آکادمی

سه شنبه, 02 خرداد 1402 02:11

اتراسکن چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نکات کلیدی:

  • بلاک اکسپلوررها به کاربران امکان می‌دهند که داده‌های بلاک چین را مصورسازی کرده و اطلاعاتی مثل تاریخچه تراکنش و موجودی والت‌ها را پیدا کنند درست همانطور که یک موتور جستجو می‌تواند به شما امکان دهد که داده‌های اینترنت را جستجو کنید.
  • اتراسکن، محبوب‌ترین بلاک اکسپلورر شبکه اتریوم است که می‌توانید به صورت رایگان از آن استفاده کنید.
  • می‌توانید با استفاده از اتراسکن هر چیزی را پیدا کنید از اطلاعات پایه‌ای مثل موجودی توکن‌ها و میانگین کارمزد گس تا جزئیات فنی‌تری مثل تولید و تراکنش‌های قراردادهای هوشمند.

مهارت خواندن داده‌ها و تراکنش‌های بلاک‌چین برای هر شخصی که قصد دارد از یک کاربر مبتدی به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل شود، ضروری است. با استفاده از این مهارت می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره ارزهای دیجیتال، توکن‌های تعویض ناپذیر و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) به دست آورید.

خوشبختانه، داده‌های بلاک‌چین‌ها در یک دفتر کل شفاف عمومی ذخیره می‌شود. اما با اینکه همه داده‌های بلاک‌چین در دسترس همه قرار دارند، بدون استفاده از ابزارهای مناسب ممکن است دسترسی به این داده‌ها و استخراج اطلاعات دقیق از آنها کار سختی باشد.

بلاک اکسپلوررها برای حل این مشکل طراحی شده‌اند و اتراسکن محبوب‌ترین بلاک اکسپلورر برای اتریوم - بزرگترین بلاک‌چین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز - محسوب می‌شود. اگر با طرز کار اتراسکن آشنا باشید، می‌توانید از اکسپلوررهای تقریباً هر بلاک‌چین دیگری استفاده کنید.

در واقع، بسیاری از افراد و شرکت‌ها از همین ابزار برای بررسی شبکه اتریوم و استخراج اطلاعات از آن استفاده می‌کنند. با ما همراه باشید تا شما را با اتر اسکن و طرز کار آن آشنا کنیم.

اتراسکن چیست؟

اتراسکن یک پلتفرم تحلیل و بلاک اکسپلورر است که داده‌های بلاک‌چین اتریوم را در قالب اطلاعاتی قابل بررسی و درک، ذخیره می‌کند. می‌توانید برای ارزیابی اطلاعات درباره فعالیت‌های مختلف اتریوم مثل تراکنش‌های توکن‌های ERC-20، مینت شدن NFTها، جزئیات قراردادهای هوشمند، موجودی والت‌ها و غیره از اتراسکن استفاده کنید.

و البته قابلیت‌های این ابزار بسیار فراتر از موارد ذکر شده است. پیش از آشنایی با اتراسکن، ابتدا با بلاک اکسپلورر و کاربرد آن آشنا می‌شویم.

بلاک اکسپلورر چیست؟

بلاک اکسپلوررها به مصورسازی داده‌های مربوط به بلاک‌چین کمک می‌کنند و به نوعی حکم موتور جستجوی بلاک‌چین را دارند. موتورهای جستجوی معمولی مثل گوگل، بینگ یا داک‌داک‌گو (DuckDuckGo) داده‌های اینترنت را که در سطح سرورهایی در سرتاسر جهان ذخیره شده‌اند، دنبال کرده و یک اینترفیس کاربرپسند در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید به راحتی هر داده‌ای را در سطح اینترنت پیدا کنید.

بلاک اکسپلوررها هم به همین صورت، داده‌های بلاک‌چین را در اختیار شما قرار می‌دهند. این ابزارها، داده‌های فنی بلاک‌چین را ترجمه کرده و آنها را از طریق یک اینترفیس کاربرپسند در اختیار شما قرار می‌دهند. به این ترتیب می‌توانید داده‌های مورد نیازتان را به راحتی مرتب و فیلتر کنید. قابلیت دسترسی به داده‌های بلاک‌چین، از جهات مختلف برای کاربران و توسعه دهندگان مفید است.

