آکادمی

جمعه, 03 شهریور 1402 20:48

THORChain چیست؟ آشنایی با یک اکسچنج غیرمتمرکز بین زنجیره‌ای

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نکات کلیدی

  • ثورچین (THORChain) یک بلاک‌چین اثبات سهامی است که با استفاده از مکانیزم اجماع Tendermint و کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) کازماس ساخته شده است.
  • THORChain نقش یک پروتکل تأمین نقدینگی بین زنجیره‌ای را دارد که به کاربران امکان می‌دهد دارایی‌های بومی را در سطح بلاک‌چین‌های لایه 1 مبادله کنند بدون این که نیاز به استفاده از رپد توکن یا انتقال مالکیت و کنترل دارایی‌های خودشان به یک مرجع مرکزی داشته باشند.
  • توکن بومی ثورچین RUNE است و از آن برای حفظ امنیت، امور حاکمیتی، تسویه و ایجاد انگیزه در شبکه ثورچین استفاده می‌شود.

در حال حاضر، هزاران ارز دیجیتال متنوع در بلاک‌چین‌های مختلف وجود دارد.

اگر از یک اکسچنج متمرکز استفاده کنید، به راحتی می‌توانید این توکن‌ها را مبادله کنید اما در این سیستم باید کنترل و حضانت دارایی‌های خودتان را به یک مرجع مرکزی واگذار کنید. در عین حال، مبادله توکن‌ها از طریق پروتکل‌های غیرمتمرکز هم با محدودیت‌های خاصی همراه است.

اکسچنج‌های غیرمتمرکز (دکس) پروتکل‌هایی هستند که فقط با یک بلاک‌چین ارتباط برقرار می‌کنند. مثلاً یونی سواپ طوری طراحی شده که امکان مبادله توکن‌های مختلف را بر اساس بلاک‌چین اتریوم فراهم کند اما توانایی مدیریت و اجرای معامله با بیت‌کوین یا توکن‌های مبتنی بر زنجیره BNB را ندارد. در واقع هر بلاک‌چین به یک زبان متفاوت صحبت می‌کند. تا به امروز، پرکاربردترین روش برای دور زدن این مشکل، استفاده از رپد توکن‌ها بوده اما استفاده از این توکن‌های مصنوعی هم با ریسک‌های امنیتی خاصی همراه است.

بنابراین تریدرهای بین زنجیره‌ای با یک چالش روبررو هستند: کاربران باید بین واگذاری کنترل و حضانت دارایی‌های خودشان یا پذیرش ریسک‌های امنیتی استفاده از پل‌ها و دارایی‌های مصنوعی، یک گزینه را انتخاب کنند.

ثورچین پروتکلی است که سعی دارد برای این مسئله یک راهکار ارایه دهد.

در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که ثورچین چیست، چطور کار می‌کند و چطور می‌توان از آن استفاده کرد.

ثورچین چیست؟

ثورچین یک پروتکل تأمین نقدینگی غیرمتمرکز و بین زنجیره‌ای است که امکان مبادله توکن‌های لایه 1 مختلف را فراهم می‌کند.

ثورچین که با استفاده از کیت توسعه نرم‌افزار جدید کازماس ساخته شده، بخشی از اکوسیستم اینترنت بلاک‌چین کازماس است. در حال حاضر، ثورچین از 8 بلاک‌چین لایه 1 پشتیبانی می‌کند که تعداد آنها در آینده بیشتر خواهد شد.

ثورچین به کاربران امکان می‌دهد که دارایی‌های بومی زنجیره‌های مختلف را مبادله کنند مثلاً می‌توانید با استفاده از ثورچین، اتر اتریوم را با بیت‌کوین معاوضه کنید.

ثورچین چگونه کار می‌کند؟

ثورچین قابلیت مبادله مستقیم دارایی‌ها بین بلاک‌چین‌های مختلف لایه 1 را دارد چون هر یک از اعتبارسنج‌های ثورچین، برای هر شبکه یک نود کامل دارد. مثلاً نودهای THOR کلاینت‌هایی روی بیت کوین، بایننس اسمارت چین، اولنچ، اتریوم، لایت کوین و غیره خواهند داشت. والت (vault) ثورچین برای هر یک از این شبکه‌ها حاوی استخرهایی از ارز بومی هر شبکه است.

نودهای ثور، تراکنش‌های ورودی به والت‌های ثورچین را روی بلاک‌چین مربوطه نظارت کرده و تراکنش‌های ورودی را از طریق مکانیزم اجماع تأیید می‌کنند. سپس تراکنش متناظر خروجی را سازماندهی می‌کنند تا این تراکنش را روی بلاک‌چین متقابل اجرا کنند در نتیجه کاربران این سیستم می‌توانند یک توکن خاص را روی یک زنجیره از پروتکل ثورچین درج کرده و توکنی کاملاً متفاوت را از زنجیره‌ای دیگر دریافت کنند.

