آکادمی

شنبه, 28 مرداد 1402 22:56

آشنایی با مارجین ایزوله و کراس مارجین در کریپتو تریدینگ

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

  • مارجین ایزوله و کراس مارجین دو نوع مارجین مختلف موجود در بسیاری از پلتفرم‌های کریپتو تریدینگ هستند.
  • در رابطه با مارجین ایزوله، سرمایه گذاران تصمیم می‌گیرند که برای یک پوزیشن خاص چه میزان وثیقه در نظر بگیرند و مابقی موجودی حساب تحت تأثیر این معامله قرار نمی‌گیرد.
  • کراس مارجین از همه موجودی حساب شما به عنوان وثیقه برای همه معاملات استفاده می‌کند. اگر یک پوزیشن بر علیه شرایط شما حرکت کرد اما پوزیشن بعدی سودآور بود، می‌توان از سود به دست آمده برای پوشش ضرر استفاده کرد تا پوزیشن مدت بیشتری باز بماند.
  • انتخاب بین مارجین ایزوله و کراس مارجین به استراتژی، تحمل ریسک و شیوه مدیریت پوزیشن بستگی دارد.

مارجین تریدینگ چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع کراس مارجین و مارجین ایزوله، نگاهی مختصر به خود مارجین تریدینگ داریم. در مارجین تریدینگ، سرمایه گذاران وجه را از یک اکسچنج یا کارگزاری قرض می‌گیرند تا بتوانند با استفاده از آن دارایی‌های بیشتری را خرید یا فروش کنند. سرمایه گذاران از موجودی حساب خودشان به عنوان وثیقه برای قرض گرفتن و شرط بندی‌های بزرگتر استفاده می‌کنند به این امید که به سود بیشتری برسند.

فرض کنید که 5 هزار دلار دارید و معتقد هستید که قیمت بیت‌کوین به زودی افزایش پیدا می‌کند. در این صورت می‌توانید مستقیماً 5 هزار دلار بیت‌کوین بخرید یا اینکه با استفاده از لوریج و قرض گرفتن وجه، پوزیشن خودتان را افزایش دهید. فرض کنید قیمت بیت‌کوین 20 درصد افزایش پیدا می‌کند. اگر شما 5 هزار دلار بدون لوریج سرمایه گذاری کرده باشید، حالا ارزش سرمایه شما 6 هزار دلار خواهد بود (5 هزار دلار اولیه + هزار دلار سود). این یعنی سود 20 درصدی نسبت به سرمایه اولیه.

اما اگر برای این 5 هزار دلار از لوریج 5:1 استفاده کرده باشید، چهار برابر این مبلغ قرض گرفته و 25 هزار دلار برای سرمایه گذاری دارید (5 هزار دلار سرمایه اولیه و 20 هزار دلار وام). با افزایش 20 درصدی قیمت بیت‌کوین، سرمایه 25 هزار دلاری شما 30 هزار دلار ارزش خواهد داشت (25 هزار دلار اولیه + 5 هزار دلار سود). پس از پرداخت وام 20 هزار دلاری، 10 هزار دلار برای شما باقی می‌ماند و این یعنی بازده صددرصد نسبت به سرمایه 5 هزار دلاری اولیه.

دقت داشته باشید که مارجین تریدینگ ریسک بسیار زیادی دارد. عکس این سناریو را در نظر بگیرید که در آن قیمت بیت‌کوین 20 درصد کاهش پیدا می‌کند. سرمایه 5 هزار دلاری اولیه شما بدون لوریج 4 هزار دلار ارزش خواهد داشت (5 هزار دلار اولیه منهای هزار دلار ضرر) و به این ترتیب ضرری 20 درصدی را تجربه می‌کنید. اما با لوریج 5:1 سرمایه 25 هزار دلاری اولیه شما 20 هزار دلار ارزش خواهد داشت (25 هزار دلار اولیه - 5 هزار دلار ضرر). پس از پرداخت وام 20 هزار دلاری، سرمایه‌ای برای شما باقی نمی‌ماند و کل سرمایه اولیه خودتان را از دست خواهید داد.

در این مثال ساده نرخ بهره وام یا کارمزدهای معاملاتی که می‌توانند سود نهایی را کاهش دهند، در نظر گرفته نشده است. لازم به ذکر است که ممکن است شرایط بازار به سرعت تغییر کند و باعث شود حتی سرمایه اولیه خودتان را از دست بدهید.

