آکادمی

چهارشنبه, 09 فروردين 1402 05:11

آربیتراژ مثلثی چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

آربیتراتژ مثلثی یک استراتژی تریدینگ پیچیده است که از اختلاف قیمت بین سه دارایی مختلف استفاده می‌کند. تریدر، یک دارایی را با دارایی دوم، دومی را با سومی و سومی را با اولی معاوضه می‌کند تا از اختلاف قیمت آنها بهره ببرد.

مقدمه

آربیتراژ یکی از روش‌های معاملاتی است که از ناکارآمدی‌های بازار[1] به عنوان فرصت اقتصادی استفاده می‌کند. چند نوع استراتژی آربیتراژ وجود دارد که تریدرهای کریپتو از آنها استفاده می‌کنند از جمله آربیتراژ ساده، آربیتراژ برون مرزی، آربیتراژ نظیر به نظیر و آربیتراژ مثلثی که همگی سعی دارند از تفاوت نرخ در چند بازار استفاده کنند.

در بیشتر استراتژی‌های آربیتراتژ، ترید کردن در دو بازار امری رایج است اما یک استراتژی خاص وجود دارد که از اختلاف قیمت بین سه کلاس دارایی مختلف استفاده می‌کند یعنی آربیتراژ مثلثی.

آربیتراژ مثلثی برای کریپتو

آربیتراژ مثلثی از اختلاف قیمت سه دارایی مختلف - معمولاً ارز دیجیتال - در بازار استفاده می‌کند. این مفهوم کاملاً ساده است: تریدر یک ارز دیجیتال را با ارز دیجیتال دوم، دومی را با سومی و سومی را با اولی مبادله می‌کند. این کار تا زمانی که اختلاف قیمت باقی باشد، تکرار می‌شود.

اما اجرای این استراتژی کار ساده‌ای نیست. برای اجرای درست و کارآمد آربیتراژ مثلثی، باید اختلاف قیمت‌ها را شناسایی کرد، همزمان جفت ارزهای مختلف را مبادله کرد و مدیریت ریسک درستی داشت. از آنجایی که بازار کریپتو یک بازار پرنوسان است، قیمت‌ها در این بازار به سرعت تغییر می‌کنند بنابراین تریدرها باید استراتژی آربیتراژ را به سرعت اجرا کنند.

در ادامه توضیح می‌دهیم که فرصت‌های آربیتراژ مثلثی چطور شناسایی می‌شوند و تریدرها برای بهره برداری از آنها چه کارهایی انجام می‌دهند.

آربیتراژ مثلثی در بازار کریپتو چگونه کار می‌کند؟

چگونه فرصت‌های استراتژی آربیتراژ مثلثی را شناسایی کنیم؟

فرض کنید یک تریدر مجرب متوجه وجود اختلاف قیمت سه ارز مختلف می‌شود - بیت‌کوین، اتر و تتر.

تریدر، 50 هزار دلار بیت‌کوین با تتر می‌خرد. سپس از بیت‌کوین برای خرید اتر استفاده می‌کند و در نهایت با استفاده از اتر خریداری شده، تتر می‌خرد. اگر ارزش تتری که تریدر در انتهای این استراتژی دارد تفاوت چشمگیری با سرمایه 50 هزار دلاری اولیه او داشته باشد، یک فرصت آربیتراژ برای او فراهم شده است.

چگونه از فرصت‌های آربیتراژ مثلثی استفاده کنیم؟

دقت داشته باشید که معمولاً تریدرهای کریپتو باید برای رسیدن به سودی قابل توجه از اختلاف قیمت‌ها، به سرعت معامله انجام دهند.

بسته به وضعیت اختلاف قیمت‌ها، تریدرها می‌توانند از استراتژی‌های مختلف برای بهره برداری از این اختلاف قیمت‌ها استفاده کنند. مثلاً می‌توانند یک سفارش خرید-خرید-فروش داشته باشند یا یک سفارش خرید-فروش-فروش.

در ادامه مثالی از استراتژی خرید-خرید-فروش با استفاده از USDT، BTC و ETH را مشاهده می‌کنید:

در این مثال خرید-خرید-فروش، تریدر 2000 USDT به دست آورده است. تریدر باید به سرعت مراحل را تکرار کند و با 52 هزار USDT، بیت‌کوین خریده، سپس با بیت‌کوین اتر بخرد و به همین ترتیب.

در استراتژی خرید-فروش-فروش برای این مثال، تریدر بیت‌کوین را با استفاده از سرمایه USDT خودش با نرخی پایین‌تر خریداری کرده، سپس آن را با نرخی بالاتر به اتر تبدیل کرده و بعد اتر را با نرخی بالاتر فروخته و USDT به دست می‌آورد.

آربیتراژ مثلثی یک استراتژی پیچیده و حساس به زمان است که ممکن است مدیریت دستی آن کار سختی باشد. از این رو، بسیاری از تریدرهای آربیتراژ برای این کار از ربات‌هایی مخصوص استفاده می‌کنند. این ربات‌ها، نرم‌افزارهایی هستند که برای بهره برداری از اختلاف قیمت‌ها طراحی شده و به تریدرها امکان می‌دهند که فرایند آربیتراژ مثلثی را اتوماسیون کنند. با وجود ربات‌های تریدینگ، احتمال اینکه تریدرها فرصت‌ها را از دست بدهند کمتر است حتی زمانی که بازارها را تحت نظارت ندارند.

