آکادمی

دوشنبه, 17 خرداد 1400 05:15

آشنایی با هاردفورک لندن اتریوم ETHEREUM HARD FORK

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

هاردفورک لندن اتریوم، آپدیتی است که منجر به تغییر مدل تراکنش‌های این بلاک‌چین و بمب سختی آن می‌شود. شبکه اتریوم، کارمزدها را طوری تنظیم می‌کند که به جای پیشنهاد دادن گس توسط کاربران، یک کارمزد پایه برای هر بلاک تنظیم شود.

برای همزمان شدن با عرضه برنامه ریزی شده اتریوم 2، توسعه دهندگان قصد دارند رویدادی موسوم به بمب سختی را با تآخیر اجرا کنند. به این ترتیب ماینرها تشویق می‌شوند که از مدل اثبات کار به سمت اثبات سهام حرکت کنند.

مقدمه

هاردفورک لندن اتریوم، آپدیتی برای بلاک‌چین آن است که مدتی کوتاه پس از هاردفورک برلین که آوریل 2021 رونمایی شد، اجرایی می‌شود. این آپدیت باعث پیاده سازی تغییرات مهمی در سیستم کارمزد تراکنش‌های اتریوم می‌شود که مدتهاست باعث بحث و اختلاف نظر زیادی شده است. همچنین، این آپدیت منجر به پیاده سازی آمادگی‌های لازم برای شروع به کار اتریوم 2 با ایجاد تنظیماتی در مدل اجماع نظر آن می‌شود.

اما هاردفورک لندن به دلیل تغییرات مهمی که روی ماینینگ و کارمزد تراکنش‌ها ایجاد می‌کند، از نظر عده زیادی یک هاردفورک جنجالی محسوب می‌شود. تغییرات این هاردفورک برای کاربران و ماینرها به صورت دقیق مشخص نیست اما موقت خواهند بود چون اتریوم 2 در راه است.

تغییرات جدید آپدیت لندن چیست؟

آپدیت لندن اتریوم، هاردفورکی است که منجر به پیاده سازی دو پیشنهاد اصلاح در اتریوم می‌شود. با توجه به اینکه قرار است اتریوم 2 (هاردفورک سرنیتی) سال 2022 رونمایی شود، آپدیت لندن منجر به پیاده سازی یکسری تغییر برای حرکت به سمت اثبات سهام می‌شود. به این ترتیب همزمان با نزدیک شدن به آپدیت سرنیتی، سطح دشواری ماینینگ هم به تدریج کم می‌شود. از آنجایی که لندن یک هاردفورک است، همه نودها باید با قوانین جدید موافق بوده و جدیدترین نسخه را نصب کنند تا بتوانند به ماینینگ و اعتبارسنجی بلاک‌ها بپردازند.

مهم ترین تغییر در کارمزد تراکنش‌ها ایجاد می‌شود که شامل یک مکانیزم ضدتورمی جدید است. قبلاً کاربران باید برای کارمزد تراکنش‌ها (گس) یک پیشنهاد قیمت ارائه می‌کردند. ماینرها تراکنش‌ها را بر اساس کارمزدشان اولویت بندی کرده و کارمزد پیوست شده به تراکنش‌ها به نوعی نقش پاداش آنها را بازی می‌کرد. حالا با این آپدیت، برای هر تراکنش یک کارمزد ثابت در نظر گرفته می‌شود. این تغییرات حاصل پیشنهاد شماره EIP-1559 هستند که به همراه EIP-3238 در آپدیت لندن قرار دارند.

EIP چیست؟

Ethereum Improvement Proposals (پیشنهاد ارتقای اتریوم یا به اختصار EIP) طرح‌هایی هستند که برای اضافه کردن قابلیت‌های جدید به بلاک‌چین اتریوم پیشنهاد می‌شوند. توسعه دهندگان شبکه، پیشنهادات خودشان را به همراه توصیه‌هایی از سمت جامعه کاربران اتریوم مطرح می‌کنند. هر فردی آزاد است که یک پیشنهاد مطرح کرده و برای بحث و بررسی بیشتر ارسال کند.

هر EIP از دستورالعمل‌های مشخص شده در EIP1 تبعیت می‌کند:

EIP باید حاوی توضیحاتی مختصر و دقیق درباره قابلیت مورد نظر و منطق آن باشد. نویسنده EIP مسئول ایجاد توافق بین اجتماع و مستند سازی دیدگاه‌های مخالف است.

نویسنده EIP باید برای تأیید آن کارهای خاصی را انجام دهد از جمله بررسی پیشنهاد توسط همتایان و تهیه پیش نویس آن. وقتی جامعه کاربران با EIP موافقت کردند، این پیشنهاد به آپدیت‌های آینده اضافه می‌شود.

EIP-1559 چیست؟

EIP-1559 تغییر جدیدی است که قرار است روش پرداخت کارمزد گس در شبکه اتریوم را تغییر دهد. این EIP توسط ویتالیک بوترین خالق اتریوم و تیمی متشکل از سایر توسعه دهندگان طراحی شده است.

 

به مرور زمان میانگین کارمزدی که توسط کاربران اتریوم پرداخت می‌شود به قدری زیاد شده که هزینه اجرای تراکنش‌های کوچک کاملاً نامعقول و توجیه ناپذیر است. مثلاً اگر کارمزد شبکه حدود 20 دلار باشد، ارسال 20 دلار اتر یا هر ارز دیجیتال دیگری مقرون به صرفه نخواهد بود. این کارمزد بالا باعث شده که شبکه اتریوم به خصوص برای افراد تازه ورود جذابیت کمتری داشته باشد.

