آکادمی

پنج شنبه, 09 دی 1400 00:05

اندیکاتور NUPL چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

اندیکاتور NUPL (سود/ضرر خالص محقق نشده) تفاوت بین سود محقق نشده و ضرر محقق نشده را در نظر می‌گیرد تا مشخص کند که آیا شبکه به طور کلی در وضعیت سود دهی است یا ضرر.

مرور اجمالی بر اندیکاتور

معیارهای سود و ضرر خالص به این سوال پاسخ می‌دهند که: اگر همه واحدهای یک ارز همین امروز فروخته شوند سرمایه گذاران چقدر سود یا ضرر خواهند داشت؟

با بررسی اختلاف قیمت بین وقتی UTXO (خروجی مصرف نشده‌ی تراکنش‌های ارز دیجیتال) ایجاد شده و قیمت جاری می‌توانیم مشخص کنیم که آیا کوین‌های خاصی که در آن UTXO هستند در وضعیت سود محقق نشده قرار دارند (قیمت افزایش یافته) یا ضرر محقق نشده (قیمت کاهش یافته است). وقتی این شاخص را در سطح کل شبکه بررسی کنیم، می‌توانیم مشخص کنیم که چقدر از شبکه در وضعیت سود و چه میزان از آن در وضعیت ضرر قرار دارد.

اندیکاتور NUPL از تفاوت بین سود محقق نشده و ضرر محقق نشده برای تعیین اینکه آیا شبکه به صورت کلی در وضعیت ضرر است یا سوددهی استفاده می‌کند.

هر مقداری بیشتر از صفر نشان می‌دهد که شبکه در وضعیت سود خالص است و مقدار زیر صفر نشان می‌دهد که شبکه در وضعیت ضرر خالص است. به صورت کلی، هر چقدر NUPL از صفر دورتر شود، بازار به سمت قله و دره نزدیک تر است. بنابراین NUPL می‌تواند به سرمایه گذاران برای تشخیص اینکه چه موقع سودشان را محقق کنند (رنگ آبی) و چه موقع دوباره وورد کنند (قرمز) کمک کند.

نحوه محاسبه

سود/ضرر محقق نشده خالص، تفاوت بین سود محقق نشده نسبی و ضرر محقق نشده نسبی است. می‌توان با کم کردن ارزش بازار محقق شده از ارزش بازار و تقسیم حاصل بر ارزش بازار، محاسبات را انجام داد.