آکادمی

شنبه, 31 تیر 1402 01:05

اسپات تریدینگ در دنیای کریپتو چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نکات کلیدی

  • اسپات تریدینگ یعنی خرید یا فروش یک دارایی خاص با قیمت آنی بازاربه جای خرید یا فروش آن به محض رسیدن به یک سطح قیمت خاص.
  • سه روش اصلی برای اسپات تریدینگ ارزهای دیجیتال وجود دارد که عبارتند از: اکسچنج‌های متمرکز، اکسچنج‌های غیرمتمرکز و معاملات فرابورس.
  • نسبت به سایر استراتژی‌های تریدینگ مثل استفاده از مشتقات و لوریج، ریسک‌های اسپات تریدینگ کمتر است اما از طرفی این روش سود بیشتری هم دارد.

درست مثل معامله در بازارهای مالی سنتی، کریپتو تریدینگ هم شکل و فرم‌های مختلف با ریسک‌های متفاوتی دارد. شاید هنگام ورود به دنیای شگفت انگیز وب 3 وسوسه شوید که با استفاده از ربات‌های معاملاتی، معاملاتی پیچیده اجرا کنید یا شروع به استفاده از لوریج یا سوئینگ تریدینگ کنید.

اما نیازی نیست که شروع این مسیر پیچیده و سخت باشد. بهتر است پیش از اینکه شروع به رقابت با حرفه‌ای‌هایی کنید که از چنین معاملاتی استفاده می‌کنند، روش‌های ساده‌تر مثل HODLing و DCAing را در نظر بگیرید.

اگر این اصطلاحات برای شما تازگی دارند، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی یکی از روش‌های خیلی خوب برای فعالیت در دنیای کریپتو می‌پردازیم یعنی خرید ارزهای دیجیتال با نرخ لحظه‌ای یا آنی بازار. در بازار کریپتو و همچنین بازارهای مالی سنتی به این روش اسپات تریدینگ گفته می‌شود و با سفارشات اسپات می‌توانید بدون پیچیده کردن کارها به سود خوبی برسید.

سفارش اسپات در کریپتو چیست؟

سفارش اسپات در بازار کریپتو به خرید ارزهای دیجیتال با استفاده از ارز فیات یا ارزهای دیجیتال دیگر با نرخ جاری بازار یا همان قیمت لحظه‌ای گفته می‌شود. به این دلیل به این روش اسپات تریدینگ (یا معاملات آنی) گفته می‌شود که چنین معاملاتی در لحظه اجرا می‌شوند.

در مجموع، سفارشات آنی مناسب اشخاصی هستند که به دنبال انجام یکی از کارهای زیر باشند:

  1. نگه داشتن دارایی‌ها برای سود بالقوه بلندمدت
  2. خرید و فروش منظم دارایی‌ها در یک اکسچنج لحظه‌ای با هدف تولید بازده‌های کوتاه تا میان مدت.

اسپات تریدینگ چیست؟

همانطور که اشاره شد، بعضی از کاربران ارزهای دیجیتال را با قیمت لحظه‌ای خریده و بعداً می‌فروشند. البته، هدف اصلی فروش این ارزها با قیمت بالاتر برای رسیدن به سود است و اسپات تریدینگ هم دقیقاً شامل چنین فرایندی است. اما دقت داشته باشید که خرید دارایی‌های پرنوسان همیشه کار پرریسکی است. هر چند خیلی از ارزهای دیجیتال به مرور زمان صعود قابل توجهی داشته‌اند اما همه آنها لزوماً چنین عملکردی نداشتند. بنابراین حتماً پیش از اینکه کل پس‌انداز خودتان را صرف یک کوین کنید، تحقیقات کافی را انجام دهید.

اسپات تریدینگ در بازار کریپتو چگونه انجام می‌شود؟

کلیات اسپات تریدینگ ساده و مشخص است یعنی خرید با نرخ کم و فروش با نرخ بالا. اما تفاوت بین اسپات تریدینگ و سرمایه گذاری معمولی در بازار کریپتو چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که در اسپات تریدینگ، شما سودتان را محقق می‌کنید. به زبان ساده، شما باید برای تکمیل معامله فروش را انجام دهید.

