آکادمی

شنبه, 18 شهریور 1402 01:37

هوش مصنوعی و کریپتو تریدینگ: مزایا، پروژه‌ها و آینده

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نکات کلیدی:

  • ربات‌های معاملاتی مجهز به هوش مصنوعی به تریدرها کمک می‌کنند تا استراتژی‌های معاملاتی خودشان را اتوماسیون کرده و عملکرد و بهره وری آنها را ارتقاء دهند.
  • بعضی از ربات‌های کریپتو تریدینگ مثل TeadeGPT از هوش مصنوعی برای پردازش مجموعه داده‌های عظیم و پیش بینی حرکات آینده بازار استفاده می‌کنند.
  • ربات‌های کریپتو تریدینگ می‌توانند به شما کمک کنند تا با شناسایی الگوها و روندهای کلی بازار و انتخاب تصمیماتی فوری، منطقی و داده محور سرمایه گذاری‌های خودتان را مدیریت کنید.

قدرت هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف اثبات شده و بلاک‌چین هم از این شرایط مستثنی نیست. از چت بات‌های هوشمند گرفته تا الگوریتم‌های معاملاتی مجهز به هوش مصنوعی، این تکنولوژی شیوه تعامل، اجرای تراکنش و طراحی استراتژی‌های بلندمدت را تغییر داده است.

مثلاً در حوزه کریپتو، هوش مصنوعی به سیستم‌های کامپیوتری امکان می‌دهد که معامله انجام داده و حتی گاهی اوقات این کار را از انسان‌ها هم بهتر انجام دهند. در بازار پیچیده و پرنوسان کریپتو، ربات‌های هوش مصنوعی جایگزین خوبی برای انسان‌ها محسوب می‌شوند چون می‌توانند معاملات را فارغ از هر گونه ترس و احساسی انجام دهند.

در این مقاله به شما خواهیم گفت که هوش مصنوعی چطور فرایند کریپتو تریدینگ را متحول کرده و چطور می‌توانید از این فناوری در این حوزه استفاده کنید.

هوش مصنوعی در حوزه کریپتو تریدینگ

هوش مصنوعی به توانایی انجام کارهایی که نیاز به هوش انسانی دارند، از جمله استدلال، یادگیری و تصمیم گیری منطقی توسط کامپیوترها گفته می‌شود. بعضی از کامپیوترها این توانایی را دارند که یکسری کارهای پیچیده را سریع‌تر از انسان‌ها انجام دهند و کاربردهای بالقوه هوش مصنوعی بی پایان هستند.

به ویژه هوش مصنوعی برای ارزیابی داده‌های حجیم بسیار مفید است. پردازش این داده‌ها توسط انسان بسیار زمان بر است اما هوش مصنوعی می‌تواند به سرعت و راحتی این کار را انجام دهد. بعلاوه، هوش مصنوعی بر اساس اطلاعاتی که دریافت می‌کند، یاد می‌گیرد.

از جهاتی، هوش مصنوعی و کریپتو تریدینگ کاملاً با هم سازگار هستند. با توجه به وجود انبوه داده‌های کریپتو در بلاک‌چین، ابزارهای هوش مصنوعی برای شناسایی الگوها و روندها - و تصمیم گیری بر اساس یافته‌های خودشان - به مجموعه داده‌هایی عظیم دسترسی دارند.

چرا هوش مصنوعی و کریپتو سازگاری زیادی با هم دارند؟

اجرای معامله در بازار کریپتو برای تریدرها کار سخت و چالش برانگیزی است. از جمله چالش‌های این کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

فعالیت شبانه روزی بازار کریپتو

بر خلاف بازارهای سنتی، بازار کریپتو هر روز در یک ساعت مشخص بسته نمی‌شود. این یعنی بازار کریپتو همواره فعال است و تریدرها باید به صورت شبانه روزی فعالیت داشته باشند تا هیچ فرصتی را از دست ندهند.

حجم زیاد داده‌ها

در اکوسیستم کریپتو تریدینگ، انبوهی داده وجود دارد از جمله تاریخچه قیمت گذشته توکن‌ها، تاریخچه تراکنش‌ها و اطلاعات والت‌ها. برای تریدرهایی که توانایی درک روابط بین این داده‌ها را داشته باشند، این سیستم فرصت‌های زیادی ایجاد می‌کند.