EIP-1559 منجر به ارائه یک مکانیزم قیمت گذاری متفاوت می‌شود که برای هر بلاک یک کارمزد پایه مقرر می‌کند. بلاک‌چین این کارمزد را سوزانده و به این ترتیب موجودی کل اتریوم کاهش می‌یابد. این تغییر منجر به ایجاد فشار ضدتورمی (تورم منفی) در شبکه خواهد شد.

کارمزد پایه برای هر بلاک بسته به سطح تقاضای موجود در شبکه متفاوت است. اگر بیش از 50 درصد بلاکی با تراکنش پر شود، کارمزد پایه افزایش می‌یابد و بالعکس. هدف این مکانیزم، برقراری سطح تعادل در اکثر بلاک‌ها است.

می توانید برای رد کردن صف و انگیزه دادن به ماینرها جهت اجرای هر چه سریع تر تراکنش خودتان، یک انعام به آن اضافه کنید اما خود اتریوم سعی می‌کند حتی بدون انعام هم بلاک‌ها را در حد 50 درصد کامل نگه دارد. با توجه به فضای بسیار زیاد موجود در هر بلاک، به احتمال زیاد برای رسیدن به قسمت جلوی صف، این انعام می‌تواند کم باشد.

EIP-3238 چیست؟

این پیشنهاد که در اتریوم تعبیه شده، یک بمب زمان دشواری است که منجر به افزایش سطح دشواری اتریوم به مرور زمان می‌شود. وقتی به بمب زمان دشواری می‌رسیم، زمان لازم برای ماین کردن یک بلاک به قدری طولانی می‌شود که سود ماینرها بشدت کاهش یافته و تراکنش‌ها به کندی اجرا می‌شوند. توسعه دهندگان سعی دارند اطمینان حاصل کنند که ماینرها گزینه‌ای جز توقف ماینینگ با اتریوم 1 و حرکت به سمت اتریوم 2 نداشته باشند.

اما بلاک‌چین خیلی زود به این نقطه می‌رسد. برای اطمینان از اینکه شبکه برای اعتبارسنج‌ها انگیزه کافی ایجاد می‌کند تا در زمان مناسب به سمت مدل اجماع اثبات سهامی اتریوم 2 حرکت کنند، با EIP-3238 بمب زمانی با تأخیر روبرو می‌شود.

بدون انجام این کار ممکن بود ماینرها به استفاده از اتریوم 1 ادامه داده و شاهد شرایطی مثل آنچه برای اتریوم و اتریوم کلاسیک مشاهده کردیم ایجاد شود. تأخیر بمب زمان منجر به ایجاد زمان بلاک 30 ثانیه‌ای تا حدود سه ماهه دوم سال 2022 می‌شود. تا آن زمان ادغام اتریوم 1 و 2 کامل خواهد شد.

نظر جامعه اتریوم چیست؟

در رابطه با آپگرید لندن دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد که عمدتاً به کارمزد تراکنش‌ها مربوط هستند. گرچه ماینرها آماده می‌شوند که با راه اندازی اتریوم 2 مدل اثبات کار به پایان برسد اما این آپدیت به طور چشمگیری کارمزد دریافتی ماینرها را تغییر می‌دهد. این کاهش می‌تواند منجر به افت سود ماینرها شود. نگرانی بعدی احتمال متمرکز شدن اتریوم است. عده‌ای معتقدند که فقط ماینرهای بزرگی که به انرژی کم هزینه دسترسی دارند می‌توانند با سود کار کنند.

گرچه نمی‌توان در این رابطه با اطمینان صحبت کرد اما مکانیزم ضدتورمی می‌تواند منجر به افزایش بهای اتر شود. به این دلیل که پس از این آپدیت اتریوم کارمزد پایه همه تراکنش‌ها را می‌سوزاند.

آپدیت لندن برای کاربران چه تأثیری دارد؟

مثل بیت‌کوین، مکانیزم فعلی اتریوم هم بر اساس پیشنهاد قیمت است. هر چقدر کارمزد بیشتری برای اجرای تراکنش پرداخت کنید، احتمال اینکه تراکنش شما زودتر انتخاب شده و تأیید شود بیشتر می‌شود اما پس از آپدیت لندن نیازی به انتخاب کارمزد توسط خود شما وجود ندارد.

در این حالت شما فقط باید کارمزد پایه را بپردازید و البته امکان پرداخت انعام برای ماینرها را هم دارید اما ممکن است بین زمانی که تراکنش ارسال می‌شود تا زمان اضافه شدن آن به یک بلاک، کارمزد پایه تغییر کند. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی می‌توانید حداکثر کارمزدی که مایل به پرداخت آن هستید را مشخص کنید. اگر ماینری تراکنش شما را در بلاکی درج کند که کارمزد پایه آن کمتر از سقف کارمزد شماست، شبکه مابه التفاوت را برمی گرداند.

 

نکات پایانی

آپدیت لندن از نظر نحوه تعامل کاربران با اتریوم یکی از مهم ترین آپدیت‌های این شبکه محسوب می‌شود. خیلی از آپدیت‌های قدیمی منجر به تغییر در سیستم‌هایی می‌شدند که کاربران هنگام استفاده از اتریوم متوجه آنها نبودند اما حالا احتمال کاهش هزینه تراکنش و زمان اجرای آن بسیار بیشتر است هر چند تضمین شده نیست.

در هر صورت پیاده سازی اثبات سهام با اتریوم 2 در سال 2022 انجام خواهد شد در نتیجه می‌توان گفت که هاردفورک لندن موقتی و محدود است.