آکادمی

شنبه, 11 شهریور 1402 00:19

ربات معاملاتی تلگرام چیست و چطور از این ربات‌ها استفاده کنیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

  • ربات‌های تریدینگ تلگرام، سیستم‌های خودکاری هستند که در اپلیکیشن پیام رسان تلگرام تعبیه شده و امکان اجرای معامله در اکسچنج‌های غیرمتمرکز را فراهم می‌کنند.
  • ربات‌های تریدینگ تلگرام، از قابلیت‌های خودکاری مثل کپی تریدینگ و ایردراپ فارمینگ استفاده می‌کنند.
  • ربات‌های تریدینگ تلگرام، ریسک‌های زیادی دارند که کاربران باید از آنها آگاه باشند از جمله ریسک قراردادهای هوشمند و ریسک‌های کاستدی.

ربات معاملاتی تلگرام چیست؟

ربات‌های معاملاتی تلگرام به صورت یکسری سیستم خودکار در این پیام رسان کار می‌کنند و به کاربران امکان می‌دهند که در اکسچنج‌های غیرمتمرکز معامله انجام دهند. کاربران، از طریق اینترفیس این اپلیکیشن پیام رسان با ربات‌ها در ارتباط هستند.

ربات‌های تریدینگ مختلف در تلگرام قابلیت‌های متمایز و منحصربفردی دارند اما بیشتر آنها دارای قابلیت‌های مشترکی مثل سفارش حد ضرر و حد سود، کپی تریدینگ و همچنین پشتیبانی از چند والت هستند.

بر اساس یکی از مطالعات بایننس، حجم کلی معاملات اجرا شده در ربات‌های تلگرام، تا 15 آگوست سال 2023 به فراتر از 283 میلیون دلار رسیده است.

ربات‌های معاملاتی تلگرام چگونه کار می‌کنند؟

ربات‌های معاملاتی تلگرام با اتصال به اکسچنج‌های غیرمتمرکزی مثل یونی سواپ و اجرای معاملات بر اساس مجموعه قوانین تعریف شده توسط کاربر، به اجرای خودکار تراکنش‌ها کمک می‌کنند.

این ربات‌ها، جایگزین تجربیات کاربری و رابط کاربری والت‌های وب 3 و اکسچنج‌های غیرمتمرکز شده و به روان‌تر شدن فرایندهای خرید پیچیده در اکسچنج‌های غیرمتمرکز کمک می‌کنند.

هر ربات معاملاتی رابط کاربری خاص خود را دارد اما کاربرد اصلی همه آنها این است که به عنوان یک پروتکل برای اسنایپینگ (Sniping) یا خرید سریع توکن‌ها عمل کنند. اسنایپینگ یکی از استراتژی‌های تریدینگ است که در آن توکنی که تازه معرفی شده، به محض قرار گرفتن در دسترس عموم خریداری می‌شود.

فرایند تنظیم و استفاده از این سیستم معمولاً شامل چند گام ساده است یعنی: رفتن به سایت رسمی، باز کردن ربات معاملاتی در چت تلگرام و وارد کردن دستورالعمل‌ها در پنل مخصوص این کار. لازم به ذکر است که هر ربات دارای یک طرح و منوی فرمان متفاوت است.

کاربران می‌توانند برای استفاده از یک ربات معاملاتی تلگرام، یک آدرس والت جدید مخصوص همان ربات ایجاد کنند یا آدرس والت را با استفاده از کلیدهای خصوصی وارد کنند. توصیه می‌شود که به جای وارد کردن والت اصلی خودتان، برای استفاده از ربات‌های تلگرامی یک والت جدید ایجاد کرده یا اینکه از یک حساب مجزا استفاده کنید.

برای شروع معاملات، کاربران باید در والت جدید خودشان مقداری ارز (معمولاً اتر) واریز کنند. سپس می‌توانند با مشخص کردن آدرس قرارداد توکن دلخواهشان، گزینه‌های خرید توکن را انتخاب کنند. ربات تریدینگ، تراکنش را پردازش کرده، هزینه گس را در نظر گرفته و خرید دارایی را انجام می‌دهد.

یا اینکه می‌توانید با استفاده از یونی سواپ یا متامسک معامله انجام دهید که این کار شامل پردازش امضاهای مختلف و تنظیم کارمزد تراکنش‌ها می‌شود.