مثلاً برای تبدیل اتر به بیت‌کوین با استفاده از ثورچین، این مراحل تکرار می‌شوند:

  • اتر کاربر به استخر ETH/RUNE ارسال می‌شود.
  • توکن RUNE به ارزشی معادل با توکن‌های اتر کاربر، از استخر ETH/RUNE به BTC/RUNE ارسال می‌شود.
  • کاربر هم بیت‌کوین معادل با RUNE ارسال شده به استخر BTC/RUNE را دریافت می‌کند.

ثورچین برای دستیابی به این هدف از چند سنگ بنای فنی و همچنین کوین بومی RUNE استفاده می‌کند.

تکنولوژی‌های پایه به کار رفته در ثورچین

  1. کیت توسعه نرم‌افزار کازماس

ثورچین بر روی کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) کازماس و به عنوان بخشی از اینترنت بلاک‌چین‌های کازماس ساخته شده است. SDK یک ابزار اپن سورس است که توسعه دهندگان با استفاده از آن می‌توانند بلاک‌چین‌هایی طراحی کنند که قابلیت برقراری تعامل با یکدیگر را دارند. این کار با استفاده از پروتکل ارتباطی بین بلاک‌چینی انجام می‌شود. این پروتکل یک استاندارد ارتباطی است که توسط کازماس طراحی شده و به بلاک‌چین‌های مختلف امکان می‌دهد که با استفاده از یک زبان مشترک با یکدیگر در تعامل باشند.

توسعه دهندگان می‌توانند از این ماژول‌ها استفاده کرده و منطق بیزنس خودشان را بر روی آن ایجاد کنند.

ثورچین با استفاده از SDK کازماس ساخته شده در نتیجه یک بلاک‌چین اثبات سهامی با هدف و کاربرد مبادله دارایی‌ها بین زنجیره‌های مختلف است.

  1. Bifrost

برای اینکه این سیستم کارآمد باشد، نودهای ثورچین یکسری الزامات خاص جهت برقراری ارتباط با یکدیگر دارند. هر نود در سیستم ثورچین یک کلاینت روی همه بلاک‌چین‌های ادغام شده در آن اجرا می‌کند و همزمان با یکدیگر از طریق شبکه مرکزی ثورچین در ارتباط هستند. این کار با استفاده از پروتکل Bifrost انجام می‌شود که یک نود ارتباطی بین شبکه ثورچین و بلاک‌چین‌های دیگر مثل بیت‌کوین یا اتریوم است.

ثورچین به همه نودها امکان می‌دهد که تراکنش‌های ورودی را روی والت‌های ثورچین در همه بلاک‌چین‌ها نظارت کرده و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند در نتیجه امکان پیگیری وضعیت تراکنش‌ها روی زنجیره‌های مختلف فراهم می‌شود.

  1. اجماع نظر Tendermint

خود ثورچین یک شبکه اثبات سهامی است که از موتور تحمل خطای بیزانسی Tendermint (BFT) برای ایمن سازی شبکه در برابر نقص عملکرد نودها یا رفتارهای مخرب استفاده می‌کند.

نودها انگیزه‌ای برای اقدام مخرب ندارند چون دارایی زیادی را در شبکه گرو دارند. در عین حال، خود نودها کاملاً ناشناس هستند یعنی نمی‌توانند برای خرابکاری در شبکه با یکدیگر تبانی کنند.

  1. بازارگردان خودکار

موتور کنترل کننده دارایی‌ها در ثورچین یک بازارگردان خودکار است - یک پروتکل غیرمتمرکز که همه معاملات را در بلاک‌چین‌های مختلف تحت نظر دارد.

اعضای ثورچین

ثورچین هیچ مرجع مرکزی برای حفظ نقدینگی، به روزرسانی قیمت‌ها و امنیت بلاک‌چین ندارد، در نتیجه برای انجام چنین کارهایی متکی بر اعضای جامعه است.

به طور کلی، می‌توان اعضای ثورچین را به این سه گروه تقسیم کرد:

  1. تأمین کنندگان نقدینگی

تأمین کنندگان نقدینگی، مسئولیت حفظ نقدینگی را در سطح استخرهای نقدینگی برعهده دارند. این افراد، دارایی‌ها را از زنجیره‌های سازگار بر روی استخرهای نقدینگی مربوطه ارسال می‌کنند.

برای انگیزه دادن به این افراد، بخشی از کارمزد پرداخت شده توسط کاربران در قالب کوین بومی ثورچین یعنی RUNE به آنها تعلق می‌گیرد.

  1. تریدرها

تریدرها افرادی هستند که سعی دارند از فرصت‌های آربیتراتژ یعنی تفاوت قیمت دارایی‌ها در استخرهای نقدینگی ثورچین و بازارهای بیرونی استفاده کرده و با اجرای معاملات فرکانس بالا به سود برسند.

