آکادمی

شنبه, 09 بهمن 1400 02:17

ساندی سواپ SundaeSwap چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

کاردانو یکی از مهم ترین رقبای اتریوم و یک پشته فناوری است که به سرعت نظرات مثبت زیادی به خود جلب کرده است. با ظهور ساندی سواپ، اکسچنج غیرمتمرکزی که برای بلاک‌چین کاردانو ساخته شده، دلایل امیدواری به این پروژه بیشتر می‌شود.

بدون وجود یک اکسچنج غیرمتمرکز مطمئن که امکان اجرای تراکنش به صورت روان و راحت را فراهم کند، نمی‌توان یک اکوسیستم پرکاربرد وسیع داشت. ساندی سواپ چنین اکسچنج غیرمتمرکزی است که دارای یک طراحی منحصربفرد بوده و قصد دارد جایگاه خودش را به عنوان قلب اکوسیستم کاردانو تثبیت کند. در این مطلب نگاهی به ساندی سواپ، امکانات، تاریخچه، مشکلاتی که به حل آنها پرداخته و سایر خصوصیات آن خواهیم داشت.

ساندی سواپ چیست؟

ساندی سواپ یک پروتکل معاملاتی غیرمتمرکز است که به صورت بومی بر روی کاردانو (با ارز ADA) اجرا می‌شود. این اکسچنج غیرمتمرکز در بلاک‌چین کاردانو در نوع خودش اولین است.

لازم به ذکر است که کاردانو یک بلاک‌چین نسل جدید است و با تکنولوژی متفاوت با اتریوم و قراردادهای هوشمند آن کار می‌کند. این شبکه مدتهاست که جزء مهم ترین‌های بازار محسوب می‌شود اما رویکرد آهسته و پیوسته آن برای رشد و توسعه باعث شده که تنها چند آپدیت بزرگ و مهم داشته باشد.

یکی از این آپدیت‌ها اضافه شدن قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند بود که مکمل بسیار خوبی برای اکوسیستم ساندی سواپ محسوب می‌شد.

در طراحی ساندی سواپ که بر روی یک بلاک‌چین نسل جدید ساخته شده، عناصر منحصربفرد و خاصی وجود دارند اما به طور کلی ساندی سواپ یک بازار گردان خودکار است که قرار است نقش یونی سواپ را برای بلاک‌چین کاردانو بازی کند.

مقدمه‌ای بر ساندی سواپ

توسعه ساندی سواپ در سال 2021 شروع شد و گرچه در ابتدای کار توجه و استقبال خوبی از سمت جامعه کاردانو جلب کرد اما به تازگی توانسته توجه و نظر دیگران را هم جلب کند. ظاهراً تیم این پروژه هم رویکردی مشابه با خود کاردانو را طی می‌کند یعنی از یک روش اصولی و ارزیابی شده استفاده می‌کند.

ساندی سواپ توسط Mateen Motavaf و Artem Wright تأسیس شده که به ترتیب نقش مدیر ارشد اجرایی و مدیر ارشد عملیات پروژه را دارند. در حال حاضر تیم پروژه متشکل از 10 نفر است که همگی دارای چندین سال تجربه در استارتاپ‌های پیشرفته و فین‌تک هستند.

مقاله سفید ساندی سواپ اول ژانویه 2021 منتشر شد و ویژگی‌های بنیادی این پروتکل در آن مشخص شده است. یکی از ایده‌های جدید و خلاقانه پروژه، عرضه اولیه استخر استیک (ISO) آن بود که نحوه توزیع توکن SUNDAE بین شرکت کنندگان پروژه را تعیین می‌کند. گرچه تأخیرهایی در این ISO ایجاد شده اما انتظار می‌رود که در هفته‌های پیش رو راه اندازی شود.

ظرف حدود شش ماه پس از انتشار مقاله سفید پروژه، تیم پروژه آپدیت‌های مختلفی برای آن منتشر کرده اما همچنان این پروژه در مراحل اولیه رشد و توسعه به سر می‌برد. در حال حاضر تمرکز اصلی، انتشار نسخه 1 این محصول است که به اعتقاد اعضای تیم سنگ بنای خوبی برای ارتقای آینده آن است.

ساندی سواپ موفق به جذب سرمایه از چند شرکت مهم شده از جمله Alameda Research، cFund و Double Peak. همچنین اخیراً همکاری‌هایی با MLabs و Runtime Verification شروع کرد تا امکان ایجاد یک اکوسیستم یکپارچه قوی تر فراهم شود.

ویژگی متمایز ساندی سواپ چیست؟

با نگاهی کلی به مقاله سفید ساندی سواپ متوجه می‌شوید که طراحی این پروژه الهام گرفته از یونی سواپ است اما مدل آن با شبکه کاردانو تطبیق پیدا کرده که در مقایسه با اتریوم ویژگی‌های بهتری دارد. یکی از این ویژگی‌های منحصربفرد ساندی سواپ، استخر محصول دائم (Constant Product Pool) است که باعث افزایش بهره وری آن شده است.

