آکادمی

شنبه, 18 شهریور 1402 01:16

معرفی 7 مورد از بهترین ابزارهای نظارت و پیگیری فعالیت والت نهنگ‌ها 2023

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

به احتمال زیاد شما هم با وارن بافت یا پیتر لینچ آشنا هستید. این دو نفر، جزء بهترین سرمایه‌گذاران حال حاضر هستند و خیلی از سرمایه‌گذاران در سطح جهان، دنباله روی آنها هستند. این افراد به قدری مورد اطمینان هستند که وقتی سهام شرکتی را خرید یا فروش می‌کنند، میلیون‌ها نفر همین کار را انجام می‌دهند. در واقع این افراد، نهنگ‌های واقعی دنیای سرمایه‌گذاری سنتی محسوب می‌شوند.

در دنیای ارزهای دیجیتال هم می‌توان همین کار را انجام داد. به همین دلیل در این مطلب شما را با یکی از روش‌های هوشمندانه برای انجام معاملات و سرمایه‌گذاری‌های بهتر آشنا می‌کنیم.

با ما همراه باشید تا با ابزارهای مفید در این حوزه، روش انجام این کار و چند ترفند مفید در این زمینه آشنا شوید.

نهنگ‌های کریپتو چه کسانی هستند؟

نهنگ‌های کریپتو، مالک والت‌های حاوی "پول هوشمند" هستند. نهنگ‌ها افراد/گروه‌ها/سازمان‌هایی هستند که نسبت به افراد معمولی اطلاعات بیشتری داشته یا تریدرهای بهتری هستند. این نهنگ‌ها، مقدار زیادی توکن در اختیار دارند و جابجایی موجودی والت آنها می‌تواند قیمت یک توکن را به شدت افزایش یا کاهش دهد.

مزایای استفاده از ابزارهای پیگیری و نظارت بر فعالیت نهنگ‌های کریپتو

  • درک قصد و هدف توکن داران بزرگ - اینکه قصد دارند توکن‌های خودشان را برای بلند مدت حفظ کنند یا قرار است آنها را بفروشند.
  • برترین والت‌ها از نظر استیکینگ - می‌توان از تکنیک نظارت بر والت نهنگ‌ها جهت نظارت بر بزرگترین توکن داران استفاده کرده و بررسی کرد که با توکن‌های به دست آمده چه می‌کنند (نگهداری یا فروش).
  • انتقال توکن از والت به اکسچنج - زمانی که نهنگی توکن را از والت خودش به یک اکسچنج منتقل می‌کند، معمولاً قصد فروش دارد و همین اقدام می‌تواند باعث افت قیمت‌ها شود. شما به عنوان یک سرمایه‌گذار یا تریدر می‌توانید با نظارت بر جریان ورودی یا خروجی توکن در اکسچنج‌ها، تصمیمات بهتری برای تریدینگ بگیرید.

ویژگی‌های یک ابزار خوب نظارت بر والت نهنگ‌ها (والت ترکر)

  1. بلاک‌چین‌های مورد پشتیبانی - هر چقدر تعداد والت‌های پشتیبانی شده بیشتر باشد، بهتر است.
  2. هشدارها - علاوه بر نظارت بر فعالیت سرمایه‌گذاران مورد نظر، شما نیاز به سیستمی دارید که در رابطه با حرکات مهم والت نهنگ‌ها به شما اطلاع رسانی کند.
  3. بلادرنگ یا تأخیری بودن داده‌ها - برای بهره برداری حداکثری از این روش، نیاز به دسترسی به داده‌های بلادرنگی دارید که فیلتر نشده باشند.
  4. پلتفرم مورد پشتیبانی بر اعلان‌ها - همانطور که در مورد شماره 2 اشاره شد، برای انتخاب هر ابزاری جهت نظارت بر والت نهنگ‌ها باید بررسی کنید که آیا والت مورد نظر شما از ارسال اعلان در پلتفرم دلخواهتان (مثل تلگرام) پشتیبانی می‌کند یا خیر.

بهترین ابزارهای والت ترکر

1.      Candlestick

Candlestick یکی از جدیدترین ابزارهای پیگیری والت نهنگ‌ها است و دلیل انتخاب این ابزار به عنوان اولین مورد در این مطلب، راحتی استفاده از آن است. همچنین با توجه به جدید بودن این ابزار، هر روزه امکانات جدیدی به آن اضافه می‌شود.

با استفاده از Candlestick می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • پیدا کردن بهترین والت‌ها در بلاک‌چین‌های مختلف؛
  • پیگیری فعالیت‌های درون زنجیره‌ای والت‌هایی که دنبال می‌کنید؛
  • فعالیت نهنگ‌ها طوری مرتب می‌شود که درک آنها راحت باشد؛
  • می‌توانید فیلترهایی اضافه کنید که داده‌ها را معنادارتر کنند؛
  • قابلیت تنظیم هشدار رویداد از طریق تلگرام یا اعلان‌های مرورگر.

