آکادمی

پنج شنبه, 30 ارديبهشت 1400 01:09

دبیت کارت (کارت بدهی) بایننس BINANCE DEBITE CARD چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

بزرگترین اکسچنج جهان یک کارت جدید طراحی کرده که امکان استفاده از ارزهای دیجیتال در زندگی رزومره را فراهم می‌کند.

خلاصه

  • بایننس کارت یک نوع دبیت کارت ویزا است که به کاربران امکان می‌دهد از موجودی کریپتوی خودشان استفاده کنند.
  • این کارت در پایانه فروش ارز دیجیتال را به پول نقد تبدیل می‌کنند.
  • بایننس کارت از پرداخت با استفاده از بیت‌کوین، بایننس کوین، اتریوم، SXP و BUSD پشتیبانی می‌کند.

سال پیش شاهد رونق گرفت دبیت کارت‌های کریپتو بودیم و اکسچنج‌های مختلف کارت‌هایی را رونمایی کردند که به کاربران امکان می‌داد با ارز دیجیتال تراکنش اجرا کرده یا پاداش‌هایی در قالب ارز دیجیتال دریافت کنند.

حالا بایننس، بزرگترین اکسچنج جهان هم به این جمع پیوسته است. در ادامه مطلب شما را با بایننس کارت که دروازه جدید بایننس رو به دنیای کریپتو است، آشنا می‌کنیم.

بایننس کارت چیست؟

بایننس کارت، یک نوع دبیت کارت کریپتو است که توسط بایننس عرضه شده است. این کارت در ماه مارس سال پیش زمانی که این اکسچنج شرکت سوآیپ را خریداری کرد برای بعضی از کشورهایی اروپایی عرضه شد.

این کارت از بیت‌کوین، بایننس کوین، اتریوم، توکن SXP سوآیپ و کوین باثبات خودش بایننس USD (BUSD) پشتیبانی می‌کند.

با این کارت ارزهای دیجیتال در لحظه اجرای تراکنش به ارز فیات تبدیل می‌شوند. همچنین می‌توانید والت ارز فیات بایننس خودتان را با ارز فیات دلخواهتان پر کرده و هنگام نیاز از آن برداشت کنید.

می توان از بایننس کوین که یک دبیت کارت ویزا است برای خرید از بیش از 60 میلیون شرکت در 200 منطقه سطح جهان استفاده کرد.

هنگام رونمایی از این محصول، چانگ‌پنگ ژائو مدیر عامل بایننس که بیشتر با نام CZ شناخته می‌شود اعلام کرد که این کارت به کاربران امکان می‌دهد ارزهای دیجیتال را مستقیماً در هنگام خرید به ارز فیات تبدیل کنند و به این ترتیب کاربرد و استفاده از ارزهای دیجیتال راحت تر می‌شود.

چنین محصولی بسیار جذاب به نظر می‌رسد: یک کارت شیک از یکی از اکسچنج‌های برتر جهان که به کاربران امکان می‌دهد ارزهای دیجیتال را به راحتی خرج کنند.

در نتیجه ما هم کمی وقت صرف بررسی بایننس کارت کردیم تا نحوه اجرای این فرایند و ویژگی‌های این کارت را ارزیابی کنیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

نحوه درخواست این کارت به چه صورت است؟

درخواست بایننس کارت مستقیماً از طریق سایت بایننس انجام می‌شود. در حال حاضر کارت بایننس فقط برای بعضی مناطق اروپایی قابل استفاده است از جمله اتریش، بلژیک، ایرلند، مالت، استونی و غیره (فهرست کامل این مناطق در این مطلب ذکر شده است). طرفداران ارزهای دیجیتال در بریتانیا هم که در ابتدا جزء کشورهای تحت پشتیبانی بود می‌توانند این کارت را پیش سفارش دهند اما در حال حاضر این منطقه از فهرست رسمی حذف شده و احتمالاً دلیل آن تصویب برگزیت است.

اگر شما حساب بایننس ندارید اول باید یکی از این حساب‌ها را ایجاد کنید که انجام آن کار راحتی است و کافیست آدرس ایمیل و اطلاعات شخصی خودتان را وارد کنید اما لازم به ذکر است که فقط کاربرانی که سطح دوم فرایند KYC را طی کرده باشند، می‌توانند درخواست دبیت کارت بدهند.

KYC مخفف Know Your Customer به معنای مشتریان خودتان را بشناسید، فرایندی است که در سرویس‌های مالی از آن استفاده می‌شود و کار آن کمک به شناسایی و احرازهویت افراد است. به عبارتی بایننس با کمک این فرایند می‌تواند تشخیص دهد که شما چه کسی هستید.

برای دستیابی به سطح دوم KYC در بایننس باید یک کارت شناسایی مثل پاسپورت یا گواهینامه رانندگی خودتان را به همراه یک مدرک برای اثبات درستی آدرس خودتان وارد کنید مثل قبض آب، برق، گاز و غیره. شاید انجام این کار برای کاربران مبتدی سخت به نظر برسد اما در مجموع طی کردن آن راحت است بخصوص در اکسچنجی مثل بایننس.