این معاملات پرتکرار تا زمانی اجرا می‌شوند که قیمت یک دارایی در استخرهای ثورچین با قیمت آن در بازارهای خارجی برابر باشد. این فرایند باعث می‌شود که ارزش دارایی‌ها در والت‌های ثورچین با بازار کلی برابر باشد.

  1. اپراتورهای نودها

اپراتورهای نودها مسئولیت ایمن سازی اکوسیستم ثورچین و اضافه کردن بلاک‌های جدید تراکنش‌ها را به بلاک‌چین ثورچین برعهده دارند. این افراد، درخواست‌های مبادله توکن را دریافت کرده و روی زنجیره‌های مختلف اجرا می‌کنند.

پیش شرط لازم برای تبدیل شدن به نود ثور، ارسال وثیقه‌ای به مبلغ حداقل 300 هزار RUNE است. هدف از دریافت این مبلغ این است که نودها انگیزه‌ای برای اقدام مخرب نداشته باشند چون در صورت انجام هر تخلفی این موجودی از حساب آنها کسر می‌شود.

RUNE چیست؟

RUNE کوین بومی ثورچین با سقف تولید 500 میلیون توکن است که چهار کاربرد اصلی در اکوسیستم ثورچین دارد و این کاربردها عبارتند از:

تسویه

ثورچین، برای اجرای مبادلات توکن بین زنجیره‌ای متکی بر استخرهای نقدینگی است. تأمین کنندگان نقدینگی باید با نسبت 1 به 1 برای این استخرها توکن تأمین کنند.

مثلاً برای اینکه یک تأمین کننده نقدینگی هزار دلار اتر به این استخر واریز کند، باید هزار دلار توکن RUNE هم اضافه کند. زمانی که تعادل استخر به هم بخورد - مثلاً موجودی استخر نقدینگی اتریوم کاهش پیدا کند - این عدم تعادل به صورت خودکار توسط معامله گران آربیتراتژ اصلاح می‌شود.

هر دارایی که قرار است معاوضه کنید، اول باید به RUNE تبدیل شود. سپس دارایی مورد نظرتان را از استخر دارایی مربوطه دریافت خواهید کرد.

امنیت

ثورچین از مکانیزم اثبات ضمانت استفاده می‌کند.

برای اینکه تبدیل به یکی از نودهای ثور شوید، باید بین 500 هزار تا بیش از 1 میلیون RUNE را در این شبکه قفل کنید.

در هر زمانی، کل RUNE مورد استفاده برای ضمانت باید دو برابر کل RUNE قفل شده در استخرهای نقدینگی باشد. مثلاً اگر 1 میلیون دلار توکن RUNE قفل شده در همه استخرهای نقدینگی وجود دارد، نودها باید به اندازه 2 میلیون RUNE را برای ضمانت در اختیار شبکه قرار دهند.

اگر نودی دارایی‌هایی را از استخر به سرقت ببرد، RUNE مورد استفاده برای ضمانت هم به اندازه مبلغ به سرقت رفته کسر می‌شود تا جبران دارایی‌های به سرقت رفته باشد. در نتیجه نودها انگیزه‌ای برای اقدام بر علیه شبکه نخواهند داشت.

حاکمیت

دارندگان توکن RUNE، تأمین کنندگان نقدینگی و اپراتورهای نودها همگی می‌توانند درباره اینکه چه دارایی‌ها و زنجیره‌هایی روی ثورچین لیست شده یا از لیست خارج شوند، رأی دهند.

انگیزه‌ها

ثورچین از توکن‌های RUNE استفاده می‌کند تا به تأمین کنندگان نقدینگی انگیزه و پاداش بدهد.

همچنین، این شبکه به اپراتورهای نودها برای ایمن سازی شبکه توکن RUNE پاداش می‌دهد و به نودها برای پرداخت گس تراکنش‌های خروجی کمک هزینه می‌دهد.

جمع بندی

ثورچین، برای مبادله دارایی‌ها بر اساس زنجیره‌های مختلف، تجربیات کاربری منحصربفردی فراهم می‌کند و به شما امکان می‌دهد که توکن بومی این شبکه یعنی RUNE را با اطمینان خاطر کامل ایمن سازی کنید.

اکوسیستم بلاک‌چین به سرعت رو به رشد و توسعه است اما برای غلبه بر چالش‌ها و محدودیت‌های فعلی و تبدیل شدن به سیستمی کاملاً غیرمتمرکز متکی بر نبوغ و ابتکار عمل توسعه دهندگان است. به همین دلیل پروژه‌هایی مثل ثورچین اهمیت زیادی دارند چون علاوه بر کاربردهایی که برای کاربران دارند، به پیشبرد کل اکوسیستم کریپتو هم کمک می‌کنند.