آکادمی

چهارشنبه, 24 فروردين 1401 05:15

معرفی آپگرید مرج Merge اتریوم

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

بالاخره مین نت فعلی اتریوم با سیستم اثبات سهام زنجیره بیکن مرج (یا ادغام) خواهد شد.

این آخرین مرحله از حرکت اتریوم به سمت اثبات کار و تبدیل کامل آن به مدل اثبات سهام است.

قرار است پس از این مرحله شاهد عرضه زنجیره‌های شارد باشیم.

نام رسمی این مرحله داکینگ (docking) است.

اتریوم 2 چه می‌شود؟

با نزدیک شدن به مرج، اصطلاح اتر 2 منسوخ می‌شود. لایه اجماع آنچه که قبلاً به نام اتر 2 شناخته می‌شد را در خود دارد.

زمان شروع به کار

تقریباً سه ماهه دوم سال 2022

این آپگرید نشان دهنده حرکت رسمی به سمت مکانیزم اثبات سهام است و نیاز به فرایند پرمصرف ماینینگ را از بین برده و در عوض شبکه را با استفاده از اتر استیک شده ایمن سازی می‌کند. این مرحله یک گام بسیار جذاب و هیجان انگیز برای تحقق چشم انداز اتریوم - مقیاس پذیری، امنیت و پایداری بیشتر - است.

مرج چیست؟

لازم به ذکر است که در ابتدا زنجیره بیکن جدا از مین نت - زنجیره ای که امروز از آن استفاده می‌کنیم - طراحی شده بود. همچنان مین نت اتریوم با اثبات کار ایمن سازی می‌شد هر چند زنجیره بیکن به صورت موازی با استفاده از اثبات سهام اجرا می‌شد. مرج نقطه ای است که بالاخره این دو سیستم با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

تصور کنید که اتریوم یک سفینه فضایی است که آمادگی کامل برای یک سفر بین ستاره ای را ندارد. با زنجیره بیکن، جامعه توسعه دهندگان اتریوم در واقع یک موتور جدید با یک بدنه محکم تر طراحی کرده اند. وقتی زمان این کار فرا برسد، سفینه فعلی در سیستم جدید پهلو می‌اندازد، با یک سفینه جدید ادغام می‌شود و بعد توانایی پیمودن مسافت‌هایی در حد چندین سال نوری و زیر پاگذاشتن کیهان را پیدا می‌کند.

ادغام با مین نت

وقتی آمادگی‌های لازم انجام شود، مین نت اتریوم با زنجیره بیکن ادغام (یا مرج) خواهد شد و تبدیل به شارد خودش می‌شود که به جای اثبات کار از اثبات سهام استفاده می‌کند.

مین نت قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند را به سیستم اثبات کار اضافه می‌کند و کل تاریخچه و وضعیت کنونی اتریوم را حفظ می‌کند تا این انتقال برای همه کاربران و دارندگان اتر به شکل روان و بی وقفه انجام شود.

پس از مرج

مرج، سیگنالی برای پایان کار مکانیزم اثبات کار و شروع عصر جدید اتریوم است و آن را تبدیل به زنجیره ای سازگارتر با محیط زیست می‌کند. در این مرحله اتریوم یک گام به رسیدن به امنیت، پایداری و مقیاس پذیری کامل که در چشم انداز آن ذکر شده، نزدیک تر می‌شود.

لازم به ذکر است که یکی از اهداف پیاده سازی مرج، ساده سازی برای انتقال از پروتکل اثبات کار به اثبات سهام است. توسعه دهندگان تلاش‌های خودشان را متمرکز بر این انتقال کرده و امکانات جانبی را که ممکن است باعث تأخیر در رسیدن به این هدف شوند، به حداقل می‌رسانند.

این یعنی چند قابلیت مثل امکان برداشت اتر استیک شده، مدت‌ها پس از تکمیل مرج پیاده سازی می‌شوند. طرح‌های تیم توسعه پروژه شامل یک آپگرید پاکسازی برای رسیدگی به این امکانات است که انتظار می‌رود خیلی زود پس از تکمیل مرج رخ دهند.

ارتباط بین آپگریدها

به طور کلی آپگریدهای اتریوم به نوعی به هم ارتباط دارند. در ادامه به بررسی ارتباط مرج با سایر آپگریدها می‌پردازیم.

مرج و زنجیره بیکن

وقتی مرج اجرا شود، استیک کنندگان برای اعتبارسنجی مین نت اتریوم انتخاب می‌شوند و انجام ماینینگ دیگر مورد نیاز نخواهد بود در نتیجه احتمالاً ماینرها درآمدهای خودشان را صرف استیکینگ در سیستم جدید اثبات سهام خواهند کرد.

مرج و پاکسازی پس از آن

بلافاصله پس از مرج، امکاناتی مثل برداشت اتر استیک شده دیگر مورد پشتیبانی نخواهند بود. قرار است این امکانات مدتی پس از مرج در قالب یک آپگرید مجزا پیاده سازی شوند.

مرج و زنجیره‌های شارد

در اصل قرار بوده که پیش از مرج روی زنجیره‌های بیکن کار شود - برای رسیدگی به مسئله مقیاس پذیری. اما با رونق راهکارهای مقیاس پذیری لایه 2، اولویت به مبادله اثبات کار با اثبات سهام اختصاص پیدا می‌کند.

انجام این کار مستلزم ارزیابی‌های مستمر از سمت جامعه اتریوم است و ممکن است برای رسیدن به مقیاس پذیری نامحدود نیاز به چند دور زنجیره شارد وجود داشته باشد.