آکادمی

دوشنبه, 29 آذر 1400 06:36

نحوه انتقال توکن از شبکه اتریوم به آربیتروم Arbitrum

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

چگونه از پل آربیتروم برای انتقال توکن از شبکه اتریوم به آربیتروم استفاده کنیم؟

آربیتروم توسط  Off-chain Labs ساخته شده که یک راهکار لایه دوم برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اتریوم محسوب می‌شود.

پل آربیتروم برای اصلاح محدودیت‌های شبکه اتریوم طراحی شد. این راهکار باعث افزایش توان عملیاتی و کاهش کارمزدها شده و به حفظ استانداردهای مربوط به امنیت سطح بالا کمک می‌کند. این پلتفرم تحت پشتیبانی تیمی از برترین محققان، مهندسان و علاقمندان به اتریوم قرار دارد.

امکانات کلیدی

این پلتفرم مزایای منحصربفرد زیر را دارد:

امنیت بی نیاز به اعتماد: امنیت این راهکار توسط شبکه اتریوم تضمین شده و دیگران می‌توانند از رسیدن به نتایج بهینه سازی شده لایه دوم با استفاده از این پلتفرم مطمئن شوند.

سازگاری با اتریوم: سازگاری با EVM (ماشین مجازی اتریوم) در سطح بایت کد. این قابلیت امکان نصب راحت قراردادهای هوشمند Vyper و Solidity یا هر زبان دیگری که به EVM قابل تبدیل باشد را فراهم می‌کند.

مقیاس پذیری: این پلتفرم برای پشتیبانی از اکثر محاسبات قراردادهای هوشمند و ذخیره داده‌ها به صورت برون زنجیره ای طراحی شده و به این ترتیب توان عملیاتی بیشتری فراهم می‌کند.

مقرون به صرفه بودن: آربیتروم که راهکار لایه دومی برای اتریوم است با هدف به حداقل رساندن هزینه تراکنش‌ها طراحی شد.

در این راهنما نحوه انتقال توکن‌های اتر/ERC-20 به شبکه آربیتروم را بررسی می‌کنیم.

راهنمای استفاده

برای شروع استفاده از پل آربیتروم از این لینک استفاده کنید.

توجه داشته باشید که پل آربیتروم در مرحله بتا قرار دارد. بنابراین هنگام اتصال والت و استفاده از آن به شدت مراقب باشید.

مرحله اول: اضافه کردن شبکه آربیتروم

شبکه آربیتروم امکان اتصال به این پلتفرم و پل زدن با استفاده از والت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز وب 3 آن یعنی متامسک را فراهم کرده است. بنابراین کاربران باید به یکی از این دو روش، جزئیات شبکه آربیتروم را به والت متامسک خودشان اضافه کنند:

·         روش اول: دستی

می توانید اطلاعات شبکه آربیتروم را به صورت دستی اضافه کنید. برای انجام این کار به مسیر Setting> Network > Add Network بروید و اطلاعات زیر را وارد کنید:

Network Name: Arb1

RPC: https://arb1.arbitrum.io/rpc

Chain ID: 42161

Currency Symbol: ETH

Block Explorer URL: https://arbiscan.io

 

    روش دوم: با یک کلیک

شبکه آربیتروم روش بسیاری راحتی برای اضافه کردن اطلاعات شبکه به والت متامسک ایجاد کرده است. برای انجام این کار باید به سایت Arbitrum bridge بروید. در اینجا دکمه ای به اسم Add/ Switch to Arbitrum Network مشاهده می‌کنید (که در اسکرین شات زیر هم ‌هایلایت شده است). روی این دکمه کلیک کنید تا یک پیام پاپ آپ در والت متامسک دریافت کنید که اعلام می‌کند باید انجام این کار را تأیید کنید. پس از تأیید، شبکه به والت متامسک شما اضافه می‌شود.

مرحله دوم: انتقال توکن‌های ERC-20/ اتر از L1 به L2

کاربران می‌توانند از پل آربیتروم برای انتقال اتریوم و سایر توکن‌های ERC-20 تحت پشتیبانی از شبکه L1 به شبکه L2 استفاده کنند. انتقال اتریوم به راحتی انجام می‌شود. کافیست مبلغ مورد نظر را وارد کرده و فرایند واریز را تأیید کنید.

برای توکن‌های ERC-20 باید آدرس قرارداد توکن را از فایل JSON لیست توکن کپی کنید و به صورت دستی آدرس را در فیلد deposit پیست کنید.

مثلاً فرض کنید که قصد واریز توکن بالانسر را دارید. پس به فایل لیست توکن‌ها مراجعه کرده و پس از کپی کردن آدرس l1Address آن را در فیلد آدرس deposit پیست کنید. درست مثل تصویر زیر:

برای اتر، مبلغ توکنی که قصد انتقال آن به شبکه L2 را دارید وارد کرده و با کلیک کردن روی دکمه Deposit این فرایند را تأیید کنید. برای اطلاعات بیشتر تصویر زیر را مشاهده کنید:

به این ترتیب یک تراکنش متامسک فعال می‌شود که باید آن را تأیید کنید. پس از تأیید تراکنش حدود 10 دقیقه تا 1 ساعت زمان می‌برد تا توکن‌ها به شبکه آربیتروم منتقل شوند که این زمان بستگی به میزان تراکم شبکه دارد.

پایین صفحه می‌توانید وضعیت تراکنش (TxID) را بررسی کنید. وقتی واریزی L1 و L2 فعال شد، مبلغ مورد نظر در بخش ETH L2 نمایش داده می‌شود. اطلاعات بیشتر در تصویر زیر مشخص شده است.

حالا می‌توانید با انتخاب شبکه Arbi مبلغ توکن را در والت متامسک خودتان مشاهده کنید.

مرحله سوم: انتقال از L2 به L1

برای برداشت توکن‌ها از شبکه L2 آربیتروم به شبکه L1 باید والت متامسک خودتان را روی شبکه Arbi تنظیم کنید. سپس باید مقدار توکن‌هایی که مایل به برداشت آنها هستید را در فیلد Withdraw وارد کنید.

 

وقتی برداشت شروع شد، تراکنش به وضعیت pending منتقل می‌شود. حدود یک هفته طول می‌کشد (به این مدت زمان که تقریباً برابر با 45818 بلاک در مین نت است، دوره چالش گفته می‌شود) که بتوانید این ارزها را در شبکه L1 دریافت کنید.

توجه: در حال حاضر قابلیت برداشت کار نمی کند. به همین دلیل نتوانستیم نتیجه را به شما نشان دهیم. وقتی این قابلیت فعال شد، این راهنما را تکمیل خواهیم کرد.

در نهایت برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبلاگ آربیتروم مراجعه کنید.