اتراسکن چگونه کار می‌کند؟

عملکرد اتراسکن به سه بخش تقسیم می‌شود:

  1. بازیابی داده‌های اتریوم به صورت بلادرنگ
  2. حفظ یک رکورد ساخت یافته از داده‌ها
  3. ارایه داده‌ها به صورت تقریباً بلادرنگ برای کاربران

در ادامه این سه بخش را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

بازیابی داده‌های اتریوم

بازیابی داده‌های اتریوم، بخش مهمی از این معادله است و برای درک نحوه انجام این کار توسط اتراسکن، اول باید با سه مفهوم آشنا باشیم یعنی RPC، نودها و نقاط پایانی RPC.

RPC: Remote Procedure Call (فراخوانی پراسیجر از راه دور) یک پروتکل ارتباطی نرم‌افزاری است. این پروتکل به نرم‌افزارها امکان می‌دهد که از داده‌ها کوئری گرفته و آنها را بازیابی کنند یا به سایر نرم‌افزارهای ذخیره شده روی یک کامپیوتر دیگر، درخواست ارسال کنند.

اتریوم برای کوئری گرفتن از داده‌های بلاک‌چین از یک نوع RPC خاص به نام JSON-RPC استفاده می‌کند. نرم‌افزارهایی مثل اتراسکن می‌توانند از طریق یک اینترفیس برنامه نویسی اپلیکیشن (API) از JSON-RPC استفاده کنند. در واقع، اتر اسکن با استفاده از این API می‌تواند اطلاعات را از شبکه اتریوم بازیابی کند.

نودهای بلاک‌چین: بلاک‌چین‌هایی مثل اتریوم از یک شبکه غیرمتمرکز متشکل از کامپیوترهایی موسوم به نود برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کنند. این نودها نقش یک سرور بلاک‌چین را دارند اما دسترسی به این داده‌ها به صورت مستقیم از نودهای بلاک‌چین برای نرم‌افزارها ممکن نیست.

نقاط پایانی RPC: نقاط پایانی RPC، نودهای بلاک‌چینی هستند که درخواست‌های RPC را دریافت می‌کنند. اما این نقاط پایانی در واقع یک نوع آدرس مجازی هستند. وقتی یک کلاینت نرم‌افزاری درخواست دسترسی به داده‌ها را ارسال کرده یا درخواست انجام یک کار خاص را دارد، در واقع این نقطه پایانی (endpoint) RPC است که درخواست را دریافت می‌کند.

حالا این اجزا را در ترکیب با هم در نظر بگیرید

اتر اسکن، که کلاینت است، از API JSON-RPC برای ارسال کوئری‌ها و درخواست‌های مختلف به این نقطه پایانی RPC - یک نود اتریوم - استفاده می‌کند. سپس نود، تازه‌ترین داده‌ها را به اتراسکن برمی‌گرداند.

با توجه به حجم تقاضا و مقیاس عظیم کار اتریوم، در این سیستم برای اطمینان از به روزرسانی تقریباً لحظه‌ای اطلاعات، از نقاط پایانی RPC استفاده می‌شود.

حفظ یک تاریخچه سازمان یافته از داده‌ها

اتریوم به صورت بلادرنگ کار می‌کند و دائماً در حال دریافت داده‌ها و اضافه کردن آنها به رکوردهای موجود به روشی سازمان یافته است. سازماندهی داده‌های مربوط به تاریخچه اتریوم، به اتراسکن امکان می‌دهد که به صورت دقیق و تقریباً فوری به درخواست‌های کاربران درباره فعالیت‌های مربوط به اتریوم پاسخ دهد.

ارایه داده‌های تقریباً بلادرنگ

اتراسکن با یک اینترفیس کاربرپسند، امکان جستجوی داده‌های دلخواه را برای کاربران فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند برای پیدا کردن اطلاعات مورد نظرشان از نوار جستجو استفاده کرده یا بخش‌های مختلف سایت را پیمایش کنند.

