آکادمی

شنبه, 04 شهریور 1402 00:38

استراتژی‌های معاملاتی ChatGPT چقدر قابل اطمینان هستند؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

تریدینگ یک فعالیت پیچیده و پویا است که نیاز به مهارت، دانش و تجربه دارد. با ظهور اینترنت و فناوری‌های پیچیده، حوزه تریدینگ به شدت رقابتی شده است. بسیاری از تریدرها برای بهبود عملکرد و به دست آوردن مزیت رقابتی، از الگوریتم‌های تریدینگ و ربات‌های معاملاتی هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها از قوانین محاسباتی، تحلیل داده‌ها و یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند تا سیگنال‌های معاملاتی را تولید و اجرا کنند. چنین سیستم‌هایی به تریدرها برای کاهش خطا، صرفه جویی در زمان، بهینه سازی سود و تنوع بخشی پورتفولیو کمک می‌کنند.

از جمله ویژگی‌های منحصربفرد هوش مصنوعی می‌توان به پردازش دقیق‌تر و سریع‌تر داده‌ها، تطبیق سریع با تغییرات بازار و قابلیت درس گرفتن از خطاها و اشتباهات اشاره کرد. اما لزوماً همه سیستم‌های معاملاتی هوش مصنوعی به یک اندازه سودآور و مطمئن نیستند. یکی از جدیدترین و مبتکرانه‌ترین سیستم‌های هوش مصنوعی، ChatGPT است. ChatGPT یک مدل پردازش زبان طبیعی است که بر اساس دستورالعمل‌های محاوره‌ای، استراتژی معاملاتی ایجاد می‌کند. اما استراتژی‌های معاملاتی ChatGPT چقدر قابل اطمینان هستند؟ سعی داریم در این مطلب به این سوال پاسخ دهیم تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید که آیا ChatGPT برای شما مناسب است یا خیر.

 

نکات کلیدی

  • ChatGPT یک چت بات انقلابی است که می‌تواند بر اساس ورودی‌هایی که در چت به این ابزار می‌دهید، برای شما استراتژی معاملاتی ایجاد کند. این ربات قادر به اجرای معامله نیست اما می‌تواند برای شما ایده پردازی کرده، داده‌ها را تحلیل کرده، استراتژی‌ها را بک تست کرده و کدهای استراتژی‌های معاملاتی را در اختیار شما قرار دهد.
  • قابل اطمینان بودن استراتژی‌های معاملاتی ChatGPT به عواملی مثل کیفیت داده‌ها و شفافیت دستورالعمل‌ها بستگی دارد. هر گونه استراتژی تولید شده توسط این ابزار را به صورت دقیق امتحان کنید و پس از اطمینان نسبت به آن، استراتژی را در یک محیط معاملاتی به کار ببندید.

AI Trading چیست؟

AI Trading یکی از انواع معاملات خودکار است که برای تحلیل داده‌ها، تولید سیگنال‌های معاملاتی و اجرای معاملات از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. سیستم‌های AI Trading می‌توانند با سرعت و فرکانسی فراتر از توانایی انسان تصمیم بگیرند. هوش مصنوعی با پردازش انبوهی از داده‌ها، فرصت‌ها را شناسایی کرده و معاملات را به صورت کارآمد اجرا می‌کند بدون اینکه درگیر سوگیری‌های احساسی تأثیرگذار بر معاملات انسانی شود.

معاملات الگوریتمی یکی از نوع AI Trading هستند که از قوانین محاسباتی از پیش تعریف شده و فرمول‌های مبتنی بر عواملی مثل اندیکاتورهای تکنیکال، الگوهای قیمت و روند بازار استفاده می‌کنند. به این سیستم، معامله مبتنی بر قانون یا جعبه سیاه هم گفته می‌شود.

یکی دیگر از انواع AI Trading، روش مبتنی بر یادگیری ماشینی است که در آن از الگوریتم‌هایی با قابلیت یادگیری خودکار استفاده می‌شود که توانایی تحلیل داده‌ها، شناسایی الگوها و پیش بینی کردن را بدون برنامه ریزی صریح دارند. به این نوع معامله، معامله داده محور یا جعبه سفید هم گفته می‌شود.

