آکادمی

دوشنبه, 21 فروردين 1402 04:37

آشنایی با استاندارد ERC-4337 اتریوم: ابتکاری کاربر پسند و انقلابی

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

اتریوم یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین پروتکل‌های بلاک‌چین جهان است. می‌توان مثل سایر ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین و لایت کوین از کوین بومی بلاک‌چین اتریوم (یعنی اتر) هم برای اجرای تراکنش استفاده کرد اما اتریوم طوری طراحی شده بود که پروتکلی انعطاف پذیرتر و پر از امکانات باشد. اتریوم امکان اجرای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را فراهم می‌کند. همچنین می‌توان بر پایه پروتکل هسته اتریوم، توکن‌های جدیدی ساخت.

یکی از مبتکرانه‌ترین استانداردهای ERC تا به امروز، استاندارد ERC-4337 است. این استاندارد هم مثل استاندارد خیلی از توکن‌های اولیه طوری طراحی شده بود که قابلیت‌ها و امکاناتی ایجاد کند که قبلاً وجود نداشتند.

توکن‌های ERC (مخفف Ethereum Request for Comment) قوانین و چارچوب‌هایی دارند که امکان ارسال و دریافت این توکن‌ها را در بلاک‌چین اتریوم فراهم می‌کنند. یکی از استانداردهای پرطرفدار، ERC-20 است که قابلیت ارسال توکن‌های تعویض پذیر جدید را بر اساس پروتکل اتریوم فراهم می‌کنند. گزینه محبوب بعدی، استاندارد ERC-721 است که امکان صدور توکن‌های تعویض ناپذیر را فراهم می‌کند. به همین دلیل است که بیشتر کالکشن‌ها و توکن‌های تعویض پذیر محبوب، روی شبکه اتریوم وجود دارند.

در شبکه اتریوم، چند استاندارد برای توکن ERC وجود دارد (مثل ERC-777، ERC-2222 و غیره) و همواره پیشنهادات جدیدی موسوم به پیشنهاد بهبود اتریوم (Ethereum Improvement Proposal یا به اختصار EIP) مطرح شده و در رابطه با آنها بحث و گفتگو می‌شود. برخی از EIPها در نهایت رد می‌شوند و برخی دیگر در اتریوم پیاده سازی می‌شوند. وقتی یک EIP اصلاح شده و پیاده سازی شد، تبدیل به یک ERC می‌شود (مثلاً ERC-4337 قبلاً EIP-4337 بوده است).

رونمایی از ERC-4337 در رویداد WalletCon 2023 انجام شد. در ادامه مطلب توضیح می‌دهیم که ERC-4337 چه قابلیت‌هایی در پروتکل اتریوم ایجاد می‌کند و چرا جامعه اتریوم تصمیم به تأیید آن گرفت.

ERC-4337 قابلیت‌های جدیدی به اتریوم اضافه می‌کند

ERC-4337 امکان ارتقای گزینه‌های اجرای تراکنش‌های کریپتو را فراهم می‌کند. به این تراکنش‌های ERC-4337، عملیات کاربری (UserOperation) گفته می‌شود. این ارتقای بلاک چین معمولاً از طریق آپدیت بلاک چین انجام می‌شود نه از طریق انتشار یک استاندارد ERC جدید (که در ادامه مطلب بیشتر راجع به آن صحبت می‌کنیم).

یکی از ویژگی‌های جدید این است که امکان انتزاع حساب کاربری در شبکه اتریوم را به صورت غیرمتمرکز فراهم می‌کند (اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب ارایه می‌شود). بعلاوه، با این روش توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز می‌توانند از همه یا بخشی از کارمزد تراکنش‌های کاربران استفاده کنند چون در خیلی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، کاربران باید این کارمزدها را پرداخت کنند. با وجود ERC-4337، کاربران می‌توانند کارمزدها را با توکن‌های ERC-20 پرداخت کنند (نه لزوماً با اتر). این رویکرد می‌تواند باعث ایجاد یک بازار کارمزد غیرمتمرکز برای اجرای عملیات‌های قراردادهای هوشمند شود. مهم‌تر اینکه، با این روش یکسری قابلیت‌های حفاظت از حریم خصوصی شکل گرفته و امکان استفاده از امضاهای تجمعی فراهم می‌شود. ERC-4337 در شبکه‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم مثل پلی گان، اولنچ، آربیتروم و چند شبکه دیگر هم وجود دارد.