مارجین ایزوله چیست؟

مارجین ایزوله و کراس مارجین دو نوع مارجین مختلف موجود در بسیاری از پلتفرم‌های کریپتو تریدینگ هستند. هر یک از این مارجین‌ها ریسک‌ها و کاربردهای خاص خود را دارد. در ادامه مطلب با این دو نوع مارجین و طرز کار آنها آشنا می‌شویم.

در حالت استفاده از مارجین ایزوله، مبلغ مارجین محدود به یک پوزیشن خاص است. این یعنی شما تصمیم می‌گیرید که چقدر از سرمایه خودتان را به عنوان وثیقه برای یک پوزیشن خاص در نظر بگیرید و مابقی موجودی شما تحت تأثیر یک معامله خاص قرار نمی‌گیرد.

فرض کنید که در مجموع 10 بیت‌کوین دارید. تصمیم می‌گیرید که یک پوزیشن long با لوریج برای اتریوم باز کنید به این امید که قیمت اتریوم افزایش پیدا می‌کند. شما 2 بیت‌کوین از مارجین ایزوله را با لوریج 5:1 برای این معامله خاص اختصاص می‌دهید. این یعنی شما در واقع با اتریومی به ارزش 10 بیت‌کوین معامله می‌کنید (2 بیت‌کوین پول خودتان + 8 بیت‌کوین پوزیشن لوریج شده).

اگر قیمت اتریوم افزایش پیدا کرد و تصمیم به بستن پوزیشن گرفتید هر سودی که کسب کرده‌اید به 2 بیت‌کوین مارجین اصلی شما برای این معامله اضافه می‌شود. اما اگر قیمت اتریوم ریزش شدیدی پیدا کرد، حداکثر ضرر شما 2 بیت‌کوین مارجین ایزوله است. حتی اگر پوزیشن شما لیکوئید شود، باز هم 8 بیت‌کوین باقی مانده تغییری نمی‌کند. به همین دلیل به این روش مارجین "ایزوله" گفته می‌شود.

کراس مارجین چیست؟

کراس مارجین از کل موجودی حساب شما به عنوان وثیقه معامله استفاده می‌کند. اگر پوزیشنی بر خلاف میل شما حرکت کرد اما پوزیشن دیگر سودآور بود، می‌توان از این سود برای پوشش ضرر استفاده کرد و می‌توانید پوزیشن خودتان را برای مدتی طولانی‌تر باز نگه دارید.

حالا طرز کار این مثال را در عمل بررسی می‌کنیم. موجودی کل حساب شما 10 بیت‌کوین است. تصمیم می‌گیرید که با روش کراس مارجین یک پوزیشن long لوریج دار برای اتریوم و یک پوزیشن short لوریج دار دیگر برای ارزی دیگر مثلاً به اسم Z باز کنید. برای اتریوم، شما در واقع به اندازه 4 بیت‌کوین با استفاده از لوریج 2:1 معامله انجام می‌دهید و برای Z شما به اندازه 6 بیت‌کوین معامله انجام می‌دهید باز هم با لوریج 2:1. در هر دو پوزیشن، از کل موجودی 10 بیت‌کوین شما به عنوان وثیقه استفاده می‌شود.

فرض کنید که قیمت اتریوم کاهش پیدا می‌کند و این باعث ایجاد ضرر بالقوه برای شما می‌شود اما همزمان، قیمت Z هم کمتر شده و پوزیشن short شما به سود می‌رسد. می‌توانید سود به دست آمده از معامله Z را برای پوشش ضرر ناشی از معامله اتریوم استفاده کنید و هر دو پوزیشن را باز نگه دارید.

اما اگر قیمت اتریوم ریزش کرده و قیمت Z بیشتر شود، ممکن است هر دو پوزیشن شما به ضرر ختم شوند. اگر این ضررها از کل موجودی حساب شما بیشتر باشند، ممکن است هر دو پوزیشن لیکوئید شده و کل موجودی 10 بیت‌کوین خودتان را از دست بدهید. این سیستم با مارجین ایزوله که در آن فقط 2 بیت‌کوین شما در معرض ریسک قرار دارد، متفاوت است.