استراتژی معاملاتی ChatGPT چیست؟

استراتژی معاملاتی ChatGPT یک نوع استراتژی معاملاتی خودکار است که با کمک ChatGPT ایجاد می‌شود. ChatGPT توانایی اجرای خودکار معاملات را ندارد اما امکان ایجاد ایده، تحلیل و بک تست کردن داده‌ها را دارد و می‌تواند به شما برای تغییر و جابجایی استراتژی‌های معاملاتی کمک کند.

ChatGPT یک چت بات هوش مصنوعی است که با کمک NLP پاسخ‌هایی برای دستورالعمل‌های محاوره‌ای ایجاد می‌کند. این چت بات توسط سازمان OpenAI ساخته شده که متمرکز بر تحقیق و توسعه هوش مصنوعی است. ابتدا این چت بات بر اساس مدل ChatGPT-3 ساخته شده بود اما حالا به نسخه ChatGPT-4 پیشرفت کرده که یکی از پیشرفته‌ترین مدل‌های NLP موجود است. برای دسترسی به ChatGPT-4 باید اشتراک ChatGPT Plus را داشته باشید.

این ابزار همه کاره، امکان تولید داستان و کد نویسی را هم دارد. توسعه استراتژی‌های معاملاتی یکی از کاربردهای خاص ChatGPT است. ChatGPT می‌تواند با در نظر گرفتن اهداف، ترجیحات و سطح تحمل ریسک یک تریدر و همچنین شرایط بازار، استراتژی‌هایی اختصاصی ایجاد کند.

آیا می‌توانیم با ChatGPT معامله اجرا کنیم؟

ChatGPT یک بروکر یا پلتفرم اجرای معامله نیست و توانایی اجرای معاملات زنده را ندارد. با این حال، ChatGPT می‌تواند شما را برای اجرای معاملات راهنمایی کرده و توانایی‌های تصمیم گیری شما را تقویت کند. ChatGPT یک ربات معاملاتی هوش مصنوعی کامل نیست که بتواند معاملات را از طریق حساب بروکر شما اجرا کند بلکه نقش یک دستیار مجازی را دارد که بر اساس ورودی‌های دریافتی، به شما برای معامله ایده می‌دهد.

ابزارهای مورد استفاده با ChatGPT

جهت استفاده از ChatGPT برای اجرای معاملات، نیاز به چند ابزار دیگر هم دارید تا استراتژی‌های معاملاتی تولید شده توسط ChatGPT را پیاده سازی کنید. این ابزارها شامل دسترسی به یک پلتفرم معاملاتی مثل Bybit هم می‌شوند. همچنین باید از یک ارایه دهنده داده استفاده کنید که داده‌های مربوط به تاریخچه گذشته و همچنین داده‌های لحظه‌ای بازار را در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید از APIها، وب اسکرپینگ یا دیتابیس‌های آنلاین هم برای دسترسی به داده‌های لازم استفاده کنید.

علاوه بر این موارد، باید یک مفسر کد هم داشته باشید که امکان اجرای کدهای تولید شده توسط ChatGPT را فراهم کند. برای اجرای کد در مرورگر می‌توانید از ابزارهایی مثل Google Colab، Replit یا CodePen استفاده کنید. می‌توانید برای ارزیابی استراتژی‌های پیشنهاد شده توسط ChatGPT از TradingView یا Backtrader هم کمک بگیرید.

در نهایت می‌توانید برای پیگیری وضعیت عملکرد و مدیریت ریسک هم از ابزارهای مدیریت ریسکی مثل Myfxbook، Trading Journal Spreadsheet یا TradeBench استفاده کنید.

مقایسه معاملات الگوریتمی و معاملات هوش مصنوعی

گاهی اوقات این تصور وجود دارد که معاملات الگوریتمی و هوش مصنوعی یکسان هستند اما اینطور نیست. معمولاً معاملات الگوریتمی شامل استفاده از قوانین محاسباتی و الگوهای از پیش تعریف شده برای اجرای سیگنال‌های معاملاتی هستند اما معامله هوش مصنوعی یک اصطلاح وسیع‌تر است که یادگیری ماشینی را هم شامل می‌شود. یادگیری ماشینی یک نوع هوش مصنوعی است که سیستم‌ها را برای تحلیل داده‌ها، تشخیص الگو و انجام پیش بینی بدون نیاز به برنامه نویسی صریح، تطبیق می‌دهد.