به غیر از این، می‌توانید در همه انواع پلتفرم‌ها اسپات تریدینگ را انجام دهید. خرید یک ارز دیجیتال با نرخ جاری، در اکسچنج‌های متمرکز یا غیرمتمرکز و همچنین در فرابورس ممکن است.

مکانیزم معامله برای هر یک این روش‌ها کاملاً متفاوت است. اکسچنج‌های متمرکز متکی بر مدل دفتر ثبت سفارش هستند اما اکسچنج‌های غیرمتمرکز از قراردادهای هوشمند و بازارگردان‌های خودکار استفاده می‌کنند.

در مقابل، معاملات فرابورس به جای راهکارهای نرم‌افزاری متکی بر دلالان معاملات هستند.

پس از اینکه ارزهای مورد نظر را خریدید، می‌توانید برای فروش آن با نرخ بالاتر و محقق کردن سودتان (به فرض اینکه قیمت بیشتر شده باشد) از هر یک از این روش‌ها استفاده کنید.

مزایای اسپات تریدینگ در حوزه کریپتو

حالا که با مقدمات اسپات تریدینگ و طرز کار آن در صنعت کریپتو آشنا شدید، به بررسی برخی از مزایای این روش می‌پردازیم.

سادگی

برای اسپات تریدینگ نیازی به استفاده از والت‌ها، پلتفرم‌ها یا ابزارهای پیچیده ندارید. کافیست یک دارایی را با نرخ جاری بخرید. بعلاوه، سادگی این روش باعث می‌شود که روش خرید با نرخ آنی با سایر استراتژی‌های خوب مثل HODLing و DCAing قابل ترکیب باشد.

HODLing به فرایند نگه داشتن ارزهای دیجیتال برای بلندمدت به امید افزایش بهای آنها گفته می‌شود. طبیعتاً هیچ تضمینی برای رخ دادن این شرایط وجود ندارد اما برای بلاک‌چین‌هایی که کاربردهای فعال و یک جامعه کاربری قوی دارند، خرید و نگه داشتن ارز دیجیتال بهترین گزینه است. حتی می‌توانید با استفاده از استراتژی به نام میانگین هزینه‌های دلاری (DCA) هم کارایی این روش را افزایش دهید. در مجموع، میانگین هزینه‌های دلاری یعنی خرید یک ارز دیجیتال در فواصل زمانی معین، به مقدار یک مبلغ دلاری مشخص صرف نظر از نرخ جاری بازار.

دسترس پذیری

یکی دیگر از مزایای اسپات تریدینگ، دسترس پذیری آن است. امکان اجرای چنین معاملاتی در چندین اکسچنج و تقریباً در همه کشورهای جهان وجود دارد. همین مسئله باعث شده که اسپات تریدینگ در دسترس همه باشد.

ریسک کمتر نسبت به سایر استراتژی‌های معاملاتی

قبل از اینکه اسپات تریدینگ را به عنوان استراتژی معاملاتی خودتان انتخاب کنید، در نظر داشته باشید که همیشه هر روش معاملاتی ریسک‌های خاصی دارد. اما مقایسه اسپات تریدینگ با لوریج تریدینگ نشان می‌دهد که اولی ریسک کمتری دارد چون لوریج تریدینگ مستلزم وام گرفتن است که می‌تواند دارایی‌های شما را در معرض ریسک قرار دهد. در مقابل، اسپات تریدینگ فقط یعنی خرید و فروش یک دارایی با نرخ فعلی بازار. طبیعتاً این روش نسبت به معاملات آتی هم ریسک کمتری دارد چون نوسان بازار به قدری زیاد است که خرید یک ارز دیجیتال بدون اطمینان نسبی از آنچه در آینده رخ خواهد داد ریسک زیادی دارد.

ریسک‌های اسپات تریدینگ در بازار کریپتو

ارزهای دیجیتال پرنوسان هستند و کریپتو تریدینگ هم ریسک‌های خاص خود را دارد از مشکلات احتمالی اکسچنج‌ها گرفته تا هک و حمله.

