آکادمی

شنبه, 05 شهریور 1401 00:09

چرا توکن‌های تعویض ناپذیر برای گیمرها اهمیت دارند؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نکات کلیدی:

  • دارایی‌های دیجیتال نقش مهمی در تجربیات گیمینگ و هویت دیجیتال گیمرها دارند.
  • اما این دارایی‌ها هم مشکلات خاص خودشان را دارند. دارایی‌های مربوط به بازی‌ها فقط در اکوسیستم بازی مربوطه وجود دارند بنابراین در اصل خود بازی مالک آنها است نه گیمرها. امکان فروش، درآمدزایی یا نمایش این دارایی‌ها به عنوان بخشی از یک کلکسیون در خارج از فضای بازی وجود ندارد.
  • توکن‌های NFT مخصوص بازی‌ها به آدرس شما روی بلاک‌چین ارتباط پیدا می‌کنند نه بازی - شما مالکیت این آدرس‌ها را به صورت مستقل در اختیار دارید.
  • با این قابلیت می‌توانید دارایی‌های دیجیتال مخصوص بازی‌ها را به صورت مستقل فروخته، نمایش داده و از آنها درآمدزایی کنید تا تجربیات دیجیتالتان را به زندگی واقعی نزدیک تر کنید.

پیشرفت و تحول فناوری، این امکان را فراهم کرده که صنعت گیمینگ فراتر از سرگرمی‌های ساده گام بردارد و تبدیل به حوزه‌ای برای نمایش شخصی شود.

این صنعت 198 میلیارد دلاری به افراد معمولی امکان داده که وارد دنیایی جدید شوند و حتی هویت انسانی آنها را متحول کرده است. یکی از امکانات این دنیای جدید، قابلیت ایجاد یک هویت دیجیتال منحصربفرد از طریق دارایی‌های دیجیتال است.

دارایی‌های گیمینگ: یک فرصت جدید برای گیمرها

دارایی‌های سنتی مثل آثار هنری، اسکین‌ها و کاراکترهای درون بازی یک بیزنس بزرگ را تشکیل می‌دهند و اسکین‌های بازی‌ها هر ساله به مبلغ صدها میلیون دلار فروخته می‌شوند اما یک محدودیت بزرگ در این بین وجود دارد: تا به امروز این دارایی‌ها به خود بازی‌های گره خورده بودند. زمانی که از یک بازی خارج می‌شدید، دارایی‌های دیجیتال شما هم به همراه هویتی که از آن برای ساختن این دارایی‌ها استفاده کرده بودید، ناپدید می‌شود.

در مجموع، هر چقدر هم که برای دارایی‌های درون بازی هزینه کرده باشید، در واقعیت این دارایی‌ها متعلق به شما نیستند. یعنی برخلاف آیتم‌های دنیای واقعی، نمی‌توانید کالکشن خودتان را خارج از بازی نشان داده، از آن درآمدزایی کرده، آنها را بفروشید یا هر جایی که خواستید از آنها استفاده کنید. پس مالک اصلی این آیتم‌ها خود بازی است و زمانی که اجرای بازی را متوقف کرده یا به پلتفرمی جدید مهاجرت کنید، همه پولی که در بازی هزینه کرده بودید، از دست خواهد رفت.

این سیستم مثل این است که شما یک لباس بخرید ولی فقط در فروشگاهی که آن را خریده‌اید، اجازه پوشیدن آن را داشته باشید. پس این مالکیت واقعی نیست.

توکن‌های تعویض ناپذیر: راهکاری برای حل این مشکلات

توکن‌های تعویض ناپذیر نقش مهمی در دنیای ما دارند چون به افراد امکان داده‌اند مالکیت هر آیتمی را به صورت دیجیتال و با استفاده از یک پلتفرم شخص ثالث به دست آورند. و یکی از حوزه‌هایی که این ارزها در آنها بسیار تأثیرگذار بوده‌اند، صنعت گیمینگ است.

در این مقاله به شما خواهیم گفت که چرا توکن‌های تعویض ناپذیر می‌توانند صنعت گیمینگ را تبدیل به مکانی عادلانه تر و واقع گرایانه تر کنند.