برای بارگذاری این اطلاعات باید اشاره گر موس را روی دکمه پروفایل در گوشه سمت راست بالای صفحه برده و گزینه Identification را انتخاب کنید. پس از انجام این کار یک عکس واضح از کارت شناسایی مورد نظرتان و عکسی شبیه به پاسپورت از خودتان آپلود کنید. آدرس تایپ شده در فیلد آدرس باید با آدرسی که در قبض وجود دارد همخوانی داشته باشد. گرچه زمان اعتبارسنجی و تأیید آدرس و کارت شناسایی نسبتاً طولانی است اما ممکن است ظرف کمتر از یک ساعت تأیید شوند.

پس از رسیدن به سطح دوم KYC می‌توانید کارت را از اینجا و با کلیک کردن روی گزینه Order Card سفارش دهید. برای تکمیل سفارش مراحلی که روی صفحه نمایش داده می‌شود را طی کنید تا در صورت موفقیت آمیز بودن این فرایند بلافاصله کارت مجازی در اختیار شما قرار بگیرد که البته کارت فیزیکی دیرتر تحویل داده می‌شود. در حال حاضر به دلیل حجم بالای تقاضا هنوز مشخص نیست که تحویل کارت فیزیکی چقدر زمان می‌برد.

پس از دریافت کارت، به بخش Card Wallet در بایننس رفته و روی دکمه Activate کلیک کنید. در اینجا باید شماره CVV نوشته شده پشت کارت فیزیکی را وارد کنید تا پین کد چهار رقمی شما نمایش داده شود. اگر کارتتان را طی مدت 45 روز پس از سفارش فعال نکنید، سفارش شما به صورت خودکار لغو می‌شود.

طراحی

لازم به ذکر است که بایننس کارت از مواد خاصی ساخته نشده و مواد مورد استفاده برای ساخت آن از جنس همان موادی است که در سایر کارت‌ها وجود دارد هر چند کاراکترهای این کارت بر خلاف کارت معمولی برجسته نیستند (احتمالاً این کار برای افزایش طول عمر کارت انجام شده است).

در حال حاضر امکان سفارشی سازی کارت یا زدن مهر شخصی روی آن وجود ندارد اما ایراد دیگری در این کارت وجود ندارد. طراحی مشکی و نقره‌ای این کارت هم ساده و مینیمال است و چیزی جز یکسری متن و لوگوی بایننس روی آن مشاهده نمی‌شود. اگر دارث ویدر (شخصیت جنگ ستارگان) قرار بود کارت بدهی داشته باشد، احتمالاً این کارت شباهت زیادی به بایننس کارت داشت.

تنظیم بایننس کارت

پس از دریافت و آماده سازی کارت مجازی و یا فیزیکی باید با طرز کار آن آشنا شوید. مهم ترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که این کارت به صورت خودکار موجودی شما را برداشت نمی‌کند.

برای استفاده از این کارت اول باید مقداری پول از والت Spot (والت پیش فرض بایننس که موجودی شما در آن قرار دارد و امکان واریز و برداشت وجه را فراهم می‌کند) به والت کارت (Card Wallet) خودتان منتقل کنید. می‌توانید انتخاب کنید که ارز فیات و سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده را به Card Wallet منتقل کنید و ترتیب انتقال وجوه را هم مشخص کنید. مثلاً اگر یورو و BNB را به عنوان دو نوع ارز اصلی مورد نظرتان انتخاب کرده اید، این کارت اول موجودی یوروی شما را مصرف می‌کند و بعد به سراغ BNB می‌رود.

Card Wallet بیشتر یک محل جایگزین برای قرار دادن ارزهای دیجیتال است. ممکن است انتقال دادن وجه از نظر بعضی‌ها غیرضروری به نظر برسد اما با این کار می‌توان حجم موجودی کارت را محدود کرد تا در صورت سرقت یا گم شدن آن، خسارت زیادی به مالک وارد نشود. قابلیت انتخاب اینکه اول کدام ارزها خرج شوند هم گزینه خوبی است.

 

پس از سفارش Card Wallet می‌توانید آن را در هر جایی که کارت ویزا قبول می‌کند به صورت آنلاین یا حضوری استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که Card Wallet را با وجه مورد نظر از والت اصلی بایننس خودتان پر کرده باشید وگرنه پرداخت شما رد می‌شود. برای پیشگیری از دردسر می‌توانید قابلیت پرکردن خودکار را تنظیم کرده و حداقل مبلغی که پس از آن والت به صورت خودکار پر می‌شود را انتخاب کنید تا نیازی به نگرانی درباره خالی شدن والت نداشته باشید.

همچنین کاربران سامسونگ پی و گوگل پی هم می‌توانند با وارد کردن اطلاعات کارت در اپلیکیشن مورد نظرشان کارتشان را تنظیم کنند تا با کارت بایننس پرداخت NFC بدون تماس انجام دهند.

