آکادمی

شنبه, 15 خرداد 1400 01:26

چگونه BITCOIN بیت کوین ماین کنیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

خلاصه

ماینینگ فرایندی است که از طریق آن تراکنش‌های بیت‌کوین تأیید شده و به بلاک‌چین اضافه می‌شوند. هدف ماینرها پیدا کردن راهکارهای معتبر برای یکسری محاسبات ریاضی پیچیده است. ماینرهایی که موفق به حل این مسائل محاسباتی شوند، کارمزد تراکنش و بیت‌کوین‌هایی که ماین می‌شوند را دریافت می‌کنند.

وقتی بیت‌کوین تازه شروع به کار کرده بود، کاربران بیت‌کوین می‌توانستند با کامپیوترهای شخصی خودشان به مسابقه ماینینگ ملحق شوند. اما امروزه برای سودآور بودن ماینینگ باید از ریگ‌های ماینینگ تخصصی استفاده کرد. از آنجایی که ماینینگ به روش انفرادی به شدت سخت است، خیلی از ماینرها ترجیح می‌دهند که برای افزایش احتمال کسب پاداش بلاک، به یک استخر ماینینگ ملحق شوند و در این حالت سود به دست آمده به نسبت بین اعضای استخر توزیع می‌شود.

مقدمه

ماین کردن بیت‌کوین فرایندی است که باعث می‌شود بلاک‌چین دائماً با تراکنش‌های مجاز و معتبر به روزرسانی شود. در زمان ابداع بیت‌کوین، این راهکار یک راه حل منحصربفرد برای ایجاد اعتماد در محیطی بود که در آن افراد یکدیگر را نمی‌شناسند و به هم اعتماد ندارند. از این نظر ماینینگ هسته اصلی مدل امنیتی بیت‌کوین است.

ایده ماین کردن و دریافت بیت‌کوین در ازای انجام این کار، یک راه حل جذاب به نظر می‌رسید. گرچه روزهای ماین کردن با یک کامپیوتر به سر رسیده اما همیشه هم مشارکت در فرایند ماینینگ نیازی به داشتن یک سیستم فیزیکی ندارد. قبل از اینکه درباره انجام این کار تصمیم بگیرید، با ما همراه باشید تا با طرز کار فرایند ماینینگ آشنا شوید.

ماینینگ بیت‌کوین چیست؟

وقتی کاربری یک تراکنش بیت‌کوین جدید ایجاد می‌کند، باید صبر کند تا سایر کاربران شبکه (نودها) این تراکنش را بررسی و اعتبار آن را تأیید کنند. ماینرها مسئول جمع آوری تراکنش‌های جدید و در حال اجرا و گروه بندی آنها در قالب یک بلاک کاندید هستند (بلاک جدیدی که هنوز اعتبارسنجی نشده است).

هدف ماینر، پیدا کردن یک هش معتبر برای بلاک کاندید است. هش بلاک رشته‌ای متشکل از حروف و اعداد است که مثل یک شناسه منحصربفرد برای هر بلاک عمل می‌کند. در ادامه یک نمونه از هش بلاک را مشاهده می‌کنید:

0000000000000000000b39e10cb246407aa676b43bdc6229a1536bd1d1643679

برای ایجاد هش یک بلاک جدید، ماینرها باید هش بلاک قبلی، داده‌های بلاک کاندید و یک نانس را جمع آوری کرده و همه آنها را از تابع هش رد کنند.

اما ماینر باید یک نانس پیدا کند که – در ترکیب با سایر داده‌ها – یک هش بلاک تولید کند که با تعداد مشخصی صفر آغاز می‌شود. تعداد صفرها بسته به سطح دشواری ماینینگ فرق دارد. درست بودن هش بلاک نشان می‌دهد که ماینر کار لازم برای اعتبارسنجی بلاک کاندید را انجام داده است (و به همین دلیل به آن اثبات کار گفته می‌شود).

پس از جمع آوری تراکنش‌های در حال اجرا و ایجاد بلاک کاندید آنها، نانس تنها چیزی است که یک ماینر می‌تواند آن را تغییر دهد و کار ریگ ماینینگ همین است. ماشین‌های ماینینگ به تغییر نانس ادامه داده و داده‌های ترکیب شده را چندین بار بررسی می‌کنند تا زمانی که راهکار آن بلاک را پیدا کنند (یعنی هشی که با تعداد مشخصی صفر شروع می‌شود).

به محض اینکه ماینری یک هش معتبر پیدا کند، می‌تواند بلاک کاندید را اعتبارسنجی کرده و پاداش‌های بیت‌کوین را جمع آوری کند. در این لحظه، تراکنش‌های بلاک‌چین که در آن بلاک قرار دارند از حالت انتظار وارد حالت تأیید می‌شوند.

