آکادمی

پنج شنبه, 21 بهمن 1400 06:19

آشنایی با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و وبسایت DappRadar

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در این مقاله با شما درباره اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، شیوه استفاده از آنها و آینده پیش روی این فناوری صحبت می‌کنیم. اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapp) یک گرایش جدید در صنعت نوظهور ارزهای دیجیتال هستند. علاوه بر اینکه این فناوری گامی مهم به سمت شکل گیری وب غیرمتمرکز محسوب می‌شود، اپلیکیشن‌ها و کاربردهای امیدبخش و جذابی برای آن پیش رو است.

Dapp چیست؟

اول با مفهوم Dapp آشنا می‌شویم. Dappها یا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، اپلیکیشن‌هایی هستند که بر روی سیستم‌های توزیع شده مثل بلاک چین کار می‌کنند. در نتیجه این اپلیکیشن‌ها خصوصیاتی دارند که اپلیکیشن‌های سنتی ندارند مثل مستقل بودن از یک مرجع واحد.

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز کاربردهای زیادی دارند. قابلیت گیمینگ، تریدینگ و کاربردهای اقتصادی بعضی از این کاربردها هستند که به زودی آنها را بررسی خواهیم کرد.

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز کاربردها و مقاصد بسیار بیشتری دارند. آنطور که Robert Hoogendoorn از DappRadar می‌گوید، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز گامی مهم به سمت اینترنت غیرمتمرکز با آزادی بیشتر، کنترل کمتر و ناشناسی بیشتر کاربران هستند.

"من فکر می‌کنم که هدف کلی تمرکززدایی، رساندن قدرت به دست مردم است و چنین تحولی بسیار انقلابی به نظر می‌رسد. اینترنت 20 سال پیش هم با هدف فراهم کردن امکان انتشار محتوا به صورت آزادانه طراحی شد. اینترنت یک محصول و تلاش اقتصادی نبود بلکه هدف اصلی فراهم کردن امکان مبادله اطلاعات بود."

امروزه اینترنت تبدیل به یک محصول تجاری شده و شرکت‌های عظیمی مثل گوگل و فیسبوک بخش عمده ای از وب را تحت کنترل داشته و از همه فعالیت‌های آنلاین ما درآمدزایی دارند. اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بخش مهمی از جنبش و تحول به سمت شکل گیری یک وب غیرمتمرکز هستند.

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز چگونه کار می‌کنند؟

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در واقع یکسری قرارداد هستند - نرم‌افزاری که روی یک بلاک‌چین کار می‌کند و کارهای خاصی با ورودی‌های کاربران انجام می‌دهند. قبلاً چنین کارهایی روی یک سرور انجام می‌شد اما امروزه امکانها انجام آن به صورت مستقیم بر روی بلاک‌چین وجود دارد. یک نمونه از این محصولات، یک رابط کاربری گیمینگ است که مستقیماً و بدون وابستگی به یک سرور مرکزی به بلاک‌چین متصل می‌شود.

DappRadar چیست؟

DappRadar اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را در قالب یک پلتفرم ترکیب کرده و آنها را رتبه بندی می‌کند. کاربران می‌توانند میزان پیشرفت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را بررسی کرده، عملکرد آنها به مرور زمان را تحلیل کرده و اپلیکیشن‌هایی جدید پیدا کنند.

به طور کلی میزان توجه و علاقه به بازی‌ها در دنیای کریپتو افزایش یافته که جزء جدیدترین اپلیکیشن‌های این حوزه هستند.

تحول گیمینگ غیرمتمرکز

در حال حاضر بلاک‌چین‌ها قابلیت پشتیبانی از بازی‌های بسیار پرسرعت مثل ندای وظیفه را ندارند. بلاک‌چین‌ها به عنوان یک راهکار جایگزین می‌توانند میزان پیشرفت بازیکن در بازی را نشان داده و آن را در پلتفرم‌های مختلف با استفاده عناصر مخصوص بازی مثل مدال‌ها بررسی و تأیید کنند.

می توان با استفاده از پلتفرم‌های معاملاتی غیرمتمرکز آیتم‌های درون بازی مثل اسکین‌ها و سلاح‌ها را معامله کرد و یکسری بازی مبتنی بر بلاک‌چین غیرمتمرکز هم وجود دارد که بر مبنای تریدینگ طراحی شده اند مثل کارت‌های بیسبال.

نتیجه گیری

استفاده از DappRadar بسیار راحت است. می‌توان بدون نیاز به ثبت نام به امکانات این سایت دسترسی پیدا کرد.

یک ابزار مدیریت پورتفولیو به اسم Robert وجود دارد که به کاربران امکان می‌دهد ارزش NFTهای خودشان را تخمین زده و تغییرات ارزش آنها به مرور زمان را بررسی کنند. یک ابزار NFT هم وجود دارد که ارزش کریپتوپانک‌ها را تخمین می‌زند (کریپتو پانک‌ها از جمله آیتم‌های هنری هستند که روی بلاک‌چین ساخته شده و با قیمت بسیار بالایی مبادله می‌شوند).

همچنان که جامعه DappRadar رشد کرده و افراد بیشتری با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز آشنا می‌شوند، پلتفرم‌هایی مثل DappRadar هم آینده روشن تری خواهند داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت DappRadar سربزنید.