آکادمی

شنبه, 27 اسفند 1401 08:58

قیمت بیت‌کوین بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

خلاصه

  • قیمت بیت‌کوین هم بر اساس همان اصول عرضه و تقاضای حاکم بر قیمت کالاها، خدمات و ارزها تعیین می‌شود.
  • در حال حاضر برای مشاهده قیمت بیت‌کوین عمدتاً از اکسچنج‌های کریپتوی متمرکز استفاده می‌شود.

بلاک‌چین بیت‌کوین در سوم ژانویه سال 2009 راه‌اندازی شد. پس از آن، شبکه بیت‌کوین شروع به عرضه پول یا ارز دیجیتال خودش به همین نام کرد. در آن زمان، این شبکه هر 10 دقیقه یک بار برای جامعه کوچک حامیان خودش 50 بیت‌کوین تولید و عرضه می‌کرد. گرچه در آن زمان بیت‌کوین به اندازه امروز شناخته شده نبود اما ساتوشی ناکاموتو خالق آن یک هدف بلندپروازانه داشت یعنی تبدیل بیت‌کوین به یک نسخه نظیر به نظیر از پول نقد الکترونیک برای جهانیان.

در ابتدا، بیت‌کوین ارزش مالی خاصی نداشت چون بازاری برای داد و ستد آن وجود نداشت. با توجه به اینکه کالا یا خدماتی برای بیت‌کوین عرضه نمی‌شد، تعیین ارزش بیت‌کوین بر حسب دلار آمریکا کار سختی بود.

نیروهای بازار قیمت را مشخص می‌کنند

قیمت کالاها و خدمات، نرخ مبادله ارزها (مثل یورو به دلار) و قیمت لحظه‌ای کالاهایی مثل نفت و ذرت بر اساس قوانین عرضه و تقاضا تعیین می‌شوند. معمولاً در صورت ثابت بودن تقاضا، افزایش عرضه باعث کاهش ارزش کالا یا خدمات می‌شود. به همین ترتیب، کمبود عرضه می‌تواند باعث افزایش قیمت شود (با فرض ثابت بودن تقاضا). این شرایط برای بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال هم وجود دارد.

بازار بیت‌کوین: گذشته و حال

22 می سال 2010 در اولین تراکنش بیت‌کوینی 10 هزار بیت‌کوین با دو پیتزا معاوضه شد (در آن زمان بیت‌کوین فقط 0.004 دلار ارزش داشت). پس از آن، دیگران هم شروع به معاوضه بیت‌کوین با کالاها و خدمات مختلف کردند که این مبادلات منجر به تقویت بهای بیت‌کوین شدند. تا به امروز تقریباً همه چیز از کالاهای لوکس گرفته تا املاک با بیت‌کوین داد و ستد شده‌اند.

از سال 2010 قیمت بیت‌کوین به طور چشمگیری افزایش یافته چون تقاضا به شدت بر عرضه پیشی گرفته است. از جولای 2020 به بعد، قیمت بیت‌کوین بالای 10 هزار دلار مانده و در نوامبر 2021 به رکورد 69990.90 دلار رسید. در حال حاضر قیمت بیت‌کوین عمدتاً در اکسچنج‌های متمرکز مشخص می‌شود که بیت‌کوین در آنها با ارز فیات (یورو، دلارو غیره) و ارزهای دیجیتال دیگر مثل اتر و لایت کوین مبادله می‌شود.

چرا بیت کوین تقاضا دارد؟

به زبان ساده خیلی از اشخاصی که بیت‌کوین خریده و از آن استفاده می‌کنند این ارز دیجیتال را جایگزین مناسبی برای سیستم پرداخت و ارز فیات می‌دانند. با توجه به محدودیت عرضه و ماهیت غیرمتمرکز بیت‌کوین، عده‌ای از آن برای فرار از تورم، ذخیره ارزش یا به عنوان یک سرمایه گذاری استفاده می‌کنند. برخی دیگر هم که اعتمادشان را به سیستم بانکی یا ارز ملی کشور خودشان از دست داده‌اند، ارزی مثل بیت‌کوین را ترجیح می‌دهند چون مصادره آن سخت است و برای اجرای تراکنش متکی بر واسطه‌ها و اشخاص ثالث نیست.

پیش بینی‌های قیمت بیت کوین به شدت متفاوت هستند

قیمت پیش بینی شده برای بیت‌کوین بسیار متفاوت است، عده‌ای این ارز دیجیتال را ارز اندوخته جهانی و عده‌ای آن را کاملاً بی ارزش می‌دانند به همین دلیل پیش بینی‌ها برای آینده قیمت بیت‌کوین از صفر تا بیش از 1 میلیون دلار است. در نهایت، دیدگاه‌های موافقان و مخالفان بیت‌کوین ارزش آن را تعیین نمی‌کنند بلکه مثل نرخ مبادله ارزهای فیات و قیمت دارایی‌های دیگر، قیمت بیت‌کوین هم بر اساس قوانین عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.