 

یک ماینر چقدر بیت‌کوین به دست می‌آورد؟

با ماین کردن هر بلاک جدید ماینر آن پاداش بلاک را از آن خود می‌کند که شامل بلاک‌های تازه ماین شده و کارمزد تراکنش است. از آنجا که اکثر این پاداش را خود پاداش بلاک شامل می‌شود، اکثر ماینرها به کل این درآمد پاداش ماینینگ می‌گویند (بدون در نظر گرفتن کارمزدها).

در رابطه با بیت‌کوین، این شبکه در ابتدا با پاداش 50 بیت‌کوینی شروع به کار کرد و پس از ماین کردن هر 210 هزار بلاک (تقریباً هر چهار سال یک بار) پاداش آن نصف می‌شود. این رویداد که به آن هالوینگ گفته می‌شود باعث شده که در سال 2012 پاداش بلاک به 25، در سال 2016 به 12 و نیم و در سال 2020 به 6.25 کاهش پیدا کند. انتظار می‌رود که رویداد هالوینگ بعدی در سال 2024 صورت بگیرد. در حال حاضر یعنی ماه می‌ سال 2021 پاداش بلاکی که به ماینرها تعلق می‌گیرد، به ازای هر بلاک حدود 300 هزار دلار ارزش دارد.

با این حال هنگام ارزیابی تجهیزات ماینینگ و سودآوری آنها باید عوامل مختلفی را در نظر داشت. سرعت ریگ ماینینگ برای تولید نانس‌های تصادفی و ارزیابی آنها یک فاکتور مهم است. به این عدد نرخ هش گفته می‌شود و نقش بسیار مهمی در موفقیت ماینر دارد. هر چقدر نرخ هش بالاتر باشد، سریع تر می‌توانید ورودی‌های تصادفی مختلف را امتحان کرده و به پاسخ درست برسید.

یکی دیگر از معیارهای مهم، مصرف انرژی ریگ ماینینگ است. اگر پول بیشتری را صرف پرداخت هزینه‌های برق کنید، سود شما کمتر خواهد بود.

 

چگونه ماینینگ را آغاز کنیم؟

از آنجایی که بیت‌کوین غیرمتمرکز و اپن سورس است، همه می‌توانند به رقابت ماینینگ ملحق شوند. در گذشته می‌توانستید از کامپیوتر شخصی خودتان برای ماین کردن بلاک‌های جدید استفاده کنید اما با رشد و افزایش سطح دشواری ماینینگ نیاز به ماشین‌های قدرتمندتری دارید.

از نظر تئوری باز هم می‌توانید با کامپیوتر شخصی خودتان بیت‌کوین ماین کنید اما احتمال اینکه یک هش معتبر پیدا کنید تقریباً صفر است. محاسبه تابع هش نسبتاً سریع انجام می‌شود اما محاسبه تعداد زیادی ورودی تصادفی به زمان بسیار بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل برای سودآور شدن ماینینگ نیاز به سخت‌افزارهای تخصصی دارید.

از چه تجهیزاتی برای ماینینگ استفاده کنیم؟

به طور کلی، می‌توان ماینینگ را با استفاده از یک سی پی یو، جی پی یو، اف پی جی‌ای یا سیستم ASIC (مدار مجتمع خاص منظوره) انجام داد. امکان ماین کردن بعضی از آلت کوین‌ها با استفاده از کارت جی پی یو وجود دارد. بسته به نوع الگوریتم، سطح دشواری و هزینه‌های برق، سیستم‌های اف پی جی‌ای هم می‌توانند گزینه خوبی باشند اما برای بیت‌کوین، ریگ‌های ASIC از همه مناسب تر هستند.

سی پی یو (واحد پردازش مرکزی)

سی پی یو نقش یک تراشه چند کاره را دارد که کار توزیع دستورالعمل‌ها روی قطعات مختلف یک کامپیوتر را انجام می‌دهد اما در حال حاضر استفاده از سی پی یو برای ماینینگ مقرون به صرفه و مناسب نیست.

جی پی یو (واحد پردازش گرافیکی)

جی پی یوها برای مقاصد مختلف طراحی می‌شوند اما اساساً از آنها برای پردازش گرافیک و نمایش آنها روی یک صفحه استفاده می‌شود. همچنین، جی پی یوها می‌توانند کارهای پیچیده را به چندین کار کوچک تقسیم کنند تا سطح کارایی را افزایش دهند. امکان ماین کردن بعضی از آلت کوین‌ها با جی پی یو وجود دارد اما بهره وری آن بستگی به الگوریتم ماینینگ و سطح دشواری آن دارد.