اما با توجه به انبوه داده‌هایی که نیاز به تحلیل دارند، انجام این کار برای انسان‌های معمولی سخت است.

اکوسیستم پرنوسان

بازار کریپتو نوسان زیادی دارد و - بر خلاف بازار سنتی - اگر پروژه‌ای شکست بخورد، هیچ راه نجاتی برای کاربران آن پروژه وجود نخواهد داشت. در نتیجه، تریدرها باید حداکثر اطلاعات ممکن را درباره فعالیت‌های پروزه داشته باشند - از جمله نشانه‌ها و علائمی که احتمال شکست خوردن پروژه را نشان می‌دهند.

به طور خلاصه، اکوسیستم کریپتو تریدینگ پر از داده‌های مختلف است و این داده‌ها می‌توانند کاربردهای زیادی داشته باشند اما ابزاری برای تحلیل و استفاده درست از آنها وجود ندارد و هوش مصنوعی هم به دنبال پر کردن این خلأ است.

ربات‌های معاملاتی هوش مصنوعی چه کاربردهایی دارند؟

تحلیل خودکار داده‌ها

نظارت بر پورتفولیوی کریپتو می‌تواند کار سخت و چالش برانگیزی باشد. داشتن چند دارایی مختلف، مستلزم نظارت بر قیمت آنها و همچنین پیگیری اخبار و رویدادهای مربوط به هر کدام از آنها است.

ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند کارهای سخت را برای شما انجام دهند و با تحلیل داده‌ها، اطلاعاتی کلیدی در اختیار شما قرار دهند. مثلاً Signal AI داده‌های زیادی را درباره جو احساسی بازار می‌خواند و سپس از آنها برای ارزیابی ریسک و شناسایی فرصت‌ها استفاده می‌کند تا تریدرها بتوانند به سرعت تصمیماتی آگاهانه بگیرند.

Signal AI هر روزه به طور میانگین 5 میلیون داکیومنت به 75 زبان را بررسی می‌کند تا هر گونه ذکر نام ارز دیجیتال مورد نظر تریدر را تحت نظر داشته باشد. می‌توانید با استفاده از این اینترفیس، به راحتی کلمات کلیدی خاصی را جستجو کرده و تغییرات گذشته پروژه‌های کریپتو را بررسی کنید یا تغییر دیدگاه دیگران نسبت به پروژه را تشخیص دهید.

تصمیم گیری منطقی

تصمیم گیری منطقی یکی از مهم‌ترین اصول تریدینگ است. در یک محیط پرفشار ممکن است تصمیم گیری منطقی و غیراحساسی کار بسیار سختی باشد.

استفاده از هوش مصنوعی و به خصوص عامل‌های خودکار غیرمتمرکز - و ربات‌های کریپتو تریدینگ - برای چنین مواقعی مفید است.

عامل‌های مستقل غیرمتمرکز (DAA)، نرم‌افزارهای هوش مصنوعی هستند که برای تصمیم گیری خودکار و فقط بر اساس داده‌های گذشته طراحی می‌شوند. این روش منجر به حذف خطاها و سوگیری‌های انسانی شده و باعث می‌شود که تصمیم گیری‌ها صرفاً بر اساس حقایق و داده‌ها انجام شوند.

ربات‌های آربیتراتژ می‌توانند برای اجرای سریع معاملات آربیتراتژ پس از شناسایی فرصت‌های پرسود بر اساس داده‌های بازار، از DAA استفاده کنند.

در این سیستم برای شناسایی فرصت‌ها و اجرای معامله نهایی بدون دخالت انسان، از قدرت هوش مصنوعی استفاده می‌شود - امری که می‌تواند پایه و اساس یک استراتژی معاملاتی همیشه فعال را شکل دهد.

تحلیل جو احساسی بازار

تحلیل جو احساسی بازار تأثیر چشمگیری بر تشخیص حرکات آینده هر بازاری دارد. اما همیشه هم انجام این کار آسان نیست. تحلیل‌های شما باید عاری از سوگیری‌های شخصی بوده و منابع اطلاعاتی مختلفی را پوشش دهند.

