آکادمی

شنبه, 27 شهریور 1400 21:46

صلیب طلایی بیت کوین Bitcoin’s Golden چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

قرار است در روزهای پیش رو شاهد شکل گرفتن صلیب طلایی بیت‌کوین باشیم که ممکن است وقتی این مقاله را مطالعه می‌کنید، این اتفاق رخ داده باشد. اما صلیب طلایی چیست؟

صلیب طلایی وقتی رخ می‌دهد که در نمودار قیمت بیت‌کوین، میانگین متحرک 50 روزه از میانگین متحرک 200 روزه پیشی می‌گیرد. این اتفاق آخرین بار در بیستم می‌ 2020 رخ داد که تصویر آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

به گفته تریدرها این رویداد باعث اوج گیری قیمت بیت‌کوین می‌شود اما چرا؟!

گاهی بله، گاهی خیر!

بیت‌کوین در تاریخ خودش 7 صلیب طلایی را پشت سر گذاشته که در چهار مورد قیمت این ارز دیجیتال پس از این رویداد کاهش یافته و در سه مورد افزایشی شده.

ظرف چند روز آتی دوباره یک صلیب طلایی دیگر در نمودار قیمت بیت‌کوین مشاهده می‌کنیم که عده‌ای هیجان زیادی درباره این رویداد دارند اما نه همه! تاریخ نشان می‌دهد که احتمال صعودی شدن قیمت بیت‌کوین در هفته‌های پیش رو 50/50 است.

صلیب طلایی رویداد مهمی نیست

مثل صلیب مرده، صلیب طلایی هم ارزش خاصی برای پیش بینی قیمت بیت‌کوین ندارد.

دلایلی برای هیجان زده شدن و خوشحالی وجود دارد اما صلیب طلایی جزء آنها نیست! از جمله اینکه در حال حاضر بازار قوی تر شده و نسبت به قبل فشار فروش کمتری در آن وجود دارد.

مثلاً امسال تابستان یک نقطه کف جالب در نمودار معاملات بیت‌کوین داشتیم – این نمودار در نوزدهم می‌ به 30 هزار دلار، در بیست و دوم ژوئن به 28500 دلار، در بیستم جولای به 29500 دلار رسید. به این صورت:

 

در این دوره نه پامپ مهم و چشمگیری وجود داشت، نه قله دوتایی و نه نقدینگی خروج؛ تنها سه ماه تحکیم و ریزش داشتیم که فروشنده‌ها را از بازار خارج کرد.

همزمان تعداد HODLerها (کسانی که از فروش بیت کوین خودداری می‌کنند) با بالاتر رفتن قیمت بیشتر شد؛ پدیده‌ای که معمولاً فقط در پایان بازارهای خرسی و دوره‌های تحکیم بازار صعودی، قبل از شکل گیری پایه (leg) صعودی جدید مشاهده می‌شود.

بر خلاف آنچه که در چند ماه اول سال (حتی با وجود اوج گرفتن قیمت) مشاهده شد، سایر معیارها و الگوهای معاملاتی هم روند رو به رشدی دارند.

صلیب طلایی نشان می‌دهد که قیمت بیت‌کوین در کوتاه مدت نسبت به طولانی مدت رشد سریع تری داشته است.

پس نباید بر اساس این سیگنال دو پهلو هیجان زده شد. روزهای طلایی بیت‌کوین در پیش است اما نه صرفاً به خاطر عبور دو خط از روی هم روی صفحه کامپیوتر!