dapper هم موافقت کنید. سپس باید این مبلغ را با کارت اعتباری یا با ارز دیجیتال پرداخت کنید. Dapper کوین‌هایی مثل بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش و کوین‌های باثبات DAI و USDC را قبول می‌کند.

نحوه افزودن وجه به حساب Dapper

پس از واریز وجه به حسابتان ممکن است نیاز باشد کمی صبر کنید تا امکان خرج کردن آنها فراهم شود. همچنین باید هنگام اجرای تراکنش مقداری کارمزد پرداخت کنید در نتیجه حتماً هزینه‌های این کار را بررسی کرده و در نظر داشته باشید (کارمزدهای بیت‌کوین در حال حاضر حدود 13 دلار برای هر تراکنش است).

استفاده از بازار ان بی ای تاپ شات

کار با این بازار می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد چون هزاران کارت اپ شات در این بازار وجود دارد هر چند می‌توان با روش‌هایی خاص تعداد گزینه‌ها را محدود کرد. مثلاً می‌توانید کارت‌های بازیکنان یا تیم‌های خاصی را انتخاب کنید یا کارت‌ها را بر اساس قیمتشان رتبه بندی کنید.

برای خرید این کارت‌ها باید لحظه مورد علاقه تان را پیدا کرده و شماره سریال کارت مخصوص آن لحظه را انتخاب کنید. سپس روی گزینه خرید (purchase) کلیک کرده و با موجودی حساب Dapper خودتان هزینه آن را پرداخت کنید.

پس از خرید این کارت‌ها می‌توانید آنها را ذخیره کرده یا هر زمان که خواستید لحظه مورد علاقه تان را مشاهده کنید. می‌توانید این کارت‌ها را بفروشید یا به یک دوست اهدا کنید. اما امکان استفاده از فیلم مربوط به آن لحظه را ندارید و نمی‌توانید بدون اجازه عکس‌ها را ویرایش کنید چون مالکیت معنوی این کارت‌ها تحت انحصار تاپ شات قرار دارد.