اما آنچه که باعث برجسته تر شدن ساندی سواپ شده، شیوه به کارگیری مدل‌های AMM سنتی در بلاک‌چین کاردانو است که ماشین مجازی و مدل حسابداری متفاوتی دارد. همچنین تیم پروژه کاملاً آگاه است که راهکارهای پیشنهادی آنها ماهیت تازه و جدیدی دارند و همچنان جای پیشرفت و بهتر شدن آنها وجود دارد.

به همین دلیل اولین پیاده سازی پروژه یک پیاده سازی مقدماتی محسوب شده و قراراست آپدیت‌ها و اصلاحات آینده آن به رشد و توسعه این اکسچنج غیرمتمرکز کمک زیادی کنند. این مسئله برای کل بلاک‌چین کاردانو هم که آهسته و پیوسته مجهز به قابلیت‌های جدیدی می‌شود، صدق می‌کند.

ساندی سواپ چگونه کار می‌کند؟

 

همانطور که قبلاً اشاره شد، ساندی سواپ در حال حاضر مثل یونی سواپ برای کاردانو است. این پلتفرم به عنوان یک بازار گردان خودکار یکسری استخر نقدینگی دارد که تأمین کنندگان نقدینگی به آن دو ارز مختلف واریز می‌کنند. این تأمین کنندگان نقدینگی در ازای مشارکتشان در پروژه، توکن LP دریافت می‌کنند.

ویژگی متمایز ساندی سواپ، استفاده از مدل "استخر محصول دائم" است که بهره وری تردینگ را افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است که – چون کاردانو به جای مدل UTXO (خروجی مصرف نشده‌ی تراکنش) با مدل eUTXO (یعنی UTXO توسعه یافته) کار می‌کند – برای پیاده سازی بازارگردان‌های خودکار چالش‌های خاصی در پیش دارد.

ساندی سواپ برای تسهیل اجرای تراکنش‌ها از یک توکن اختصاصی (SundaeSwap Pool Factory) استفاده می‌کند که در ترکیب با سیاست تولید توکن خاص آن، این اطمینان را فراهم می‌کند که جفت ارزهای آن منحصربفرد هستند. این رویکرد باعث کمتر شدن مشکلات کمبود نقدینگی و اسلیپیج ضعیف می‌شود.

اما در رابطه با مسئله همروندی که در مدل eUTXO وجود دارد، تیم پروژه موضوع را شفاف سازی کرده و سه راهکار ارائه کرده است. اولین راهکار، استفاده از یک اکسچنج غیرمتمرکز بدون یک استخر نقدینگی واحد است، دومی استفاده از مدل دفتر سفارش و آخری مدل ترکیبی است.

اما به گفته ساندی سواپ، این پروژه یک راهکار متفاوت دارد که قرار است در آینده این مشکل مقیاس پذیری را حل کند. هنوز جزئیات این طرح مشخص نشده اما گفته شده که به زودی این راهکار پیاده سازی و اجرایی می‌شود.

به غیر از این تفاوت مدل حسابداری خاص که ناشی از به کار بردن بلاک‌چین کاردانو است، طرز کار ساندی سواپ تقریباً با یونی سواپ یکسان است – حداقل در نسخه اولیه – ممکن است آپگریدهای آینده منجر به شکل گیری یک اکسچنج غیرمتمرکز کاملاً متفاوت شود.

SUNDAE و اقتصاد توکنی

توکن SUNDAE توکن بومی اکسچنج غیرمتمرکز ساندی سواپ است که هنگام راه اندازی این اکسچنج غیرمتمرکز مجموعاً 2 میلیارد عدد از آن عرضه خواهد شد. توزیع این توکن‌ها به مرور زمان انجام می‌شود و 55 درصد آن برای اعضای کاربران معمولی، 25 درصد برای تیم، 13 درصد برای سرمایه گذاران، 5 درصد برای طرح‌های استخدام و 2 درصد برای مشاوران پروژه در نظر گرفته شده است.

5 درصد از موجودی توکن برای عرضه اولیه استخر استیک (ISO) در نظر گرفته شده که هر یک 1 درصد آن طی یکی از پنج دور طرح توزیع می‌شود.

چگونه در ISO ساندی سواپ شرکت کنیم؟

طرح ISO ساندی سواپ با تأخیر روبرو شده و آخرین بار تیم پروژه در جولای 2021 اعلام کرد که این طرح پس از برگزاری ‌هاردفورک Alonzo در مین نت کاردانو اجرا می‌شود.

اما جزئیات خود ISO هم منتشر شده است. مهم ترین نکته درباره این اعلامیه، مربوط به نحوه توزیع توکن‌ها است. برای مشارکت در ISO نیاز به والت Yoroi یا Daedalus دارید.

