آکادمی

یکشنبه, 24 ارديبهشت 1402 01:03

مم پول چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نکات کلیدی:

  • مم پول یک اتاق انتظار برای تراکنش‌های معلق (منتظر تأیید) بلاک‌چین است.
  • هر بلاک‌چین تنها یک مم پول ندارد بلکه برای هر نود در بلاک‌چین یک مم پول وجود دارد.
  • تراکنش تنها در صورتی وارد یک بلاک از زنجیره می‌شود که در مم پول به تأیید رسیده باشد.

اگر تجربه خرید NFT، مبادله ارز دیجیتال یا انتقال ساده وجه از والتی به والت دیگر را داشته باشید، احتمالاً با تأخیر اجرای تراکنش‌ها آشنا هستید. اما آیا می‌دانید که تراکنش شما در بازه‌ای که باید منتظر تأیید آن بمانید، کجا قرار می‌گیرد؟

ممکن است قرار گرفتن تراکنش در حالت معلق شما را دچار استرس کند و تصور کنید که شاید اجرای تراکنش شما موفق نبوده نباشد. زمانی که تراکنشی در حالت معلق قرار دارد، به یک محل خاص منتقل شده و منتظر تأیید می‌ماند که به آن مم پول گفته می‌شود. اما مم پول چیست و چطور کار می‌کند؟

برای پیدا کردن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

مم پول چیست؟

مم پول محل انتظار تراکنش‌هایی که هنوز تأیید نشده‌اند، است. زمانی که تراکنشی را شروع می‌کنید، این تراکنش پیش از نهایی شدن، به صورت خودکار وارد مم پول می‌شود.

کار مم پول چیست؟

مم پول‌ها نقش مهمی در عملکرد نودهای بلاک‌چین دارند. برای تأیید یک تراکنش جدید در بلاک‌چین، باید این تراکنش در یک بلاک جدید از بلاک‌چین ثبت شود. اما همه اعضای یک شبکه قادر به ساختن بلاک‌های جدید نیستند. مثلاً در بلاک‌چین‌های اثبات کاری مثل بیت‌کوین، فقط ماینرها توانایی تولید بلاک را دارند. در بلاک‌چین‌های اثبات سهامی مثل اتریوم هم فقط اعتبارسنج‌ها می‌توانند بلاک ایجاد کنند.

بنابراین، وقتی تراکنشی را امضاء می‌کنید باید یک ماینر یا اعتبارسنج آن را به یک بلاک اضافه کرده و روی شبکه منتشر کند. اما ممکن است بین مرحله تأیید اجرای تراکنش توسط شما و انتشار آن در شبکه، تأخیر وجود داشته باشد. در عین حال، تراکنش باید در جایی منتظر بماند که به این مکان مم پول گفته می‌شود.

مم پول چگونه کار می‌کند؟

لازم به ذکر است که برای هر زنجیره فقط یک مم پول وجود ندارد. در واقع، در هر نود از هر زنجیره یک مم پول وجود دارد و هر کدام از آنها در زمان‌های متفاوت، تراکنش‌های متفاوتی را دریافت می‌کنند. اما طرز کار این سیستم دقیقاً به چه صورت است؟

تراکنش‌های مم پول دو وضعیت ممکن دارند: در صف یا معلق. تراکنش‌های در صف، زمانی که توسط نودها تأیید شوند تبدیل به تراکنش معلق می‌شوند. ماینرها فقط تراکنش‌های معلق را به یک بلاک اضافه می‌کنند.

فرض کنید قصد دارید 1 اتر برای دوستی ارسال کنید. آدرس والت دوستتان را وارد کرده، کارمزد گس را مشخص کرده و روی Send کلیک می‌کنید.

در این مرحله، تراکنش شما به عنوان تراکنش "در صف" وارد مم پول شما می‌شود. سپس روی نودهای شبکه منتشر می‌شود اما هنوز تراکنش شما به بلاک‌چین اضافه نشده است.

هر نود، بررسی‌های لازم را برای اطمینان از معتبر بودن تراکنش‌های در صف انجام می‌دهد. اگر نودها مشکلی پیدا نکنند، تراکنش را از حالت در صف به حالت معلق منتقل می‌کنند. در نهایت یک ماینر یا اعتبارسنج تراکنش معلق را از مم پول نود خودش برداشته و به بلاک جدید اضافه می‌کنند. سپس تراکنش شما تأیید شده و دوستتان 1 اتر را دریافت می‌کند. در نهایت، مابقی نودها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا تراکنش را از مم پول خودشان حذف کنند.