چه کارهایی را می‌توان با ربات‌های معاملاتی تلگرام انجام داد؟

ربات‌های معاملاتی تلگرام قابلیت‌های مشترک زیادی دارند اما هر ربات، دارای امکاناتی منحصربفرد است. از جمله قابلیت‌ها و امکانات مشترک و رایج ربات‌های معاملاتی می‌توان به این موارد اشاره کرد.

1. خرید و فروش توکن

ربات‌های معاملاتی که در پلتفرم پیام رسان تلگرام ادغام شده‌اند، به کاربران امکان می‌دهند که صرفاً از طریق کپی و پیست کردن آدرس قرارداد در کادر متنی، توکن به دست آورند. بعضی از این ربات‌ها دارای یک قابلیت نوسازی بلادرنگ هستند که به شما درباره تغییر سود یا ضرر در معاملاتتان هشدار می‌دهند. همچنین این ربات‌ها، با فعال کردن قابلیت اجرای تراکنش‌های از پیش تأیید شده، به شتاب گرفتن فروش توکن کمک می‌کنند.

2. تنظیم معاملات حد ضرر و حد سود

با ربات‌های معاملاتی تلگرام، امکان تنظیم سفارش حد ضرر و حد سود را دارید تا ربات بتواند به صورت خودکار و بر اساس پارامترهای از پیش تنظیم شده، برای شما معامله اجرا کند. تریدرها می‌توانند برای معامله کردن توکن‌های جدیدتری که در اکسچنج‌های متمرکز وجود ندارند، از این نوع سفارش استفاده کنند اما باید مراقب باشید چون چنین توکن‌هایی معمولاً ریسک زیادی دارند.

3. تشخیص کلاهبرداری

بعضی از ربات‌های معاملاتی تلگرام مجهز به قابلیت‌های ضد راگ پول و ضد MEV هستند. اگر توسعه دهنده یک توکن تصمیم به انجام کلاهبرداری‌های راگ پول بگیرد، قابلیت ضد راگ تراکنش‌های در حال اجرا در مم پول را شناسایی کرده و یک تراکنش فروش سریع‌تر اجرا می‌کند تا از متضرر شدن سرمایه گذار جلوگیری کند.

قابلیت ضد MEV هم تراکنش‌های خرید را از یک رله خصوصی رد می‌کند تا هر خریدی در مم پول منتشر نشود. این استراتژی امکان حفاظت در برابر ربات‌های ساندویچی یا MEV را فراهم می‌کند اما معمولاً این روش باعث می‌شود که تراکنش‌های خصوصی با سرعت پایین‌تری اجرا شوند. لازم به ذکر است که چنین قابلیت‌هایی هنوز در مرحله آزمایش هستند و ممکن است همیشه آنطور که انتظار می‌رود کار نکنند.

بعلاوه، ربات‌های معاملاتی تلگرام قابلیت تشخیص تراکنش‌های مخرب اجرا شده توسط توسعه دهنده توکن را دارند. اگر چنین تراکنش‌هایی باعث غیرقابل فروش شدن توکن شوند، به آنها هانی پات (honeypot به معنای ظرف عسل) گفته می‌شود. ربات، به سرعت پوزیشن‌های مربوطه را لیکوئید می‌کند تا از گیر افتادن شما در کلاهبرداری هانی پات جلوگیری کند.

4. کپی تریدینگ

در یکسری ربات‌های تلگرامی، کاربران می‌توانند آدرس والت دلخواهشان را وارد کنند تا تراکنش‌های آن والت به صورت خودکار تکرار شود. ربات معاملاتی نقش پل بین حساب کاربری و تریدر مورد نظر را بازی می‌کند و بر اساس سیگنال‌های ایجاد شده توسط تریدر مورد نظر، از جانب کاربر معامله انجام می‌دهد.

اما باید دقت داشت که عملکرد گذشته یک تریدر تضمینی بر سود و موفقیت آینده نیست. کاربران باید هنگام انتخاب تریدری که قرار است معاملات وی را تقلید کنند بسیار محتاط باشند. ریسک بعدی کریپتو تریدینگ، نقدینگی است که وقتی بازار برای اجرای معاملات نقدینگی لازم را نداشته باشد ایجاد شده و در نهایت منجر به اسلیپیج، دشواری بستن پوزیشن‌ها و افزایش هزینه‌های تراکنش می‌شود.

