آکادمی

سه شنبه, 15 شهریور 1401 19:58

چگونه به صورت امن از آپگرید مرج اتریوم استفاده کنیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نکات کلیدی

  • مرج، به تحول پیش روی اتریوم و حرکت آن از پروتکل اثبات کار به سمت اثبات سهام گفته می‌شود.
  • مرج که چندین بار با تأخیر روبرو شده، بالاخره قرار است در سپتامبر 2022 پیاده سازی شود و گرچه یک سنگ بنای مهم در مسیر اتریوم به سمت مقیاس پذیری محسوب می‌شود اما بعید است در کوتاه مدت تأثیر چشمگیری بر شیوه استفاده از اتریوم توسط اکثر افراد داشته باشد.
  • با این حال باید مراقب کلاهبرداری‌ها باشید چون ممکن است عده‌ای سعی کنند از ابهام ایجاد شده در اثر این تغییر سوء استفاده کرده و کلیدهای خصوصی شما را سرقت کنند. برای انجام هر کاری که به مرج ارتباط دارد، لزوماً نیازی به استفاده از عبارت بازیابی 24 کلمه‌ای ندارید.

مرج اتریوم مهم ترین رویداد در تاریخ اتریوم تا به امروز محسوب می‌شود. مرج که از مدتها پیش قرار بود پیاده سازی شود و چندین بار با تأخیر روبرو شد، بالاخره اجرایی می‌شود و تغییرات چشمگیری در عملکرد اتریوم ایجاد خواهد کرد.

اما مرج چیست و چه تأثیری بر کاربران لجر دارد؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

مرج چیست؟

مرج به گونه‌ای طراحی شده که روش اجماع نظر و رسیدن به توافق در شبکه اتریوم را تغییر دهد. در دنیای بلاک‌چین، اجماع نظر به روش تولید و مرتب کردن بلاک‌های جدید حاوی تراکنش‌ها گفته می‌شود.

خداحافظی با اثبات کار

در حال حاضر پروتکل اتریوم برای رسیدن به اجماع نظر از اثبات کار استفاده می‌کند که در این پروتکل ماینرهای شبکه باید با استفاده از سخت‌افزارهایی خاص و مصرف انرژی بسیار زیاد، بلاک‌های جدید تراکنش را ماین کنند. گرچه این روش امنیت زیادی دارد اما انرژی زیادی مصرف می‌کند و مقیاس پذیر نیست - هر چقدر عده بیشتری از شبکه استفاده کنند، کار بیشتری برای اجرای تراکنش‌ها لازم است در نتیجه استفاده از آن به عنوان ابزاری برای انتقال ارزش سخت تر می‌شود.

سلام به اثبات سهام!

اما پس از مرج، اتریوم از اثبات سهام به عنوان مکانیزم اجماع نظر استفاده می‌کند. این یعنی به جای استفاده از فرایند پرمصرف ماینینگ برای پردازش بلاک‌های جدید تراکنش، بلاک‌چین اعتبارسنج‌های جدید را صرفاً بر اساس میزان اتری که در شبکه قفل (استیک) کرده اند انتخاب می‌کند.

انتظار می‌رود که اثبات سهام راه را برای آپگریدهای آینده باز کند که تأثیر چشمگیری بر ارتقای سرعت و کارایی شبکه خواهند داشت.

اما این آپدیت‌ها راه درازی در پیش دارند بنابراین باید متمرکز بر مزایای کوتاه مدت مرج شویم.

مرج چه زمانی اجرا می‌شود؟

طبق زمانبندی فعلی قرار است مرج 15 سپتامبر (24 شهریور) پیاده سازی شود. زمان دقیق اجرای مرج مشخص نیست چون مرج به صورت خودکار زمانی که "کار" کافی در شبکه انباشته شود اجرا خواهد شد. کار (یا همان دشواری) به میزان قدرت پردازشی لازم (یا نرخ هش) مصرف شده توسط ماینرهای اتریوم برای تولید بلاک‌های جدید گفته می‌شود.

وقتی دشواری به 58750000000000000000000 هش برسد، مرج شروع می‌شود: اثبات کار کنار می‌رود، پروتکل اثبات سهام فعال می‌شود و تبدیل به مکانیزم اصلی اجماع نظر در اتریوم خواهد شد.

می‌توانید زمان دقیق پیاده سازی مرج را با استفاده از این ابزار پیگیری کنید.

مرج چه تأثیری برای ما دارد؟

گرچه مرج نقطه عطف مهمی برای اتریوم است اما بعید است که کاربران معمولی در استفاده‌های روزمره از شبکه متوجه تغییر چشمگیری شوند.

