آکادمی

سه شنبه, 29 تیر 1400 10:24

شروع سرمایه گذاری در کریپتوکارنسی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

یکی از سوالات مهمی که برای تازه واردین حوزه ی ارزهای دیجیتال پیش می آید این است که" استخراج ارزهای دیجیتال بهتر است یا خرید و فروش آنها؟".  برای پاسخ به این سوال باید چند نکته را در نظر بگیریم و مزایا و معایب هرکدام را بررسی کنیم. این که کدام گزینه مناسب شماست بستگی به نیازهای شما دارد. استخراج یا ماین کردن احتیاج به دانش خیلی زیادی ندارد. یک بار سرمایه گذاری می کنید و دستگاه های ماینر می خرید و نصب می کنید. کافیست که فقط الگوریتم مناسب را ببندید و بتوانید هزینه ی برق مورد نیاز را تامین کنید. در استخراج تنها زمانی ضرر می کنید که هزینه ی برقتان از هزینه ی ارزی که به دست می آورید بیشتر باشد.

 

ولی برای خرید و فروش کردن باید دانش زیادی کسب کنید و احتیاج به سرمایه گذاری مداوم و صرف زمان دارید. خرید و فروش ریسک بیشتری دارد و اگر یک ارز افت خیلی شدیدی پیدا کند متحمل ضرر خیلی زیادی خواهید شد.

در حالت کلی کسب درآمد از خرید و فروش ارزها خیلی بیشتر از استخراج کردن است. یکی از مزایایی که خرید و فروش ارزهای دیجیتال دارد این است که شما می توانید به تعداد زیادی ارزهای دیجیتال بخرید، بر روی آنها تحلیل درست داشته باشید و از آنها کسب درآمد کنید؛ در صورتی که برای استخراج کردن شما باید متحمل هزینه ی جدید برای بستن ماینرهایتان بر روی الگوریتمهای جدید شوید.

با چه مقدار سرمایه باید شروع به خرید و فروش ارزهای دیجیتال کنیم؟ تفکر غلطی که خیلی رایج شده این است که باید مقدار خیلی زیادی سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال داشته باشیم. ولی شما حتی با مبلغ صدهزار تومان هم می توانید وارد این بازار شوید، ارز دیجیتال مناسبی را بخرید و از رشد آن ارز کسب درآمد کنید. درست است که هر چقدر سرمایه ی بیشتری بگذارید سود بیشتری کسب می کنید ولی اینطور نیست که شما بدون داشتن سرمایه ی زیاد نتوانید ارزی را بخرید. همین امروز ارزهای دیجیتال آینده داری وجود دارد که قیمتشان فقط چند سنت است و شما می توانید با خرید آنها درآمد خوبی کسب کنید و اینکه چقدر سرمایه روی آنها بگذارید کاملا به خود شما بستگی دارد. ولی باید حتما قانون اصولی سرمایه گذاری را رعایت کنید.

شما می توانید اکثر ارزهای دیجیتالی که الان وجود دارند را در صرافی های ایرانی با مبلغی حدود صدهزار تومان بخرید ولی در بعضی ارزها استثنا وجود دارد و باید حداقل مبلغی که خریداری می کنید بیشتر باشد. حال اگر این ارز را بخواهیم به یک بازار یا صرافی بین المللی مثل بایننس یا کیف پول شخصی تان منتقل کنید باید حداقل معادل 11 تتر یا 11 دلار باشد. و باز اگر بخواهید ارزتان را از بازار بین المللی برداشت کنید هم باید معادل 11 تتر یا 11 دلار یا بیشتر باشد و فرقی ندارد که این ارز دیجیتال چه چیزی است.    

کدام ارزها برای شروع سرمایه گذاری مناسبند؟ کسانی که می خواهند با خرید و فروش رمزارزها درآمد دلاری داشته باشند باید درست انتخاب کنند وگرنه تمام سرمایه شان را از دست می دهند. چون هر ارزی بیتکوین نمی شود و شاید دیگر هیچ ارزی راهی را که بیتکوین طی کرده است ، طی نکند.