5. اسنایپینگ

بعضی از ربات‌های معاملاتی تلگرام توانایی انجام liquidity sniping را دارند. در این روش، زمانی که ربات افزودن نقدینگی را تشخیص داد، یک سفارش خرید اجرا می‌کند. معمولاً ربات‌ها طوری برنامه نویسی می‌شوند که تراکنش‌های خرید را با گسی مشابه با تراکنش توسعه دهنده اجرا کنند طوری که تراکنش خرید، در همان بلاک و بلافاصله پس از تراکنش توسعه دهنده اجرا شود. این روش باعث به حداکثر رسیدن حجم توکن‌هایی می‌شود که اسنایپر با یک توکن جدید به دست می‌آورد.

ربات‌های معاملاتی تلگرام امکان اجرای همزمان معاملات اسنایپ را با استفاده از چند والت فراهم می‌کنند. مثلاً اگر تریدری یک توکن را با چند والت اسنایپ کند، ربات روی همه والت‌ها، معاملاتی مشابه را تکرار می‌کند.

6. ایردراپ فارمینگ

ربات‌های معاملاتی تلگرام به تریدرها امکان می‌دهند که برای رسیدن به اهدافشان در زمینه ایردراپ، کارهای خودکاری را اجرا کنند. معمولاً ربات‌های متمرکز بر ایردراپ فارمینگ، روی چند زنجیره کار می‌کنند تا بهترین فرصت‌های ایردراپ را تشخیص دهند. ربات‌های ایردراپ فارمینگ به کاربران امکان می‌دهند که با چندین والت در کمپین‌های ایردراپ شرکت کرده و سودشان را به حداکثر برسانند.

اما لازم به ذکر است که کاربران باید برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی یا والت خودشان با این ربات‌ها یا شرکت در ایردراپ‌های تأیید نشده بسیار محتاط باشند. در ایردراپ‌ها کلاهبرداری‌های زیادی انجام می‌شوند. پس همیشه بررسی‌ها و تحقیقات لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید که اطلاعات شخصی و دارایی‌های شما ایمن خواهند بود.

ریسک‌های مربوط به ربات‌های معاملاتی تلگرام

ربات‌های معاملاتی تلگرام امکانات مختلفی داشته و امکان اجرای آسان معاملات را فراهم می‌کنند اما پیش از اجرای معامله با آنها باید با مخاطرات چنین ربات‌هایی آشنا باشید.

  1. امنیت دارایی‌ها

اتصال والت موجود یا ایجاد والتی جدید در ربات نیاز به دسترسی به کلیدهای خصوصی دارد. مطمئن شوید که برای این کار از یک والت جدید استفاده کرده و به والت اصلی خودتان متصل نمی‌شوید. بعلاوه، این ربات‌ها ریسک‌هایی از نظر کاستدی هم دارند چون کلیدهای خصوصی توسط ربات ایجاد می‌شوند که ممکن است به آنها دسترسی داشته باشد.

2. ریسک قراردادهای هوشمند

ربات‌های معاملاتی تلگرام باید با قراردادهای هوشمند در تعامل باشند و اگر این قراردادها به خوبی بررسی و آزمایش نشده باشند، می‌توانند حاوی یکسری آسیب پذیری باشند.

3. پیچیدگی‌های فنی

ممکن است تنظیم ربات معاملاتی تلگرام به خصوص برای کاربران تازه کار پیچیدگی‌های فنی زیادی داشته باشد. باید همه مدارک و مستندات ارایه شده توسط ربات را مطالعه کرده و این معاملات را با مقدار کمی ارز دیجیتال شروع کنید.

جمع بندی

ربات‌های معاملاتی کریپتو ابزارهایی هستند که به افزایش راحتی و سرعت کار تریدرها کمک می‌کنند. این ربات‌ها، فرایند معامله را آسان‌تر کرده و امکانات مختلفی مثل کپی تریدینگ و قابلیت حفاظت در برابر MEV دارند.

این ربات‌ها نشان دهنده پیشرفتی امیدبخش در حوزه کریپتو هستند اما تریدرها باید مراقب ریسک‌های ذاتی استفاده از آنها از جمله ریسک‌های قراردادهای هوشمند باشند. تریدرهای تازه کار و مجرب هر دو باید پیش از استفاده از این ربات‌ها کاملاً با آنها آشنا شده، قابلیت‌های آنها را درک کرده و ریسک‌های آنها را تشخیص دهند.