آکادمی

چهارشنبه, 26 بهمن 1401 06:28

پنیر سوئیسی و حفره‌های بی شمار آن: نگاهی به ICO اخیر

این مورد را ارزیابی کنید
(7 رای‌ها)

دنیای کریپتو روزبروز بزرگتر می‌شود و با این رشد، شاهد شروع فعالیت شرکت‌های مختلفی هستیم که وعده مدیریت دارایی‌های دیجیتال شما و درآمدزایی هر چه بیشتر با استفاده از خدماتشان را به شما می‌دهند. اما با وجود اینکه چنین شرکت‌هایی ادعا می‌کنند روش‌هایی جدید و مبتکرانه برای مدیریت دارایی‌های شما دارند، جزئیات چنین طرح‌هایی در بهترین حالت، مبهم است. مثلاً طبق مقاله سفید Swissborg "هدف این پروژه ایجاد یک اکوسیستم دموکراتیک، غیرمتمرکز و حرفه‌ای برای مدیریت پورتفولیوی دارایی‌های دیجیتال شما است".

توکن‌هایی بی ارزش برخلاف ساعت سوئیسی

گرچه ICO Swissborg بین 7 دسامبر 2017 تا 10 ژانویه 2018 پنجاه میلیون دلار سرمایه جذب کرد اما ارزش بازار آن فقط 5.9 میلیون دلار است؛ در واقع این توکن 98.9 درصد از ارزش خود را از دست داده و قیمت آن از 0.91 دلار به ازای هر توکن در ابتدای پروژه به 0.01 دلار در حال حاضر سقوط کرده است. در مجموع عملکرد این توکن به هیچ وجه خوب نیست و رتبه آن در سایت CoinMarketCap 496 است. پس نباید فراموش کرد: هر چیزی که می‌درخشد، طلا نیست.

اعضای تیم پروژه

Cyrus Fazel - مدیرعامل و بنیانگذار

Fazel سابقه کار در دنیای اقتصاد و بیزنس را دارد و پیش از راه اندازی طرح Swissborg در ژوئن 2015، نقش اجرایی و مدیریت ارشد را در چند مؤسسه مدیریت دارایی داشت.

Anthony Lesoismier - هم‌بنیانگذار و مدیر پشتیبانی از مشتریان

Lesoismier سابقه کار در امور اقتصادی و فین‌تک را دارد. او در این صنعت در چند کشور مختلف فعالیت داشته است.

Micha Roon - کارشناس قراردادهای هوشمند

در نگاه اول به نظر می‌رسد که او هم عضو اصلی تیم است اما اگر نگاهی به صفحه لینکداین او داشته باشیم، مشخص می‌شود که فقط نقش مشاور را دارد. طبق آنچه در این صفحه آمده "نقش من در Swissborg این است که مطمئن شوم تکنولوژی بلاک‌چین به صورت امن و کارآمد استفاده می‌شود." نقش اصلی او، توسعه دهنده ارشد بلاک‌چین در Swissborg است.

Tomas Hanak - عملیات آی‌تی

او بیش از 15 سال در زمینه آی‌تی و مدیریت عملیات آی‌تی سابقه دارد و حالا مسئول آی‌تی Swissborg است.

یک دست و چند هندوانه!

در حال حاضر Swissborg پروژه‌های زیادی دارد. معمولاً شرکتی که متمرکز بر یک محصول باشد، نسبت به شرکتی که سعی دارد در چندین حوزه فعالیت داشته باشد سریع‌تر محصولش را روانه بازار می‌کند. Swissborg بیش از حد گسترده عمل می‌کند و ممکن است همین مسئله باعث کاهش سرعت این شرکت از نظر کار روی یک پلتفرم شود.

نقشه راه منتشر شده در سایت پروژه هم شامل نقاط عطف زیادی است اما تاریخ تکمیل آنها مشخص نیست. یک لینک دیگر هم وجود دارد که کاربران را به صفحه‌ای در ترلو با عنوان جدول زمانی منتقل می‌کند اما اطلاعات مفید و واضحی در آن مشاهده نمی‌شود و دقیقاً مشخص نیست که این صفحه ترلو به دنبال ارایه چه اطلاعاتی است.

یکی دیگر از موانعی که Swissborg با آن روبرو است این است که بانک‌ها به شدت تحت نظارت قانونی قرار دارند و فعالیت بین المللی برای این پروژه در چند قلمروی قضایی مختلف کار سختی خواهد بود. در مقاله سفید پروژه هم اشاره‌ای به چگونگی مقابله با این چالش‌ها نشده است.

جمع بندی

مشخص نیست که Swissborg چه برنامه‌ای برای مدیریت ثروت و رشد دارد. این پروژه با یک صنعت به شدت قانونمند روبرو است که مسیر مشخصی در آن ندارد. در رابطه با Swissborg نمی‌توان حرف زیادی زد جز آرزوی موفقیت!