آکادمی

پنج شنبه, 13 آبان 1400 23:10

روش های هکرها برای هک کردن ارزهای دیجیتالی

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

مقدمه

از زمان توسعه ی بیت کوین تاکنون، تامین امنیت یکی از موارد بسیار اصلی و اساسی بوده است. باوجود این که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی در بستر بلاک چین قرار گرفته اند و بلاک چین همواره دارای امنیت بسیار بالایی در حین انجام تراکنشات مالی است لکن ممکن است در مواردی به علت بی توجهی و بی دقتی کاربران، اطلاعات ذخیره شده ی آن ها در این بستر امن مورد تهدید هک توسط هکرها قرار بگیرد حتی با وجود استفاده از بهترین و مطمئن ترین کیف پول های ارز دیجیتال، خطر سرقت توسط هکرها وجود دارد. در ادامه به بررسی این خطرها و آگاهی هرچه بیش تر شما عزیزان در این مورد خواهیم پرداخت.

انواع روش های هک کردن ارزهای دیجیتالی

*Copy and Paste: گاهی اوقات کاربران برای انتقال ارزهای دیجیتالی خود به آدرس شخصی دیگر به جای وارد کردن دستی آدرس، عمل کپی پیست را انجام می دهند. در این صورت حتما باید دقت داشته باشید تا تک تک کاراکترهای آدرس شخص گیرنده را بررسی و کنترل نمایید. زیرا هکرها می توانند با استفاده از برخی برنامه ها و نرم افزارها که مخرب بوده و جهت هک کردن اطلاعات و ... استفاده می شود، به جای آدرس مورد نظر شما، آدرس کیف پول خود را قرار بدهند و یا کیف پول خود شما را به این وسیله هک نمایند. در چنین موقعیتی هیچ راه برگشتی برای شما وجود نداشته و تمام دارایی ها و سرمایه ی خود را از دست خواهید داد. پس بهتر است حتما و حتما در صورت انجام عمل ساده ی کپی پیست، آدرس گیرنده را مجددا کنترل و بررسی نموده و با نصب یک آنتی ویروس قدرتمند از احتمال نفوذ هکرها به سیستم خود جلوگیری نمایید.

*اکستنشن های مرورگر: گاهی کاربران برای دسترسی به کیف پول و یا صرافی موردنظر خود به سراغ مرورگرها از قبیل کروم، فایرفاکس و ... می روند لکن هکرها می توانند از طریق این مرورگرها نیز اقدام به سرقت اطلاعات ثبت شده در آن بنمایند. بهتر است که درصورت استفاده از مرورگرها از حالت خصوصی آن ها استفاده نمایید. (New Incognito tab) و یا از مرورگر Brave که محیطی بسیار ایمن جهت انجام کارهای امنیتی دارد، استفاده نمایید تا بدین شکل خطر هک شدن به این طریق را کاهش داده باشید.

*سایت های فیک و قلابی: کاربران باید در هنگام وارد کردن آدرس وب سایت ها به https سبز رنگ در ابتدای آدرس توجه نمایند تا از میزان اعتبار آدرس موردنظر اطمینان حاصل نمایند. زیرا درصورت هک شدن سیستم، هکرها قادر خواهند بود که به راحتی یک آدرس فیک را در مرورگر کاربر ایجاد کرده و به سمت آدرس مدنظر خود هدایت نمایند و از این طریق به آسانی به سرقت دارایی ها و ارزهای دیجیتالی شما خواهند پرداخت.

*اپلیکیشن های فیک و قلابی: گاهی هکرها با ساخت اپلیکیشن های کاربردی ارزهای دیجیتال به جای نسخه ی اصلی و اورجینال آن و تبلیغ و ترغیب کاربران به استفاده از آن ها می توانند به سادگی در سیستم کامپیوتر و یا گوشی شما نفوذ کرده و این چنین اطلاعات شما را در معرض خطر هک شدن قرار می دهند. بهتر است که همواره هوشیار بوده و آگاهانه نسبت به نصب اپلیکیشن های موردنظر خود از منابع معتبر و قابل اعتماد، این فرصت را به این گونه به افراد متقلب و سودجو نداده و احتمال خطر و ریسک هک شدن سیستم و یا گوشی خود را کاهش دهید. ریسک اجرایی شدن این روش نیز در ios کمتر از اندروید می باشد اما غیرممکن نیز نیست.

