آکادمی

یکشنبه, 06 آذر 1401 02:21

NFT بلو چیپ چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

سهام شرکت‌های بلو چیپ نسبتاً پایدار است، اما بعید است که بازده سهام آنها به اندازه سرمایه گذاری‌های پرخطرتر باشد. این شرایط برای NFTهای بلو چیپ هم وجود دارد.

خلاصه

  • NFTهای بلو چیپ، پروژه‌هایی هستند که انتظار می‌رود ارزش آنها در بلند مدت پایدار و سودآور باشد.
  • NFTهای بلو چیپ چند ویژگی مشترک دارند - مثل بالا بودن کف قیمت، برند قدرتمند، حمایت سلبریتی‌ها، تعهد تیم پروژه و کاربرد در دنیای واقعی.

قبل از بررسی این موضوع که NFT بلو چیپ چیست، باید نگاهی به این موضوع داشته باشیم که NFT چیست و چگونه ارزش گذاری می‌شود.

توکن‌های تعویض ناپذیر، توکن‌هایی متمایز هستند که هر کدام از آنها به محتوای فیزیکی و دیجیتال خاصی لینک شده و مالکیت، اصالت یا عضویت در یک گروه را تأیید می‌کنند. NFTها در بازی‌ها به بازیکنان امکان می‌دهند آیتم‌های دیجیتال متمایز و منحصربفردی مثل حیوانات یا ابزارهای درون بازی را خریده و یا داد و ستد کنند.

بر اساس داده‌های شرکت CryptoSlam ارزش بازار جهانی NFT در اکتبر 2022 بیش از 333 میلیون دلار بوده است. سایت DappRadar هم یکی از سایت‌های پرطرفدار است که NFTهای بلو چیپ و وضعیت کلی NFT و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را دنبال می‌کند.

NFT بلو چیپ چیست؟

در اقتصاد سنتی، بلو چیپ به شرکت‌های شناخته شده، معتبر و دارای پایه‌های اقتصادی قوی گفته می‌شود. طبق اطلاعات سایت Investopedia، شرکت‌های بلو چیپ در هنگام روبرو شدن با شرایط اقتصادی سخت، عملکرد بهتری دارند.

سهام‌های بلو چیپ، سرمایه گذاری‌های نسبتاً امن با سابقه موفقیت و رشد پایدار خوب هستند. گرچه سهام‌های بلو چیپ باثبات هستند اما بعید است که بازده آنها به اندازه سرمایه گذاری‌های پرریسک‌تر باشد. این شرایط برای NFTهای بلو چیپ هم صدق می‌کند.

کریپتو پانکس

کریپتو پانکس یکی از اولین کالکشن‌های NFT است که توسط استودیوی Larva Labs ساخته شد. کریپتوپانکس شامل 10 هزار عکس توکنیزه شده به صورت NFT در بلاک‌چین اتریوم است. داشتن یک NFT کریپتو پانکس یعنی اینکه شما تنها مالک یک آواتار پیکسلی خاص هستید. کریپتو پانکس، از جمله NFTهای اتریوم OG هستند که در سال 2017 ساخته شدند - مدتها پیش از اینکه طرفداران سرسخت کریپتو از وجود چنین کلکسیون‌هایی اطلاع داشته باشند. این توکن‌ها در سال 2017 عرضه شدند. در آن زمان حتی استاندارد ERC-721 اتریوم هم وجود نداشت و یک تیم دو نفره در Larva Labs این کالکشن را به صورت آزمایشی راه‌اندازی کرد. تا امروز، مالکان والت‌های اتریوم 9 هزار NFT کریپتو پانکس را به دست آورده‌اند و مابقی در اختیار Larva Labs است.

ظرف سه سال بعد، حجم معاملات این NFTها به تدریج افزایش یافت اما در اواخر سال 2020 و بخصوص اوایل 2021 حجم تقاضا برای این کلکسیون‌های کمیاب دیجیتال کاهش یافت. ارزش بازار ثانویه کریپتو پانکس به شدت افزایش یافت و این موضوع باعث فروش چند میلیون دلاری این توکن‌ها و برگزاری حراجی‌هایی در کریستیز و ساتبیز شد. عده زیادی از کریپتو پانکس‌ها به عنوان عکس پروفایل در توییتر استفاده می‌کردند.

اما با اینکه کریپتو پانکس یکی از اولین کالکشن‌های NFT بود، این کالکشن به بزرگی باشگاه میمون‌های کسل نیست.

آیا می‌دانستید؟

گران‌ترین کریپتو پانکی که تا امروز فروخته شده، توکنی بود که در ژوئن 2021 به مبلغ 11.8 میلیون دلار در حراجی ساتبیز به فروش رفت.

باشگاه میمون‌های کسل

باشگاه میمون‌های کسل که توسط Yuga Labs ساخته شد، کالکشنی متشکل از 10 هزار عکس پروفایل است که به صورت NFT در بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است. این کالکشن، شامل تصاویری به شکل میمون است که خصوصیات و اکسسوری‌های تصادفی دارند و هیچ دو تصویری در این کالکشن یک شکل نیست.

