آکادمی

یکشنبه, 17 ارديبهشت 1402 02:22

برای ساختن پورتفولیوی سرمایه‌گذاری به چه نکاتی توجه کنیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

  • سرمایه‌گذاری می‌تواند راه خیلی خوبی برای ثروتمند شدن به مرور زمان باشد اما شروع این کار برای افراد مبتدی با سختی‌های خاصی همراه است.
  • ایجاد یک پورتفولیوی سرمایه‌گذاری شخصی جزء گام‌های مهم برای رسیدن به اهداف مالی است که مستلزم برنامه ریزی دقیق و در نظر گرفتن چندین فاکتور است از جمله ماهیت این اهداف و تحمل ریسک سرمایه‌گذار.
  • نظارت منظم و تنظیم پورتفولیو برای حفظ نسبت دارایی‌های مطلوب سرمایه‌گذار ضروری است.

پورتفولیوی سرمایه‌گذاری چیست؟

پورتفولیوی سرمایه‌گذاری، مجموعه‌ای از دارایی‌های متعلق به شماست از جمله سهام، اوراق قرضه و ارزهای دیجیتال.

سرمایه‌گذاری می‌تواند راه خیلی خوبی برای جمع آوری ثروت به مرور زمان باشد اما ممکن است پیدا کردن نقطه شروع مناسب کار سختی باشد به خصوص برای روش‌های سرمایه‌گذاری جدیدتری مثل ارزهای دیجیتال.

ایجاد یک پورتفولیوی سرمایه‌گذاری شخصی گام مهمی به سمت رسیدن به اهداف مالی است و طی کردن آن مستلزم برنامه ریزی دقیق و در نظر داشتن چند فاکتور مختلف است که در ادامه مطلب به بررسی آنها می‌پردازیم.

ارزیابی تحمل ریسک

تحمل ریسک به میزان توانایی و تمایل یک سرمایه‌گذار برای تحمل ضرر گفته می‌شود. برای افراد مبتدی این یعنی در نظر گرفتن ملاحظاتی مثل اهداف نهایی، وضعیت مالی فعلی، میزان آشنایی با محصولات سرمایه‌گذاری و غیره.

تعریف اهداف

اولین گامی که یک سرمایه‌گذار باید برای تعیین تحمل ریسک خودش طی کند، تعریف اهداف مالی خودش است. از جمله اهداف بلند مدت می‌توان به پس‌انداز برای بازنشستگی، جمع آوری ثروت برای نسل‌های بعدی و از جمله اهداف کوتاه مدت می‌توان به اهدافی مثل خرید یک ماشین یا ادامه تحصیل در آینده نزدیک اشاره کرد.

این اهداف می‌توانند تأثیر چشمگیری بر مدیریت و تحمل ریسک داشته باشند چون اهداف مالی می‌توانند تعیین کننده برنامه‌های یک سرمایه‌گذار و مدت نگه داری دارایی‌ها بدون فروش آنها باشد.

هر چقدر این بازه زمانی کوتاه‌تر باشد، ریسک سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود چون ممکن  است نوسانات کوتاه مدت قیمت، ضرر زیادی برای سرمایه‌گذار داشته باشند.

وضعیت اقتصادی فعلی

با در نظر گرفتن وضعیت مالی فعلی خودتان می‌توانید مبلغ سرمایه‌گذاری خودتان را بدون از دست دادن سرمایه لازم برای پرداخت قبض‌ها و مایحتاج زندگی مشخص کنید.

مثلاً شخصی که درآمدی ثابت با بیمه اضطراری داشته باشد که هزینه‌های بیکاری، تعمیرات منزل و غیره را پوشش می‌دهد، تمایل بیشتری به انجام سرمایه‌گذاری‌های پرریسک‌تر مثل ارزهای دیجیتال خواهد داشت.

از طرفی، شخصی که هنوز باید برای شرایط اضطراری سرمایه جمع کند باید با احتیاط بیشتری سرمایه‌گذاری کرده و از خرید دارایی‌هایی که ریسک و احتمال ضرر زیادی دارند، خودداری کند.