مهم‌ترین تفاوت بین معاملات الگوریتمی و هوش مصنوعی این است که هوش مصنوعی می‌تواند از داده‌ها آموزش دیده و به مرور زمان بهبود پیدا کند اما معاملات الگوریتمی قوانینی ثابت را دنبال می‌کنند مگر اینکه به صورت دستی آپدیت شوند. بعلاوه، AI trading می‌تواند شرایط پیچیده و پویاتر را هم مدیریت کند مثل تغییر وضعیت بازار و رویدادهای پیش بینی نشده.

با این حال، ممکن است درک، توضیح و اعتماد کردن به AI trading کمی چالش برانگیزتر از معاملات الگوریتمی باشد. همچنین این سیستم بیشتر مستعد خطا، سوگیری و بیش برازش است و نیاز به داده‌ها، قدرت پردازشی و مراقبت بیشتری دارد.

چگونه با استفاده از ChatGPT یک استراتژی معاملاتی روزانه ایجاد کنیم؟

برای ایجاد یک استراتژی کریپتو تریدینگ روزانه باید داده‌ها را جمع آوری و تحلیل کرده، استراتژی خودتان را تدوین کرده و پیش از اجرای آن، بک تست را انجام دهید. می‌توانید برای ایجاد یک استراتژی معاملاتی مومنتوم از ChatGPT استفاده کنید. برای ایجاد چنین استراتژی، دستورات زیر را امتحان کنید.

Prompt 1

از ChatGPT بخواهید که فهرستی از استراتژی‌های موفق معامله روزانه را تهیه کند. لیست تولید شده شامل اندیکاتورهایی است که می‌توانید از آنها برای ایجاد یک استراتژی مومنتوم استفاده کنید از جمله کراس اور میانگین متحرک، MACD و RSI.

Prompt 2

پس از جمع آوری داده‌های قیمت، اطلاعات را روی یک مفسر کد در ChatGPT-4 بارگذاری کنید. می‌توانید از ChatGPT بخواهید که بر اساس سیگنال MACD با نسبت ریسک به سود 1:3 یک استراتژی کریپتو تریدینگ روزانه ایجاد کند که در آن بازده نهایی حداقل 20 درصد است. سپس می‌توانید یک استراتژی نمونه ایجاد کرده یا با کمک هوش مصنوعی یک استراتژی جدید ایجاد کنید. ChatGPT به صورت خودکار استراتژی را بک تست کرده و نتایج را ارایه می‌دهد.

Prompt 3

مدیریت ریسک، قطب اصلی هر استراتژی معاملاتی است. ChatGPT می‌تواند برای معاملات شما حد توقف-ضرر پیشنهاد دهد.

Prompt 4

ChatGPT می‌تواند کدهایی تولید کند که به پیاده سازی استراتژی معاملاتی دلخواه شما در پلتفرم مورد نظرتان کمک می‌کنند. اما ممکن است این کدها همه الزامات مورد نیاز برای یک ربات معاملاتی خودکار مثل مدیریت خطا و پیگیری سفارشات را پوشش ندهند. باید پیش از استفاده از کد در یک محیط معاملاتی زنده، آن را تست و تنظیم کنید.

Prompt 5

استفاده از ChatGPT یک فرایند قابل تکرار است. می‌توانید از ChatGPT بخواهید که به شما برای اصلاح استراتژی معاملاتی کمک کرده و مراحل قبلی را تکرار کنید.

مزایای استفاده از ChatGPT

  • ایده پردازی: می‌توانید بر اساس اهداف، اولویت‌ها، سطح تحمل ریسک خودتان و همچنین شرایط بازار، استراتژی و ایده‌های معاملاتی ایجاد کنید.
  • تولید کد: این ابزار کدهای آماده‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد که در پلتفرم‌های مختلف قابل اجرا و تست هستند.
  • تحلیل و بک تست: می‌توانید احتمالات و سناریوهای مختلفی را که قبلاً به آنها فکر نکرده بودید، پیدا کنید.
  • راحتی استفاده: با استفاده از ChatGPT خود شما نیازی به اجرای تحلیل‌های آماری و کدنویسی نخواهید داشت.

