آکادمی

پنج شنبه, 20 خرداد 1400 05:40

اسنپ شات Snapshot چیست؟ آشنایی با سیستم رأی گیری غیرمتمرکز Snapshot

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

اسنپ شات (Snapshot) یک ابزار رأی گیری بر اساس سیستم ذخیره غیرمتمرکز IPS است که خیلی از پروژه‌های حوزه کریپتو از آن برای رأی گیری از کاربرانشان استفاده می‌کنند.

خلاصه

  • اسنپ شات یک سیستم رأی گیری غیرمتمرکز است.
  • چندین شرکت در حوزه اقتصاد غیرمتمرکز از اسنپ شات برای نظرسنجی از کاربران استفاده می‌کنند.
  • این پروژه از تکنیک‌های امضای برون زنجیره‌ای برای حذف کارمزد از سیستم رأی گیری استفاده می‌کند.

پروژه‌های حوزه کریپتو همیشه به دنبال روش‌های جدیدی برای متحول کردن جهان اطراف هستند – از حوزه هنر گرفته تا اقتصاد، غذا، هوا فضا و غیره. اخیراً پروژه‌های حوزه کریپتو در نحوه مشارکت افراد در کمپانی‌ها و رأی دادن آنها درباره مسائل مختلف هم تحول ایجاد کردند.

در این راهنما به شما خواهیم گفت که اسنپ شات چطور به کسب و کارهای غیرمتمرکز کمک می‌کند تا امکان مشارکت کاربران در آینده پروژه‌ها را فراهم کنند.

اسنپ شات چیست؟

اسنپ شات پروژه‌ای است که در آن می‌توانید پروپوزال‌هایی (طرح پیشنهادی) در زمینه ارزهای دیجیتال ارائه دهید تا دیگران به آنها رأی دهند. در این صنعت به این فرایند vote signaling (یا سیگنال دهی آرا)  گفته می‌شود. معمولاً همیشه برای رأی دادن با استفاده از ارزهای دیجیتال کاربران باید کارمزد انتقال وجه از والتی به والت دیگر را پرداخت می‌کردند اما در اسنپ شات به دلیل استفاده هوشمندانه از یک شبکه ذخیره اطلاعات غیرمتمرکز به اسم IPFS این اتفاق رخ نمی‌دهد. از آنجایی که اسنپ شات از اعتبارسنجی درون زنجیره‌ای استفاده نمی‌کند، هر گونه رأی دهی در این سیستم فاقد کارمزد است.

آیا می‌دانستید؟

بیشتر از هزار پروژه پیشنهادی در اسنپ شات وجود دارد. اسنپ شات ابزاری محبوب برای سازمان‌های مستقل غیرمتمرکزی است که قصد دارند از دیدگاه و افکار مخاطبانشان درباره فناوری بلاک‌چین مطلع شوند.

چگونه از اسنپ شات استفاده می‌شود؟

شرکت‌هایی که به دنبال استفاده از اسنپ شات هستند، باید یک پروفایل در سرویس نامگذاری اترنال (Ethereal Naming Service یا به اختصار ENS داشته باشند). پس از آن می‌توانند یک رکورد در ENS اضافه کنند که امکان قابل مشاهده شدن آرای کاربران در آن آدرس را فراهم می‌کند.

در عین حال، کاربران هم نیاز به یک والت حاوی ارز دیجیتال تعیین شده دارند تا بتوانند در رأی گیری‌ها شرکت کنند. مثلاً در صفحه اسنپ شات سایت Decrypt، کاربرانی که توکن NFT این سایت را در والت متامسک داشته باشند امکان رأی دادن را دارند.

کافیست کاربران والت خودشان را به سایت اسنپ شات متصل کنند تا بتوانند درباره پروپوزال‌های باز این سایت رأی بدهند.

