آکادمی

چهارشنبه, 19 مهر 1402 00:02

گوگل بارد Google Bard چیست و چگونه می‌تواند با ChatGPT رقابت کند؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
  • ChatGPT در نوامبر 2022 رونمایی شد و غوغایی در اینترنت بر پا کرد. نسخه محدود گوگل بارد هم در اوایل سال 2023 با ایده مشابهی منتشر شد.
  • گوگل بارد از اطلاعات به روز اینترنت استفاده می‌کند در حالی که نسخه رایگان ChatGPT فقط به اطلاعات قبل از سال 2021 دسترسی دارد.
  • به تدریج افزونه‌های جدید بارد در جی میل، گوگل داکز، یوتیوب و سایر پلتفرم‌های گوگل ادغام خواهند شد اما مایکروسافت هم قصد دارد ChatGPT-4 را بین محصولاتش ادغام کند.

بارد یک چت بات مجهز به هوش مصنوعی و راهکار شرکت گوگل برای رقابت با ChatGPT است. به گفته شرکت گوگل، بارد هنوز در فاز آزمایشی قرار دارد اما به تدریج می‌توانیم از آن در اپلیکیشن‌های پرکاربرد استفاده کنیم.

زمانی که ChatGPT در سال 2022 رونمایی شد، غوغایی در اینترنت برپا کرد. این رویداد باعث جلب توجه همه افراد به سمت فناوری هوش مصنوعی و ایجاد نگرانی‌هایی در رابطه با این فناوری شد. شرکت OpenAI که توسط سم آلتمن بنیانگذاری شد، نسبت به رقبایی مثل گوگل و مایکروسافت در این عرصه پیشگام شده است.

شرکت گوگل هم برای اینکه سهمی از این رقابت داشته باشد، در فوریه 2023 اولین نسخه از بارد را منتشر کرد. این نسخه بر اساس یک مدل زبانی بزرگ به نام لمدا (LaMDA) آموزش داده شده اما نقایصی داشت که باعث ریزش 100 میلیارد دلاری ارزش بازار شرکت پدر آن یعنی آلفابت شد. در ماه مارس سال 2023، مدیرعامل این طرح یعنی پیچای اعلام کرد که حرکت گوگل مثل این بوده که یک ماشین ضعیف را در رقابت با ماشین‌های قدرتمندتر قرار دهیم. اما قول داد که به زودی نسخه‌هایی جدید از این ابزار منتشر شود.

در ماه مارس سال 2023 نسخه جدیدی از بارد منتشر شد که این بار بر اساس مدل زبانی PaLM2 کار می‌کرد. گوگل در سپتامبر 2023 اعلام کرد که حالا افزونه‌های بار، هوش مصنوعی را با اپلیکیشن‌های محبوب گوگل ترکیب می‌کند. در ادامه نگاهی به بارد داریم و بررسی می‌کنیم که آیا این هوش مصنوعی گوگل پتانسیل رقابت با ChatGPT را دارد یا خیر.

گوگل بارد چیست؟

گوگل، بارد را به عنوان یک "ابزار گفتگو با هوش مصنوعی" معرفی کرده که می‌تواند به کاربران برای ایده پردازی، خلاقیت و بهره وری هر چه بیشتر کمک کند. این چت بات مجهز به هوش مصنوعی هم مثل ChatGPT یک الگوریتم هوش مصنوعی مولد است که توانایی تولید صدا، تصویر و متن را دارد.

گوگل بارد از داده‌های مدل یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی خودش برای شبیه سازی گفتگوهای انسانی استفاده می‌کند. مدل زبانی نسل جدید گوگل یعنی PaLM2 منجر به افزایش سرعت، قدرت استدلال، منطق و محاسبات بارد شده است.

بارد و ChatGPT

یکی از تفاوت‌های بین بارد و ChatGPT این است که مدل یادگیری ماشینی بارد از داده‌های به دست آمده از سطح وب استفاده می‌کند در حالی که مدل ChatGPT حداکثر به داده‌هایی تا سال 2021 دسترسی دارد. بارد رایگان است اما نسخه رایگان ChatGPT، GPT3.5 است و ChatGPT-4 که حالا شامل داده‌های مربوط به سرچ اینترنت و جدیدترین اخبار است، رایگان نیست و عضویت در آن 20 دلار در ماه هزینه دارد.

بارد یک اینترفیس ساده دارد که بلاک‌های اطلاعاتی را استخراج کرده و نمایش می‌دهد. ChatGPT هم همین کار را انجام می‌دهد اما در قالب دستورات متنی ساده و بر خلاف بارد امکان دریافت ورودی صوتی از طریق میکروفون را ندارد. هر دو می‌توانند نقش یک دستیار شخصی را داشته باشند که به شما برای انجام کارهایی مثل رزرو پرواز، تولید محتوا و غیره کمک می‌کنند.