توکن تعویض ناپذیر (NFT) چیست؟

توکن تعویض ناپذیر یک نوع دارایی دیجیتال است که فرد از طریق بلاک‌چین مالک آن می‌شود. هر توکن تعویض ناپذیری با هر نوعی برای همیشه به بلاک‌چین گره می‌خورد - نه خود بازی.

از آنجایی که توکن‌های تعویض ناپذیر بر روی بلاک‌چین ساخته می‌شوند، هر شخصی که کلید خصوصی آنها را داشته باشد می‌تواند به آنها دسترسی پیدا کرده و آنها را کنترل کند - همین ویژگی قابلیت مالکیت این دارایی‌ها را فراهم کرده و امکان استفاده از آنها به روش‌های مختلف را ایجاد می‌کند.

این خصوصیات با خصوصیات آیتم‌های بازی‌های سنتی تفاوت دارد چون گیمرها کنترل محدودی بر آنها داشتند و راه‌های استفاده از آنها هم محدودتر بود.

در واقع:

  • دارایی‌های سنتی: فقط در بازی وجود دارند و تحت کنترل بازی هستند.
  • توکن‌های تعویض ناپذیر: روی بلاک‌چین هستند و تحت کنترل کاربران قرار دارند.

گرچه توکن‌هایی تعویض ناپذیر و آیتم‌های بازی‌های سنتی هر دو یک نوع دارایی دیجیتال هستند که می‌توانید آنها را جمع‌آوری کنید، اما تفاوت‌های مهمی بین آنها وجود دارد که لازم است با آنها آشنا باشید.

  1. آیتم‌های بازی‌های سنتی منقضی می‌شوند اما توکن‌های تعویض ناپذیر، خیر

در سیستم سنتی زمانی که بازی آپدیت می‌شود امکان تغییر آیتم‌های درون بازی یا انقضای آنها وجود دارد - این یعنی زمان و پولی که صرف این کار کرده اید هدر خواهد رفت.

از آنجایی که مالکیت دارایی‌ها توسط شرکت سازنده بازی تعریف می‌شود، حتی اگر برای خرید آنها هزینه کرده باشید باز هم امکان از دست رفتن آنها وجود دارد.

این در حالیست که توکن‌های تعویض ناپذیر هیچ تاریخ انقضایی ندارند و در برابر منقضی شدن یا از دست رفتن به دلیل یک آپدیت یا باگ مقاوم هستند چون به صورت مستقل روی بلاک‌چین قرار دارند. همین ویژگی باعث شده که این توکن‌ها غیرقابل تخریب و کاملاً امن باشند به این شرط که شما به عنوان مالک، به درستی از کلید خصوصی مراقبت کنید.

پس در مجموع قابلیت مالکیت یک آیتم بدون وابستگی به شرکت‌های بزرگ برای حفظ این مالکیت، نسبت به روش سنتی مالکیت آیتم‌های درون بازی بسیار عادلانه تر و قابل اطمینان تر است.

  1. توکن‌های تعویض ناپذیر تعامل پذیر هستند

تعامل پذیری یعنی قابلیت یک سیستم (مثل بلاک‌چین) برای تعامل با سایر سیستم‌ها. سیستم‌های تعامل پذیر می‌توانند داده‌ها - و دارایی‌ها - را با هم به اشتراک بگذارند.

بر خلاف آیتم‌های سنتی در دنیای گیمینگ که به صورت اختصاصی برای یک بازی طراحی می‌شوند، امکان استفاده از توکن‌های تعویض ناپذیر در بازی‌های مختلف روی یک بلاک‌چین وجود دارد. بنابراین مثل اجناس دنیای واقعی، می‌توانید در محیط‌های مختلف از این دارایی‌ها استفاده کنید.

این قابلیت باعث می‌شود که کاربران کنترل بیشتری بر دارایی‌های خودشان داشته باشند و مفهوم «مدیریت دیجیتال» را یک گام به آنچه در زندگی واقعی وجود دارد، نزدیک تر می‌کند.

  1. امکان فروش توکن‌های تعویض ناپذیر

زمانی که یک آیتم مخصوص بازی را می‌خرید، می‌توانید داخل بازی از آن استفاده کنید اما امکان انتقال مالکیت آن وجود ندارد یعنی نمی‌توانید بعد از انجام کارتان آن را بفروشید.

