آکادمی

دوشنبه, 31 خرداد 1400 00:36

فورک یا انشعاب در دنیای رمزارزها و انواع آن

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

فورک یا انشعاب در دنیای رمزارزها به چه معناست؟ و انواع فورک ها چگونه هستند و چه ویژگی هایی دارند؟

وقتی که وارد دنیای رمزارزها می شویم، با مفاهیم و اصطلاحات بسیار زیادی رو به رو می شویم که آن ها را نمی شناسیم. فورک یا انشعاب یکی از آن ها است که افراد بسیاری با درک مفهوم آن مشکل دارند و چیزی درباره ی آن و انواع فورک ها نمی دانند.

می دانید که ما 2 نوع فورک داریم: Hard Fork و Soft Fork. فورک یا انشعاب زمانی اتفاق می افتد که توسعه دهندگان و افرادی که در شبکه ی یک ارز فعال اند، تصمیم به ایجاد تغییراتی در بلاک چین آن ارز می گیرند که این تغییرات می تواند بسیار گسترده و بنیادی باشد و یا بسیار جزئی باشد.

اگر این تغییرات گسترده و بنیادی باشد و منجر به ایجاد یک بلاک چین جدید بگردد به آن هارد فورک Hard Fork می گویند و اگر تغییرات جزئی باشد و فقط در حد یک سری تغییرات نرم افزاری باشد و یا تغییرات کوچکی باشد به آن سافت فورک Soft Fork می گویند و دیگر منجر به ایجاد یک بلاک چین مجزا نمی شود.

برای مثال بیت کوین کش، یکی از هارد فورک های بیت کوین است. زیرا که بلاک چین آن جدا گردیده و علت آن، این بود که توسعه دهندگان و افرادی که قصد ایجاد تغییرات در آن را داشته اند، اظهار کرده اند که بیت کوین دارای سرعت پایینی است و قصد ایجاد تغییراتی برای افزایش سرعت در آن را داشته اند و یکی از اصلی ترین تغییرات در آن، افزایش سایز بلاک ارز بوده است. سایز بلاک بیت کوین، 1MB است.

اکثریت افراد تیم بیت کوین با این تغییرات موافقت ننمودند و با آن مخالف بودند که این منجر به ایجاد یک هارد فورک در شبکه ی بیت کوین شد که بیت کوین کش را به وجود آورد. یکی از تغییرات عمده ی صورت گرفته برای ایجاد بیت کوین کش، افزایش سایز بلاک ها بود که از 1MB به 8MB افزایش یافت که منجر به افزایش سرعت و افزایش حجم تراکنش ها و کاهش کارمزدها گردید. پس این تغییرات بنیادی و گسترده صورت گرفت و بلاک چینی مجزا شکل گرفت.

باید بدانید که بیت کوین کش فقط یکی از هارد فورک های بیت کوین است. بیت کوین دارای هارد فورک های دیگری نیز هست. مثل بیت کوین گلد و موارد دیگر. اما مطرح ترین آن بیت کوین کش است که جزو ارزهای بسیار محبوب می باشد.

یا برای مثال ارز اتریوم که هارد فورک آن، اتریوم کلاسیک است و سایر رمزارزها که هر یک می تواند هارد فورک های خود را داشته باشد.