محتوا و خروجی

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های بارد و ChatGPT که این دو را از هم تفکیک می‌کند، محتوای تولید شده توسط آنها است. بارد می‌تواند بین اطلاعات روز جستجو انجام دهد اما کل محتوای موجود در اینترنت قابل اطمینان نیست. ChatGPT تا به امروز برای نویسندگی بهتر عمل کرده است. هر دو چت بات مستعد شرایطی موسوم به "توهم" هستند اما به گوگل بارد به دلیل ارایه چنین اطلاعات غلطی به عنوان فکت، انتقادات زیادی وارد شده است.

از نظر کدنویسی، بارد از بیش از 20 زبان برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند و توانایی توضیح دادن و عیب یابی را دارد. ChatGPT هم می‌تواند کد تولید کند اما یک آزمایش ساده نشان داده که پاسخ بارد به چنین چالش‌هایی فوری است در حالی که انجام این کار توسط ChatGPT حدود 30 ثانیه زمان می‌برد.

پلاگین‌ها و قابلیت ادغام

ChatGPT-4 در چت مایکروسافت بینگ قابل استفاده است و می‌تواند از اطلاعات و لینک‌های این منبع برای پشتیبانی از پاسخ‌های خودش استفاده کند. این رویکرد چند وجهی، آغازگر نسل جدید هوش مصنوعی مولد است. همچنین مایکروسافت، ChatGPT را در اپلیکیشن‌های مایکروسافت آفیس، تیمز و اج ادغام کرده و پلاگین‌های ChatGPT هم با Expedia، Instacart و OpenTable ادغام شده‌اند.

گوگل بارد هم بدون چنین پیشرفت‌هایی نیست. در سپتامبر 2023 شرکت گوگل خبر از طرح‌هایی برای ادغام بارد با جی میل، داکز و یوتیوب از طریق "افزونه‌های بارد" و استفاده از اطلاعات پروازها، هتل‌ها و نقشه‌ها برای این هوش مصنوعی داد که جایگاه گوگل را به عنوان سازنده دستیار شخصی مجهز به هوش مصنوعی تقویت می‌کنند. همچنین یوری پینسکای مدیر محصول بارد، به نمونه‌های جالبی از قابلیت‌های بارد اشاره کرد:

"اگر قصد سفر به یک مقصد خاص را داشته باشید، می‌توانید از بارد بخواهید که تاریخ مناسب برای سفر، اطلاعات هتل‌ها، مسیرهای فرودگاه (از طریق گوگل مپز) و حتی ویدیوهایی از جاذبه‌های آن مقصد و کارهایی که گردشگران در آن مکان انجام می‌دهند را برای شما تولید کند - تنها در قالب یک مکالمه."

ادغام مدل‌هایی مثل بارد و ChatGPT در اپلیکیشن‌های پرکاربرد روزانه باعث می‌شود که چت بات‌های هوش مصنوعی روزبروز فراگیرتر شوند.

اعتبارسنجی و به اشتراک گذاری

گوگل اعلام کرده که با استفاده از تکنیک‌های یادگیری تقویتی جدید، بارد را پیشرفته‌تر خواهد کرد. همچنین این شرکت دکمه Google It بارد را به‌روزرسانی کرده تا پاسخ‌های بارد بیشتر از گذشته بررسی و صحت سنجی شوند. زمانی که اطمینان زیادی نسبت به پاسخ ارایه شده وجود داشته باشد، رنگ متن نمایش داده شده سبز شده و لینک مقالات مرتبط به همراه آن نمایش داده می‌شود. زمانی که مقاله‌ای برای پشتیبانی از ادعای مطرح شده وجود نداشته باشد، متن نمایش داده شده نارنجی می‌شود.

همچنین، حالا کاربران بارد می‌توانند چت‌های خودشان را با استفاده از یک لینک عمومی منتشر کرده و با نظراتی که از دیگران دریافت می‌کنند، به ایده پردازی یا گفتگو ادامه دهند. این قابلیت از اوایل تابستان در ChatGPT پیاده سازی شده بود.

آیا گوگل بارد توان رقابت با ChatGPT را دارد؟

OpenAI توانسته در این بازار رکورد بی نظیری را ثبت کند و در هفته اول به 10 میلیون کوئری در روز و در ماه آگوست سال 2023 به 1.5 میلیارد بازدید برسد که همین مسئله باعث شد خیلی از کاربران برای گفتگو با این چت بات منتظر بمانند. این ابزار بین نویسندگان، دانش آموزان، فعالان حوزه سئو و تا حدی بین برنامه نویسان محبوب است و مایکروسافت هم با ادغام‌های GPT-4 آن را روزبروز پیشرفته‌تر می‌کند.

اما با اینکه شرکت گوگل، بارد را یک طرح آزمایشی معرفی کرده حالا افزونه‌های متعددی برای این محصول تولید کرده است. توسعه این ابزار با کمک 1.8 میلیارد کاربر جی میل یا استفاده از 8.5 میلیارد جستجویی که هر روز با گوگل انجام می‌دهیم، می‌تواند به بارد کمک کند تا هر چه سریع‌تر به ChatGPT برسد. به خصوص اگر گوگل باز هم از دسترسی بارد به اطلاعات زنده وب استفاده کند، پاسخ‌های بارد و قابلیت بررسی مجدد این پاسخ‌ها قوی‌تر خواهد شد.