این فرایند شبیه به پرداخت هزینه برای استریم کردن یک فیلم است: وقتی فیلم را تماشا کردید، نمی‌توانید آن را به دیگران بفروشید. یعنی هیچ بازار ثانویه‌ای برای آیتم‌های درون بازی وجود ندارد و مالکان نمی‌توان پول پرداخت شده را پس بگیرند حتی اگر آیتم مورد نظر خریدار داشته باشد.

اما از آنجایی که توکن‌های تعویض ناپذیر از طریق بلاک‌چین کنترل می‌شوند، می‌توان آنها را فروخت و شما می‌توانید با استفاده از کلیدهای خصوصی، مالکیت دارایی‌های دیجیتال خودتان را در اختیار بگیرید. با زیرساخت بلاک‌چین هم امکان انتقال این توکن‌ها به آدرسی دیگر با استفاده از یک تراکنش وجود دارد.

این قابلیت‌ها منجر به شکل گیری یک بازار ثانویه با نقدینگی بسیار زیاد شده که دارایی‌های دیجیتال در آن بر حسب عرضه و تقاضا خرید و فروش می‌شوند. البته وجود چنین قابلیتی کاملاً منطقی است چون کیفیت دارایی‌های دیجیتال هرگز کاهش پیدا نمی‌کند بنابراین باید بتوانید پس از استفاده، آنها را بفروشید.

  1. ایجاد هویتی خارج از یک بازی خاص

بر خلاف آیتم‌های سنتی درون بازی، توکن‌های تعویض ناپذیر را می‌توان خارج از بازی هم نمایش داد. این توکن‌ها می‌توانند بخشی از هویت شما در یک بازار باشند - که محل خیلی خوبی برای شهرت یافتن به عنوان یک کلکسیونر یا یک فرد خبره است - یا حتی در یک متاورس.

از این جهت، توکن‌های تعویض این امکان را فراهم کرده‌اند که آیتم‌های درون بازی قابلیت‌هایی فراتر از سرگرمی داشته باشند و افراد بتوانند از آن برای ساختن یک برند دیجیتال منحصربفرد استفاده کنند؛ مثل حوزه مد و فشن.

  1. قابلیت کلکسیون سازی

هر چقدر هم که آیتم‌های درون بازی سنتی کمیاب یا گران قیمت باشند، نمی‌توان آنها را مستقل دید - یعنی همیشه جزئی از خود بازی هستند. اما آیتم‌های ساخته شده به شکل NFT ممکن است به مرور زمان ارزشمند شوند. یعنی این آیتم‌ها نه تنها برای به دست آوردن حقوق دیجیتال بلکه برای کلکسیون سازی و ذخیره ارزش هم مفید هستند.

  1. فرصتی بزرگ برای طراحان

برای طراحان آیتم‌های دیجیتال، مالکیت مبتنی بر بلاک‌چین و بازار آن یک پتانسیل عظیم ایجاد می‌کند و این افراد امکان طراحی، تبدیل به توکن، استفاده و حتی فروش دارایی‌های خودشان را پیدا می‌کنند.

سندباکس در این زمینه یک مثال خیلی خوب است که به عنوان یک بازی معمولی شروع به کار کرد که گیمرها می‌توانستند در آن کاراکترهای پیکسلی را طراحی کنند اما تبدیل این بازی به یک بازی مبتنی بر بلاک‌چین باعث شده که حالا امکان درآمدزایی از این آیتم‌ها، ایجاد یک بازار، یک پروفایل و یک برند هنری شخصی در حوزه دیجیتال فراهم شود. در نتیجه یک اقتصاد جدید بر اساس کاراکترها و آیتم‌های درون بازی شکل گرفته است.

توکن‌های تعویض ناپذیر، معادل با مالکیت هستند

شاید در ابتدا تفاوت بین آیتم‌های درون بازی سنتی و توکن‌های تعویض ناپذیر مشخص نباشد اما با نگاهی کلی به تفاوت‌های ساختاری این دو متوجه مزایای قابل توجه آن برای مردم معمولی خواهید شد.

توکن‌های تعویض ناپذیر بر خلاف مدل سنتی آیتم‌های درون بازی امکان بازگشت سرمایه را فراهم کرده و فرصت‌های زیادی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این امکانات باعث شده که دنیای دیجیتال به دنیای واقعی نزدیک تر شود.