اتراسکن چه کاربردهایی دارد؟

اتراسکن یکی از جامع‌ترین بلاک اکسپلوررهای موجود در کل شبکه‌های بلاک‌چین است. اطلاعات ارایه شده توسط این پلتفرم را می‌توان به سه دسته بندی کلی تقسیم کرد.

بررسی آدرس والت‌ها

می‌توانید از اتراسکن برای بررسی هر آدرس والت اتریومی استفاده کنید. می‌توانید یک آدرس را بررسی کنید تا موجودی اتر و سایر توکن‌های ERC-20 و NFTهای آن را ببینید.

برای بررسی عمیق‌تر می‌توانید روی شناسه تراکنش در تاریخچه تراکنش‌ها کلیک کنید. در صفحه تراکنش مورد نظر، می‌توانید جزئیات آن را ببینید از جمله اتر صرف شده برای پرداخت گس، قرارداد هوشمند مورد استفاده، آدرس والت گیرنده، زمان تراکنش، داده‌ها و مبلغ آن.

همچنین، اتراسکن یک تحلیل کلی و نمودار از والت نمایش می‌دهد تا بتوانید فعالیت والت را در گذر زمان مرور کنید.

خواندن جزئیات بلاک و تراکنش‌ها

به غیر از بررسی والت‌های شخصی، می‌توانید آمار کلی شبکه را هم با استفاده از اتراسکن تحلیل کنید از جمله قیمت اتر، ارزش کلی بازار، میانگین قیمت گس، سرعت تراکنش و آپگریدهای شبکه. اتراسکن یک منبع جامع از همه تراکنش‌ها و بلاک‌های اتریوم، نمودارها، آمار و تحلیل‌های شبکه و همچنین داده‌های مربوط به نودها در خود دارد.

خواندن قراردادهای هوشمند و تعامل با آنها

معمولاً یک مجموعه داده عظیم در رابطه با قراردادهای هوشمند وجود دارد و همه می‌توانند تمامی این اطلاعات را در اتراسکن مشاهده کنند. برای مثال، می‌توانید یک قرارداد هوشمند را جستجو کرده و والت کریپتوی مورد استفاده برای انتشار آن قرارداد در اتریوم را پیدا کنید. می‌توانید کد قرارداد، تاریخ، ساعت و ارتفاع بلاکی که قرارداد در آن مستقر شده را به همراه کل موجودی توکن آن مشاهده کنید. علاوه بر این، اتر اسکن لیست توکن داران و سهم آنها را هم در کنار تاریخچه تراکنش و آدرس والت مربوط به آنها نمایش می‌دهد.

علاوه بر این، اتر اسکن ابزارهای مختلف دیگری هم دارد که با استفاده از آنها می‌توانید داده‌های قراردادهای هوشمند را به راحتی بخوانید. اما به غیر از خواندن قراردادها، می‌توانید از طریق اتراسکن بدون مراجعه به سایت قرارداد با آن تعامل داشته باشید.

اما پیش از پرداختن به جزئیات تعامل با قراردادهای هوشمند، نگاهی به نحوه استفاده از اتراسکن داریم.

اتراسکن چه کاربردهایی دارد؟

با توجه به حجم زیاد داده‌های موجود در دسترس کاربران، این سوال ایجاد می‌شود که این داده‌ها چه کاربردی دارند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که کاربردهای اتراسکن با توجه به انبوه داده‌هایی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، بی‌شمار هستند. اما برای آشنایی کلی با این کاربردها، نگاهی به برخی روش‌های ابتدایی استفاده از اتراسکن داریم:

تقلید معاملات تریدرهای حرفه‌ای

با استفاده از اتراسکن، می‌توانید بر اساس اقداماتی که نهنگ‌های کریپتو یا کارشناسان این حوزه انجام می‌دهند، معامله اجرا کنید. برای انجام این کار می‌توانید وضعیت والت این افراد را دنبال کرده، بر اساس آن اخطار و اعلان ایجاد کرده و فعالیت‌های آنها را تقلید کنید.

