آکادمی

شنبه, 18 دی 1400 09:26

آپگرید Arrow Glacier اتریوم چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

آپگرید Arrow Glacier شبکه اتریوم، بمب دشواری شبکه را تا ژوئن 2022 به تأخیر خواهد انداخت. خیلی از آپدیت‌های قبلی هم به دنبال تمدید ضرب الاجل بمب سختی بودند. بمب سختی یکی از مکانیزم‌هایی است که در الگوریتم اتریوم پیاده سازی شده و باعث سخت و غیراقتصادی شدن ماینینگ می‌شود. این قابلیت انگیزه توسعه اتریوم 2 را بیشتر کرده و ماینرها را ملزم به تغییر مکانیزم اجماع و حرکت به سمت اثبات سهام می‌کند.

این آپدیت جدید پیشنهادی است که توسط جامعه اتریوم طراحی و بازبینی شده است. Arrow Glacier از این جهت جذاب است که به دنبال اجرای آخرین افزایش بمب دشواری پیش از شروع راه اندازی اتریوم 2 است.

مقدمه

هنوز تا شروع به کار اتریوم 2 فاصله زیادی داریم اما تا آن زمان همچنان آپدیت‌های منظمی منتشر می‌شود تا این بلاک‌چین را در مسیر درست حفظ کنند. گرچه آپدیت Arrow Glacier برای کاربران معمولی تغییر چشمگیر و قابل توجهی نخواهد بود اما آپدیت بسیار مهمی است. در واقع بدون وجود این آپدیت، شبکه غیرقابل استفاده خواهد شد. در ادامه مطلب به تأثیر این آپدیت برای کاربران، استیکرها، ماینرها و اتریوم 2 می‌پردازیم.

آپگرید Arrow Glacier اتریوم چیست؟

آپگرید Arrow Glacier یک آپدیت نسبتاً ساده است که در بلاک شماره 13,773,000 نهم دسامبر 2021 پیاده سازی شد. این آپگرید بمب سختی اتریوم را به تأخیر خواهند انداخت تا توسعه دهنده‌ها فرصت بیشتری برای آماده کردن اتریوم 2 داشته باشند. تمدید زمان بمب سختی یکی از ویژگی‌های رایج آپدیت‌های اتریوم است که قبلاً برای دسامبر 2021 و ‌هاردفورک لندن پیاده سازی شده بود اما حالا قرار است حدود ژوئن 2022 اجرا شود.

Arrow Glacier شباهت زیادی به آپگرید Muir Glacier دارد که در ژانویه 2020 اجرا شد و بمب زمان را به تأخیر انداخت. هر دو آپگرید تنها شامل یک پیشنهاد ارتقای اتریوم (EIP) بودند که باعث به تأخیر افتادن "عصر یخبندان" می‌شوند. آپدیت‌های قسطنطنیه، بیزانس و لندن هم شامل تمدید زمان بمب سختی بودند.

بمب سختی اتریوم چیست؟

بلاک‌چین اتریوم در حال حاضر با مکانیزم اجماع نظر اثبات کار اداره می‌شود. یعنی کاربرانی که تراکنش‌ها را اعتبارسنجی می‌کنند باید از قدرت پردازشی برای حل مسائل محاسباتی استفاده کنند. این فرایند باعث ایجاد هزینه‌هایی برای رسیدن به اجماع نظر و حفاظت از شبکه در برابر افراد مخرب می‌شود.

یک بمب سختی در این شبکه پیاده سازی شده که سختی این مسائل را افزایش می‌دهد تا ماین کردن بلاک‌ها سخت تر شود. به تدریج و با گذشت زمان این بمب سختی به مرحله انفجار می‌رسد و به این ترتیب اعتبارسنجی تراکنش‌ها و اضافه کردن بلاک‌های جدید به بلاک‌چین غیرممکن خواهد شد. در واقع ماین کردن در این بلاک‌چین به شدت پرهزینه می‌شود. بمب سختی به دو دلیل وجود دارد:

  1. کمک به توسعه اتریوم 2 و حرکت به سمت مدل اثبات سهام.
  2. مجبور کردن ماینرها به حرکت به سمت مدل اثبات سهام چون امکان ماین کردن اتر با نسخه اثبات کاری اتریوم وجود نخواهد داشت. این راهکار مانع از ایجاد دو انشعاب مختلف از شبکه اتریوم می‌شود.

پیشنهاد ارتقای اتریوم (EIP) چیست؟

یک EIP می‌تواند شامل هر گونه پیشنهادی برای ارتقا و بهبود شبکه اتریوم باشد. همه می‌توانند یک EIP بسازند که اعضای جامعه اتریوم، یک هیئت ویراستاری و توسعه دهندگان اتریوم آنها را بازبینی می‌کنند. برای اینکه چنین پیشنهادی در یکی از آپدیت‌های اتریوم پیاده سازی شود، باید فرایند تأیید را پشت سربگذارد. هر EIP شامل یکسری الزامات فنی برای یک تغییر خاص است. قبلاً اشاره شد که Arrow Glacier تنها شامل یک EIP یعنی EIP-4345 است و هدف آن فقط به تأخیر انداختن رسیدن اتریوم به عصر یخبندان ماینینگ است.

Arrow Glacier چه تأثیری برای کاربران معمولی دارد؟

این آپدیت برای کاربران معمولی تغییر محسوس و مهمی ایجاد نمی کند. در سال گذشته زمان تأیید بلاک‌ها حدود 13 ثانیه باقی ماند. اگر نود اتریوم دارید یا ماینر هستید، باید کلاینت خودتان را آپدیت کنید در غیر این صورت کلاینت شما با انشعاب قبلی اتریوم کار می‌کند که مورد حمایت جامعه اتریوم نیست.

نکات پایانی

هر چند Arrow Glacier آپدیت کوچکی است اما اهمیت زیادی دارد. بدون این آپدیت، ماین کردن در شبکه اتریوم به شدت پرهزینه شده و شبکه کند خواهد شد. جامعه اتریوم هم مشتاقانه منتظر این آپدیت است. اگر این آپدیت آخرین تمدید بمب دشواری باشد، احتمالاً اتریوم 2 تا ژوئن 2022 شروع به کار خواهد کرد.