آشنایی با کلاس‌های مختلف سرمایه‌گذاری

یکی دیگر از عواملی که باید هنگام تصمیم گیری برای تحمل ریسک در نظر گرفت، تخصص و آشنایی سرمایه‌گذار با دارایی‌هایی است که قصد اضافه کردن آنها را به پورتفولیوی خودش دارد به خصوص برای ارزهای دیجیتال. مثلاً اگر سرمایه‌گذار آشنایی خوبی با بازار کریپتو و طرز کار والت‌های کریپتو داشته باشد، احتمالاً ریسک کردن برای او راحت‌تر خواهد بود.

اما سرمایه‌گذاران تازه کار می‌توانند سرمایه‌گذاری را با مبلغ کمتری شروع کرده و وقتی آشنایی و درک بیشتری نسبت به بازار پیدا کردند، مبلغ سرمایه‌گذاری را افزایش دهند.

تخصیص استراتژیک دارایی‌ها برای ایجاد یک پورتفولیوی متعادل

تخصیص دارایی، به تقسیم سرمایه‌گذاری‌ها به کلاس‌های مختلف مثل سهام، اوراق قرضه، پول نقد و سرمایه‌گذاری‌های جایگزینی مثل ارزهای دیجیتال گفته می‌شود. برقراری تعادل مناسب بین دارایی‌ها برای تشکیل پورتفولیو می‌تواند برای سرمایه‌گذاران مفید باشد.

به طور کلی، ممکن است یک سرمایه‌گذار محتاط تصمیم بگیرد که بیشتر اوراق قرضه و پول نقد داشته باشد و سرمایه‌گذاری که افق بلندمدت‌تری را در نظر دارد، می‌تواند بیشتر روی ارزهای دیجیتال و سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کند. لازم به ذکر است که تخصیص دارایی‌ها تنها یک بار انجام نمی‌شود و ممکن است با تغییر اهداف و تحمل ریسک سرمایه‌گذار، تخصیص دارایی‌ها در پورتفولیوی او هم تغییر کند.

مثلاً سرمایه‌گذاری که پول نقد زیادی دارد، می‌تواند 70 درصد از پورتفولیوی خودش را به سهام، 20 درصد به اوراق قرضه و 10 درصد به پول نقد اختصاص دهد. شاید تخصیص 70 درصد از دارایی‌ها برای خرید سهام حرکت پرریسکی به نظر برسد اما اگر سرمایه‌گذار بتواند مخارج غیرمنتظره را با 10 درصد نقدینگی باقیمانده پوشش دهد، ممکن است راحت‌تر این ریسک را بپذیرد.

در مقابل، ممکن است شخصی که به دوران بازنشستگی نزدیک می‌شود بیشتر به نگه داشتن پول نقد و اوراق قرضه علاقه داشته باشد و بخش کمی از پورتفولیوی خودش را به سهام و کریپتو اختصاص دهد. اگر پول نقد این فرد برای پوشش مخارج بازنشستگی او کافی باشد، می‌تواند بخش کوچکی از سرمایه خودش را به دارایی‌هایی با ریسک بیشتر تخصیص دهد.

چگونه پورتفولیوی سرمایه‌گذاری خودتان را متنوع کنید؟

تنوع پورتفولیو به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد که ریزش قیمت یک سهام یا ارز دیجیتال خاص را تحمل کنند. ممکن است سرمایه‌گذاران تصمیم بگیرند که با توزیع سرمایه‌های خودشان روی کلاس‌های دارایی، بخش‌ها و مناطق جغرافیایی مختلف ریسک ضرر را به حداقل برسانند.

سرمایه‌گذاران می‌توانند با سرمایه‌گذاری روی صندوق‌های قابل معامله یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهند. اما باید توجه داشت که تنوع بخشی لزوماً تضمینی برای رسیدن به سود یا حفاظت از سرمایه‌گذار در بازار نزولی نیست. این استراتژی خوب است اما بدون ریسک نیست.