اف پی جی‌ای (مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر)

اف پی جی‌ای قطعه‌ای است که امکان برنامه ریزی آن وجود دارد و می‌توان برای انجام کارها و اپلیکیشن‌های مختلف این برنامه ریزی را تغییر داد. این قطعات قابل برنامه ریزی و مقرون به صرفه تر از ASIC هستند اما برای ماینینگ کارایی کمتری دارند.

ASIC (مدارهای مجتمع خاص منظوره)

ASIC مخفف application-specific integrated circuit به معنای مدار مجتمع خاص منظوره است این یعنی چنین سیستم‌هایی برای یک کاربرد خاص طراحی شده اند. ریگ‌های ماینینگ ASIC کاملاً به ماین کردن ارزهای دیجیتال اختصاص دارند. این سیستم‌ها قابلیت تنظیم و سفارشی سازی کمتری داشته و گران تر از FPGA هستند اما نرخ هش و میزان مصرف انرژی آنها باعث شده برای ماین کردن بیت‌کوین مناسب تر باشند.

استخرهای ماینینگ

احتمال اینکه خود شما به تنهایی بتوانید یک بلاک را ماین کنید بسیار کم است. اما با پیوستن به یک استخر ماینینگ می‌توانید نرخ هش خودتان را با سایر ماینرها ترکیب کنید. وقتی استخر ماینینگ یک بلاک را ماین کند، هر ماینری سهم خودش از بیت‌کوین‌های ماین شده را دریافت می‌کند. این استخر متناسب با قدرت ماینینگی که در اختیار آن قرار دادید، به شما پاداش می‌دهد.

چگونه به یک استخر ماینینگ ملحق شویم؟

وقتی قرار است با استفاده از سخت‌افزار خودتان به یک استخر ملحق شوید، باید نرم‌افزار مورد استفاده خودتان را برای هماهنگی با سایر ماینرها پیکربندی کنید. معمولاً برای انجام این کار باید یک اکانت ساخته و به سرور یک استخر ماینینگ ملحق شد.

اگر ریگ ماینینگ دارید  Binance Pool محل خوبی برای شروع این فرایند و ماین کردن بیت‌کوین و سایر کوین‌های مبتنی بر الگوریتم SHA-256 است. ریگ ماینینگ شما به صورت خودکار بین بیت‌کوین، بیت‌کوین کش و بیت‌کوین SV جابجا می‌شود تا بازده شما را به حداکثر رسانده و در قبال انجام این کار بیت‌کوین دریافت کنید.

در صفحه Binance Pool می‌توانید درباره میزان سود بالقوه خودتان به یک نتیجه گیری کلی برسید. درآمدهای بیت‌کوینی حاصل از این کار به والت بیت‌کوین شما واریز می‌شوند.

 

کلود ماینینگ

اگر می‌خواهید کار ماینینگ را یک مرحله تکنیکی تر کنید، می‌توانید به یک فارم کلود ماینینگ ملحق شوید و کار تدارک نرم‌افزار و سخت‌افزار را به مالکان فارم واگذار کنید. به طور کلی در فرایند کلود ماینینگ شما به شخصی هزینه پرداخت می‌کنید که از جانب شما کار ماینینگ را انجام می‌دهد. سپس مالک فارم سهم شما را از سود آن پرداخت می‌کند اما این گزینه ریسک زیادی دارد چون هیچ تضمینی وجود ندارد که شما در ازای سرمایه گذاری انجام شده بازدهی دریافت کنید. خیلی از سرویس‌های کلود ماینینگ متقلب از آب درآمدند پس باید بسیار مراقب باشید.

صحبت‌های پایانی

هر ماینری باید با اصول کلی ماین کردن بیت‌کوین آشنا باشد. با در اختیار داشتن ترکیبی مناسب از سخت‌افزار و نرم‌افزار لازم، همه می‌توانند ماینینگ را شروع کرده و در شبکه بیت‌کوین نقش آفرینی کنند حتی اگر متوجه شدید که ماینینگ مناسب شما نیست، باز هم می‌توانید با راه اندازی یک نود بیت‌کوین این کار را انجام دهید.

سرمایه گذاری اولیه لازم برای رسیدن به ماینینگ سودآور نسبتاً بالاست و این کار با ریسک زیادی همراه است. بازده شما هم بستگی به وضعیت بازار و عواملی همچون قیمت انرژی و پیشرفت‌های سخت‌افزاری دارد. حتماً قبل از صرف هزینه برای خرید ریگ ماینینگ تحقیقات کافی را انجام دهید.