برای استفاده از Candlestick

  • به سایت Candlestick بروید.
  • یک حساب ایجاد کرده و دوره آزمایشی با قیمت حدود 2 دلار در روز را تهیه کنید.
  • به watchlist رفته و برای اضافه کردن آدرس، روی گزینه ویرایش watchlist کلیک کنید.

پس از اضافه کردن آدرس والت‌های مورد نظرتان، Candlestick فعالیت‌های اخیر را به شما نمایش می‌دهد. می‌توانید بر اساس الزامات دلخواهتان هم هشدارها را تنظیم کنید که به شما کمک می‌کند سریع‌تر اقدام کنید.

می‌توانید برای فیلتر کردن نویزها و مشاهده تراکنش‌هایی با ارزش بالا، از فیلترها استفاده کنید.

Get $25 Credits – Candlestick

2.      Nansen

Nansen یک ابزار تحلیلی درون زنجیره‌ای پرطرفدار است که به تریدرها و سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد در رابطه با یک توکن یا آدرس والت تحقیق کنند. دو ویژگی مفید این ابزار برای نظارت بر والت نهنگ‌ها عبارتند از:

  1. گاد مود برای توکن: با استفاده از این قابلیت، می‌توانید داده‌های درون زنجیره‌ای مهم را درباره توکن مورد نظرتان تحلیل کنید. مثل انباشه شدن توکن‌ها در یک والت هوشمند، حرکت توکن‌ها، برترین اکسچنج‌های غیرمتمرکز و اکسچنج‌های متمرکزی که توکن مورد نظر را نگه می‌دارند و غیره.
  2. قابلیت ایجاد پروفایل برای والت: با استفاده از این قابلیت می‌توانید جزئیات و اطلاعات هر والت پشتیبانی شده‌ای را بررسی کنید. Nansen از الگوهای از پیش تعیین شده جهت برچسب گذاری والت‌ها استفاده می‌کند که این قابلیت به شما برای تحقیق درباره ارزهای دیجیتال کمک می‌کند.

Nansen جزء ابزارهای رایگان نیست اما می‌توانید برای هفت روز به صورت آزمایشی با پرداخت 9 دلار از این ابزار استفاده کنید. بهتر است فقط بعد از تست کردن و یادگیری نحوه استفاده از Nansen نسخه غیررایگان آن را بخرید.

Try Nansen for 7 days

3.      DeBank

DeBank یکی دیگر از ابزارهای محبوب برای نظارت بر نهنگ‌های کریپتو است که با استفاده از آن می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید مثل:

  • پیدا کردن برترین دارندگان یک توکن؛
  • پیدا کردن برترین کاربران یک پروتکل؛
  • بررسی فعالیت‌های هر والتی.

DeBank هم یک قابلیت Whales دارد که در این بخش می‌توانید برترین والت‌های نهنگ‌ها و فعالیت‌های آنها را مشاهده کنید.

استفاده از برخی امکانات DeBank رایگان است و برای دسترسی به بعضی داده‌های کامل و حساس به زمان باید طرح پرو را تهیه کنید.

Try DeBank

4.      بلاک‌چین اکسپلوررها (مثل اتراسکن)

هر بلاک‌چینی مثل اتریوم، سولانا و پلی گان اکسپلورر مخصوص خود را دارد که به آنها بلاک‌چین اکسپلورر گفته می‌شود.

بعضی از این ابزارها، قابلیت‌هایی دارند که به پیدا کردن نهنگ‌های توکن دار کمک می‌کنند و در ترکیب با ابزارهای بالا مثل Nansen یا DeBank می‌توانید متد خاص خودتان را ایجاد کنید.

برای صرفه جویی در زمان، می‌توانید با کمک بلاک‌چین اکسپلورر محبوب اتریوم یعنی اتراسکن، این فرایند را طی کنید:

  • به صفحه فهرست توکن اتراسکن بروید.
  • توکن مورد نظرتان را انتخاب کنید.
  • مثلاً می‌توانید صفحه توکن اکسپلورر را برای توکن LQTY بررسی کنید.
  • روی هولدرها کلیک کرده و والت‌های مستقل را مشخص کنید (والت‌هایی که مخصوص هیچ اکسچنج یا قرارداد هوشمند خاصی نیستند).
  • آدرس والت را از لیست هولدرها انتخاب کرده و با تحت این والت‌ها، یک والت "پول هوشمند" را پیدا کنید. می‌توانید از اتراسکن برای تحلیل استفاده کنید یا از ابزارهایی مثل Nansen یا DeBank استفاده کنید که به صرفه جویی در زمان کمک می‌کنند.