با خرید NFT باشگاه میمون‌های کسل، عضو یک باشگاه خاص می‌شوید که عضویت در آن مزایای خاصی دارد. تا ژانویه 2022، NFTهای میمون‌های کسل بیش از 750 میلیون دلار حجم معاملات تولید کرده‌اند. در حال حاضر خیلی از ورزشکاران، موزیسین‌ها و چهره‌های سرشناس از این توکن‌ها به عنوان عکس پروفایل استفاده می‌کنند.

آیا می‌دانستید؟

در حال حاضر، رکورد قیمت فروش یک NFT میمون‌های کسل 740 اتر یا به عبارتی بیش از 2.9 میلیون دلار است. این توکن توسط توسعه دهنده بازی اتریومی سندباکس خریداری شده است.

دودلس (Doodles)

دودلس که سال 2021 رونمایی شد، یک سری NFT هنری است که متشکل از 10 هزار تصویر با رنگ‌ها، خصوصیات و ابعاد مختلف هستند. مالک هر توکن در تصمیم گیری‌ها حق رأی دارد.

دودلس در ماه سپتامبر اعلام کرد که فارل ویلیامز موزیسین و تهیه کننده معروف به عنوان مدیر ارشد برند به دودلس ملحق شده است و قرار است نقش تهیه کنندگی را برای یک آلبوم موسیقی با الهام از این پروژه داشته باشد. همان ماه فروش توکن‌های دودلس 1200 درصد افزایش یافت و ارزش آن 704 میلیون دلار برآورد شد.

آزوکی (Azuki)

آزوکی در ژانویه رونمایی شد و تبدیل به یکی از موفق‌ترین پروژه‌های NFT سال 2022 از نظر حجم معاملات شد و به تازگی به یک نقطه عطف مهم رسیده است. اولین فروش ثانویه این پروژه اتریومی که شامل تصاویر پروفایل است تا مارس 2022 از مرز 1 میلیون دلار عبور کرد.

آزوکی شماره 9605 به مبلغ 1.42 میلیون دلار فروخته شد یعنی بیش از دو برابر رکورد فروش پروژه که 13 فوریه برای آزوکی شماره 4666 به مبلغ حدود 586 هزار دلار ثبت شده بود.

تویین فلیمز (Twin Flames)

تویین فلیمز در فوریه 2021 به منظور ادای احترام جاستین آورسانو به برادرش که در رحم مادر درگذشته بود ساخته شد. این کالکشن شامل 100 عکس است که هر کدام یک جفت دو قلوی متفاوت را نشان می‌دهد. این تصاویر که در سال‌های 2017 تا 2018 در سطح جهان گرفته شده‌اند، سوژه‌های مختلف را در محل‌ها و شرایط متفاوت نشان می‌دهد.

Twin Flames در ماه فوریه به صورت NFTهای اتریومی ساخته شدند. اسنوپ داگ و گری وینرچاک از مالکان NFTهای این کالکشن هستند و به تازگی حجم معاملات آن تا اکتبر 2021 به 13 میلیون دلار رسید.

کریپتو کیتیز

کریپتو کیتیز که توسط Dapper Labs ساخته شده، کالکشنی است که در ابتدا بر اساس بلاک‌چین اتریوم و به صورت توکن ERC721 ساخته شد. قبل از وجود این استاندارد، توکن‌های بلاک‌چین‌ها تعویض پذیر بودند. یعنی هر توکن بیت‌کوین یا اتریوم با سایر توکن‌ها یکسان بود. ERC721 امکان ایجاد توکن‌های منحصربفرد تعویض ناپذیر را فراهم کرد.

هر کریپتو کیتی مجموعه خصوصیات متمایزی دارد و ژنوم‌های آن روی یک قرارداد هوشمند ذخیره می‌شوند. دو کریپتو کیتی می‌توانند با استفاده از یک الگوریتم ژنتیک تولید مثل کنند و فرزند آنها هم خصوصیات متمایزی خواهد داشت.

محبوبیت کریپتوکیتز به سرعت برای شبکه اتریوم مشکل آفرین شد چون این شبکه از نظر تعداد تراکنش‌های قابل اجرا به صورت همزمان محدودیت داشت. فرایند تولید کریپتو کیتی‌ها به قدری پرطرفدار شده بود که سایر مشاغلی که روی این پلتفرم کار می‌کردند نمی‌توانستند تراکنش‌های خودشان را به سرعت اجرا کنند.

در ماه می‌ سال 2022 کریپتو کیتیز اعلام کرد که به بلاک‌چین اختصاصی خودش یعنی Flow منتقل می‌شود.

آیا می‌دانستید؟

ارزش گران‌ترین کریپتوکیتی یعنی جنسیس به 114481.59 دلار رسید که بیشتر از رکورد گران قیمت‌ترین گربه جهان با ارزش 41435 دلار است.

مثل بازار سهام، توکن‌های NFT بلو چیپ هم مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. باشگاه میمون‌های کسل که زمانی توقف ناپذیر محسوب می‌شد، همزمان با شروع زمستان کریپتو در اوایل امسال دچار سقوط شدید شد. در ماه ژانویه هم جاستین بیبر خواننده محبوب یک NFT به قیمت 1.3 میلیون دلار خرید که حالا (نوامبر 2022) قیمت آن به 69 هزار دلار ریزش کرده است.