همانطور که قبلاً اشاره شد، قرار است پنج دور توزیع توکن داشته باشیم که برای هر دور 1 درصد از توکن‌ها در نظر گرفته شده است. هر یک از این دور‌ها 5 روز زمان می‌برند. ISO دوره کوتاه تری دارد چون تیم پروژه به دنبال پشتیبانی از موفقیت طولانی مدت اکسچنج غیرمتمرکز آن است.

در این ISO از استخرهای استیک استفاده شده در نتیجه توزیع پاداش بین کاربرانی که توکن واگذار می‌کنند، عادلانه تر انجام می‌شود. لازم به ذکر است که تیم پروژه مایل است این ISO تا حد ممکن دموکراتیک باشد و برای رسیدن به این هدف قرار است مکانیزم ناپدید شدن پاداش پیاده سازی شود تا فرصت کسب پاداش بیشتر توسط وال‌ها کمتر شود.

برای مشارکت در این طرح‌ها، کافیست والت Daedalus یا Yoroi را برای استیک کردن ADA و مشارکت در استخر استیک ساندی سواپ داشته باشید. پاداش SUNDAE دریافتی شما متناسب با مبلغی است که استیک کرده اید.

کافیست مثل سایر استخرهای استیک کاردانو، استخر استیک ساندی سواپ را جستجو کنید. ایردراپ توکن SUNDAE باید پس از 3 دور اول این طرح برگزار شود. اگر در این استخر استیکینگ انجام داده باشید، به صورت خودکار از طریق قراردادهای هوشمند SUNDAE دریافت می‌کنید.

نقشه راه

هنوز اکسچنج غیرمتمرکز پروژه راه اندازی نشده و به گفته سایت پروژه اپلیکیشن آن به زودی منتشر می‌شود. اما انتظار می‌رود که این اپلیکیشن هم مثل ISO پروژه به زودی شروع به کار کند.

همچنین تیم پروژه دائماً درباره پیشرفت کار اطلاع رسانی می‌کند که تازه ترین این خبرها مربوط به ادغام با والت است. یکپارچه سازی مستقیم با پروتکل Ogmios برای حوزه‌هایی مثل حاکمیت پروژه از جمله این تغییرات جدید است.

گرچه چالش‌هایی در زمینه توسعه پروژه در آینده پیش بینی می‌شود اما تیم پروژه ساندی سواپ معقتد است که تا به امروز سخت ترین مراحل توسعه را پشت سرگذاشته است. در نتیجه موقعیت پروژه برای رونمایی از طرح‌های جدید در هفته‌های پیش رو خوب است.

از جمله این آپدیت‌ها می‌توان به تقویت نقش توکن SUNDAE و حل مشکلات مقیاس پذیری اشاره کرد. افزایش توان عملیاتی، فراهم کردن نقدینگی تجمیع شده، بازارهای مشتق ثانویه و بهبود خصوصیات تمرکززدایی از جمله اهداف پیش رو هستند.

ساندی سواپ: یونی سواپِ کاردانو

ساندی سواپ پتانسیل‌های خوبی برای کمک به رشد و توسعه اکوسیستم کاردانو دارد. همانطور که نقش یونی سواپ برای رشد و توسعه حوزه DeFi اهمیت زیادی دارد، ساندی سواپ هم می‌تواند همین نقش را برای کاردانو بازی کند.

چالش‌ها و کارهای زیادی پیش روی تیم پروژه است اما اعضای تیم اراده و اطمینان زیادی دارند و اگر این پروژه هم موفق شود درصدی از نقشی که یونی سواپ برای اتریوم دارد را برای کاردانو بازی کند، به رشد و توسعه آن کمک زیادی خواهد کرد.

سوالات پرتکرار

ساندی سواپ در کاردانو چیست؟

ساندی سواپ یک اکسچنج غیرمتمرکز بر روی بلاک‌چین کاردانو است و نقش آن برای کاردانو به نوعی مثل یونی سواپ برای اتریوم است.

چگونه می‌توانیم توکن‌های ساندی سواپ را خریداری کنیم؟

در حال حاضر امکان خرید توکن SUNDAE وجود ندارد اما با استیک کردن ADA واجد شرایط مشارکت در ایردراپ ساندی می‌شوید.

چگونه می‌توانیم توکن‌های ساندی سواپ را به دست آوریم؟

می توانید با استیک کردن توکن ADA در ISO که شما را واجد شرایط دریافت SUNDAE می‌کند، این توکن را به دست آورید. همچنین هنگام شروع به کار اکسچنج غیرمتمرکز ساندی می‌توانید با نقش آفرینی به عنوان تأمین کننده نقدینگی، این توکن را پاداش بگیرید. در نهایت می‌توانید پس از شروع به کار اکسچنج هم این توکن را بخرید.

توکن اکسچنج غیرمتمرکز چیست؟

معمولاً یک اکسچنج غیرمتمرکز یک توکن هم دارد که به غیر از ارزش طولانی مدت و مزایای دیگر، از آن برای امور حاکمیتی استفاده می‌شود. در رابطه با ساندی سواپ، حاکمیت، اشتراک سود و کاهش کارمزدها از جمله مزایای این توکن هستند.