در مقابل، هوش مصنوعی می‌تواند برای تحلیل جو احساسی بازار واقع گرایانه‌تر عمل کند. در واقع، شما می‌توانید انبوه داده‌های به دست آمده از مطالب شبکه‌های اجتماعی، داستان‌های خبری و گزارشات اقتصادی را در اختیار ربات‌های هوش مصنوعی قرار دهید. این ربات، داده‌ها را تحلیل می‌کند تا الگوهای مشترک در آنها را شناسایی کرده و رفتار احتمالی آینده بازار را پیش بینی کند. این کار با استفاده از فرایندهای کامپیوتری پیچیده مثل پردازش زبان‌های طبیعی، یادگیری ماشینی و داده کاوی انجام می‌شود.

مثلاً یک NLP مجهز به هوش مصنوعی، می‌تواند عبارات و کلیدواژه‌های نشان دهنده جو احساسی را استخراج کند. می‌توان کلماتی مثل "رشد"، "عملکرد قوی" و "ثبت سود" در گزارش درآمد را به عنوان کلماتی با احساسات مثبت طبقه بندی کرد.

می‌توان الگوریتم‌های هوش مصنوعی را با استفاده از داده‌های گذشته بازار آموزش داد تا بر اساس تغییر احساسات، حرکات آینده قیمت را پیش بینی کنند. مثلاً Endor بر اساس تحلیل داده‌های گذشته با کمک هوش مصنوعی، پیش بینی انجام می‌دهد.

تشخیص ریسک

هوش مصنوعی با داشتن توانایی تحلیل انبوهی داده - و تشخیص تغییرات لحظه‌ای - می‌تواند یک ابزار عالی برای شناسایی شرایط پرریسک در معاملات باشد.

مثلاً می‌توانید ربات‌های هوش مصنوعی را طوری آموزش دهید که الگوهای موجود در نمودارهای کندل استیک را شناسایی کنند تا به شما درباره الگوهای خاصی که می‌توانند نشان دهنده رویدادهای آینده باشند، اطلاع دهند.

ربات هوش مصنوعی مورد استفاده، کاملاً بستگی به استراتژی‌های معاملاتی شما دارد. صرف نظر از نوع استراتژی، ربات‌های هوش مصنوعی سیگنال‌های ریسک بالقوه را به صورت بلادرنگ ارزیابی کرده و بر اساس داده‌ها به شما توصیه می‌دهند.

معرفی چند ربات کریپتو تریدینگ مبتنی بر هوش مصنوعی

از جمله ربات‌های معاملاتی که به اجرای سریع معاملات بر اساس داده‌ها کمک می‌کنند، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

Trade GPT

Trade GPT یک ربات معاملاتی هوش مصنوعی است که توسط اکسچنج ByBit طراحی شده است. این چت بات، با تحلیل داده‌های بازار و معاملات این پلتفرم، اطلاعاتی در رابطه با قیمت‌ها در اختیار شما قرار داده و به شما استراتژی معاملاتی پیشنهاد می‌دهد.

با استفاده از این چت بات می‌توانید بدون نیاز به بررسی و تحلیل انبوهی داده، استراتژی‌های معاملاتی پیشرفته و حرفه‌ای طراحی کنید.

Pionex

Pionex بیشتر از15 ربات معاملاتی دارد که به شما برای طراحی و انتخاب استراتژی دلخواهتان کمک می‌کند. از جمله این ربات‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ربات گرید: این ربات‌ها به اجرای معاملات در محدوده قیمت‌های از پیش تعیین شده کمک می‌کنند. هوش مصنوعی می‌تواند با بررسی داده‌های 7، 30 و 180 روز گذشته، مناسب‌ترین محدوده قیمت برای معامله و درصد سود مورد انتظار را به شما معرفی کند.

ربات میانگین هزینه دلاری: این ربات‌ها راهکارهای هوشمندانه‌ای برای سرمایه گذاری هستند و با استفاده از آنها می‌توانید در فواصل منظم یک سهام یا ارز را بخرید. به این ترتیب، شما در اصل طی یک بازه زمانی خاص، با قیمت متوسط خرید انجام می‌دهید. این ربات‌ها که به نام ربات‌های مارتینگل هم شناخته می‌شوند، به تریدرها کمک می‌کنند تا ارزهای دیجیتال را در بازه‌های زمانی مشخص و مثلاً هر زمان که قیمت ریزش کرد بخرند تا مطمئن شوند که به مرور زمان، ضرر بالقوه‌شان کاهش پیدا می‌کند.