مزایای استراتژی آربیتراتژ مثلثی در بازار کریپتو

فرصت‌های اقتصادی

تریدرهای آربیتراژ مثلثی نسبت به تریدرهایی که تنها در یک بازار معامله می‌کنند، یک راه دیگر برای کسب درآمد از بازار کریپتو دارند. تریدرهای موفقی که بتوانند این نوع فرصت‌ها را شناسایی و از آنها استفاده کنند، امکان رسیدن به سود از اختلاف قیمت‌ها را دارند نه فقط از تغییر قیمت.

ریسک کمتر

تریدرهای آربیتراژ می‌توانند ریسک معامله را روی چندین دارایی مختلف توزیع کنند تا فقط با یک ارز خاص کار نکنند. تنوع بخشی به ریسک می‌تواند به کاهش تأثیر تغییرات قیمت کمک کند به خصوص در بازارهای پرنوسانی که قیمت‌ها در آن به سرعت تغییر می‌کنند.

اما استراتژی آربیتراژ مثلثی با ریسک‌های دیگری همراه است که در بخش بعدی به آنها می‌پردازیم. بنابراین، تریدرهایی که قصد اجرای استراتژی‌های آربیتراژ مثلثی را دارند، باید از استراتژی‌های مدیریت ریسک برای ارزیابی و کاهش ریسک استفاده کنند.

افزایش نقدینگی بازار

از آنجایی که آربیتراژ مثلثی شامل سه نوع دارایی یا ارز مختلف است، فعالیت تریدینگ را در بازارهای کریپتو افزایش داده و منجر به افزایش نقدینگی می‌شوند. نقدینگی بازار، قابلیت خرید یا فروش یک دارایی دیجیتال خاص را بدون تأثیرگذاشتن بر قیمت آن ارزیابی می‌کند، بنابراین نشانه خوبی برای ارزیابی سلامت بازار است. بازارهایی با نقدینگی بیشتر، نوسان کمتری دارند در نتیجه ترید کردن در آنها سودآورتر است چون ریسک‌هایی مثل اسلیپیج در آنها کمتر هستند.

افزایش کارآمدی بازار

آربیتراژ مثلثی هم مثل خیلی از انواع معاملات آربیتراژ، عدم توازن بین قیمت‌ها را اصلاح می‌کند. این اصلاح به تثبیت قیمت‌های بازار، افزایش کارآمدی بازار و کاهش ریسک‌های تریدینگ کمک می‌کند.

معایب آربیتراژ مثلثی

گرچه استراتژی آربیتراژ مثلثی مزایای خاصی دارد اما باید با نقطه ضعف‌ها و معایب آن هم آشنا بود.

ریسک اسلیپیج

آربیتراژ مثلثی ریسک اسلیپیج را افزایش می‌دهد چون مستلزم ترید کردن پی در پی در هنگام شکل گیری فرصت است. اسلیپیج نشان دهنده اختلاف بین قیمت هدف و قیمت تحقق یافته برای خرید یا فروش یک دارایی است و وقتی بازار نوسان زیادی دارد، ایجاد می‌شود.

از آنجایی که آربیتراژ مثلثی شامل چند معامله و نسبت به زمان بسیار حساس است، ممکن است تا زمانی که تریدر سومین معامله از استراتژی مثلثی را اجرا می‌کند، اختلاف قیمت‌ها تغییر کرده باشد که در چنین شرایطی امکان از بین رفتن درآمدها یا حتی ضرر وجود دارد.

زمانبندی

گرچه استراتژی آربیتراژ مثلثی برای شرایط ایده آل سودآور است اما تریدر در برابر عواملی غیرقابل کنترل قرار دارد که می‌توانند بر زمانبندی معاملات تأثیر داشته باشند از جمله تأخیر اجرای معامله توسط اکسچنج‌ها که می‌تواند منجر به نوسان قیمت پیش از تکمیل معامله شود.

ریسک لیکوئید شدن

اگر بازار به اندازه کافی نقدینگی یا فعالیت معاملاتی نداشته باشد، ممکن است نتوانید معاملات لازم برای تکمیل استراتژی آربیتراژ را اجرا کنید. اگر نتوانید دارایی‌های موردنظرتان را با قیمت دلخواه خرید یا فروش کنید، ممکن است متضرر شوید.

آینده آربیتراژ مثلثی چگونه است؟

پیشرفت فناوری و ظهور بازارهای مالی جدید می‌تواند بر میزان پذیرش و استفاده از آربیتراژ مثلثی تأثیرگذار باشد. آربیتراژ مثلثی می‌تواند تبدیل به یک استراتژی پیچیده‌تر شود تا دقت و کارایی آن افزایش پیدا کند.

اما همچنان که تریدرهای بیشتری از استراتژی آربیتراژ مثلثی استفاده می‌کنند، رقابت برای این فرصت‌ها بیشر می‌شود بنابراین ممکن است کسب درآمد به این روش سخت‌تر شود. عوامل دیگری مثل تغییرات بازارهای ارز و قوانین هم می‌توانند بر سودآوری آربیتراژ مثلثی تأثیر داشته باشند.

با رشد و توسعه بازارهای مالی، تریدرها باید به سرعت خودشان را با این پیشرفت‌ها تطبیق دهند تا همچنان بتوانند پرسود بمانند.

کلام آخر

آربیتراتژ مثلثی یک روش معاملاتی پیچیده است که تریدرهای حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند. با وجود مزایای این استراتژی، بهتر است افراد مبتدی که در زمینه مدیریت ریسک تخصص کافی ندارند، از این استراتژی به دور باشند.

 

[1]  فرضیه بازار کارا بازاری است که در آن اطلاعات با سرعت بالایی بر قیمت سهام تأثیر می‌گذارد و قیمت‌ها خود را با توجه به این اطلاعات تعدیل می‌کنند.