نوسان بازار

بازارهای کریپتو نوسان زیادی دارند. هر شخصی که برای ارزهای دیجیتال، معامله آنی انجام می‌دهد باید به شدت مراقب این نکته باشد تا از ایجاد ضرر شدید در اثر نوسان قیمت جلوگیری کند.

بحران نقدینگی

در بازار خرسی، بحران نقدینگی می‌تواند یک نگرانی مهم باشد. اگر نقدینگی یک ارز دیجیتال کاهش پیدا کند، ممکن است تریدرها قادر به فروش موجودی خودشان نباشند یا حین اجرای معاملات با اسلیپیج شدیدی روبرو شوند.

پلتفرم تریدینگ

برای اسپات تریدینگ فقط قیمت دارایی‌های مورد معامله مهم نیست بلکه پلتفرمی که برای این کار انتخاب می‌کنید هم یک عامل امنیتی مهم است.

مثلاً تا امروز خیلی از اکسچنج‌های متمرکز ورشکسته شده‌اند. در نتیجه، کاربران این پلتفرم‌ها امکان برداشت دارایی‌های خودشان را نداشتند. بنابراین اگر تصمیم به انتخاب یک پلتفرم متمرکز گرفتید، حتماً تحقیق و بررسی‌های لازم را انجام دهید.

اکسچنج‌های غیرمتمرکز امکان سلف کاستدی را برای کاربران فراهم می‌کنند یعنی در صورت استفاده از خدمات این اکسچنج‌ها شما کنترل کامل دارایی‌های خودتان را در اختیار دارید اما برای بیشتر کاربران مبتدی، چنین اکسچنج‌هایی نسبت به اکسچنج‌های متمرکز چندان کاربرپسند نیستند.

اشنایی با تفاوت اسپات تریدینگ و لوریج تریدینگ

مارجین یا لوریج تریدینگ یکی از روش‌های معامله است که به تریدرها امکان می‌دهد از یک اکسچنج یا بروکر قرض بگیرند تا قدرت خریدشان را افزایش دهند و بتوانند در معاملاتی بزرگتر مشارکت کنند. لوریج تریدینگ سود یا ضرر بالقوه تریدر را افزایش می‌دهد.

در مقابل، شما با اسپات تریدینگ می‌توانید فقط با موجودی والتتان معامله انجام دهید در نتیجه شانس بازده و همچنین ریسک معاملات شما کمتر می‌شود.

تفاوت‌های کلی بین لوریج تریدینگ و اسپات تریدینگ عبارتند از:

مقایسه اسپات تریدینگ و مشتقات

مشتقات کریپتو یا قراردادهای مابه التفاوت (CFD) ابزارها یا قراردادهای مالی هستند که ارزش آنها بر اساس ارزش ارز دیجیتال مبنای قرارداد مشخص می‌شود. این مشتقات به تریدرها و سرمایه گذاران امکان می‌دهند که بدون خرید یک دارایی خاص از نوسان قیمت آن استفاده کنند. تریدرهای مشتقات در اصل با استفاده از قراردادهای آپشن یا آتی کریپتو در رابطه با احتمال افزایش یا کاهش بهای یک دارایی گمانه زنی می‌کنند.

معاملات آتی شامل خرید یا فروش ارزهای دیجیتال در یک تاریخ مشخص در آینده صرف نظر از قیمت ارز مورد نظر در آن تاریخ هستند. مثلاً ممکن است شما سفارش خرید بیت‌کوین ظرف یک ماه آینده را ثبت کرده باشید. در این صورت باید صرف نظر از افزایش یا کاهش قیمت بیت‌کوین، این خرید را انجام دهید.

این سبک معامله از چند جهت با اسپات تریدینگ تفاوت دارد:

مالکیت دارایی

زمانی که یک دارایی را از یک بازار آنی خریداری می‌کنید، با فرض اینکه آن را در یک والت غیرکاستدی نگه دارید، مالک کامل آن خواهید بود. اما در رابطه با معاملات مشتقات، شما خود آن دارایی را در اختیار ندارید بلکه در اصل یک گواهی از آن را دارید.