محدودیت‌های معامله با ChatGPT

  • فقط نقش‌های پشتیبانی شده را اجرا می‌کند: ChatGPT فقط کد و توصیه در اختیار شما قرار می‌دهد تا خود شما آنها را پیاده سازی و تست کنید. این ابزار برای شما معامله اجرا نمی‌کند.
  • بیش برازش و کم بودن دقت: ممکن است استراتژی معاملاتی تولید شده همیشه دقیق، مطمئن یا سودآور نباشد دلیل این مسئله، ماهیت احتمالی این ابزار است که می‌تواند منجر به ایجاد نتایج غیرمنطقی یا خطا شود.
  • محدودیت‌های معاملاتی: ممکن است درک و پاسخ ابزار ChatGPT به کوئری‌های شما بر اساس داده‌ها و پارامترهای مورد استفاده برای آموزش این ابزار، محدود باشد.
  • محدودیت‌های حافظه: ممکن است نیاز باشد که یک زیر مجموعه کوچکتر از داده‌ها را تحلیل کنید تا از محدودیت‌های حافظه ChatGPT فراتر نروید.
  • تست باگ: کدهای ChatGPT همیشه آماده اجرا در یک محیط واقعی نیستند و ممکن است لازم باشد که قبل از آن تست‌های گسترده‌ای روی این کدها انجام شود.

آیا استراتژی‌های معاملاتی ChatGPT قابل اطمینان هستند؟

کارایی استراتژی‌های معاملاتی ChatGPT به چند عامل بستگی دارد از جمله کمیت و کیفیت داده‌های مورد استفاده برای آموزش و شفافیت و دقیق بودن دستورات مورد استفاده برای تعامل با ChatGPT. قدرت و اعتبار کد تولید شده توسط ChatGPT و عملکرد و انسجام استراتژی معاملاتی ایجاد شده هم اهمیت دارند.

در نتیجه، تعیین اینکه استراتژی معاملاتی ایجاد شده توسط ChatGPT مطمئن هست یا خیر، کار دشواری است. ممکن است کارایی این استراتژی بستگی به شرایط بازار، استراتژی و طرح‌های معاملاتی، ارز دیجیتال مورد معامله و عوامل مختلف دیگر داشته باشد.

بهتر است که برای ارزیابی قابلیت اطمینان استراتژی معاملاتی ایجاد شده توسط ChatGPT، استراتژی را به صورت کامل با استفاده از داده‌های گذشته و لحظه‌ای تست کنید و همچنین قبل از اجرای هر استراتژی معاملاتی چه توسط ChatGPT تولید شده باشد و چه به روش‌های دیگر، تحلیل‌ها و مطالعات مستقل کامل را انجام دهید.

جمع بندی

ChatGPT ابزار مفیدی است که از تکنیک‌های پردازش زبان طبیعی برای ایجاد استراتژی‌های معاملاتی شخصی سازی شده طبق اهداف، اولویت‌ها و سطح تحمل ریسک شما استفاده می‌کند. این ابزار کدهای آماده‌ای تولید می‌کند که می‌توانید در پلتفرم‌ها و ابزارهای مختلف از آنها استفاده کرده و در زمان و هزینه‌ها صرفه جویی کنید. بعلاوه ChatGPT می‌تواند با ارایه احتمالات و سناریوهای مختلف، به افزایش سطح خلاقیت شما کمک کند.

اما همانطور که اشاره شد، ChatGPT یک راهکار جادویی و بی‌نقص نیست که موفقیت شما را تضمین کند یا یک ربات هوش مصنوعی کاملاً خودکار که از جانب شما معامله اجرا کند بلکه بیشتر نقش یک دستیار مجازی را دارد که توصیه‌ها و کدهایی در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید آنها را به صورت مستقل پیاده سازی و تست کنید.