بررسی داده‌های بلادرنگ و رویدادهای بلاک‌چین

می‌توانید از اتراسکن برای پیگیری قیمت توکن‌ها، هزینه تراکنش‌ها، آپگریدهای بلاک‌چین، استقرار قراردادهای هوشمند و حتی مینت کردن NFT استفاده کنید.

مقابله با اسکم

اتراسکن، تاریخچه تراکنش‌های مربوط به یک توکن یا قرارداد هوشمند را به شما نمایش می‌دهد. می‌توانید با تحلیل تاریخچه تراکنش، تشخیص دهید که یک قرارداد یا توکن فعالیت‌های درست و مجازی داشته یا خیر و در صورت مشاهده فعالیت‌های مشکوک، از تعامل با آن قرارداد خودداری کنید.

پیگیری فعالیت‌های مجرمان و سارقان کریپتو

می‌توانید از اتراسکن برای دنبال کردن والت‌های اتریوم و تراکنش‌های آنها استفاده کنید. با این روش، افراد می‌توانند تراکنش‌های والت یک هکر را پیگیری کرده و مقصد انتقال دارایی‌های به سرقت رفته را شناسایی کنند.

چگونه از اتراسکن استفاده کنیم؟

روش‌های زیادی برای استفاده از اتراسکن وجود دارد که در ادامه سه مورد از آنها را بررسی می‌کنیم.

بررسی موجودی و تاریخچه والت‌ها

با استفاده از اتراسکن، می‌توانید موجودی والت و تاریخچه تراکنش‌های هر والتی را مشاهده کنید به این شرط که آدرس عمومی آن والت را داشته باشید. روش انجام این کار به این صورت است:

مرحله اول: رفتن به سایت Etherscan.io.

مرحله دوم: رفتن به نوار جستجوی بالای صفحه اصلی، پیست کردن آدرس والت یا دامنه ENS و زدن کلید Enter.

مرحله سوم: در صفحه بعد می‌توانید موجودی اتر والت، ارزش کل توکن‌های موجود در آن و رکوردی از همه تراکنش‌های اجرا شده از طریق والت را مشاهده کنید.

مرحله چهارم. روی هش یک تراکنش دلخواه کلیک کنید تا جزئیات آن مثل تاریخ، ساعت، گس پرداخت شده، ارزش مبادله شده و غیره را ببینید.

مرحله پنجم: می‌توانید برای مشاهده موجودی یک والت در یک تاریخ یا ارتفاع بلاک خاص، از ابزار بررسی موجودی اتراسکن استفاده کنید.

بررسی قیمت گس در اتراسکن

هر زمان که تراکنشی را در اتریوم اجرا می‌کنید، باید برای آن کارمزد پرداخت کنید. کارمزدهای شبکه اتریوم بسته به تعداد تراکنش‌هایی که کاربران در یک زمان خاص اجرا می‌کنند، دائماً در نوسان هستند.

با اتراسکن می‌توانید کارمزدهای گس را به صورت بلادرنگ بررسی کنید تا کارمزد مناسبی برای تراکنش خودتان انتخاب کنید. مراحل انجام این کار عبارتند از:

مرحله اول: به قسمت Gas Tracker بروید.

مرحله دوم: در این صفحه، نوع تراکنشی که قرار است اجرا کنید را انتخاب کرده و قیمت گس، زمان تقریبی اجرای تراکنش و کارمزد گس کلی آن را مشاهده کنید.

در این صفحه می‌توانید هزینه گس برای فروش NFT OpenSea، مبادله توکن در یونی سواپ و انتقال USDT را مشاهده کنید.

آیا برای استفاده از اتراسکن نیاز به حساب کاربری دارید؟

قابلیت تعامل با قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم از طریق اتراسکن، یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های آن است. این یعنی حتی اگر فرانت-اند یک قرارداد از کار بیفتد، باز هم می‌توانید از طریق اتر اسکن با قرارداد تراکنش اجرا کرده و کارهایی مثل مینت کردن NFT یا اضافه کردن نقدینگی را انجام دهید.