ویژگی خاص اسنپ شات چیست؟

معمولاً پروژه‌های حوزه ارزهای دیجیتال خودشان باید زیرساخت‌های لازم برای رأی دادن را ایجاد کرده یا از روش‌هایی استفاده کنند که غیرمتمرکز نیستند. این روش‌ها هم زمانبر بوده و هم احتمال دستکاری در آنها وجود دارد.

ویژگی خاص اسنپ شات این است که اشخاصی می‌توانند در آن رأی دهند که به پروژه متعهدتر هستند چون ارز دیجیتال مورد نظر را دارند. این کار با ارسال تراکنش‌ها به یک بلاک‌چین انجام نمی‌شود بلکه در این روش از شبکه IPFS برای ایجاد و ذخیره کردن آرا استفاده می‌شود. به این ترتیب اسنپ شات قادر است از یک بلاک‌چین برای ثبت آرای کاربران استفاده کند بدون اینکه نیاز به تحمیل کارمزدهای متداول وجود داشته باشد.

برای شخصی که نظرسنجی را ایجاد کرده، این آرا از طریق یک اینترفیس قابل مشاهده هستند تا وضعیت آن را تحت نظر داشته باشد.

تاریخچه‌ای مختصر از اسنپ شات

Snapshot Labs سازنده اسنپ شات در آگوست 2020 و به صورت ناشناس ظهور کرد.

در حال حاضر اطلاعات چندان زیادی درباره اینکه چه فرد یا گروهی پشت اسنپ شات قرار دارد در دست نیست اما بر اساس اطلاعات انجمن‌های مختلف به نظر می‌رسد که این پروژه حاصل کار Balancer Labs، بخش تحقیق و توسعه بالانسر (یک پلتفرم معاملاتی و ابزاری برای مدیریت خودکار پورتفولیو) باشد.

چه کسانی از اسنپ شات استفاده می‌کنند؟

شرکت‌های مختلفی در حوزه اقتصاد غیرمتمرکز (DeFi) هستند که از سیستم رأی گیری منحصربفرد اسنپ شات استفاده می‌کنند از جمله یونی سواپ، بالانسر، یرن، بنکور، گرف (The Graph)، آراگون و غیره.

چه کارهایی را می‌توان با اسنپ شات انجام داد؟

این سیستم طوری طراحی شده که امکان اجرای انواع نظرسنجی و رأی گیری را فراهم کند. مثلاً ممکن است مالک یک پروژه از مخاطبانش بخواهد درباره نقشه راه پروژه رأی بدهند.

مثلاً یونی سواپ از کاربرانش سوال کرده که آیا باید سرمایه‌ای به ایجاد یک استخر دفاعی قانونی تخصیص بدهد یا خیر (برای تأمین مخارج ایجاد شده در صورتی که قرار به بازرسی و موشکافی قانونی پروژه باشد). در یک رأی گیری دیگر از کاربران پرسیده شده که با سرمایه‌های خزانه چه کارهایی انجام شود.

اسنپ شات سعی دارد به شرکت‌هایی که به دنبال تمرکززدایی هستند کمک کند تا از کاربران درباره مسیرهای آتی پرس و جو کنند بدون اینکه نیاز به کار با واسطه‌ها وجود داشته باشد.

آینده

این پروژه هنوز تازه کار است اما اسنپ شات تا به امروز موفق به ساختن هزار فضای منحصربفرد شده که جوامع می‌توانند در آنها دور هم جمع شوند تا درباره پروپوزال‌ها پیشنهاد دهند.

اسنپ شات کاملاً اپن سورس است در نتیجه دیگران می‌توانند در این پروژه مشارکت کنند یا نسخه‌های جایگزینی برای آن ایجاد کنند در نتیجه آینده آن می‌تواند جهات مختلفی داشته باشد.

در حال حاضر اسنپ شات بین پروژه‌هایی که به دنبال روشی سریع و آسان برای نظرسنجی از مخاطبانشان هستند، یک ابزار محبوب محسوب می‌شود.