مرج برای افزایش مقیاس اتریوم طراحی نشده و باعث افزایش سرعت یا کاهش هزینه‌های استفاده از شبکه نمی‌شود. در مجموع رفتار اتریوم پس از مرج به میزان زیادی مشابه به رفتار آن قبل از مرج خواهد بود.

اما در رابطه با مرج چند نکته امنیتی وجود دارد که نباید از آنها غافل شوید. در ادامه مطلب به بررسی این نکات می‌پردازیم.

چگونه امنیت خودمان را در مرج حفظ کنیم؟

باید مراقب کلاهبرداری و جعل باشید. رویدادهای مهمی مثل مرج جاذبه مهمی برای اسکمرها هستند که سعی می‌کنند از ترس از دست دادن و ابهام موجود برای سرقت کلیدهای خصوصی کاربران استفاده کنند.

خوشبختانه می‌توانید با رعایت این نکات ساده، امنیت خودتان را حفظ کنید:

برای هیچکدام از کارهای مرتبط به مرج نیازی به عبارت بازیابی 24 کلمه‌ای خودتان ندارید. لجر هم هرگز این عبارت را از شما نمی‌خواهد.

نیازی به جابجایی، انتقال، همگام سازی یا آپگرید حساب یا وجه قبل، حین یا پس از مرج ندارید.

به همین ترتیب باید مراقب افرادی که وعده ایردراپ کوین ETH2 را می‌دهند باشید. مرج، ایردراپ نیست. اگر شخصی وعده ایردراپ را به شما می‌دهد احتمال قصد کلاهبرداری از شما را دارد.

نگه داشتن توکن‌های تعویض ناپذیر، اتریوم و سایر توکن‌ها در اکانت اتریوم لجر کاملاً امن است چون مرج تأثیری بر آنها ندارد.

توصیه می‌کنیم حین اجرای مرج از اجرای تراکنش‌های با ارزش بالا خودداری کنید تا اگر به هر دلیلی فرایند مرج با مشکل روبرو شد، کوین‌های شما از دست نرود.

با توجه به نکات ذکر شده، مزیت اصلی مرج برای کاربران اتریوم، استیکینگ است.

آیا پس از مرج می‌توانیم اتر را استیک کنیم؟

پس از مرج، هر شخصی که 32 اتر یا بیشتر داشته باشد می‌تواند با استیک کردن آنها تبدیل به یکی از اعتبارسنج‌های شبکه شود.

اعتبارسنج‌ها خدمات مهمی برای شبکه ارایه می‌دهند. آنها بلاک‌های جدید حاوی تراکنش‌ها را ایجاد کرده و به درستی بلاک‌های ساخته شده توسط سایر اعتبارسنج‌ها رأی می‌دهند. آنها در ازای انجام این کار اتر دریافت می‌کنند.

اما اعتبارسنجی یک مسئولیت مهم است. اعتبارسنج‌ها باید نود خودشان را دائماً آنلاین و به روز نگه دارند. اعتبارسنج‌های مخربی که برخلاف قوانین شبکه عمل کنند جریمه می‌شوند و مقداری از اتر استیک شده آنها از دست می‌رود.

گرچه لجر لایو از قابلیت استیکینگ تک نفره پس از مرج پشتیبانی نمی‌کند اما سایت رسمی Ethereum.org توضیحات خیلی خوبی درباره تنظیم و راه اندازی نود اعتبارسنج دارد.

اگر 32 اتر ندارید می‌توانید از طریق استخرهای استیکینگ مثل Rocket یا Lido این کار را انجام دهید.

در رابطه با لیدو ...

اگر توکن stETH را در اکانت اتریوم نگه داشته باشیم، باید کار خاصی انجام دهیم؟

خیر، نگه داشتن stETH در اکانت اتریوم لجر کاملاً امن است. مرج تأثیری بر لیدو یا stETH ندارد و می‌توانید مثل همیشه همچنان پاداش دریافت کنید.

پس از مرج چه اتفاقاتی می‌افتد؟

در نهایت به منظور آماده شدن برای این رویداد بزرگ، این چند نکته را به خاطر داشته باشید.

  • اپلیکیشن لجر لایو و اتریوم که روی دستگاه لجر نصب شده به احتمال زیاد برای سازگار ماندن با اتریوم پس از مرج نیاز به آپدیت دارند.
  • این آپدیت، نرم‌افزار لجر را که روی کامپیوتر، گوشی و دستگاه لجر نصب شده هدف می‌گیرد نه دارایی‌ها یا اکانت شما را.
  • در این آپدیت نیازی به استفاده از عبارت بازیابی 24 کلمه‌ای ندارید.
  • اگر نیازی به آپدیت وجود داشت خود لجر لینک‌های امن لازم و جزئیات کار را در اختیار شما قرار می‌دهد پس مراقب کلاهبرداری‌ها باشید.