آکادمی

یکشنبه, 12 دی 1400 22:22

معرفی شاخص هش ریبون Hash Ribbons

این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

وقتی ماینرها تسلیم می‌شوند، احتمالاً قوی ترین سیگنال خرید شکل می‌گیرد.

در ماه آگوست درباره استفاده از نرخ هش (هش ریت بیت‌کوین) برای پیدا کردن کف قیمت این ارز دیجیتال بر اساس تسلیم شدن ماینرها صحبت کردیم. چند روز قبل، ویلی وو یک اندیکاتور با استفاده از دشواری بیت‌کوین طراحی کرد که به نتیجه مشابهی می‌رسید.

در این مقاله از روش تقاطع ریبون‌ها استفاده می‌کنیم تا نرخ هش و دشواری بیت‌کوین را با استفاده از همان پارامترهای میانگین متحرک برای هر دو مجموعه داده پیدا کنیم. همانطور که احتمالاً شما هم در جریان هستید، هش ریت یک اندیکاتور پیش روتر از دشواری برای شناسایی کاپیتولاسیون (یا تسلیم و ناامید شدن) ماینرها فراهم می‌کند.

بعلاوه، استفاده از هش ریبون‌ها برای تشخیص نقاط کف جهت خرید بیت‌کوین به نتایج فوق العاده ای منجر می‌شود.

دشواری بیت‌کوین و هش ریت

سطح دشواری تولید بیت‌کوین هر 2016 بلاک یا به عبارتی هر 2 هفته یک بار تنظیم می‌شود.

از طرفی، نرخ هش مؤثر بیت‌کوین به صورت روزانه و بر اساس تعداد بلاک‌هایی که هر روز توسط ماینرها پیدا می‌شود، محاسبه می‌شود. به همین دلیل سطح دشواری حدود دو هفته از هش ریت عقب تر است. بنابراین دشواری، یک نوع اندیکاتور تأخیری برای (تشخیصِ) کاپیتولاسیون ماینرها محسوب می‌شود.

در نمودار زیر وقتی ریبون‌ها (خطوط میانگین متحرک ساده سبز و آبی دشواری و هش ریت) با هم برخورد کرده اند، ماینرها وارد حالت کاپیتولاسیون شده اند. می‌توان مشاهده کرد که زمان تشخیص کاپیتولاسیون توسط هش ریت نسبت به زمان تشخیص آن توسط سطح دشواری حدود دو هفته عقب تر است. دوره‌های میانگین متحرک ساده انتخابی خیلی مهم نیستند و می‌توان با استفاده از دوره‌های متفاوت هم به همین تأثیر رسید.

ریبون‌های دشواری 2 هفته پس از ریبون‌های هش ریت کاپیتولاسیون ماینرها را تشخیص داده اند [آبی: میانگین متحرک دشواری؛ سبز: میانگین متحرک هش ریت]

اما ممکن است دوره کاپیتولاسیون حداقل تا چندین هفته زمان ببرد. بنابراین تأخیر بین دشواری و هش ریت تأثیر شگفتی بر سرمایه گذاران طولانی مدت بیت‌کوین ندارد.

اندیکاتور هش ریبون

به دلیل تأثیر احساسات منفی و پرایش اکشن در دوره بازار شدیداً خرسی و کاپیتولاسیون ماینرها، بهترین زمان خرید بیت‌کوین معمولاً جایی بین دوره کاپیتولاسیون ماینرها است اما نمی توان این موضوع را تا قبل از رخ دادن آن تشخیص داد.

می توان از میانگین متحرک ساده یک و دو ماهه هش ریت بیت‌کوین برای تشخیص نقطه کف بازار، کاپیتولاسیون ماینرها و – حتی بهتر از آن – زمان‌های مناسب برای خرید بیت‌کوین استفاده کرد.

وقتی میانگین متحرک ساده (SMA) یک ماهه هش ریت بیت‌کوین از SMA 2 ماهه هش ریت بیت‌کوین عبور می‌کند، معمولاً بدترین کاپیتولاسیون به پایان رسیده و ریکاوری شروع شده است. همانطور که در ادامه مشاهده می‌شود، خرید در این نقطه زمانی به نتایج فوق العاده ای منجر می‌شود.

جدول 1: بازده خرید بیت‌کوین در کاپیتولاسیون ماینرها

بین 9 سیگنال خرید، میانگین سود تا پیک بعدی سیکل بازار (که معمولاً کمتر از 3 سال بعد رخ می‌دهد) بیش از 5 هزار درصد است.

بازده پوزیشن‌هایی که برای مدت خیلی بیشتری حفظ شده اند، از آنچه در اینجا مشخص شده، بیشتر است.

جالب تر از این، میزان ریزش است. میانگین حداکثر ریزش برای هر یک از این موارد، تنها 11 درصد است.

این نتایج بدون در نظر گرفتن هیچ اندیکاتور، معیار یا اطلاعات دیگری به دست آمده اند. یعنی فقط با دو میانگین ساده متحرک روی هش ریت بیت‌کوین.

در این بین یک خرید "بد" هم وجود داشته که در ژانویه 2015 (متن قرمز جدول بالا) انجام شده و پس از آن یک ریزش 42 درصدی رخ داده است. دقت داشته باشید که باز هم این رقم کمتر از نصف ریزش مهم بیت‌کوین (بیش از 80 درصدی) است. در هر صورت می‌توان صرفاً با اضافه کردن یک اندیکاتور پرایش اکشن، اکثر چنین ریزش‌های سرمایه‌هایی را از بین برد. چنین اندیکاتوری می‌تواند مثلاً شامل کراس اور SMA 10 و 20 روزه بیت‌کوین باشد.

خرید حین کاپیتولاسیون ماینرها و وقتی نرخ هش شروع به ریکاوری می‌کند و تنها وقتی که مومنتوم قیمت مثبت شده (با استفاده از برخورد SMA 10 و 20 روزه)، منجر به نتایج زیر می‌شود (که با عنوان اندیکاتور هش ریبون مشخص شده است).

همانطور که مشخص شده، حداکثر ریزش به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده بدون اینکه نتایج افت کنند. تفاوت بین جدول 1 و 2 تنها با اضافه شدن انتظار برای مومنتوم قیمت مثبت پیش از خرید بیت‌کوین هنگام ریکاوری هش ریت به دست آمده است.

اندیکاتور هش ریبون

می توانید نسخه زنده این اندیکاتور را در TradingView مشاهده کنید.

جمع بندی

کاپیتولاسیون ماینرها اتفاقی نیست که زیاد رخ دهد و به طور میانگین تنها یک بار در سال شاهد رخ دادن آن هستیم اما پس از دو ‌هالوینگ آخر، این اتفاق رخ داده است. در نتیجه ممکن است در اواسط سال 2020 یک فرصت خرید فوق العاده دیگر پیدا کنیم.

  1. هش ریت از نظر تشخیص کاپیتولاسیون ماینرها، زودتر از شاخص دشواری عمل می‌کند.
  2. خرید حین کاپیتولاسیون ماینرها، زمانی که هش ریت شروع به بهبود پیدا می‌کند، یک استراتژی فوق العاده است.
  3. می توان یک مرحله جلوتر رفت و با صبر کردن تا زمانی که SMA (میانگین متحرک ساده) 10 روزه قیمت از SMA 20 روزه آن پیشی بگیرد، حجم عمده ای از ریزش را از این استراتژی حذف کرد.
  4. این بار که سیگنال خرید هش ریبون را مشاهده کردید، حتماً با دقت به آن توجه کنید.