چرا تراکنش من مدت زیادی در مم پول باقی می‌ماند؟

به دلایل مختلف ممکن است تراکنش شما در شبکه گیر کند. از جمله:

تراکم شبکه

مهم‌ترین دلیل گیر کردن تراکنش‌ها در شبکه، تراکم شبکه است.

در توضیحات اشاره شد که اعتبارسنج‌ها و ماینرها چطور در نهایت یک تراکنش معتبر را به یک بلاک اضافه می‌کنند. هر لحظه هزاران تراکنش به شبکه ارسال می‌شوند. اما اعتبارسنج‌ها و ماینرها، به اجرای تراکنش‌هایی که کارمزد بیشتری دارند اولویت می‌دهند.

در نتیجه، زمانی که شبکه متراکم باشد، کارمزدها افزایش پیدا می‌کنند چون برخی از کاربران مایل هستند که برای اجرای هر چه سریع‌تر تراکنش‌های خودشان هزینه بیشتری پرداخت کنند. این یعنی اگر تراکنشی را در زمانی که شبکه شلوغ است ثبت کنید، باید کارمزدی که برای آن پرداخت می‌کنید در حد کارمزدهای پرداختی توسط سایر کاربران باشد.

در مجموع، زمانی که سیستم شلوغ باشد، تراکنش‌هایی که کارمزد کمی دارند از مم پول حذف شده و تراکنش‌هایی با کارمزد بیشتر جایگزین آنها می‌شوند.

کم بودن کارمزد تنظیم شده برای تراکنش

یکی دیگر از دلایل گیر کردن تراکنش در مم پول این است که ممکن است تصادفاً کارمزد کمی برای آن تنظیم کرده باشید در نتیجه هیچ ماینر یا اعتبارسنجی تراکنش شما را انتخاب نکند.

کم بودن نرخ هش

در شبکه بیت‌کوین، گاهی اوقات تراکنش‌ها به دلیل کم بودن نرخ هش گیر کرده و اجرا نمی‌شوند. در واقع در چنین شرایطی، شبکه قدرت پردازشی فیزیکی لازم را برای اجرای تراکنش‌های معلق ندارد.

چگونه تراکنش خودمان را از مم پول رها کنیم؟

ممکن است رها کردن تراکنش از مم پول کمی سخت باشد. چند راهکار برای انجام این کار وجود دارد اما نمی‌توان برای همه شرایط یک راه حل یکسان پیدا کرد. بسته به اینکه به چه دلیلی تراکنش شما در مم پول باقی مانده، می‌توانید یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید.

لازم به ذکر است که جزئیات این کار در هر بلاک‌چینی کمی متفاوت است.

لغو تراکنش

می‌توانید تراکنش خودتان را لغو کنید اما انجام این کار نیازمند پرداخت یک کارمزد دیگر است. انجام این کار از طریق لجر لایو ممکن نیست. اگر قصد لغو کردن تراکنش‌های اتریومی با لجر را دارید، کافیست در اینترفیس والت روی دکمه Cancel کلیک کنید.

می‌توانید با استفاده از یک روش پیشرفته‌تر هم تراکنش‌های اتریوم را لغو کنید. در این روش باید یک تراکنش با همان نانس اجرا کنید.

افزایش سرعت تراکنش

می‌توانید با اتصال لجر به والت‌های شخص ثالثی مثل متامسک و الکتروم، سرعت تراکنش‌های اتریوم و بیت‌کوین را افزایش دهید اما انجام این کار هزینه بیشتری دارد.

منتظر ماندن

آخرین گزینه این است که کمی منتظر بمانید. اگر کارمزد شما بیش از حد کم نباشد و مشکل فقط ناشی از شلوغ بودن شبکه باشد، تراکنش شما در نهایت تأیید خواهد شد. در بدترین حالت ممکن فقط باید چند روز منتظر بمانید.

جمع بندی

دنیای کریپتو همواره رو به رشد و توسعه است و اگر با اصطلاحات این حوزه آشنا نباشید، ممکن است دچار ابهام و اشتباه شوید. گاهی اوقات ممکن است در تنظیم تراکنش دچار اشتباه شوید و تراکنش شما مدت زیادی در مم پول بماند. بهترین راهکار برای مقابله با چنین مشکلاتی، آشنایی با طرز کار این سیستم و افزایش اطلاعاتتان است. گاهی اوقات حتی افراد حرفه‌ای‌تر هم دچار مشکل می‌شوند و زمانی که تراکنشی را ارسال می‌کنید، همیشه امکان لغو آن را ندارید پس قبل از اجرای تراکنش حتماً به جزئیات آن از جمله کارمزد تراکنش توجه کنید.