چند ربات دیگر مثل ربات‌های تنظیم مجدد، ربات معاملاتی آربیتراتژ کریپتو و غیره هم وجود دارند.

CryptoHopper

ربات معاملاتی تحت ابر و مجهز به هوش مصنوعی CryptoHopper به اتوماسیون استراتژی‌های معاملاتی کمک می‌کند و شامل اندیکاتورهای تکنیکال، الگوهای قابل تنظیم و یک ویرایشگر استراتژی به سبک دراگ اند دراپ است.

می‌توانید حساب CryptoHopper خودتان را به چندین اکسچنج مثل بایننس و کوین بیس متصل کرده و ربات معاملاتی خودکار ایجاد کنید. سپس این ربات‌ها معاملات را بر اساس شرایط بازار و قوانین تعریف شده توسط کاربر اجرا می‌کنند.

مهم‌ترین ربات معاملاتی این پلتفرم، ربات "معامله آینه‌ای" است که به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا استراتژی‌های تریدرهای موفق را تقلید کنند.

HaasOnline

پلتفرم معاملاتی تحت ابر HaasOnline شامل ابزارهای معاملاتی پیشرفته‌ای مثل ربات‌های معامله خودکار است. این پلتفرم به کاربران امکان می‌دهد که الگوریتم‌های معاملاتی سفارشی سازی شده را با استفاده از هوش مصنوعی طراحی کنند. می‌توانید این الگوریتم‌ها را با استفاده از داده‌های مربوط به تاریخچه گذشته بازار، بک‌ تست و بهینه سازی کنید.

HaasOnline یک ربات بازارگردان هم دارد که با ثبت سفارشات محدود با هر دو قیمت خرید و فروش، نقدینگی تأمین می‌کند. این کار به تریدرها امکان می‌دهد که از فرصت‌های آربیتراتژ حاصل از اسپرد بین قیمت‌های خرید و فروش استفاده کنند.

HaasOnline داشبوردهایی قابل تنظیم، داده‌های لحظه‌ای بازار، فیدهای خبری و فهرستی از سایر امکانات معاملاتی پیشرفته دیگر را در اختیار شما قرار می‌دهد.

Kryll

Kryll یک پلتفرم معاملاتی پیشرفته است که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده می‌کند. این پلتفرم یک اینترفیس به سبک درگ اند دراپ دارد که در آن همه کاربران با هر سطحی و بدون تجربه کدنویسی می‌توانند استراتژی‌ها و ربات‌های معاملاتی را طراحی و تست کنند.

Kryll با تعدادی از اکسچنج‌های محبوب ادغام شده و اندیکاتورها و ابزارهای معاملاتی مختلفی در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید برای اتوماسیون و ارتقای عملکرد معاملاتی خودتان، از Kryll استفاده کنید.

Kryll یک بازار نظیر به نظیر هم دارد که تریدرهای مجرب در آن می‌توانند با دریافت کارمزد، استراتژی‌های خودشان را در دسترس افراد مبتدی قرار دهند.

3Commas

3Commas Smart Bot از هوش مصنوعی برای شناسایی فرصت‌های بازار و اجرای معاملات استفاده می‌کند. این ربات که به طور اختصاصی برای افراد تازه کار طراحی شده، دائماً با استفاده از هوش مصنوعی خودش را آموزش داده و با شرایط بازار تطبیق پیدا می‌کند. می‌توانید از این ربات با اکسچنج‌های مختلف مثل بایننس، کوین بیس، هوبی و کراکن استفاده کنید. 3Commas ربات‌های میانگین هزینه دلاری، ربات گرید و ربات آپشن دارد.

جمع بندی

با توسعه و پیشرفت هوش مصنوعی، الگوریتم‌های معاملاتی پیچیده و پیشرفته‌تری ظهور می‌کنند. پروژه‌های کریپتو تریدینگ فعلی همین حالا هم مزایای استفاده از این فناوری جدید را نشان داده‌اند اما قطعاً پیشرفت‌های بیشتری در راه است.

البته هیچ تضمینی وجود ندارد که هوش مصنوعی شما را به سود برساند اما قطعاً هوش مصنوعی فرصت‌های جدیدی پیش روی شما قرار می‌دهد. برای استفاده از این فرصت‌ها، می‌توانید یکی از ربات‌های معرفی شده در این مطلب را امتحان کنید.