مهلت اجرا

اسپات تریدینگ به صورت فوری اجرا می‌شود یعنی معامله به محض برقراری شرایط و رسیدن سفارش به قیمت خرید یا فروش مورد نظر اجرا خواهد شد. بعلاوه، می‌توانید دارایی مورد نظر را هر مدت که مایل بودید نگه دارید. اما معاملات مشتقات محدود به یک زمان مشخص در آینده هستند.

کارمزدها

تنها کارمزد مربوط به اسپات تریدینگ، کارمزدهای اکسچنج یا تراکنش هستند. تریدر می‌تواند ارز دیجیتال را برای هر مدتی نگه دارد بدون اینکه نیاز به پرداخت کارمزد اضافه داشته باشد. این حالت برخلاف معاملات مشتقات است که در آن شما باید کارمزد سفارش گذار یا سفارش بردار را پرداخت کنید. بعلاوه، باز نگه داشتن پوزیشن هم مستلزم پرداخت کارمزدی مشخص است.

چگونه اسپات تریدینگ را به صورت امن اجرا کنیم؟

همانطور که قبلاً اشاره شد، اکسچنج‌های متمرکز معمولاً به روش کاستدی کار می‌کنند و شما مالکیت و کنترل واقعی دارایی‌های خودتان را تحت اختیار ندارید. خوشبختانه یک روش جایگزین امن برای این سبک معامله وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید دارایی‌های خودتان را به صورت کامل تحت کنترل داشته باشید.

لجر لایو یک اینترفیس ساده است که با آن می‌توانید همه تراکنش‌های کریپتو را به صورت امن و روان اجرا کنید. با این اپلیکیشن، می‌توانید به راحتی با استفاده از راهکارهای امنی مثل بایننس، رمپ نتورک و Moonpay ارز دیجیتال بخرید تا نیازی به قرار دادن کلیدهای خصوصی خودتان در اختیار یک مرجع متمرکز نداشته باشید.

5 مرحله برای خرید ارز دیجیتال با استفاده از لجر لایو عبارتند از:

مرحله اول: اپلیکیشن لجر لایو را باز کرده و به والت لجر وصل کنید.

مرحله دوم: سرویس مورد نظرتان را برای خرید ارز دیجیتال مشخص کنید.

مرحله سوم: ارز دیجیتال مورد نظر را انتخاب کرده و مبلغ خرید را مشخص کنید.

مرحله چهارم: روش پرداخت را انتخاب کرده و اطلاعات لازم را وارد کنید.

مرحله پنجم: مبلغ لازم را پرداخت کنید تا ارز دیجیتال به والت لجر شما واریز شود.

پس از واریز وجه به والتتان می‌توانید آن را به انواع اکسچنج‌های غیرمتمرکز وصل کنید یا اینکه با یکی از اکسچنج‌های غیرمتمرکز ادغام شده در لجر لایو مثل Paraswap را برای شروع معاملات اسپات خودتان انتخاب کنید.

جمع بندی

سفارشات آنی جنبه‌های مختلفی دارند و لزوماً همه تریدرها به یک روش از آنها استفاده نمی‌کنند. می‌توانید با استفاده از میانگین هزینه‌های دلاری، ارز دیجیتال خریده و نگه دارید یا با این ارزها معامله اجرا کرده و سودتان را در میان مدت محقق کنید و یا از روش‌های مختلف دیگر استفاده کنید. با وجود این تفاوت‌ها، برای اجرای چنین معاملاتی هم باید چند نکته کلیدی را در نظر داشته باشید.

اسپات تریدینگ ساده‌تر از تکنیک‌های دیگر است اما کاملاً بدون ریسک نیست و قبل از خرید هر ارز دیجیتالی باید به طور کامل درباره آن تحقیق کنید. همچنین همگام ماندن با اخبار و تغییرات بالقوه بازار کریپتو هم به شما برای شناسایی فرصت‌های خوب سرمایه گذاری کمک می‌کند.