در زمینه ارسال تراکنش‌ها، ERC-4337 امکان بسته بندی (ترکیب) چند تراکنش را برای صرفه جویی در هزینه‌ها و زمان اجرای تراکنش فراهم می‌کند. همچنین قابلیت تأیید قبلی تراکنش‌ها به روش خودکار هم وجود دارد. در بیشتر والت‌های امروزی، باید هر تراکنش را به صورت دستی تأیید کنید. حالا می‌توانید فرایندهای بازبینی ایجاد کنید تا فقط برای برخی تراکنش‌های خاص نیاز به تأیید دستی وجود داشته باشد - مثل تراکنش‌هایی با مبلغی بیشتر از یک حد مشخص (مثلاً بیشتر از هزار دلار).

قابلیت‌های کاربرپسند برای والت‌ها با ERC-4337

ERC-4337 از طریق فرایندی موسوم به انتزاع حساب، امکان استفاده از قراردادهای هوشمندی که انتظار می‌رود برای کاربران مبتدی کاربرپسندتر باشند را فراهم می‌کند. انتظار می‌رود که این به روزرسانی، منجر به تسریع پذیرش ارزهای دیجیتال شود چون موانع فنی برای ورود به این حوزه کم شده یا حذف می‌شوند. با اینکه انتزاع حساب اصطلاحی فنی به نظر می‌رسد اما والت کاربر را تبدیل به حسابی می‌کند که قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند را دارد. به همین دلیل خیلی از افراد ERC-4337 را یک استاندارد توکن نمی‌دانند و صرفاً به آن استاندارد ERC می‌گویند. در واقع، این استاندارد با سایر استانداردهای توکن ERC در یک گروه قرار نمی‌گیرد.

یکی از مزایای اصلی این تغییر، ساده سازی نحوه استفاده و ایجاد والت‌ها است. قبل از ERC-4337 کاربران در مجموع باید یک عبارت یادآور را به خاطر می‌سپردند (یا آن را به روش آفلاین ذخیره می‌کردند) تا بتوانند یک نسخه پشتیبان از والت خودشان ایجاد کنند. از طریق انتزاع، می‌توان کلیدهای خصوصی یک والت را روی ماژول امنیتی استاندارد یک گوشی ذخیره کرد. به این ترتیب یک والت سخت‌افزاری داخل گوشی کاربر ایجاد می‌شد - البته برخی از کارشناسان نگران آسیب پذیری گوشی‌های هوشمند به واسطه صفحه لمسی آنها یا روش‌های دیگر بودند.

ERC-4337 امکان استفاده از قراردادهای هوشمندی که برای کاربران مبتدی مناسب‌تر هستند را فراهم می‌کند.

با ERC-4337 می‌توانید تراکنش‌ها را با اثرانگشت یا اسکن چهره امضاء کنید تا امنیت بیشتری داشته باشید. اگر تلفن همراه خودتان را گم کنید، می‌توانید از طریق مکانیزم‌هایی خاص به حساب خودتان دسترسی پیدا کنید. در این سیستم چندین کاربر می‌توانند یک تراکنش بازیابی را از طریق یک والت چند امضایی، امضاء کنند. می‌توانید امکان دسترسی به حساب خودتان را برای گروهی از دوستان یا اعضای خانواده مورد اعتمادتان فراهم کنید. اگر این روش برای شما مناسب نیست، می‌توانید از یک سرویس شخص ثالث تجاری برای بازیابی حساب خودتان استفاده کنید.

یکی از نگرانی‌های کاربران والت‌های غیرکاستدی، گم شدن والت و از دست دادن ارزهای دیجیتال خودشان - و نداشتن امکان بازیابی آنها - است. افراد زیادی به همین روش مبالغ زیادی را از دست داده‌اند. این مکانیزم طوری طراحی شده که یکسری از قابلیت‌ها و اطمینان خاطری که با استفاده از خدمات بانکی دارید را - بدون نیاز به اعتماد به یک بانک - در اختیار شما قرار دهد و به این ترتیب فلسفه‌های اصلی دنیای کریپتو یعنی بی‌نیازی به اعتماد و مجوز را حفظ می‌کند.