دقت داشته باشید که این مثال‌ها بسیار ساده سازی شده‌اند و کارمزد معاملات و هزینه‌های دیگر در اینجا محاسبه نشده‌اند. بعلاوه، سناریوهای مربوط به معاملات واقعی معمولاً بسیار پیچیده‌تر هستند.

تفاوت‌های مهم بین کراس مارجین و مارجین ایزوله

با توجه به مثال‌های بالا به راحتی می‌توانیم شباهت و تفاوت‌های بین مارجین ایزوله و کراس مارجین را درک کنیم. تفاوت‌های کلیدی این دو سبک عبارتند از:

  1. مکانیزم‌های لیکوئید شدن و وثیقه

در مارجین ایزوله، فقط بخشی از کل موجودی شما در نظر گرفته شده و در هر معامله خاص در معرض ریسک قرار می‌گیرد. این یعنی اگر شما در حالت ایزوله با 2 بیت‌کوین معامله می‌کنید، فقط همین 2 بیت‌کوین در معرض ریسک لیکوئید شدن قرار خواهند داشت.

اما در کراس مارجین، کل دارایی موجود در حساب شما نقش وثیقه را برای معاملات خواهد داشت. اگر یک پوزیشن بر خلاف میل شما حرکت کند، سیستم از کل موجودی شما برای پیشگیری از لیکوئید شدن آن پوزیشن استفاده می‌کند. در این حالت اگر شرایط برای چندین معامله مطلوب نباشد، کل موجودی خودتان را از دست خواهید داد.

  1. مدیریت ریسک

مارجین ایزوله، امکان مدیریت ریسک را با جزئیات بیشتر فراهم می‌کند. شما مبلغی که مایل به ریسک کردن آن هستید را برای هر معامله مشخص می‌کنید بدون اینکه تأثیری بر مابقی موجودی شما داشته باشد. اما کراس مارجین ریسک را روی همه پوزیشن‌های باز شما ترکیب می‌کند. کراس مارجین می‌تواند برای مدیریت چندین پوزیشن مختلف که می‌توانند یکدیگر را خنثی کنند مفید باشد اما ریسک ترکیبی کراس مارجین می‌تواند ضرر بالقوه شما را هم افزایش دهد.

  1. انعطاف پذیری

در مارجین تریدینگ ایزوله، شما باید برای افزایش مارجین به صورت دستی موجودی بیشتری را به پوزیشن مارجین ایزوله اضافه کنید. در مقابل، در کراس مارجین به صورت خودکار از موجودی حساب شما استفاده می‌شود تا از لیکوئید شدن پوزیشن جلوگیری شود در نتیجه در این روش شما نیاز به فعالیت زیادی برای حفظ و نگهداری مارجین ندارید.

  1. کاربردها

مارجین ایزوله مناسب تریدرهایی است که قصد دارند سطح ریسک را به ازای هر معامله مدیریت کنند به خصوص زمانی که اعتقاد زیادی به معاملات خاصی دارند و قصد دارند ریسک‌ها را از هم تفکیک کنند. کراس مارجین مناسب تریدرهایی است که چند پوزیشن را اداره می‌کنند که ممکن است آنها را نسبت به هم پوشش دهند یا برای افرادی که قصد دارند از کل موجودی حساب خودشان استفاده کنند و در عین حال برای نگهداری مارجین، نیاز به فعالیت زیادی نداشته باشند.

مزایا و معایب مارجین ایزوله

مزایا و معایب مارجین ایزوله عبارتند از:

  1. مزایای مارجین ایزوله

ریسک کنترل شده: شما تصمیم می‌گیرید که برای یک پوزیشن خاص چقدر ریسک کنید. فقط همین مبلغ تعیین شده توسط شما در معرض ریسک قرار می‌گیرد در نتیجه در آن معامله خاص، مابقی دارایی شما از ضرر بالقوه در امان است.

سود و ضرر واضح‌تر: وقتی که مبلغ در نظر گرفته شده برای یک پوزیشن به صورت دقیق مشخص باشد، محاسبه سود و ضرر برای آن پوزیشن راحت‌تر انجام می‌شود.

قابلیت پیش بینی: تریدرها می‌توانند از طریق تفکیک دارایی‌ها، حداکثر ضرری را که در بدترین حالت ممکن تجربه می‌کنند پیش بینی کنند تا مدیریت ریسک را بهتر انجام دهند.