*تبلیغات فیک و جعلی: هکرها می توانند با ایجاد یک لینک تبلیغاتی جعلی شما را به سمت آدرس های موردنظر خود هدایت نمایند. همان گونه که در بالا نیز شرح داده شد، همواره بر درستی و اعتبار آدرس ها دقت نموده و از صحت آن ها اطمینان حاصل نمایید.

*ایمیل های فیشینگ: گاهی برای کاربران ایمیل های ناشناسی ارسال شده که حاوی لینک و یا موارد مشابه می باشد که درصورت کلیک و ورود به آن ها ممکن است بر روی سیستم شما یک نرم افزار مخرب نصب گردیده و احتمال خطر سرقت اطلاعات و یا هک شدن حساب های شما در آن وجود دارد. این لینک ها را قبل از ورود کاملا بررسی کرده تا از رسمی بودن و اعتبار ایمیل دریافتی اطمینان حاصل نمایید.

*اکانت های جعلی در شبکه های مجازی: اگر به دنبال اکانت های مطمئن در شبکه های مجازی همانند اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر و ... هستید نیز باید از صحت درستی و اعتبار آن ها اطمینان حاصل نمایید. بدین ترتیب می توانید از سایت های اصلی که لینک شبکه ی مجازی خود را در آن ایجاد نموده اند، استفاده نمایید و یا به صورت دستی تمام کاراکترهای آدرس مورد نظر را وارد کرده و آن را کنترل نمایید.

*هک شدن وای فای: برخی وای فای ها هستند که روتر آن ها پروتکل امنیتی ضعیفی دارند که می توان از طریق حمله ی Krack Attack هک شده و اطلاعات وای فای در اختیار هکرها قرار می گیرد. اگر روتر وای فای قوی بوده و مرتبا آپدیت و به روزرسانی شود، احتمال خطر هک شدن کاهش یافته و تهدیدی از طریق وای فای برای کیف پول ها و ارزهای دیجیتالی کاربران وجود نخواهد داشت.

*هک شدن گوشی موبایل از طریق روش ورود دو مرحله ای: در روش های موجود برای ورود دو مرحله ای که مستلزم وارد نمودن کد تائید که از طریق تلفن همراه دریافت می شود، است، در صورت هک شدن آدرس وب سایت ارسال کننده ی کد توسط هکرها، آن ها به راحتی می توانند این کد تایید شما را داشته و گوشی شما در معرض خطر هک شدن قرار بگیرد. بهتر است که برای این منظور از اپلیکیشن Google Authenticator استفاده نمایید.

*دریافت توکن های رایگان: برخی کاربران علاقه ی زیادی به دریافت توکن های رایگان یا همان Airdrop ایردراپ نشان می دهند. بهتر است که منبعی بسیار مطمئن جهت به دست آوردن این ایردراپ ها انتخاب نمایید زیرا هکرها از این فرصت جهت انداختن دامی برای کاربران مشتاق استفاده کرده و کیف پول های آنان را هک و ارزهای دیجیتالی آن ها را سرقت می نمایند.

سخن آخر

در این مقاله با انواع روش های هک شدن توسط هکرها و راه های پیشگیری و کاهش و به حداقل رساندن این خطرات آشنایی پیدا کردیم. دانستیم که در بستر بلاک چین باوجود امنیت بالا، در صورت عدم آگاهی و نداشتن دقت و توجه کافی، امکان خطر هک شدن توسط هکرها و بدافزارها وجود خواهد داشت. انجام تمام این راه کارها بستری ایمن تر برای انجام تراکنش های مالی ما در بستر اینترنت و بلاک چین فراهم می آورد.