برای شروع  بهتر است با سرمایه ی محدودتری وارد این بازار شوید و ریسک را پایین بیاورید. شما باید با ارزهای معروف بازار شروع به سرمایه گذاری کنید. می توانید روزانه ترید کنید و زمانی که بازار رو به رشد است وارد مارکت شوید و سودی هرچند اندک کسب کنید. وقتی به میزان درآمدی رسیدید که توانستید به جای سرمایه ی اصلی با سودهای کسب شده تان وارد بازار شوید می توانید ریسک بیشتری کنید و ارزهای ناشناخته تری را بخرید. خوبی این روش این است که از اصل سرمایه تان ضرر نمی کنید. ارزهای ناشناخته تر به همان مقدار که رشد خوبی دارند می توانند ریزش کامل هم داشته باشند. پس بهتر است به کسب درآمد روزانه بپردازید و زمانی که قدرت ریسک پذیریتان زیاد شد سراغ ارزهای دیگر بروید.

 

کدام ارز دیجیتال ارزان را بخریم؟ هر ارز دیجیتال ارزان قیمتی را به امید اینکه در آینده به قیمتهای چند صد یا چند هزار دلاری برسند نباید خرید. برای خرید هر ارز دیجیتال باید نکاتی را در نظر گرفت.

یکی از دلایل ارزان بودن یک ارز دیجیتال نامحدود بودن آن است و یا ممکن است توکنهایشان محدود به عرضه نباشند. این یک ضعف خیلی بزرگ است چون ارز دیجیتالی ارزش پیدا می کند که حتما محدود به عرضه باشد و تعداد مشخصی از آن ارز دیجیتال قابل دسترسی یا استخراج باشد.

مورد مهم دیگری که در خرید ارزهای دیجیتال ارزان قیمت باید در نظر بگیرید حجم بازار یا مارکت کپ ارزهای دیجیتال است. همانطور که می دانید مارکت کپ هر ارز از ضرب تعداد واحدهای آن ارز در ارزش لحظه ای آن بدست می آید. ارزش بازار تمام ارزها را می توانید در سایت coinmarketcap ببینید. امروزه ارزهای موجود در بازار را از نظر حجم بازار می توان به سه دسته تقسیم کرد: ارزهایی که تا یک میلیارد حجم بازار دارند که در دسته ی پرریسک قرار می گیرند، ارزهایی که بین یک تا ده میلیارد حجم بازار دارند و در دسته ی متوسط از نظر ریسک قرار می گیرند و ارزهایی که بالای ده میلیارد حجم بازار دارند که عمدتا ارزهای معروف بازار هستند و برای سرمایه گذاری مناسبترند.

پارامتر دیگر والیوم یا حجم بازار است که ارزش مبادله ای هر کوین یا توکن را نشان می دهد و با مارکت کپ آن متفاوت است. حجم یک ارز می تواند چندین برابر مارکت کپ آن باشد و تعداد مبادله های آن ارز را بین افراد مختلف نشان می دهد. اگر والیوم یا حجم یک ارز زیاد بود ، آن ارز ارزش خرید ندارد.

همچنین باید به ایده ی آن پروژه توجه کنید. شما با خرید هر ارز در حقیقت در پروژه ای سرمایه گذاری می کنید. اگر آن پروژه خدمت جدیدی عرضه می کند می توانید امیدوار باشید که آن ارز در آینده قیمت خیلی خوبی پیدا کند. ولی اگر ایده ی نوئی ندارد ممکن است با شکست مواجه شود و همان مقدار خیلی کم ارزش امروزش را نیز از دست بدهد.

برای خرید ارزهای دیجیتال باید برنامه داشته باشید و استراتژی خود را برای خرید ارزهای دیجیتال مشخص کنید. شاید ارز دیجیتالی را مدت ها زیر نظر بگیرید ولی چون برنامه ای ندارید نمی دانید که باید آن ارز را بخرید یا نه ، در حالی که آن ارز در همان مدت هم سود زیادی می توانست به شما بدهد.

سه سرمایه گذاری بلندمدت (شش ماهه)، میان مدت (سه ماهه)، و کوتاه مدت را برنامه ریزی کنید.