  1. معایب مارجین تریدینگ:

نیاز به نظارت دقیق: از آنجایی که فقط بخش خاصی از موجودی شما برای پشتیبانی از یک پوزیشن خاص استفاده می‌شود، باید برای پیشگیری از لیکوئید شدن نظارت دقیقی بر معامله داشته باشید.

لوریج محدود: اگر معامله‌ای به تدریج بر خلاف میل شما حرکت کرده و نزدیک به لیکوئید شدن شود، نمی‌توانید با استفاده از مابقی موجودی خودتان به صورت خودکار از لیکوئید شدن جلوگیری کنید و باید به صورت دستی مبلغ مارجین ایزوله را افزایش دهید.

سربار مدیریت: ممکن است مدیریت مارجین‌های ایزوله برای معاملات مختلف کار پیچیده‌ای باشد بخصوص برای کاربران مبتدی که چند پوزیشن را مدیریت می‌کنند.

در مجموع، مارجین ایزوله یک محیط کنترل شده برای مدیریت ریسک در لوریج تریدینگ فراهم می‌کند اما مستلزم مدیریت فعال‌تر است و اگر درست از آن استفاده نشود، گاهی اوقات می‌تواند پتانسیل سود شما را کاهش دهد.

مزایا و معایب کراس مارجین

مزایا و معایب کراس مارجین عبارتند از:

  1. مزایای کراس مارجین

انعطاف پذیری تخصیص مارجین: کراس مارجین به صورت خودکار از موجودی حساب شما برای پیشگیری از لیکوئید شدن پوزیشن‌های بازتان استفاده می‌کند در نتیجه نسبت به مارجین ایزوله روان‌تر است.

جبران پوزیشن‌ها: سودهای حاصل از یک پوزیشن می‌توانند ضرر پوزیشنی دیگر را جبران کنند در نتیجه این سبک معامله برای استراتژی‌های پوشش ریسک مناسب است.

کاهش ریسک لیکوئید شدن: با اختصاص کل موجودی حساب، ریسک لیکوئید شدن زودهنگام در صورت متضرر شدن در یک پوزیشن کاهش پیدا می‌کند.

راحت‌تر بودن مدیریت چند معامله: این روش باعث می‌شود که مدیریت همزمان چند معامله راحت‌تر انجام شود چون نیازی به مدیریت و تنظیم مجزای هر معامله نخواهید داشت.

  1. معایب کراس مارجین

بیشتر شدن ریسک لیکوئید کلی: اگر همه پوزیشن‌ها بر خلاف میل شما حرکت کرده و ضرر حاصل از موجودی حساب شما بیشتر شود، ریسک از دست دادن کل موجودی حساب خودتان را خواهید داشت.

کنترل کمتر بر هر معامله: از آنجایی که مارجین بین همه معاملات به اشتراک گذاشته می‌شود، تخصیص یک نسبت ریسک به سود مشخص برای هر معامله سخت‌تر می‌شود.

پتانسیل لوریج بیش از حد: راحت‌تر شدن استفاده از لوریج برای کل حساب می‌تواند تریدرها را وسوسه کند تا پوزیشن‌ها را برای مدت بیشتری باز نگه دارند در نتیجه ضرر تریدر بیشتر خواهد شد.

نامشخص‌تر شدن سطح ریسک: ارزیابی تحمل ریسک در یک نگاه کلی سخت‌تر می‌شود بخصوص اگر چند پوزیشن مختلف با سطوح سود و ضرر متفاوت باز باشند.

جمع بندی

مارجین تریدینگ که پتانسیل افزایش سود را دارد، می‌تواند سطح ریسک را هم بالا ببرد. انتخاب بین مارجین ایزوله و کراس مارجین بستگی به استراتژی معاملاتی فرد، سطح تحمل پذیری ریسک و تمایل فرد برای مدیریت پوزیشن‌ها دارد.

در حوزه کریپتو تریدینگ که نوسان شدیدی در آن وجود دارد، درک پیچیدگی‌های هر دو نوع مارجین بسیار مهم است. یک تصمیم گیری آگاهانه در ترکیب با سیاست‌های مدیریت ریسک دقیق به تریدرها کمک می‌کند که با قدرت‌تر در این دنیا گام بردارند.