کارمزدها و مشکلات

یکی از مهم ترین مزایای بایننس کارت، سیستم تخفیف نقدی است که برای بعضی خریدها تا 8 درصد مبلغ خرج شده را به حساب کاربر برمی گرداند. این برگشت وجه به صورت ارز BNB انجام می‌شود و بستگی به میزان BNB موجود در حساب بایننس شما دارد. در ادامه جزئیات این سیستم پاداش را مشاهده می‌کنید:

 

در vault مخصوص این تخفیف‌ها می‌توانید تراکنش‌های مربوط به تخفیف (یا cashback‌ها) را مشاهده کنید که یکی از این وضعیت‌ها را دارند: Pending یعنی تخفیف مورد نظر محاسبه شده اما هنوز به والت شما واریز نشده است. Completed یعنی این مبلغ به والت Spot شما واریز شده و Declined یعنی تراکنش شما مشمول شرایط دریافت تخفیف نبوده است.

خود تخفیف به صورت ماهیانه واریز می‌شود ولی بعضی رقبا این پاداش‌ها را به صورت هفتگی ارائه می‌کنند. همچنین باید توجه داشت که درصد تخفیف بر اساس میانگین موجودی BNB شما به مرور زمان محاسبه می‌شود. چنین روشی چندان مطلوب نیست به خصوص با توجه به اینکه برای رسیدن به پاداش بیشتر باید بیشتر منتظر مانده و BNB را برای یک ماه کامل حفظ کنید. اما به غیر از کارمزد بیمه 15 دلاری اولیه، کارمزدهایی برای نگهداری ماهیانه یا سالیانه کارت کسر نمی‌شود که نکته مثبتی است.

از نظر محدودیت‌های کارت، برای کارت مجازی در حال حاضر سقف محدودیت 870 یورو در ماه وجود دارد که برای کارت فیزیکی 8700 یورو است. سقف محدودیت تراکنش‌های ATM هم 290 یورو است. کارمزدهای دیگر برای کارت فیزیکی و کارمزدهای تراکنش‌ها به این شرح است:

 

آیا بایننس کارت ارزش استفاده را دارد؟

برای رسیدن به پاداش 8 درصدی کامل باید حداقل 6 هزار BNB در والت خودتان داشته باشید که در حال حاضر ارزش آن معادل با 250 هزار دلار است. برای کارت سطح دو که 2 درصد تخفیف دارد نیاز به 10 BNB یا به عبارتی حدود 420 دلار دارید.

چنین محدودیت‌هایی برای افراد مبتدی که تازه وارد دنیای کریپتو می‌شوند چندان خوشایند نیستند اما حداقل مبلغ تخفیف برای اشخاصی که در حد چند صد دلار BNB دارند، 1 درصد است.

نکته ناامید کننده این است که پاداش‌ها فقط به صورت BNB پرداخت می‌شوند یعنی مثلاً شخصی که هزاران دلار بیت‌کوین دارد، پاداش خاصی نخواهد داشت.

اگر از قبل در حوزه BNB سرمایه گذاری کرده باشید شاید دریافت این پاداش‌ها برای شما ارزشمند باشد اما در مجموع عملکرد کارت بدهی که به یک اکسچنج وابسته باشد، در همین حد است.

رای نهایی

شاید بتوان گفت که از جهاتی وجود بایننس کارت هیچ فایده خاص و قابل توجهی ندارد. اما به هر حال این کارت هم می‌تواند جذابیت‌های خودش را داشته باشد چون با بزرگترین اکسچنج جهان کار می‌کند و به شما امکان می‌دهد که موجودی خودتان را در دنیای واقعی خرج کنید و به این ترتیب بلاک‌چین کاربردی ملموس تر در زندگی روزمره پیدا می‌کند.

اما واقعیت این است که در نهایت شما هزینه کالاها و خدمات را با کریپتو پرداخت نمی‌کنید چون موجودی شما اول به ارز فیات تبدیل می‌شود و از نظر فروشنده شما هم یک کاربر معمولی هستید. در مجموع چنین رویکردی با دیدگاه ایده آل صنعت کریپتو همخوانی ندارد.

رویای مشتاقان و علاقمندان بازار ارزهای دیجیتال این است که روزی امکان خرید با استفاده از خود این ارزها فراهم شود آن هم بدون نیاز به واسطه‌هایی که تبدیل ارز انجام دهند. مسئله اصلی در این زمینه بحث پذیرش است که بایننس هم با این اقدام سعی به حل کردن آن دارد.

با این حال استفاده از چنین کارتی را فقط برای طرفداران BNB که مقدار زیادی از این کوین دارند توصیه می‌کنیم. البته تهیه این کارت برای سایر کاربران بخصوص با توجه به اینکه کارمزد ماهیانه ندارد، می‌تواند مفید باشد. به هر حال یکی از مهم ترین ویژگی‌های دنیای کریپتو تلاش برای امتحان کردن پدیده‌های جدید و رفع محدودیت‌هاست. چنین محصولاتی هم می‌توانند گام مهمی به سمت پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال باشند.