اما این روش چندان کاربرپسند نیست و برای انجام آن باید اطلاعات لازم را داشته باشید و از قبل با نحوه خواندن قراردادهای هوشمند آشنا باشید. در ادامه مراحل انجام این کار را مرور می‌کنیم.

مرحله اول. آدرس قراردادی که قصد تعامل با آن را دارید پیدا کرده و در نوار جستجوی اتراسکن پیست کنید. می‌توانید نام dapp مورد نظر را هم تایپ کنید تا یک منوی دراپ داون شامل قراردادهای مربوط به آن را ببینید.

در این مثال از یک اکسچنج غیرمتمرکز به نام 1Inch استفاده شده است.

مرحله دوم. صفحه قرارداد را باز کرده و به بخش Write Contract در قسمت Contract section بروید.

مرحله سوم. روی Connect to Web3 پایین بخش هایلایت شده کلیک کنید تا با والت وب 3 خودتان ارتباط برقرار کنید. حالا برای تأیید درخواست، یک اعلان از والتتان دریافت می‌کنید.

پس از برقراری اتصال، رنگ آیکن قرمز سبز خواهد شد و می‌توانید هر یک از توابع لیست شده را فراخوانی کرده و با آنها تعامل برقرار کنید.

در اینجا اول از تابع approve () استفاده شده که 1Inch از آن برای درخواست مجوز خرج کردن توکن‌ها از والت استفاده می‌کند.

مرحله پنجم: روی approve () کلیک کرده و سپس آدرس spender و مبلغی که مایل هستید که قرارداد از جانب شما خرج کند را مشخص کنید. برای اجرای قرارداد روی Write کلیک کنید.

مرحله ششم: حالا یک بار دیگر پیام والت شما باز شده و برای اجرای تراکنش از شما تأیید می‌گیرد. جزئیات را بررسی کرده و برای تکمیل تراکنش، اجرای آن را تأیید کنید.

سوالات متداول درباره اتراسکن

آیا برای استفاده از اتراسکن باید حساب کاربری داشته باشیم؟

خیر، اتراسکن یک پلتفرم رایگان است و می‌توانید از بیشتر قابلیت‌های آن بدون ساخت اکانت استفاده کنید. اما با ایجاد حساب رایگان در اتراسکن به مزایای زیر دسترسی دارید:

  • یادداشت خصوصی: اضافه کردن یادداشت خصوصی به تراکنش‌های هر شخص دلخواهی برای پیگیری راحت‌تر.
  • دسترسی به API: دسترسی به APIهای اتراسکن برای ساختن اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز.
  • لیست نظارت شخصی بر آدرس‌ها: ایجاد لیستی از قراردادها و والت‌ها برای پیگیری و نظارت بر آنها.
  • ارسال هشدار و اعلان: تنظیم هشدار بر اساس فعالیت‌ها و پارامترهای درون زنجیره‌ای مختلف.

آیا اتراسکن توانایی پیگیری فعالیت‌های شبکه بیت‌کوین را دارد؟

خیر، اتراسکن توانایی پیگیری وضعیت شبکه بیت‌کوین و تراکنش‌های این شبکه را ندارد. اتراسکن، یک بلاک‌چین اکسپلورر است که فقط از داده‌های شبکه اتریوم کوئری می‌گیرد.

برای بررسی تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین، باید از یک بیت‌کوین اکسپلورر مثل Blockchain.com، Blockstream.info یا Bitcoinexplorer.org استفاده کنید.

آیا استفاده از اتراسکن رایگان است؟

بله، استفاده از پلتفرم اتراسکن رایگان است اما زمانی که از طریق اتراسکن با یک قرارداد هوشمند در اتریوم تعامل برقرار می‌کنید، باید هزینه گس را پرداخت کنید.

جمع بندی

در حال حاضر اتراسکن یکی از مهم‌ترین ابزارها در اکوسیستم اتریوم محسوب می‌شود. با استفاده از اتراسکن می‌توانید درباره پروژه‌ها و توکن‌ها تحقیق کنید و با اطمینان بیشتری روی یک پروژه سرمایه گذاری کنید.