برای سرمایه‌گذارانی که ترجیح می‌دهند از روش‌های آماده برای تنوع بخشی استفاده کنند، صندوق‌های قابل معامله یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک می‌توانند مفید باشند چون در این حالت، یک مؤسسه مالی معتبر مجموعه‌ای از سهم‌ها را انتخاب کرده و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

اگر سرمایه‌گذار ترجیح بدهد خود او سبد سرمایه‌گذاری را انتخاب کند، محصولات بسیار زیادی برای این کار وجود دارند مثل انواع سهام، اوراق قرضه و ارزهای دیجیتال. تحقیق کامل و آشنایی با ریسک و پتانسیل هر نوع سرمایه‌گذاری قبل از شروع این کار لازم است. برای این کار می‌توانید از پلتفرم‌ها و ابزارهایی مثل بلومبرگ، مورنینگ استار و کوین مارکت کپ استفاده کنید.

چگونه بر پورتفولیوی خودتان نظارت کرده و آن را تعدیل کنید؟

ایجاد پورتفولیوی سرمایه‌گذاری کاری نیست که تنها یک بار انجام شود. این کار می‌تواند یک فرایند مستمر باشد که مستلزم نظارت و تنظیم منظم است. ممکن است نیاز باشد که سرمایه‌گذاران هر از گاهی برای حفظ نسبت مطلوب دارایی‌ها، پورتفولیوی خودشان را دوباره تعدیل کنند.

با تغییر اهداف مالی یا تحمل ریسک سرمایه‌گذار، ممکن است نیاز به تغییر پورتفولیو ایجاد شود. فرض کنید سرمایه‌گذاری یک پورتفولیوی متنوع شامل 60 درصد سهام، 30 درصد اوراق قرضه و 10 درصد پول نقد دارد. پس از اینکه شرایط مالی سرمایه‌گذار بهبود پیدا کرد، ممکن است تحمل ریسک او افزایش یافته و تصمیم به سرمایه‌گذاری روی دارایی‌هایی با ریسک و بازده بیشتر بگیرد. با فرض اینکه سرمایه‌گذار تحقیقات لازم را انجام داده باشد، می‌تواند دارایی‌هایی مثل بیت‌کوین را بخرد. این سرمایه‌گذار با افزایش نسبت بیت‌کوین در پورتفولیوی خودش ریسک بیشتری کرده و پتانسیل سود بیشتری هم خواهد داشت.

یا ممکن است یک سرمایه‌گذار به دلیل نزدیک شدن به دوران بازنشستگی تصمیم به کاهش دارایی‌های پرخطر در پورتفولیوی خودش و خرید دارایی‌هایی با ریسک کمتر بگیرد.

تنظیم پورتفولیو بر اساس تحمل ریسک یک تصمیم شخصی است که باید با ملاحظه و با در نظر گرفتن استراتژی سرمایه‌گذاری و اهداف مالی آن را انتخاب کنید. با نزدیک شدن به اهدافتان، باید دائماً پورتفولیوی خودتان را تحت نظر داشته و آن را تعدیل کنید.

جمع بندی

ایجاد پورتفولیوی سرمایه‌گذاری یک فرایند پیچیده است که نیاز به صرف زمان، صبر و ارزیابی صادقه وضعیت مالی فعلی و آینده شما دارد. هیچ راهکاری برای ساختن پورتفولیو وجود ندارد که مناسب همه باشد.

سرمایه‌گذاران تازه کار باید هنگام تحقیق برای انتخاب دارایی‌های مناسب همواره به تحمل ریسک خودشان توجه داشته باشند و از افرادی که سرمایه‌گذاری‌هایی با بازده نجومی و ریسک حداقلی را تبلیغ می‌کنند برحذر باشند. ممکن است این فرایند کمی زمان ببرد اما افراد تازه کار با در نظر گرفتن این نکات می‌توانند اطمینان بیشتری نسبت به مدیریت پورتفولیوی خودشان پیدا کنند.