در مجموع، انتظار می‌رود که پیاده سازی انتزاع حساب‌های کاربری دو مزیت اصلی برای والت‌ها داشته باشد:

  1. کاربرپسندتر کردن والت‌های کریپتو
  2. مقابله با از دست دادن ارزهای دیجیتال یا دسترسی به والت

چرا پروتکل مبنای اتریوم به روزرسانی نمی‌شود؟

در بسیاری از پروتکل‌های بلاک‌چین، ایجاد تغییر مستلزم به روزرسانی کد بلاک‌چین است که به این تغییر انشعاب یا فورک گفته می‌شود. اغلب مواقع، در رابطه با پیاده سازی تغییر در بلاک‌چین اختلاف نظر زیادی وجود دارد. این آپدیت‌ها گاهی اوقات منجر به تقسیم بلاک‌چین به دو شبکه مجزا می‌شوند. این انشعاب‌ها که به آنها هاردفورک گفته می‌شوند، در سال 2017 باعث ایجاد نسخه‌ای از بیت‌کوین موسوم به بیت‌کوین کش شدند و حتی قبلاً در شبکه اتریوم هم چنین شرایطی ایجاد شده است (که باعث شکل گیری اتریوم کلاسیک شد). گزینه بعدی برای انشعاب شبکه، سافت فورک است. سافت فورک‌ها قابلیت سازگاری عقبرو را دارند - و نصب این آپدیت‌ها برای کاربران و اعتبارسنج‌ها اختیاری است.

با توجه به زمان و تلاش صرف شده برای تبدیل اتریوم از یک شبکه اثبات سهامی به یک شبکه اثبات کاری (از طریق آپگریدی به نام مرج)، در پیشنهاد ERC-4337 اشاره شده که شاید بهتر باشد برای پیاده سازی یک به روزرسانی بزرگ دیگر در اتریوم کمی صبر کنیم. به همین دلیل ERC-4337 به عنوان راهی برای فعال سازی به روزرسانی‌هایی که پروتکل اصلی اتریوم را تغییر نمی‌دهند، پیشنهاد شد. این رویکرد به صرفه جویی در وقت و تلاش برنامه نویسان کمک زیادی کرد. بعلاوه، ERC-4337 بر خلاف برخی از انشعابات بلاک‌چین منجر به ایجاد مشکلات سازگاری نمی‌شود.

این پیشنهاد با انتقال چنین تغییراتی به یک لایه انتزاعی بالاتر (خود استاندارد ERC-4337) نیاز به پیاده سازی تغییر در پروتکل هسته اتریوم را از بین می‌برد. این رویکرد باعث افزایش سرعت پیاده سازی انتزاع حساب‌ها در شبکه اتریوم شده اما هدف نهایی پیاده سازی همین قابلیت در پروتکل اصلی اتریوم است.

ERC-4337 چه تأثیری بر پذیرش اتریوم خواهد داشت؟

با توجه به وجود انواع توکن‌های ERC-20، محبوبیت NFTهای ERC-721 و حضور چشمگیر اتریوم در اقتصاد غیرمتمرکز، انتظار می‌رود که ERC-4337 به شبکه اتریوم کمک کند تا همچنان یکی از برترین بلاک‌چین‌های دنیای کریپتو باقی بماند چون ارتقای قابلیت‌های این پروتکل برای همه این حوزه‌ها در اکوسیستم بزرگتر اتریوم مفید است.

با توجه به اینکه امنیت والت و کاربرپسندی آن جزء مهم‌ترین اصول در آپدیت ERC-4337 بوده، ممکن است این تغییر باعث شتاب بخشیدن به انتخاب اتریوم (و بلاک چین‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم) توسط کاربران مبتدی به جای سایر اکوسیستم‌های بلاک چین شود. همچنین، ERC-4337 با ایجاد قابلیت‌های جدید و افزایش راحتی کار با اتریوم می‌تواند به این شبکه کمک کند تا سهم بیشتری از بازار بلاک چین به دست آورد. برای اینکه سایر بلاک چین‌ها هم بتوانند قدرت رقابتشان را حفظ کنند، باید نسخه اختصاصی خودشان را از انتزاع سطح بالاتر حساب‌های کاربری پیاده سازی کنند. این کار به آنها برای جذب کاربران جدید به وب 3 کمک می‌کند طوری که بتوانند راحتی استفاده و سادگی کار با وب 2 را در دنیای وب 3 هم تجربه کنند.