5.      DexCheck

DexCheck یک راهکار تحلیلی برای دیفای و توکن‌های تعویض ناپذیر است. این راهکار دارای قابلیتی به نام "ترکر نهنگ‌های کریپتو" است که به شما برای پیدا کردن والت‌های سودآور کمک می‌کند. در حال حاضر، این ابزار از حدود 10 بلاک‌چین (از جمله راهکارهای لایه 2) پشتیبانی می‌کند و می‌توانید والت‌های نهنگ‌ها را بر اساس ارزش دلاری والت انتخاب کنید.

ابزار DexCheck تعداد خریدها و فروش‌ها را نشان می‌دهد و می‌توانید داده‌ها را بر اساس یک، هفت و سی روز مرتب کنید.

می‌توانید برای بررسی‌های بیشتر، آدرس والت را در اپلیکیشن ناظر والت دلخواهتان کپی کنید. این قابلیت در حال حاضر رایگان است و DexCheck امکانات زیادی دارد که به شما برای سرمایه‌گذاری و تریدینگ سودآور کمک می‌کنند.

Check Out DexCheck

اطلاعات بیشتر درباره والت ترکرها

مفهوم والت نهنگ‌های کریپتو تازگی ندارد اما خیلی از افراد هنوز با این مفهوم آشنایی ندارند. این ابزار می‌تواند به شما نسبت به دیگران برتری بدهد و به شما کمک می‌کند تا در زمینه سرمایه‌گذاری و معامله بهتر عمل کنید.

از جمله ابزارهای مشابهی که به شما برای نظارت بر والت نهنگ‌های کریپتو کمک می‌کنند، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • Whale map
  • Whale alerts.io
  • Clank App

نکاتی برای استفاده از ابزارهای نظارت بر والت نهنگ‌ها

داشتن ابزاری برای پیگیری و نظارت بر فعالیت نهنگ‌ها باعث می‌شود که نسبت به دیگران از نظر دسترسی به اطلاعات لحظه‌ای، برتری داشته باشید اما مثل هر ابزار مالی دیگری، باید در این زمینه هم روش و تکنیک‌های اختصاصی خودتان را داشته باشید تا بیشترین بهره را از این ابزارها ببرید.

چند روش قابل توصیه برای استفاده از این ابزارها عبارتند از:

پیدا کردن برنده‌های زودهنگام: وقتی یک پروژه خوب و با پتانسیل بالا را پیدا می‌کنید، اولین برنده‌های این پروژه‌ها یعنی اشخاصی که زودتر از دیگران از این پروژه‌ها سود می‌برند را پیدا کنید و والت‌های آنها را تحت نظر داشته باشید. به طور منظم فعالیت این افراد را تحت نظر داشته باشید.

اجتناب از ایردراپ یا TGE: بعید است که والت یک نهنگ در ایردراپ شرکت کند. این یکی از روش‌های دیده شدن پروژه‌های اسکم است. به عنوان یک تریدر یا سرمایه‌گذار، باید هنگام نظارت بر والت نهنگ‌ها، چنین ایردراپ‌هایی را نادیده بگیرید. به این ترتیب می‌توانید در وقت خودتان صرفه جویی کنید. به همین صورت، خیلی از نهنگ‌ها/اینفلوئنسرها زودتر از دیگران به پروژه‌ها دسترسی دارند و نمی‌توان این دسترسی را معیار دقیقی برای ارزیابی عملکرد "پول هوشمند" دانست. بهتر است از والت‌ها یا پروژه‌هایی که برای رویدادهای تولید توکن (TGE) به "والت‌های نهنگ‌ها" پاداش می‌دهند دوری کنید.

ایجاد لیستی از والت نهنگ‌ها (و افشا نکردن آن): هیچکس مایل نیست که تحت نظارت دیگران قرار داشته باشد و نهنگ‌های کریپتو هم دائماً آدرس والت خودشان را تغییر می‌دهند تا کاربران زیادی آنها را تحت نظر نداشته باشند. اما همیشه اگر هوشمند باشید می‌توانید حرکات چنین والت‌هایی را تحت نظر داشته باشید و همه والت‌های آینده این افراد را (تا حدودی) شناسایی کنید.

باید لیستی از والت‌های برتر داشته باشید و دائماً این لیست را به روزرسانی کنید. این لیست باید با سبک معاملاتی و سرمایه‌گذاری شما همخوانی داشته باشد. می‌توانید این لیست را با بهترین شریک یا دوست معاملاتی خودتان به اشتراک بگذارید اما از قرار دادن آن در دسترس همه خودداری کنید.