برای سرمایه گذاری بلندمدت باید تحلیل تکنیکال بسیار قوی ای داشته باشید تا دچار نوسان ریزش قیمتها در این بازه ی شش ماهه نشوید و ترید کردن را نیز بلد باشید. روش خوب دیگر استیکینگ ارز دیجیتال است.

برای سرمایه گذاری میان مدت باید اخبار فاندامنتال را خیلی جدی پیگیری کنید و می توانید همزمان با برنامه ریزی تان از راههای سِیوینگ و استیکینگ ارزهای دیجیتال هم سود کسب کنید.

در سرمایه گذاری کوتاه مدت یا نوسان گیری، شما باید علم تریدینگ را یاد بگیرید و یک تریدر بسیار قوی بشوید تا بتوانید به سودهای خیلی خوبی از این بازار برسید.کسانی که تریدرهای موفقی هستند فقط خوش شانس نیستند. آنها با ریزش قیمتها مدام ارزهایی را که روی آنها سرمایه گذاری کرده اند نمی فروشند و یاد گرفته اند که چگونه تحلیل بازار و تحلیل قیمت انجام بدهند.

برای موفقیت در این راه شما باید 30 درصد به دنبال تحلیل تکنیکال بوده و 70 درصد مدیریت سرمایه بلد باشید تا یک سرمایه گذار موفق بشوید. در مدیریت سرمایه باید به سه سوال پاسخ بدهید:

 درصد سود به ضررتان چقدر است؟ وقتی یک ارز دیجیتال را می خرید باید حتما روی آن یک تحلیلی داشته باشید که در کوتاه مدت یا بلند مدت چقدر قرار است به شما سود بدهد و اگر سود ندهد چقدر به شما ضرر می دهد. پس درصد سود به ضرر را قبل از خرید یا معامله باید بدانید.

درصد ریسک پذیری شما چقدر است؟ هر فردی بسته به سرمایه ای که دارد یک درصد ریسک پذیری دارد؛ برای یک شخص ممکن است یک میلیون تومان باشد و برای شخص دیگر صد میلیون تومان. درصد ریسک پذیری تان را در معامله حتما در نظر بگیرید. با ده درصد از کل سرمایه تان ریسک کنید و اگر ارزی که خریدید اصلاح قیمتی خورد تا جایی که به درصد ریسک پذیری شما نرسیده است صبر کنید چون ممکن است برایش واگرایی قیمت اتفاق بیفتد.

چند پوزیشن را می توانید باهم همزمان مدیریت کنید؟ این نکته زمانی حائز اهمیت است که ما در بازار نزولی هستیم. اگر درصد معامله های باز شما زیاد باشد، برای سرکشی به هرکدام وقت زیادی از شما گرفته می شود و ممکن است در زمانی که در حال بررسی یکی از ارزهایتان هستید، ارز دیگرتان ضرر بیشتری برایتان داشته باشد.

 

پس ابتدا باید این علم را یاد بگیرید و یک تحلیل روی چند ارز مهم بازار داشته باشید، صد رتبه ی اول سایت coinmarketcap همیشه پرفروشترین ارزها را به شما نشان می دهد. با خرید فقط یک ارز نمی توانید ترید کنید. یک سبد تشکیل بدهید و چند ارز را متشکل از ارزهای گران و ارزانهایی که پتانسیل رشد دارند با همدیگر خریداری کنید، به صورت پله ای وارد بازار شوید؛ یعنی خریدهای متوالی در قیمتهای مختلف انجام دهید تا میانگین خریدتان کم شود. باید یاد بگیرید چطور یک ارز دیجیتال را در روند نزولی بازار بخرید و چطور ارزتان را در روند صعودی بازار بفروشید و چه ارزهای دیجیتالی را با هم بخرید و چه مدت نگه دارید. بازار ارزهای دیجیتال بسیار پرسود ولی بسیار خطرناک است پس هیجانزده نشوید و تحت تاثیر قیمتهای صعودی خرید نکنید و به محض ریزش قیمت ارزتان را نفروشید. از ضررهای کوچک نترسید. چون همانها باعث سودهای بزرگتان می شوند. با صبر کردن سبد سرمایه گذاری شما رشد می کند و شما سود خوبی را از این بازار کسب خواهید کرد.